Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Saabisteille päivää.. Tässä tulee autokuumetta ja kymysyksiä pitkällä kaavalla..
Tonnari on ollu jotain 7 vuotta, kerran kävin jopa miitissä oulussa asuessani Toiseksi autoksi ostin 3 vuotta sitte jostain syystä mazda 6 1.8l, jonka takalokasuojat rupes lahoon kunnolla, renkaat ois pitäny ostaa ja umpio vaihtaa yms. inspis oli vähän nolla sitä kohtaan.
Sitte tuntu että pitää palata harhareitiltä silloinkin kyllä kattelin saabbeja vaan moottoriongelmat pelotti, nytki kattelin uutta 9-3:sta mutta moottori ei oo oikein saabia. Sitte kuitenki tuli tuommosta 232 tkm ajettua -03 aeroa testattua auto- ja nuhakuumeen alaisena Moottori kuulosti jotenni tutulta vapari tonnarillaki suhanneelle, mutta veti niin perkeleesti nii teinpäs kaupat.
Ruostetta löytyy tästäkin mutta paljon vähemmän kun matukasta. Pintapelleissä kahdessa kohtaa kynnen kokosia ja kuskin ovi on mädäntyny kummasti ylemmän saranan ja reunapokkauksen seudulta. Tämän huomasin vähän myöhässä. Helmamuovin yläpuolella toisessa kaaressa on kans jotain ruosteen alkua. Näitä paikkoja saan kuitenki korjattua mukavammin ku mazdan kattavaa pohja pilkutusta. Kunhan sais offiauton tallista kesäksi parsittua nii sitte..
Etulippa pitäs jostain löytää.
Huohottimesta oon lukenu liian paljon nii mennee jo sekasi, onko tämä nyt se viimeisin mitä tähän moottoriin saa http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/aero%20huohotin.jpg
-04 eteenpäin on sitte kampikammiossa reikä? Pelaako tämä versio, tuota en älyä ku takaisku on öljy täyttörööriin päin, millon se muka aukeaa? Ei tää ainakaan mitään tuprauttele.
Sitte todella tähellistä, saako tuota kantta jollain kiillotettua?
Lisäksi muistan lukeneeni jotain kummaa öljynsuotimista, ostin hengst merkkisen saksan laatu tuotteen nii pelaakohan se vai sotiiko ruotsin rautaa vastaan??
Sitte vois aukoa venakopan/öljypohjan jos uskaltaa kun takaraivossa jyllää pelko hajonneesta moottorista ku rahhaakaa ei jääny , vaan on se makia peli ajaa ja hiljanen vaikka on nastat alla
Tonnari on ollu jotain 7 vuotta, kerran kävin jopa miitissä oulussa asuessani Toiseksi autoksi ostin 3 vuotta sitte jostain syystä mazda 6 1.8l, jonka takalokasuojat rupes lahoon kunnolla, renkaat ois pitäny ostaa ja umpio vaihtaa yms. inspis oli vähän nolla sitä kohtaan.
Sitte tuntu että pitää palata harhareitiltä silloinkin kyllä kattelin saabbeja vaan moottoriongelmat pelotti, nytki kattelin uutta 9-3:sta mutta moottori ei oo oikein saabia. Sitte kuitenki tuli tuommosta 232 tkm ajettua -03 aeroa testattua auto- ja nuhakuumeen alaisena Moottori kuulosti jotenni tutulta vapari tonnarillaki suhanneelle, mutta veti niin perkeleesti nii teinpäs kaupat.
Ruostetta löytyy tästäkin mutta paljon vähemmän kun matukasta. Pintapelleissä kahdessa kohtaa kynnen kokosia ja kuskin ovi on mädäntyny kummasti ylemmän saranan ja reunapokkauksen seudulta. Tämän huomasin vähän myöhässä. Helmamuovin yläpuolella toisessa kaaressa on kans jotain ruosteen alkua. Näitä paikkoja saan kuitenki korjattua mukavammin ku mazdan kattavaa pohja pilkutusta. Kunhan sais offiauton tallista kesäksi parsittua nii sitte..
