Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Ostin muutama päivä sitten käytettynä Saab 9-5:n (vm. 2004, 2.0 farkku). Heti seuraavana päivänä ilmeni seuraava vika: kun laitoin ilmastoinnin päälle viilentämään, kuljettajan puolen puhaltimista tulee kylmää ilmaa mutta apukuskin puolen puhaltimista sekä takapenkin puhaltimista (todella) kuumaa ilmaa. Ja sama juttu, jos laittoi ikkunapuhalluksen. Kun säädin lämmön 25:een, molemmista tuli lämmintä ilmaa ja kun sitten palautin viileämmäksi (17 astetta), molemmista tuli taas viileämpää.
Googlettamalla tuli vastaan, että voi liittyä johonkin säätömoottoriin tai läppiin ja että pahimmillaan on todella kallis korjata.
Pitäisiköhän tästä huolestua ja tehdä jotain heti? Riittävätkö kaltaiseni amatöörin taidot tähän (korjaustaitoni rajoittuvat tulppien ja polttimoiden vaihtoon), vai kannattaako auto viedä sovulla korjaamolle? Osaisitteko suositella jotakin tällaiseen tapaukseen sopivaa korjaamoa Helsingistä - luultavasti kyseessä on jokin juttu mikä vaatisi Saabien erityistuntemusta?
Ihan uutena Saabistina olisin kiitollinen hyvistä neuvoista.
LISÄYS: vikakoodit 11 ja 18.
Googlettamalla tuli vastaan, että voi liittyä johonkin säätömoottoriin tai läppiin ja että pahimmillaan on todella kallis korjata.
Pitäisiköhän tästä huolestua ja tehdä jotain heti? Riittävätkö kaltaiseni amatöörin taidot tähän (korjaustaitoni rajoittuvat tulppien ja polttimoiden vaihtoon), vai kannattaako auto viedä sovulla korjaamolle? Osaisitteko suositella jotakin tällaiseen tapaukseen sopivaa korjaamoa Helsingistä - luultavasti kyseessä on jokin juttu mikä vaatisi Saabien erityistuntemusta?
Ihan uutena Saabistina olisin kiitollinen hyvistä neuvoista.
LISÄYS: vikakoodit 11 ja 18.
Viimeksi muokannut mileh, Su Heinä 10, 2016 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Vikakoodit saa ilmastointihärvelistä ulos painamalla AUTO ja OFF nappeja pohjassa hetken aikaa, auto käynnissä tietenki.
Vasemmalle tulee vikojen lukumäärä ja oikealle vikakoodin numero.
Sitten hakua käyttäen haet ongelmaan ratkaisun.
Vasemmalle tulee vikojen lukumäärä ja oikealle vikakoodin numero.
Sitten hakua käyttäen haet ongelmaan ratkaisun.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Nyt on vikakoodit luettu, antaa kaksi kappaletta: 11 ja 18.
Googlen avulla löysin selityksiksi, että
11= "Stepping motor, air-mixing flap, RH – no mechanical contact with flap"
18= "Solenoid valve, heat exchanger shut-off valve - open or short circuit"
Sinänsä outo koodipari, että jotenkin nuo eivät näyttäisi liittyvän suoraan toisiinsa. Voiko olla jopa kaksi täysin erillistä vikaa?
Ovatko nuo sellaisia vikoja, että saavat jatkuessaa pahempaakin tuhoa aikaan - jostain vanhoista viestiketjuista luin, että jotkin viat hajottavat pahimmillaan koko lämmitys-/ilmastointilaitteiston ja korjaaminen maksaisi maltaita.
Googlen avulla löysin selityksiksi, että
11= "Stepping motor, air-mixing flap, RH – no mechanical contact with flap"
18= "Solenoid valve, heat exchanger shut-off valve - open or short circuit"
Sinänsä outo koodipari, että jotenkin nuo eivät näyttäisi liittyvän suoraan toisiinsa. Voiko olla jopa kaksi täysin erillistä vikaa?
Ovatko nuo sellaisia vikoja, että saavat jatkuessaa pahempaakin tuhoa aikaan - jostain vanhoista viestiketjuista luin, että jotkin viat hajottavat pahimmillaan koko lämmitys-/ilmastointilaitteiston ja korjaaminen maksaisi maltaita.
Viimeksi muokannut mileh, Ma Heinä 18, 2016 21:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Sieltä on pelkääjän puolelta lähtenyt servomoottorilta akseli karkuteille tai murtunut se muovinen varsi. Molemmat viat onnistuu korjata ihan tulpanvaihto kokemuksella, kunhan vaan löytyy torxisarja
Murtuneeseen varteen tarvii ostaa Procar serviseltä alumiininen korjaupala.
