Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mileh
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Heinä 09, 2016 23:00

Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja mileh »

Ostin muutama päivä sitten käytettynä Saab 9-5:n (vm. 2004, 2.0 farkku). Heti seuraavana päivänä ilmeni seuraava vika: kun laitoin ilmastoinnin päälle viilentämään, kuljettajan puolen puhaltimista tulee kylmää ilmaa mutta apukuskin puolen puhaltimista sekä takapenkin puhaltimista (todella) kuumaa ilmaa. Ja sama juttu, jos laittoi ikkunapuhalluksen. Kun säädin lämmön 25:een, molemmista tuli lämmintä ilmaa ja kun sitten palautin viileämmäksi (17 astetta), molemmista tuli taas viileämpää.

Googlettamalla tuli vastaan, että voi liittyä johonkin säätömoottoriin tai läppiin ja että pahimmillaan on todella kallis korjata.

Pitäisiköhän tästä huolestua ja tehdä jotain heti? Riittävätkö kaltaiseni amatöörin taidot tähän (korjaustaitoni rajoittuvat tulppien ja polttimoiden vaihtoon), vai kannattaako auto viedä sovulla korjaamolle? Osaisitteko suositella jotakin tällaiseen tapaukseen sopivaa korjaamoa Helsingistä - luultavasti kyseessä on jokin juttu mikä vaatisi Saabien erityistuntemusta?

Ihan uutena Saabistina olisin kiitollinen hyvistä neuvoista.

LISÄYS: vikakoodit 11 ja 18.
Viimeksi muokannut mileh, Su Heinä 10, 2016 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Vikakoodit saa ilmastointihärvelistä ulos painamalla AUTO ja OFF nappeja pohjassa hetken aikaa, auto käynnissä tietenki.
Vasemmalle tulee vikojen lukumäärä ja oikealle vikakoodin numero.

Sitten hakua käyttäen haet ongelmaan ratkaisun.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
mileh
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Heinä 09, 2016 23:00

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja mileh »

Nyt on vikakoodit luettu, antaa kaksi kappaletta: 11 ja 18.

Googlen avulla löysin selityksiksi, että
11= "Stepping motor, air-mixing flap, RH – no mechanical contact with flap"
18= "Solenoid valve, heat exchanger shut-off valve - open or short circuit"

Sinänsä outo koodipari, että jotenkin nuo eivät näyttäisi liittyvän suoraan toisiinsa. Voiko olla jopa kaksi täysin erillistä vikaa?

Ovatko nuo sellaisia vikoja, että saavat jatkuessaa pahempaakin tuhoa aikaan - jostain vanhoista viestiketjuista luin, että jotkin viat hajottavat pahimmillaan koko lämmitys-/ilmastointilaitteiston ja korjaaminen maksaisi maltaita.
Viimeksi muokannut mileh, Ma Heinä 18, 2016 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Sieltä on pelkääjän puolelta lähtenyt servomoottorilta akseli karkuteille tai murtunut se muovinen varsi. Molemmat viat onnistuu korjata ihan tulpanvaihto kokemuksella, kunhan vaan löytyy torxisarja

Murtuneeseen varteen tarvii ostaa Procar serviseltä alumiininen korjaupala.
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/

Ohjeet siis koodi 11 korjaukseen. Toiseen en ota kantaa kun ei ole kokemusta.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
mileh
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Heinä 09, 2016 23:00

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja mileh »

Procar service on suljettuna kuun loppuun. Saisikohan tuota osaa mistään muualta Suomessa? Onko tuo 11 -koodin vika sellainen, että voi korjaamattomana särkeä paikkoja enemmänkin.

Tuo 18 -koodi on vielä mysteeri. Mitkä sen oireet ovat? Pitääkö ko. osa välttämättä vaihtaa kokonaan, vai voiko kyse olla jostain muusta?
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Jos mahollista kannattaa kattoa mikä sieltä on mennyt särki.
Voi tosiaan selvitä lämmönsäätömoottorin irroituksella ja akselin naputtelulla.


