vaihteisto öljy
vaihteisto öljy
Moi
Huollossa laitettiin vaihdelaatikkoon CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 1L GL-4+ VAIHTEISTOÖLJY,onko ok, vai pitäiskö vaihtaa orkkis öljyihin,auto on SAAB 9-5,vm,1999.
Huollossa laitettiin vaihdelaatikkoon CASTROL SYNTRANS TRANSAXLE 75W-90 1L GL-4+ VAIHTEISTOÖLJY,onko ok, vai pitäiskö vaihtaa orkkis öljyihin,auto on SAAB 9-5,vm,1999.
Re: vaihteisto öljy
Hyvä öljy se on manuaalilaatikkoon. Itellä on manuaalilaatikossa pyörimässä Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 GL-3/4 vaihteistoöljy.
Saabin vaatimus tuolle manuaalivaihteistoöljylle on API GL4 ja sehän täyttyy tuossa. Kun femmasta GM vaihteistoöljyn heivasin laatikosta pois, niin vaihteiston toiminta parani selvästi. Kylmänkankeus hävisi ja vaihdot pystyy tekemään nopeammin.. Olisi pitänyt alunpitäin jo laskea se GM vaihteistoöljy pois ja korvata tuolla castrollilla.
Saabin vaatimus tuolle manuaalivaihteistoöljylle on API GL4 ja sehän täyttyy tuossa. Kun femmasta GM vaihteistoöljyn heivasin laatikosta pois, niin vaihteiston toiminta parani selvästi. Kylmänkankeus hävisi ja vaihdot pystyy tekemään nopeammin.. Olisi pitänyt alunpitäin jo laskea se GM vaihteistoöljy pois ja korvata tuolla castrollilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: vaihteisto öljy
Laitoin omaankin nyt tuon Castrol Syntrans Multivehiclen kokeeksi.
Masiinassa oli Saabiantilla kytkimen vaihdon yhteydessä reilu vuosi takaperin laitettu jotain muuta vaihteistoöljyä kuin "GM-punaviiniä", vaikka pyysin silloin erityisesti laittamaan punaviiniä ja sitä laatikossa oli entuudestaan. Siellä oli jotain ruskehtavaa, perinteisempää laatikkoöljyä väriltään ja hajultaan muistuttavaa (olisiko sitä Saabin vanhempaa synteettistä?) ja ehkä hiukan ylitäytettynä, koska ulos tuli hyvinkin kaksi litraa. Tuo liemi ei koskaan toiminut kovin hyvin, vaikka kytkinkin oli uusi. Kakkoselle vaihdot oli kylmällä laatikolla jäykkiä, lämpimällä laatikolla taas hiukan karheita ja pakkikin rusahteli useammin kuin ennen kytkimen vaihtoa.
Castrolin öljy tuntuu toimivan hyvin, kaikki vaihteet menee nätisti päälle (Saabiksi), pakkikin menee useimmiten ihan liukkaasti, vanhan laatikon äänet maltilliset. Punaviinillä ja vanhalla kytkimellä pienet vaihteet meni yleensä nätisti, viitoselle vaihtaessa jotenkin synkronointi ei ollut optimaalinen ja pakki oli jotain näiden kahden öljyn väliltä.
Kallistahan tuo Castrol on, kun maksaa hyvinkin puolitoistakertaisesti punaviiniin nähden, mutta toisaalta vaihtotyö jumisine tulppineen on sen verran harmittavainen, että sen puoleen öljyn hinta nyt maata kaada. Seuraillaan viileämmillä säillä tilannetta mutta nyt vaikuttaa hyvältä.
E
Masiinassa oli Saabiantilla kytkimen vaihdon yhteydessä reilu vuosi takaperin laitettu jotain muuta vaihteistoöljyä kuin "GM-punaviiniä", vaikka pyysin silloin erityisesti laittamaan punaviiniä ja sitä laatikossa oli entuudestaan. Siellä oli jotain ruskehtavaa, perinteisempää laatikkoöljyä väriltään ja hajultaan muistuttavaa (olisiko sitä Saabin vanhempaa synteettistä?) ja ehkä hiukan ylitäytettynä, koska ulos tuli hyvinkin kaksi litraa. Tuo liemi ei koskaan toiminut kovin hyvin, vaikka kytkinkin oli uusi. Kakkoselle vaihdot oli kylmällä laatikolla jäykkiä, lämpimällä laatikolla taas hiukan karheita ja pakkikin rusahteli useammin kuin ennen kytkimen vaihtoa.
Castrolin öljy tuntuu toimivan hyvin, kaikki vaihteet menee nätisti päälle (Saabiksi), pakkikin menee useimmiten ihan liukkaasti, vanhan laatikon äänet maltilliset. Punaviinillä ja vanhalla kytkimellä pienet vaihteet meni yleensä nätisti, viitoselle vaihtaessa jotenkin synkronointi ei ollut optimaalinen ja pakki oli jotain näiden kahden öljyn väliltä.