Etulippa pitäs jostain löytää.
Huohottimesta oon lukenu liian paljon nii mennee jo sekasi, onko tämä nyt se viimeisin mitä tähän moottoriin saa http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/aero%20huohotin.jpg
-04 eteenpäin on sitte kampikammiossa reikä? Pelaako tämä versio, tuota en älyä ku takaisku on öljy täyttörööriin päin, millon se muka aukeaa? Ei tää ainakaan mitään tuprauttele.
Sitte todella tähellistä, saako tuota kantta jollain kiillotettua?
Lisäksi muistan lukeneeni jotain kummaa öljynsuotimista, ostin hengst merkkisen saksan laatu tuotteen nii pelaakohan se vai sotiiko ruotsin rautaa vastaan??
Sitte vois aukoa venakopan/öljypohjan jos uskaltaa kun takaraivossa jyllää pelko hajonneesta moottorista ku rahhaakaa ei jääny , vaan on se makia peli ajaa ja hiljanen vaikka on nastat alla
Viimeksi muokannut Nxi, Su Huhti 20, 2014 17:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Pienen harhailun päätös (ABS boksi??)
Noniin tässä on kesän ajan autoon tutustuttu ja käyty pikku hiljaa paikkoja läpi.
Onhan sitä sitte kaikkee löytynytkin Kysymykset lihavoitu jos ei jaksa kaikkee lukee
Tutulta lainasin obd2 lähetintä nii sillä näki puhelimen softalla sitte kaikenlaista ja arvot näytti olevan kohillaa.. SID infonki vois aukasta kyllä..
Katsastuksen läpäisyyn vaadittiin kaikki uudet ulommat takapään puslat eli 6 kpl. Puristin härvelit tein ite.
Öljypohjahan se piti heti ku kerkes niin aukoa..
Karstaa mutta ei liejua.. sihdissä ei juuri mitään, joitain karsta kokkareita. Kaasuläppäkoteloon menevä huohotuksen takaisku oli kuitenki hajalla.. vaikka muut letkut oli joskus vaihettu/päivitetty.
Turbon välyksiä etin samalla kun downpipe irti vaan eipä onneksi mitään sormin tuntuvaa. Toisin ku pajerossani heiluu mutta toimii vähän niinku.
Nii ja lämpimänä tämä piti roklatusta.. nappasin samalla sitte tasapainoketjun poikki nii johan on hiljanen kone Pientä tärinää isoilla kiekoilla muttei häiritte minua.
Öljypaineanturi toimi kans satunnaisesti nii seki piti samalla vaihtaa.. piti yks työkaluki ostaa että sai uuden kiristettyä kun vähän kinkkisessä paikassa tuo..
Öljy pirun mustaa ja eka vaihtoöljy oli jo kylä reissun(25km) jälkeen mustaa vaihoin sitte heti perään taas suotimen ja öljyt nii nyt on pysyny öljyn värisenä.
Kampuran hihnapyörän pultit vetäsin kans loktaitilla, pari löysempää oli mutta tiukassa silti.
Sitte pikku maalailuja mm. kuskinpuolen musta alumiininen peilisysteemi. Normipaikka eli takalokasuojan alareuna, häivyttämällä onnistu ja ei se ollu kuin pari senttiä näkyvällä osalla ja kaikkialla on ruosteenmuunto ainetta jos vaikka ois sattunu jämään piiloon ruostetta. Pyörä kotelot takaa yms. Takalokasuojien reunalistat käytin pois ja uudet vaseliinit pohjalle kun tehtaallaki näin olivat fiksusti laittaneet. Auton etu osassa ei ruosteita ole. Toisen puolen helmamuoviinkin vois käyttää pois ja tyhjentää ainaki hyvin kerää hiekkaa.. mutta etu kiinnike on... v-mäinen. Kotelosuojaa on ruikittu kans.