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/
Ohjeet siis koodi 11 korjaukseen. Toiseen en ota kantaa kun ei ole kokemusta.
Murtuneeseen varteen tarvii ostaa Procar serviseltä alumiininen korjaupala.
http://photo.platonoff.com/Auto/2009101 ... or_Repair/
Ohjeet siis koodi 11 korjaukseen. Toiseen en ota kantaa kun ei ole kokemusta.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Procar service on suljettuna kuun loppuun. Saisikohan tuota osaa mistään muualta Suomessa? Onko tuo 11 -koodin vika sellainen, että voi korjaamattomana särkeä paikkoja enemmänkin.
Tuo 18 -koodi on vielä mysteeri. Mitkä sen oireet ovat? Pitääkö ko. osa välttämättä vaihtaa kokonaan, vai voiko kyse olla jostain muusta?
Tuo 18 -koodi on vielä mysteeri. Mitkä sen oireet ovat? Pitääkö ko. osa välttämättä vaihtaa kokonaan, vai voiko kyse olla jostain muusta?
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Jos mahollista kannattaa kattoa mikä sieltä on mennyt särki.
Voi tosiaan selvitä lämmönsäätömoottorin irroituksella ja akselin naputtelulla.
Suomesta en tiedä mutta speedparts ruotsissa myy samaa alumiinivartta
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 47022.html
Voi tosiaan selvitä lämmönsäätömoottorin irroituksella ja akselin naputtelulla.
Suomesta en tiedä mutta speedparts ruotsissa myy samaa alumiinivartta
http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 47022.html
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Googlen kuvahaun perusteella Skruvat myy samannäköistä osaa:mileh kirjoitti:Procar service on suljettuna kuun loppuun. Saisikohan tuota osaa mistään muualta Suomessa?
https://www.skruvat.fi/Reparationssats- ... 16020.aspx
Siinä on alumiinilla kilohintaa.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Nyt pääsin vihdoin tutkimaan vikaa: moottorin ja säävövivun alla on sellainen sininen ontto kanta/akseli, johon säätövipu kiinnittyy ja jonka sisään moottorista menee lyhyt varsi. Sininen kanta on murtunut, siitä on lähtenyt pala irti:
https://www.dropbox.com/s/a7rg0e9fhn7u4 ... o.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/iih9js7mcbku3 ... o.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/bn78ytchpx9jd ... o.jpg?dl=0
Pystyykö tuota korjaamaan mitenkään? Se sininen osa ei lähde irti, sitä ei voine vaihtaa. Irrotin alimman suuttimen ja sieltä pääsi kurkkaamaan taakse ja se sininen on kiinteä osa jotain isompaa osaa:
https://www.dropbox.com/s/wz7kpkjv3pywd ... o.jpg?dl=0
Onko teillä kokemuksia tuon osan korjaamisesta? Se irronnut pala on tallella, kestäisiköhän se liimaamalla? Onko liimasuosituksia? Onko tuossa riskiä, että jos korjaa jotenkin väärin, niin moottori vääntää sen sinisen osan lopullisesti päreiksi?
https://www.dropbox.com/s/a7rg0e9fhn7u4 ... o.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/iih9js7mcbku3 ... o.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/bn78ytchpx9jd ... o.jpg?dl=0
Pystyykö tuota korjaamaan mitenkään? Se sininen osa ei lähde irti, sitä ei voine vaihtaa. Irrotin alimman suuttimen ja sieltä pääsi kurkkaamaan taakse ja se sininen on kiinteä osa jotain isompaa osaa:
https://www.dropbox.com/s/wz7kpkjv3pywd ... o.jpg?dl=0
Onko teillä kokemuksia tuon osan korjaamisesta? Se irronnut pala on tallella, kestäisiköhän se liimaamalla? Onko liimasuosituksia? Onko tuossa riskiä, että jos korjaa jotenkin väärin, niin moottori vääntää sen sinisen osan lopullisesti päreiksi?
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Katsoppa tuo Speedpartsin linkki.
Yhdessä kuvassa näkyy mikä pitäisi saada pois jotta voisi käyttää alumiinista korjauspalaa.
Ja korjauspala pitää olla sitten oikealle puolen autoa ettei tule hommattua väärää osaa.
Yhdessä kuvassa näkyy mikä pitäisi saada pois jotta voisi käyttää alumiinista korjauspalaa.