Kallistahan tuo Castrol on, kun maksaa hyvinkin puolitoistakertaisesti punaviiniin nähden, mutta toisaalta vaihtotyö jumisine tulppineen on sen verran harmittavainen, että sen puoleen öljyn hinta nyt maata kaada. Seuraillaan viileämmillä säillä tilannetta mutta nyt vaikuttaa hyvältä.
E
Re: vaihteisto öljy
Lainaan ketjua ja kysäsen että käyhän varmasti teboilin fluid-s -07 automaattiin?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: vaihteisto öljy
Onkos toi vaihteistoöljyn vaihto millanen operaatio manuaalilaatikkoon? Onko jotain erikoista huomioitavaa, erikoisia työkaluja tai tarviiko autosta purkaa jotain enempi että homma onnistuu?
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: vaihteisto öljy
Manuaalin vaihteistoöljyn vaihdossa hankalaa on saada poistotulppa auki. Se on ahtaassa raossa apurungon ja vaihteiston välissä. Tulppa on usein niin tiukassa, että sitä pitää kuitenkin päästä avaamaan kunnon työkaluilla. Kolon ahtauden vuoksi voi joutua soveltamaan.
Pitää siis olla hyvälaatuinen vääntökärki, jota pitää päästä vääntämään kunnollisen mittaisella varrella.
Oma yhdistelmä koostui kotoa löytyneistä:
- hyvälaatuinen kuusiokärki, johon saa kymppimillin hylsyn; hieman rälläkällä lyhennystä
- välissä hylsynä oli erikoinen hylsy, joka sisältä kymppimillinen ja ulkoa pääsee vääntämään 17-millisellä kiintoavaimella; tämä oli peräisin jostain Biltsun "avoinpäisestä" spesiaalisarjasta, jossa pääsee pitämään räikän ja hylsyn läpi vastaan (kymppimillin avaimen pituus ei antanut riittävästi vartta ja jäykkyys ei riittänyt muutenkaan)
- 17-milliseen kiintoavaimeen vielä vähän vasaraa ja johan aukesi
Yksinkertaisin vaihtoehto voisi olla hitsata lyhyt kuusiokärki riittävän jäykkään ja pitkään vääntövarteen.
E
Pitää siis olla hyvälaatuinen vääntökärki, jota pitää päästä vääntämään kunnollisen mittaisella varrella.
Oma yhdistelmä koostui kotoa löytyneistä:
- hyvälaatuinen kuusiokärki, johon saa kymppimillin hylsyn; hieman rälläkällä lyhennystä
- välissä hylsynä oli erikoinen hylsy, joka sisältä kymppimillinen ja ulkoa pääsee vääntämään 17-millisellä kiintoavaimella; tämä oli peräisin jostain Biltsun "avoinpäisestä" spesiaalisarjasta, jossa pääsee pitämään räikän ja hylsyn läpi vastaan (kymppimillin avaimen pituus ei antanut riittävästi vartta ja jäykkyys ei riittänyt muutenkaan)
- 17-milliseen kiintoavaimeen vielä vähän vasaraa ja johan aukesi
Yksinkertaisin vaihtoehto voisi olla hitsata lyhyt kuusiokärki riittävän jäykkään ja pitkään vääntövarteen.
E
Re: vaihteisto öljy
Itse sahasin kulmamallin kuusiokoloavaimesta n.10mm pois niin mahtui apurungon ohi ujuttamaan proppuun. Jatkovartena toimi hallitunkin varsi.
Re: vaihteisto öljy
Jos öljytyyppi vaihtuu, esmes vanhasta ruskeasta punaviiniin, niin manuaalilaatikon huuhtelu on suositeltavaa tehdä. Wanhat ohjeet (öljyn koodi ja osanumero saattaneet vaihtua):
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
http://www.genuinesaab.com/psi/files/93-95man-oil.htm
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Aero"
- Viestit: 334
- Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
- Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue
Re: vaihteisto öljy
Omassa olis ollut toivoakaan avata kuusiokoloavaimesta tehdyllä. Tulpan kuusiokolo on niin pieni, että jäykkyys ei olisi riittänyt, vaan olisi auttamatta vääntynyt pilalle... Piukkuuteen on hyvä varautua ja olla iloinen, jos lähtee iisisti.
E
E
Re: vaihteisto öljy
Juuri noin.eeskola kirjoitti: Yksinkertaisin vaihtoehto voisi olla hitsata lyhyt kuusiokärki riittävän jäykkään ja pitkään vääntövarteen.
E
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: vaihteisto öljy
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: vaihteisto öljy
Lainataanpa vanhaa ketjua. Elikkäs oli peruutusvalokytin hajonnut ja sitä kautta on päässyt vähän vaihteistoöljyä vuotamaan ulos. Mietin vaan että uskaltaako sokkona lähteä täyttämään tai onko harmittomimpaa antaa vaan olla kun että vahingossa ylitäyttää? Vaikeeta arvioida paljon tullut ulos mutta tuskin desiä enempää.
Re: vaihteisto öljy
Koeta lähteekö ne proput suosiolla auki. Itsellä lähti ihan sopivasti rälläköidyllä huonekaluavaimella ja puupalikan avustuksella.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470