Sitte on joulukuusi efektiä (tcs, kolmio, abs) välillä ollu.. enemmän kuumalla kelillä. Vikakoodit näytti vasenta takapyörän anturin katkosta. Nopeusmittari toimii aina. Välillä valot on syttyny kun kuskin oven laittaa kiinni viittais tämä(täräys) ja lämpö boksin vikaan, mutta voiko se näkyä vikaakoodeissa anturi katkoksena? Yleensä valot syttyy hitaasti rullatessa. Anturin liitintä on rassattu, muttei johtoja eikä sitä "jakorasiaa"
Laittamista on ollut vaan tarkaan sitä on tutkittukin vaikka piti tulla käyttikseksi.. kolinaki vaivaa ja apurungon puslat varmaan onkelma. Taitaa olla semmoset kilometrit että kaikki kulutus osat on loppu jospa se menis taas hetken ku saan nämä loputki jutut laitettua. Kaikki tyypilliset viat taitanu löytyä Muutenhan tämä vaikuttaa hyvältä kapineelta.
Kesä vanteethan on orkkikset. Kohta joutuu 16" talvi gummit huonokuntosilla vanteilla ruuvaan alle kun ei saanut kesällä niille mitään aikaan..
Onhan sitä sitte kaikkee löytynytkin Kysymykset lihavoitu jos ei jaksa kaikkee lukee
Tutulta lainasin obd2 lähetintä nii sillä näki puhelimen softalla sitte kaikenlaista ja arvot näytti olevan kohillaa.. SID infonki vois aukasta kyllä..
Katsastuksen läpäisyyn vaadittiin kaikki uudet ulommat takapään puslat eli 6 kpl. Puristin härvelit tein ite.
Öljypohjahan se piti heti ku kerkes niin aukoa..
Karstaa mutta ei liejua.. sihdissä ei juuri mitään, joitain karsta kokkareita. Kaasuläppäkoteloon menevä huohotuksen takaisku oli kuitenki hajalla.. vaikka muut letkut oli joskus vaihettu/päivitetty.
Turbon välyksiä etin samalla kun downpipe irti vaan eipä onneksi mitään sormin tuntuvaa. Toisin ku pajerossani heiluu mutta toimii vähän niinku.
Nii ja lämpimänä tämä piti roklatusta.. nappasin samalla sitte tasapainoketjun poikki nii johan on hiljanen kone Pientä tärinää isoilla kiekoilla muttei häiritte minua.
Öljypaineanturi toimi kans satunnaisesti nii seki piti samalla vaihtaa.. piti yks työkaluki ostaa että sai uuden kiristettyä kun vähän kinkkisessä paikassa tuo..
Öljy pirun mustaa ja eka vaihtoöljy oli jo kylä reissun(25km) jälkeen mustaa vaihoin sitte heti perään taas suotimen ja öljyt nii nyt on pysyny öljyn värisenä.
Kampuran hihnapyörän pultit vetäsin kans loktaitilla, pari löysempää oli mutta tiukassa silti.
Sitte pikku maalailuja mm. kuskinpuolen musta alumiininen peilisysteemi. Normipaikka eli takalokasuojan alareuna, häivyttämällä onnistu ja ei se ollu kuin pari senttiä näkyvällä osalla ja kaikkialla on ruosteenmuunto ainetta jos vaikka ois sattunu jämään piiloon ruostetta. Pyörä kotelot takaa yms. Takalokasuojien reunalistat käytin pois ja uudet vaseliinit pohjalle kun tehtaallaki näin olivat fiksusti laittaneet. Auton etu osassa ei ruosteita ole. Toisen puolen helmamuoviinkin vois käyttää pois ja tyhjentää ainaki hyvin kerää hiekkaa.. mutta etu kiinnike on... v-mäinen. Kotelosuojaa on ruikittu kans.