Suomesta en tiedä mutta speedparts ruotsissa myy samaa alumiinivartta
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 47022.html
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
benicio
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja benicio »

mileh kirjoitti:Procar service on suljettuna kuun loppuun. Saisikohan tuota osaa mistään muualta Suomessa?
Googlen kuvahaun perusteella Skruvat myy samannäköistä osaa:
https://www.skruvat.fi/Reparationssats- ... 16020.aspx

Siinä on alumiinilla kilohintaa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
mileh
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Heinä 09, 2016 23:00

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja mileh »

Nyt pääsin vihdoin tutkimaan vikaa: moottorin ja säävövivun alla on sellainen sininen ontto kanta/akseli, johon säätövipu kiinnittyy ja jonka sisään moottorista menee lyhyt varsi. Sininen kanta on murtunut, siitä on lähtenyt pala irti:
https://www.dropbox.com/s/a7rg0e9fhn7u4 ... o.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/iih9js7mcbku3 ... o.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/bn78ytchpx9jd ... o.jpg?dl=0


Pystyykö tuota korjaamaan mitenkään? Se sininen osa ei lähde irti, sitä ei voine vaihtaa. Irrotin alimman suuttimen ja sieltä pääsi kurkkaamaan taakse ja se sininen on kiinteä osa jotain isompaa osaa:
https://www.dropbox.com/s/wz7kpkjv3pywd ... o.jpg?dl=0

Onko teillä kokemuksia tuon osan korjaamisesta? Se irronnut pala on tallella, kestäisiköhän se liimaamalla? Onko liimasuosituksia? Onko tuossa riskiä, että jos korjaa jotenkin väärin, niin moottori vääntää sen sinisen osan lopullisesti päreiksi?
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Katsoppa tuo Speedpartsin linkki.
Yhdessä kuvassa näkyy mikä pitäisi saada pois jotta voisi käyttää alumiinista korjauspalaa.

Ja korjauspala pitää olla sitten oikealle puolen autoa ettei tule hommattua väärää osaa.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
mileh
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Heinä 09, 2016 23:00

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja mileh »

Tuon alumiinisen osan tilaan ilman muuta. Kuvasta jää vielä hieman epäselväksi, että miten sininen akseli (jonka tilalle se alumiinivivussa kiinnioleva akseli korvaa) lähtee irti siitä muusta sinisestä osasta?

Irtoamiskohta taitaa olla se, missä sininen akseli näyttää taittuneelta siihen loppuosaan nähden:
Kuva

Mutta miten sen saa siitä irti? Pystyykö tietlä purkamaan vielä jotain muutakin kuin sen alimman suuttimen?
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Juu elikkä tuo mikä on taittunut tuossa speedpartsin kuvassa niin siitä asti pitäisi saada pois sitten saa sen alumiinisen korjauspalan laitettua paikoilleen.

Sininen osa on yhtä muovia siinä ei ole mitään liitoskohtia.

Itsellä oli murtunut samallalailla kuin ylläolevassa kuvassa niin oli helppo korjata, eikä tarvinut purkaa enempää.

Jollaki pihdeillä/dremelillä voi varmaan yrittää jyrsiä murtunutta osaa taittuneessa osassa olevaa huullosta myöden pois jolloin alumiinipala menee lopun osan päälle.

Toivottavasti ei kauhean epäselvästi tullut tämä ulosanti. :D
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
mileh
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Heinä 09, 2016 23:00

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja mileh »

Kiitos, tämä selvensi, nyt tajusin. Mutta millä se alumiinivipu kiinnittyy siniseen osaan sieltä juuresta vai laitetaanko epoksilla kiinni?

Tänään liimasin murtuneen osan paikalleen epoksilla. Aika hankala homma ahtaassa tilassa. Nyt 24h odotusta ja sitten kokeillaan toimiiko. Jos ei, niin sitten se on tuon alumiiniosan paikka.

Sitten pitäisi vielä selvittää se toinen vikakoodi eli 18.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Aluvipstaakkeli pukataan vaan paikalleen ei pääse karkaamaan mihinkään.
Aluvivun "putkessa" on hahlo joka menee sinisen osan alapuolella olevaan vahvistukseen.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
mileh
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Heinä 09, 2016 23:00

Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia

Viesti Kirjoittaja mileh »

Noniin, nyt oli epoksi kuivunut ja laitoin moottorin paikalleen. Toimii ja liimaus kesti ainakin nyt (saa nähdä, miten pitkäikänen korjaus se on). Myös oireet hävisivät ja nyt molemmilta puolilta saa saman lämpöistä ilmaa ja lämmönsäätö toimii.

MUTTA: vikakoodit eivät kadonneet mihinkään. Kalibroinnin jälkeen antaa edelleen 11 ja 18. Käynnistin autonkin muutaman kerran uudelleen ja tein kalibroinnin kolmesti, mutta aina sama tulos.

Pitäisikö vikakoodi nollata jotenkin? Mistä tuo 11 voi tulla, kun oire kuitenkin hävisi. Ja kun seurasin kalibrointia hankalokero poistettuna, niin kaikki vivut näkyivät liikkuvan normaalisti.
Vastaa Viestiin