Ja korjauspala pitää olla sitten oikealle puolen autoa ettei tule hommattua väärää osaa.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Tuon alumiinisen osan tilaan ilman muuta. Kuvasta jää vielä hieman epäselväksi, että miten sininen akseli (jonka tilalle se alumiinivivussa kiinnioleva akseli korvaa) lähtee irti siitä muusta sinisestä osasta?
Irtoamiskohta taitaa olla se, missä sininen akseli näyttää taittuneelta siihen loppuosaan nähden:

Mutta miten sen saa siitä irti? Pystyykö tietlä purkamaan vielä jotain muutakin kuin sen alimman suuttimen?
Irtoamiskohta taitaa olla se, missä sininen akseli näyttää taittuneelta siihen loppuosaan nähden:

Mutta miten sen saa siitä irti? Pystyykö tietlä purkamaan vielä jotain muutakin kuin sen alimman suuttimen?
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Juu elikkä tuo mikä on taittunut tuossa speedpartsin kuvassa niin siitä asti pitäisi saada pois sitten saa sen alumiinisen korjauspalan laitettua paikoilleen.
Sininen osa on yhtä muovia siinä ei ole mitään liitoskohtia.
Itsellä oli murtunut samallalailla kuin ylläolevassa kuvassa niin oli helppo korjata, eikä tarvinut purkaa enempää.
Jollaki pihdeillä/dremelillä voi varmaan yrittää jyrsiä murtunutta osaa taittuneessa osassa olevaa huullosta myöden pois jolloin alumiinipala menee lopun osan päälle.
Toivottavasti ei kauhean epäselvästi tullut tämä ulosanti.
Sininen osa on yhtä muovia siinä ei ole mitään liitoskohtia.
Itsellä oli murtunut samallalailla kuin ylläolevassa kuvassa niin oli helppo korjata, eikä tarvinut purkaa enempää.
Jollaki pihdeillä/dremelillä voi varmaan yrittää jyrsiä murtunutta osaa taittuneessa osassa olevaa huullosta myöden pois jolloin alumiinipala menee lopun osan päälle.
Toivottavasti ei kauhean epäselvästi tullut tämä ulosanti.

Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Kiitos, tämä selvensi, nyt tajusin. Mutta millä se alumiinivipu kiinnittyy siniseen osaan sieltä juuresta vai laitetaanko epoksilla kiinni?
Tänään liimasin murtuneen osan paikalleen epoksilla. Aika hankala homma ahtaassa tilassa. Nyt 24h odotusta ja sitten kokeillaan toimiiko. Jos ei, niin sitten se on tuon alumiiniosan paikka.
Sitten pitäisi vielä selvittää se toinen vikakoodi eli 18.
Tänään liimasin murtuneen osan paikalleen epoksilla. Aika hankala homma ahtaassa tilassa. Nyt 24h odotusta ja sitten kokeillaan toimiiko. Jos ei, niin sitten se on tuon alumiiniosan paikka.
Sitten pitäisi vielä selvittää se toinen vikakoodi eli 18.
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Aluvipstaakkeli pukataan vaan paikalleen ei pääse karkaamaan mihinkään.
Aluvivun "putkessa" on hahlo joka menee sinisen osan alapuolella olevaan vahvistukseen.
Aluvivun "putkessa" on hahlo joka menee sinisen osan alapuolella olevaan vahvistukseen.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Uuden Saabistin ilmastointiongelmia
Noniin, nyt oli epoksi kuivunut ja laitoin moottorin paikalleen. Toimii ja liimaus kesti ainakin nyt (saa nähdä, miten pitkäikänen korjaus se on). Myös oireet hävisivät ja nyt molemmilta puolilta saa saman lämpöistä ilmaa ja lämmönsäätö toimii.
MUTTA: vikakoodit eivät kadonneet mihinkään. Kalibroinnin jälkeen antaa edelleen 11 ja 18. Käynnistin autonkin muutaman kerran uudelleen ja tein kalibroinnin kolmesti, mutta aina sama tulos.
Pitäisikö vikakoodi nollata jotenkin? Mistä tuo 11 voi tulla, kun oire kuitenkin hävisi. Ja kun seurasin kalibrointia hankalokero poistettuna, niin kaikki vivut näkyivät liikkuvan normaalisti.
MUTTA: vikakoodit eivät kadonneet mihinkään. Kalibroinnin jälkeen antaa edelleen 11 ja 18. Käynnistin autonkin muutaman kerran uudelleen ja tein kalibroinnin kolmesti, mutta aina sama tulos.
Pitäisikö vikakoodi nollata jotenkin? Mistä tuo 11 voi tulla, kun oire kuitenkin hävisi. Ja kun seurasin kalibrointia hankalokero poistettuna, niin kaikki vivut näkyivät liikkuvan normaalisti.