Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Saab97
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Kesä 11, 2016 22:57

Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja Saab97 »

Morjesta vaan foorumille! Eli tuli tossa viimeviikolla hommattua vuoden 98 9-5. Saabilla rullailtu 220tkm ja huoltohistoria hyvin tiedossa, olen auton toinen omistaja. Kysymys kuuluukin mitä kannattaisi ensimmäiseksi käydä läpi? Perus öljynvaihdot koneeseen ja laatikkoon varmasti paikallaan.
Huohotinpäivityksestä ei tietoa mutta kanteen menevä letku osottautui ainakin puhkihapertuneeksi pikaisen vilkaisun jälkeen eli kaipa päivityssetti pitänee tilata. Mistä päivityssettiä kannattaisi tilailla? Vetäsin letkusta pienen pätkän nyt pois ja puhdistin sekä laitoin takaisin paikalle. Koneessa kuitenkin ihan terveenoloset öljyt joten eipä tosta varmaan mitää vauriota ole vielä päässy syntymään? 8O
Toinen varmasti ajankohtainen varotoimenpide olisi pikaisen foorumin selailun jälkeen öljypohjan puhdistus.
Sid näytöstä pikseleitä kans pahasti hävinnyt eli senkin suhteen kaikki apu tervetullutta vaikka tosta näytöstä löytänen itsekkin hyvin tietoa.
Tuleeko foorumilaisilla jotain muuta tsekattavaa mieleen? Kone käy nätisti, ei mitään sivuääniä ja kaikki toimii.

Iso kiitos jo etukäteen kaikille saabguruille jos ja kun jotain hyviä vinkkejä löytyy! 8) :saab:
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Tiiä tuosta huoltohistoriasta sitten, että onko mitään isompia remontteja tehty?

Huohotin tosiaan kannattaa pistää kuntoon saman tien.

Sitten tämä: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja

Ehkä myös kannenpulttien ja kampiakselin hihnapyörän torxien (pyörän taustapuolella) kireyden ja jakoketjun venymän tarkastus olis ihan hyvää ennaltaehkäisevää toimintaa jos vaan suinkin viitsii.

Sit jos ei se edes kolise tai vuoda mistään, niin ajele ja odota että jotain jännää ilmaantuu :lol: Odotellessa voi sitten vaikka tutkia softausmahdollisuuksia, jos ei vielä ole.

Jos auto toimii niin tietysti pakko ei ole tehdä mitään, mutta "sitähän sää kysyit"
B530HT
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: La Tammi 18, 2014 20:47

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja B530HT »

Onko minkälainen budjetti sid:in suhteen, kun webshopissa uudet alkaen alle 150e. Simon de gare pitt enklannista korjaa noita, ikuisella takuulla. Ja korjaussarjoja löytynee ebay, yms. muutamasta eurosta ylöspäin, mikäli itse haluaa korjailla. Sekä varmasti foorumilla osaavia harrastajia, jotka voisivat korjata pixelit kuntoon?
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2033
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja vfr »

Muovihelmat kannattaa käyttää irti ja tarkastaa mitä alta löytyy.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
9-5Vector2001
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja 9-5Vector2001 »

Jos lämpömittarin neula ei osoita kohti klo 9, termari vaihtoon.
Kaikki apurungon puslat + muutkin puslat voi käydä läpi. Vaihdelaatikon iso pusla edessä on mahdollisesti vaihtoa vaille. Taka-akselin puslat lienevät myös "valmiit".
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei välttämätä, huotohistoriahan oli hyvin tiedossa joten varmaan on jo hylky leimalla tullut puslista ja ne on vaihdettu.
suosittelisin takasisälokareiden poistoa jotta pääsee ns ensituntumaan ruosteen osalta jos sitä siellä on....
helmakotelo jumpan ohella nääs.
laturi kannattaa käyttää irti ja huoltaa ennen talven tuloa, km ovat jo siinä kohdalla että hiilet alkaa olla loppu.
samalla jos huohotin päivitystä duunaa niin startin huoltokin voisi olla paikallaan varmistaakseen nopeat lähdöt torilta
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saab97
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Kesä 11, 2016 22:57