Sitte on joulukuusi efektiä (tcs, kolmio, abs) välillä ollu.. enemmän kuumalla kelillä. Vikakoodit näytti vasenta takapyörän anturin katkosta. Nopeusmittari toimii aina. Välillä valot on syttyny kun kuskin oven laittaa kiinni viittais tämä(täräys) ja lämpö boksin vikaan, mutta voiko se näkyä vikaakoodeissa anturi katkoksena? Yleensä valot syttyy hitaasti rullatessa. Anturin liitintä on rassattu, muttei johtoja eikä sitä "jakorasiaa"
Laittamista on ollut vaan tarkaan sitä on tutkittukin vaikka piti tulla käyttikseksi.. kolinaki vaivaa ja apurungon puslat varmaan onkelma. Taitaa olla semmoset kilometrit että kaikki kulutus osat on loppu jospa se menis taas hetken ku saan nämä loputki jutut laitettua. Kaikki tyypilliset viat taitanu löytyä Muutenhan tämä vaikuttaa hyvältä kapineelta.
Kesä vanteethan on orkkikset. Kohta joutuu 16" talvi gummit huonokuntosilla vanteilla ruuvaan alle kun ei saanut kesällä niille mitään aikaan..
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Pienen harhailun päätös
Eikös noissa tcs ja abs boxseissa ole ollu jotain häikkää.... "Anturivika" saattaa olla myös hammaskehässä...
Eikun selailemaan vanhoja viestejä
Eikun selailemaan vanhoja viestejä
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Pienen harhailun päätös(eli aeroni tarinaa)
Rupes tämäki rapiseen niin aloin eilen aamusta vaihtaan jo valmiina odottaneen ketjun.
Siellä se on vaikka aluksi hyppi yli ja ahdistus meinas iskee.. no lukkopihdit auttoi aina pahimman yli kun nokat halusi hyökkäillä.
Ei osunu merkkiin vaan aina saman verran ohi.. laitoin sitte nokat aikaiselle alakierroksia ajatellen.
Hapettunu venttiilikoppa ärsytti herkkää mieltäni .. sain putsattua ja maalattua, mutta älkää yrittäkö valovirtakompuralla/litran puhalluslaitteella, ei lähde
Vanha ketju (246tkm ajettu) oli n. 13 mm uutta pitempi eli yli lenkin verran, joten kiristimessä on taas varaa kivasti.
Ei se kyllä Täysin hiljentyny vaikka on uusi pehmeä laahain venttiilikopassa. Pitää tutkia taas kun kerkeää.
Edit: Ilta fiilistely(viimesyksyltä )
Edit: tuossa töistä kotiin tullessani kuuntelin taas niin väitän, että ohjaustehostimen pumppu se pärisee, ääni vaimenee myös rattia käännellessä. Öljyä näyttää myös tihkuneen ja roiskuneen akselin juuresta. Vaihto osaa joutunee alkaa katteleen :/
Siellä se on vaikka aluksi hyppi yli ja ahdistus meinas iskee.. no lukkopihdit auttoi aina pahimman yli kun nokat halusi hyökkäillä.
Ei osunu merkkiin vaan aina saman verran ohi.. laitoin sitte nokat aikaiselle alakierroksia ajatellen.
Hapettunu venttiilikoppa ärsytti herkkää mieltäni .. sain putsattua ja maalattua, mutta älkää yrittäkö valovirtakompuralla/litran puhalluslaitteella, ei lähde
Vanha ketju (246tkm ajettu) oli n. 13 mm uutta pitempi eli yli lenkin verran, joten kiristimessä on taas varaa kivasti.
Ei se kyllä Täysin hiljentyny vaikka on uusi pehmeä laahain venttiilikopassa. Pitää tutkia taas kun kerkeää.
Edit: Ilta fiilistely(viimesyksyltä )
Edit: tuossa töistä kotiin tullessani kuuntelin taas niin väitän, että ohjaustehostimen pumppu se pärisee, ääni vaimenee myös rattia käännellessä. Öljyä näyttää myös tihkuneen ja roiskuneen akselin juuresta. Vaihto osaa joutunee alkaa katteleen :/
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Hyvää jutustelua ja hyviä kuvia !!. Näitä on mukava lukea.
Saapilla 1987.........
