Moottorin sytytysyksikkö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Aerostani vm. 2006 meni kaasuläppäkotelo. Vaihdoin uuden kotelon, mutta se meni vikatilaan. Vanhalla kotelolla auto pelittää, mutta uudella ei. Merkkiliikkeessä tutkivat ja tulivat siihen tulokseen, että autoon pitäisi hankkia uusi sytytysyksikkö! Uudella sytytysyksiköllä hinta on 1415e. Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta? Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan. Auton "oireita" ovat haamukaasutukset sekä pieni nytkytys ajossa.
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Taitaa virallinen nimi olla moottorin ohjainlaite.
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Saab86/95 kirjoitti:Aerostani vm. 2006 meni kaasuläppäkotelo. Vaihdoin uuden kotelon, mutta se meni vikatilaan. Vanhalla kotelolla auto pelittää, mutta uudella ei. Merkkiliikkeessä tutkivat ja tulivat siihen tulokseen, että autoon pitäisi hankkia uusi sytytysyksikkö! Uudella sytytysyksiköllä hinta on 1415e. Onko kenelläkään ollut vastaavaa tilannetta? Hyviä ehdotuksia otetaan vastaan. Auton "oireita" ovat haamukaasutukset sekä pieni nytkytys ajossa.
Siis onko alunperin kaasuläppäkotelo edes ollut viallinen jos sillä poisvaihdetulla kotelolla auto kuitenkin toimii ja uudella ei?

Onko vikakoodeja luettu, open sid käytössä? Sytytyskasetti (uusi) kustantaa 300 €, siinäkin voi olla vika.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja JKen »

1) Olihan vikakoodi poistettu uuden läppäkotelon asentamisen yhteydessä?
2) Uusi läppäkotelo oli ns. paketista, eikä esim. purkaamolta haettu?
3) Vanhalla läppäkotelolla toimii, mutta ei uudella ??? Ööö... siis ???
4) Vikakoodit on luettu Tech2:lla ?

Oireet on tyypillisiä läppäkotelon aiheuttamia, toki voi muukin olla.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Jzo »

JKen kirjoitti:1) Olihan vikakoodi poistettu uuden läppäkotelon asentamisen yhteydessä?
2) Uusi läppäkotelo oli ns. paketista, eikä esim. purkaamolta haettu?
3) Vanhalla läppäkotelolla toimii, mutta ei uudella ??? Ööö... siis ???
4) Vikakoodit on luettu Tech2:lla ?

Oireet on tyypillisiä läppäkotelon aiheuttamia, toki voi muukin olla.

Joo, tuosta vikakoodien nollauksesta kannattaa aloittaa, eli vaikkapa sulake nro.17 ( liekö sama numero? -06 Aerossa, kannattaa varmistaa että juuri moottorinojausboksin sulake siis) irti muutamaksi minuutiksi ja uusi yritys. Jos sulakkeesta ei saa varmuutta, niin akunkenkä irti ajaa saman asian.
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Merkkiliikkeen asentaja oli asialla.

1Kyllä
2Uusi
3Juuri niin,uudella menee heti home limd tilaan.
4Kyllä
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Saab86/95 kirjoitti:Merkkiliikkeen asentaja oli asialla.

1Kyllä
2Uusi
3Juuri niin,uudella menee heti home limd tilaan.
4Kyllä

Sillon ei tuu mieleen muuta kun takuisiin uusi läppäkotelo ja vikakoodien nollaus.
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Niin sitä koitettiin myös toisella uudella kotelolla,olisi täytynyt olla toinen aeron boxsi,niin sitten olisi ratkennut se puoli.5387220 tai 55559333 on mitkä sopii jälkimmäinen on vanhempi mikä sopii.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja HEV »

Jos menee Limppiin heti, kun virrat kytkee, ovat vikakoodit olleet poistamatta, koska Limp-tilan laukaisevat tietyt vikakoodit - ei mikään muu (paitsi ehkä sitten oikosulku limppisolenoidin johdossa). Muistelen (WISiä ei nyt tässä käytettävissä), että ne liittyvät kaikki läppäkotelon sähköisiin ja sähköisesti tutkittaviin mekaanisiin häiriöihin eikä sen laajempiin mittauksiin tai yleisempiin käyntihäiriöihin. Jos kone ei ole ehtinyt olla käynnissä, sytytysvikakoodeja ei ole voinut tulla (pl joku "kasetti irti" -tyyppinen).

Joko kasetti on ehjä tai ovat rikkoneet sen asennuksessa tai liitetty huonosti.

Rohkenen epäillä merkkiliikkeen asentajan - en osaamista, mutta korjaamokäsikirjan lukutaitoa.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Juuri noin se tapahtuu,eli vikakoodit nollattu,virrat päälle, heti limp tilaan,taas nollaus,ja vanha kotelo toimii kuten ennenkin.
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Saab86/95 kirjoitti:Juuri noin se tapahtuu,eli vikakoodit nollattu,virrat päälle, heti limp tilaan,taas nollaus,ja vanha kotelo toimii kuten ennenkin.
Silti jää hämärän peittoon se, että miksi alunperin toimivan ? kaasuläppäkotelon tilalle on kertoman mukaan vaihdettu uusi ja toimimaton kotelo? Vai onko vanhassakin ollut tuota nykimisvikaa muttei se ole mennyt Limp Home-moodiin siitä huolimatta?
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

En nyt ihan "tajunnut" mitä ne yrittää sulle siellä liikkeessä myydä puolellatoista tonnilla, mutta ei ainakaan sytytyskasetista tai T7-boksista kannata sellasia summia maksaa missään nimessä.
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Vanha kotelo aiheuttaa sen nykimisen,eli se "toimii".
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1434
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja HEV »

Vielä tuosta Limppiin menosta omia havaintoja, kun jouduin ajamaan muutaman pitkän ajon (vielä kärryn kanssa) viallisella kotelolla. Sid-infoon saa Limp nimisen muuttuja näyttöön ja sen lukuarvoa voi seurata: näytti siltä, että tietyissä tilanteissa (Trionic haluaa pitää läppää juuri tietyssä huonossa kulmassa) tuo muuttuja alkaa kerätä vikahavaintojen lukumäärää ja onnistuin useita kertoja asettamaan sen jostain 4-8 arvosta takaisin nollaan, jolloin kesti taas pitkään ennenkuin lukema alkoi nousta (tietty kuorma/läpän asento) ja jos en ehtinyt kelata sitä nollaan ennenkuin se saavutti jotain 10 paikkeilla, taas mentiin Limppiin. Tässä kotelossa siis potikat likaiset/puhki, johdot ehjät.

Jostain (vikakoodi päällä, kaapelivika, kotelon sisäinen kaapelivika) se limppisolenoidi siis saa signaalin tuossa ym tapauksessa, muuten se ei limppiin mene heti virtojen kytkemisen jälkeen. Viallista toimintaa pitää koneen käydessä olla useita kertoja ennen vikakoodeja.

Miten läppäkotelon vikaantuminen alunperin ennen vaihtoa todettiin? Nykimistä aiheuttaa moni asia alkaen vanhoista tulpista.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

p.1530 polkimen asentoanturi 1 ja 2 summajännite raja-arvojen ulkopuolella.Näin luki.
Vastaa Viestiin