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja Saab97 »

Mitään ihmeempää ei ole huoltokirjaan ainakaa kirjattu. Öljyt oli terveenoloset eikä auto pahemmin savutakkaa kylmänä ja käy nätisti. Venttiilikopanvälistä hiukan tiputtaa öljyä, pitäskö korjaantua ihan momenttien tarkistuksella vaiko ottaa koppa irti ja uudet tiivisteliimat väliin? Alusta ei kolise ainakaan ajossa joten siellä luulisi kaiken olevan kunnossa, noh leimalla se sitten viimeistää selviää joutuuko tässä puslanvaihto hommiin :roll: sidiin taidan tilata uuden johtosarjan. Jos ei sillä korjaannu niin pitänee vaan tilata uus ellei joku foorumilainen tarjoa toimivaa :wink: Ruostetta en myöskään löytänyt mistää muualta kuin pohjasta vanhaan autoon kuuluvaa pintaruostetta. Softaaminen kiinnostaisi kanssa, ehkä hieman väärä aihe mutta onko jollain maptunin ohjelmista jotain kommentoitavaa? Tietenkin jos varsinaissuomen alueelta löytyy joku foorumilainen keneltä ohjelmointi hommat onnistuu nii ei muutakun tarjousta privana!

Kiitos kaikille vielä aiheeseen vastaamisesta!
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Venttiilikoppaan on tiiviste setti mikä kannattaa vaihtaa. Helpotti omassa sitä hikoilua.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja 3J »

Softasta sen verran että vaikka Maptunin softat ei ole sieltä huonoimmasta päästä, niin siitä huolimatta softaushommissa kannattaa ehdottomasti kääntyä foorumin softareiden puoleen. Ilman poikkeuksia. Ostoilmoitus ostopalstalla tavoittaa parhaiten. Samalla sid-info päälle niin päästään "tieto lisää tuskaa" tilanteisiin. :)

Sid-korjaajiakin löytyy palstalta, ja Simonillekin sen voi lähettää. Ilman sidiä voi ajaa, eli postitus ei ongelma siltä osin. Itse se on aika "pain-in-the-arse" korjattava ilman aikaisempaa kokemusta. Tehtävissä toki.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Bensapumppu ja nivelet oli minulla ilmenneet viat vuoden sisällä hankinnasta. Sitten pakoputkisto ja sytkäkasetti. 10tkm vuodessa niin eipä kauheita ole ilmennyt.

Tienpäältä Samsung XCover3 By TapaTalk.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja benicio »

Sidin korjaamisesta löytyy massiivisesti (osittain vanhentunutta) tietoa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=495
Itse painelin jollain pienen ruuvarin kärjellä kun sidi oli jo ihan lukukelvoton ja on tuo korjaus kolme vuotta toiminut, vain joitain pikseleitä hävinnyt. Toki ihan kunnollisetkaan korjaukset ei enää hirveitä maksa ja voihan tuossa painelussa varmaan vahinkoakin saada aikaiseksi, mutta aika nopea ja helppo homma se on.
Ja varmaan jos on softaamassa, niin sidi olisi syytä saada ensin jotenkuten näkymään, että pystyy esim immun kunnon toteamaan ennen kuin alkaa ajaa aina kaasu pohjassa..
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Saab 9-5 hankinnan jälkeen huomioitavat asiat

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Jos Sidin jaksaa avata painellakseen liitoksia, niin melkein samalla vaivalla vaihtaa kaapelin, kun niitä halvalla saa. Uudella kaapelilla (pixelfixiltä) on ainakin pari vuotta toiminut ja yhtään pikseliä ei ole kadonnut. "Paineluelvytys" auttaa yleensä jonkun aikaa.

E
Vastaa Viestiin