-
- "Kaasari"
- Viestit: 11
- Liittynyt: Su Loka 03, 2010 09:04
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Tämmöstä kun muutkin jaksaisi laittaa hyvää asiaa
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Kiitosta vain.. vaihdoin tuossa ketju hommien ohessa senki päätytulpan kanteen, katotaan jos vaikka ei enää vuotais.
Umpioita hioin kans tuossa yks päivä turtlen setillä vaan oli niin hentonen ettei auttanu kaikkiin samentumiin, nii siitä pitää ottaa uusinta kun lämpenee vielä kelit. Nyt on konekkin loppu kiilloitukseen. Silloin myös uudet konepellin ja takaluukun logot kun on lämmöt liimoille sopivia, ovat nekin tuolla jo tovin odottaneet.
Niin onhan ne vaihdelaatikon öljytki tuossa yhessä välissä vaihdettu
Umpioita hioin kans tuossa yks päivä turtlen setillä vaan oli niin hentonen ettei auttanu kaikkiin samentumiin, nii siitä pitää ottaa uusinta kun lämpenee vielä kelit. Nyt on konekkin loppu kiilloitukseen. Silloin myös uudet konepellin ja takaluukun logot kun on lämmöt liimoille sopivia, ovat nekin tuolla jo tovin odottaneet.
Niin onhan ne vaihdelaatikon öljytki tuossa yhessä välissä vaihdettu
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Noniin on kyllä nyt hiljainen moottori Se on tuo tehostinpumppu ääntäny kyllä sitte koko ajan, mutta vähän hiljempaan ennen kuin aloitti tuon kunnon pärinän. Oon luullu niitä jakopään ääniksi. Sisälläkin paljon hiljaisempaa.
Aukasin vanhan pumpun päätyn kun utelias olen..
Pesässä ja roottorissa kaikki ok, eli ne pois ja sitte taas pyöritellään niin hihnapuolen laakerihan se pärrää. Stefa ja laakeri vaihtoon nii soiva peli. En kyllä tiedä miten purkautuu lukkorenkaita ei näy eikä WIS:in kuvasta ota sen enempää selvää.. Niin varmaan prässillä.
Eilen pesun jälkeen laittelin vihdoin uudet merkit eteen ja taakse
Aukasin vanhan pumpun päätyn kun utelias olen..
Pesässä ja roottorissa kaikki ok, eli ne pois ja sitte taas pyöritellään niin hihnapuolen laakerihan se pärrää. Stefa ja laakeri vaihtoon nii soiva peli. En kyllä tiedä miten purkautuu lukkorenkaita ei näy eikä WIS:in kuvasta ota sen enempää selvää.. Niin varmaan prässillä.
Eilen pesun jälkeen laittelin vihdoin uudet merkit eteen ja taakse
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Talvi lookin muutos.. en oo vielä varma onko komia, mutta ainakin erilainen ku ennen Suolan syömät vanteet sai maalia, näihin ei ois voinu enää ees painoja liimailla ku kaikki hilseili irti sisäpuolelta. Puhaltaa ois pitäny vaan ku ei vehkeet riitä, ei tullu tasasta jälkee vaihtoehtoisilla työkaluilla.
Yks mikä oli unohtunu ja selvis tuossa kesällä kuumana päivänä ohitustilanteessa. Rupes rykiin nii pirusti ja meinas joku TFSI audi hermostua takana ku ei se saabbi sitte liikkunukkaa.. Ärsytti mutta peili piti kääntää näyttämään omaa namaa... There's your problem Tulpilla oli ajettu siis joku 20tkm.. hyvän näköset vaan ei rokannu enää.
Kompurasta päätti myös kesällä palaa käämi.. vaan onneksi sitä viilennystä paljoa tänä kesänä tarvinnu.
Nii ja tallin lattialla on pyöriny katkennu muovipultti kuusiokannalla.. löyty tuossa öljyjä vaihtaessa ku samalla kattelin pohjaa että täyttöputki heiluu ja sieltähän se oli poikennu. Pätkä oli jäsähtäny sinne hyvin, että sai porattua siihen reiän ja pelti ruuvia perään.
