Moottorin sytytysyksikkö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja nugge »

Ottakaa huomioon myös että jos nollaa perus OBD lukijalla niin se ei välttämättä poista Limp 1 flagia. Eli uusi lyö heti limppuun uudestaan.

Ja onhan noita ecuja menny paskaks vähä väliin. 50€:lla saa ehjiä ecuja että on ihan sairasta lähteä 1415€ laittaa sellaiseen.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Käytetty on haussa,asentaja sano että täyttyy olla aeron ja niitä on vähemmän tyrkyllä.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Aika äkkiä sen softan siihen purkkiin vaihtaa, oli se sitten mistä hyvänsä kotoisin. Toki täytyy olla T7:sta.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja AZP »

Jos tosiaan moottorinohjausyksikkö eli ECU pitää uusia, niin foorumilta löytyy sellainen kaupan, ja ilmoituksen mukaan myyjä voi ajaa vieläpä sopivan softan sisään:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=171354

Aerosta olevaa ECUa voi joutua tosiaan metsästämään melko pitkään, mutta ei siinä itse ECUssa mitään fyysistä eroa ole, vain softassa. T7-koneisesta OG9-3:sta oleva ECU soveltuu myös, pitää vain joko vaihtaa sen sisuskalut femman boksiin, tai porata kiinnitysreijät, koska ne on kolkin boksissa eri kohdissa kuin femmassa.

Joka tapauksessa Aerostakin olevaan ECUun pitää joko sorkkia softaan auton ajonestokoodi, tai naittaa se boksi Techillä auton kanssa, eli pelkkä Aeron boksikaan ei ole plug-and-play. Jos boksin myyjältä saa softan sisöönajon, niin samalla saa sen ajonestokoodinkin hoidettua, eikä tarvitse muuta kuin asentaa boksi autoon ja lähteä ajelulle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Merkkiliike tähän nähtävästi ei pysty?
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja AZP »

Merkkiliike pystyy naittamaan vieraan ECUn auton kanssa, mutta en ole varma kykenevätkö sorkkimaan softaa, eli muuttamaan vaikkapa 2.3t:n boksia Aerolle sopivaksi. Sinänsä 2.3t:n boksi naitettuna autoon varmaankin toimii kohtalaisen ok, mutta tehot ja vääntö on sitten 2.3t:n mukaiset.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Joo näin asentaja sanoi kun kysyin että täytyykö olla aeron,tehot ovat sen mukaiset mikä mistä ecu on.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Paskaa puhuvat sen minkä kerkeevät. Euron kuvat silmissä kusetetaan asiakasta täysillä.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13223
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja AZP »

Nuo vakiosoftat kaikille koneversioille löytyy kyllä netistä, joten minkä tahansa T7-ECUn kun toimittaa softahommat osaavalle henkilölle, niin purkkiin saa sellaisen softaversion mitä haluaa. Kerro paikkakuntasi, niin lähitienoon softahemmot tietää olla avuiksi. Helpoin tie on tietenkin jos hankit sen ECUn suoraan softahommt osaavalta kaverilta.

Joka tapauksessa ei ole mitään syytä maksaa korjaamolle useita satoja euroja (saatika yli tonnia) ECUsta + softasta + ECUn naittamisesta autoon.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

HEV kirjoitti:Jostain (vikakoodi päällä, kaapelivika, kotelon sisäinen kaapelivika) se limppisolenoidi siis saa signaalin tuossa ym tapauksessa, muuten se ei limppiin mene heti virtojen kytkemisen jälkeen. Viallista toimintaa pitää koneen käydessä olla useita kertoja ennen vikakoodeja.
Meillä oli kotelon sisältä johdot rikki niin meni LIMP 10 ajellessa, mutta kun virrat puuttuivat kokonaan niin meni heti käynnistäessä LIMP 39. :)

Merkkiliikettä (tai muutenkaan perus huoltokorjaamoja) tuskin kiinnostaa pätkääkään tapella ECU:n kanssa, jos ei siellä täysin sattumalta satu olemaan hommissa jotain softagurua. Lisäksi heidän pitäisi vielä kyetä jostain repimään jonkinlainen laatutakuu tehdylle työlle, niin eivät tosiaan rupea miettimään asiaa sen enempää kuin, että aito ja alkuperäinen ECU on ainoa kelpo.

Sen sijaan ympäri Suomea on kyllä sekä pienempiä firmoja että yksityishenkilöitä, jotka tekevät kernaasti noita muutostöitä ja softia. Samalla kertaa BioPower Stg1-softa sisään 8) :lol:
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Kyllä asentaja anto ymmärtää että on parempi itse hakea käytetty ecu,mutta näitä muita vaihtoehtoja en tiennyt kuin vasta nyt, siitä kiitokset.Ruotsin puolelta olisi nyt yksi viereillä,ei ole vielä vastannut sähköpostiin, noin 150e, ja oli aero.
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja nugge »

Suomesta.
Käytetty boksi 50€
Softa boksiin 100€.

Ja saa stageja samal.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
pjy
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: Ti Maalis 13, 2012 22:56
Paikkakunta: Lohja

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja pjy »

nugge kirjoitti:Suomesta.
Käytetty boksi 50€
Softa boksiin 100€.

Ja saa stageja samal.
...ja ymmärtääkseni perus (linear, vector yms.) saabin ecu softalla pääsee ajamaan auton pois huoltoliikkeen pihasta etteivät enään asiakasta kiusaa. Kunhan muut täsmäävät(vaihteisto yms.) ja tech2:lla. Softaa myöhemmin kun on aikaa.
käyttis: Saab 9-5 2.0t (*2.3T) vector A MY04 - 310 tkm
kakkonen: Volvo V60 D5 AWD A 2012 80 tkm
backup: Saab 9-5 3.0T V6 MY99 - 300 tkm
Ex Saab 9-3 2.0t(*T) sport A MY00 180 tkm
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Moottorin sytytysyksikkö (VIKA LÖYTYI)

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Vikaa ei sitten löytynyt ecusta. Minut ohjattiin Huittisiin Veljekset Mäkelä Oyn huoltokorjaamolle. Siellä auto saatiin jo kuntoon vanhalla läppäkotelolla, vaihtamalla siihen palautusjousi. Sovittiin sitten että tilataan Saksasta uusi kotelo, koska tuskin se kovin pitkäikäinen kumminkaan ole. Tänään hain auton, jossa on uusi kaasuläppäkotelo ja toinen uusi meni palautukseen. Joku alipaineletku vaihdettiin muuta vikaa ei löytynyt ja nyt pelittää hyvin. Aika hankala läppäkoteloa todistella, että uudessa osassa on vika. Osan hinta kyllä olettais jotain laadunvalvontaa tai sitten sain eräänlaisen "lottovoiton". Kiitos kaikille kommenteista.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Moottorin sytytysyksikkö

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Kohtalaisen v****ta jos niin sanotussa "merkkiliikkeessä" korjailevat, vaihtavat uusia rikkinäisiä osia tajuamatta ja yrittävät myydä puolentoista tonnin varaosia turhaan :x
Vastaa Viestiin