Raitisilmasuodin tuli kans vaihettua ja ilma kabiinissa raikastu vaikkei siellä märkää ollu ainakaan sillä hetkellä, lehtiä ja pölyä kyllä.
Tämmöstä täälä..
Edit: vanteen kuva http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/aeron_talvivanne.jpg
Yks mikä oli unohtunu ja selvis tuossa kesällä kuumana päivänä ohitustilanteessa. Rupes rykiin nii pirusti ja meinas joku TFSI audi hermostua takana ku ei se saabbi sitte liikkunukkaa.. Ärsytti mutta peili piti kääntää näyttämään omaa namaa... There's your problem Tulpilla oli ajettu siis joku 20tkm.. hyvän näköset vaan ei rokannu enää.
Kompurasta päätti myös kesällä palaa käämi.. vaan onneksi sitä viilennystä paljoa tänä kesänä tarvinnu.
Nii ja tallin lattialla on pyöriny katkennu muovipultti kuusiokannalla.. löyty tuossa öljyjä vaihtaessa ku samalla kattelin pohjaa että täyttöputki heiluu ja sieltähän se oli poikennu. Pätkä oli jäsähtäny sinne hyvin, että sai porattua siihen reiän ja pelti ruuvia perään.
Raitisilmasuodin tuli kans vaihettua ja ilma kabiinissa raikastu vaikkei siellä märkää ollu ainakaan sillä hetkellä, lehtiä ja pölyä kyllä.
Tämmöstä täälä..
Edit: vanteen kuva http://shell.jkry.org/~noxi/kuvat/aeron_talvivanne.jpg
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Napsasin vielä lähempää, eipä epätasasuudet kuvissa onneksi juuri näy Eipä niitä läheltä tuu katottua oikeestaan ku pestessä (seli seli )
Vanteen lähikuva
Jotain valkoista detailia ehkä autoon lisäksi..
Vanteen lähikuva
Jotain valkoista detailia ehkä autoon lisäksi..
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Mulla on työkalu tuohon tehostajan hihnapyörän irrotukseen ja asennukseen. Tiivisteestä en ole varma sopiiko sama, mikä on 9-3/900 pumpussa. Todennäköisesti sopii, mutta 100% varmuutta ei minulla ole. Tiivistettä saa todennäköisesti US-partsin kautta lähimpään varaosaliikkeeseen melkein minkä tahansa jenkkivehkeen ohjaustehostajan pumpun tiivisteenä. Tiivisteen varaosanumero on NAS7013S. Tiivisteen koko 19,05x33,40 ja hinta n 17€.Nxi kirjoitti:Stefa ja laakeri vaihtoon nii soiva peli. En kyllä tiedä miten purkautuu lukkorenkaita ei näy eikä WIS:in kuvasta ota sen enempää selvää.. Niin varmaan prässillä.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Ookkei hyvää infoo! Siellä se tallissa laatikossa on pötkötelly.. kattoo ny jos joskus on innostusta sitä ehjätä.
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Yhyy saappi kiukuttelee.. vähän samanlaista nykimistä ku ennen läppäkotelon johtojen korjausta, mutta nyt sytty moottorin vikavalo. Kävin verkkokaupasta ELM327 mutta ei sattunu toimiva versio tjsp.
Elikkä asun nykyään oulussa nii oisko kellään lainata toimivaa ELM327 tai muuten laitteita tai paikkoja ,että sais vikakoodin kohtuu hintaan esille.
Elikkä asun nykyään oulussa nii oisko kellään lainata toimivaa ELM327 tai muuten laitteita tai paikkoja ,että sais vikakoodin kohtuu hintaan esille.
* 9-5 Aero MY03 *
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Muistaakseni se tarvitsee bin-koodin 6789 yhdistyäkseen bluetooth:in.
Re: Pienen harhailun päätös (eli tarinaa aerostani)
Bluetooth koodi oli 1234 ja se yhteys tuntuu toimivan, mutta palikka ei saa ecuun yhteyttä.. selaa vaan protokollia läpi.
* 9-5 Aero MY03 *