-98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

-98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Pitänee kysyä raadilta apuja; -98 Automaatti 2,3t tyhjäkäynti heijaa ja saattaa sammua.

Jotta asia olisi hieman monimutkaisempi, niin hetkittäin saattaa tyhjäkäynti pysyä kuin nakutettu paikallaan, mutta jos hieman antaa kierroksia ja päästää takaisin tyhjäkäynnille, joskus saattaa lähteä pahasti tyhjäkäynti seilaa. Silloin tällöin tyhjäkäynti tipahtaa niin alas että sammuu. Tuntuu ihan kuin auto yrittäisi korjata tyhjäkäyntiä liian rankalla kädellä josta johtuisi tyhjäkäynnin seilaaminen.

TECH on käytössä ja seuraavaa on ihmetelty sieltä:

Toisella kasetilla kerää startissa 3-24 missfireä per sylinteri. Ja aina sama määrä ja ajossa ei kerää ollenkaan. Toisella kasetilla kerää startissa ja ajaessa mifiä.

Alipaineletkuja on ihmetelty, näyttäisi olevan ok. Tuo ominaisuus että välillä toimii hienosti antaisi olettaa että on jotain muuta kuin alipaineongelmia.

Kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja HEV »

Läppäkotelon likarantu kannattaa liottaa kaasuttimen puhdistusaineella pois ja Techillä katsoa onko läppäkotelon signaaleissa katkoja tai heittoja. Jos pientä, niin ei välttämättä heitä vielä limppiin. Ei ehkä ole syyllinen, mutta kannattaa tarkastaa ja sulkea pois.

Kampiakselin asentoanturikin minulla oirehti ensin muutamana sammumisena ilman vikakoodia, mutta tyhjäkäynnistä ei ole siltä ajalta muistikuvia.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Onko turboa / imuputkea räplätty koska viimeks?

Itselläni tuo imukobran ja turbon liitos vuosi ja kierrokset eli ihan omaa elämäänsä juuri samalla tavalla. Välillä jopa rupesi kiekat nousemaan itsekseen ja välillä tukehtui koko moottori.

Kandee nappaa se kumihaitari irti siitä imukobran ja immun välistä ja pyöräyttää kärsä ylöspäin jonka jälkeen voimakas puhallus kumihaitariin. Ei pitäisi ilman karata mistään. On halpa sekä edukas todennustapa imuvuodoille.
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Kiitoksia vinkeistä.

Ei ole turboa hetkeen ropattu, mutta ei se tarkoita etteikö voisi olla letkut irti. Pitää huomenna tarkistaa asia.

Pitää tuolla techillä katsoa vielä tuota läppäkoteloa.

-tuomas
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Ihan aluksi pahoittelut pitkästä ja varmaan epäselvästä teksistä, mutta ssaisiko joku viisaampi neuvoa minua? :mrgreen: Moottorin kasaus ja vaihdon jälkeen alkoi tyhjäkäyntiongelmat. Ekan koeajon aikana alkoi tyhjäkäynti hummaamaan moottorijarrutuksen jälkeen kun kytkintä pietti pohjassa. Epäiltiin että kaveri oli muistanu väärin kaasuvaijerin tiukkuuden säädön. Löysättiin sitä pykälä ja auto toimi sen jälkeen normaalisti pari päivää.

Lähdin sitten vaasaan reissuun ja matkalla samat ongelmat palasi. Seuraavana päivänä löysäsin vielä pykälän tuota vaijerin säätöä ja taas auto toimi parin tunnin ajan ok, mutta sitten tyhjäkäynti alkoi taas hummaamaan ja kohta syttyi moottorin vikavalo. Arvasin että läppäkotelo oli mennyt limp home tilaan ja samalla kun resetoin sen avasin läppäkotelon ja tarkistin johtojen kunnon, melkein kaikki eristeet oli hävinyt johtojen päältä. Vaihdoin osan johdoista ja laitoin kaikkiin kutistesukkaa päälle ja kasasin läppäkotelon ja sitten koeajolle.
Auto toimi normaalisti taas pari tuntia ja sen jälkeen ongelmat palasivat. Niin ja auto ahtaa ja muutenki käyttäytyy ihan normaalisti, eli tuskin vika on alipainepuolella + olen vaihtanu kaikki alipaineletkut silikoonisiin.

Onko tuo läppäkotelo sökö vai onko mahdollisesti jossain muussa vika? Moottorivaihdon yhteydessä uusin kampiakselin asentotunnistimen, immun, tulpat, suodattimet, sytkäkasetti ja bensapumppu on vuoden vanhoja. "Uusi moottori" on -02 vm ja siinä tuli mukana suuttimet ja imusarjan vasemmassa reunassa oleva paineanturi, jonka jouduin kolvaamaan vanhan anturin tilalle, joka oli siis -99vm autosta. Eihän vika voi olla nuissa suuttimissa tai tuossa anturissa?
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Kun käytit läppäkotelon auki ja vaihdoit johtoja, niin samalla olisi voinut ruiskuttaa bräkleen:llä sitä liukuvastus hässäkkää.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Kyllä mie yritin putsata kaikki paikat mitkä vain keksin ja pystyin. Minkä näköinen osa tuo "liukuvastus hässäkkä" on ja missä se tarkalleen sijaitsee?
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Se musta muovinen osa siinä läppäkotelon päädyssä. Neljä johtoahan tulee tuon ali siihen liittimelle ja toiset neljä tulee liittimeltä tuohon härpäkkeeseen.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Aa, aivan. Kyllä mie sitäkin putsailin, mutta taidan huomenna vielä purkaa ton kotelon ja puhdistaa uudestaan, kun se ei maksa mitään. :)
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Ei auttanut läppäkotelon putsaus, eikä uusi läppäkotelokaan..

Tässä parin päivän aikana olen käynyt kaikki alipaineletkut läpi, putsannut kaikki anturit ja niiden liittimet, vaihtanut tulpat, tulpannu evapin ja muita pikku hommia koittanut, mutta mikään ei ole auttanut. Alkaa kohta olemaan ideat vähissä että mitä seuraavaksi testaisi.

Huomenna jos vielä kattoisin että ahtoputket on varmasti kunnolla kiinni ja sitten varmaan pitää alkaa polttoainepuolta tutkaileen. Vai onkos jollain heittää parempia ideoita? Voiko tuo imusarjan paineanturi aiheuttaa tuollaisia oireita jos se on menossa rikki?

Ai niin, autohan aluksi temppuili silleen, että tyhjäkäynti rupesi hummaamaan vain moottorijarrutuksen jälkeen, kun kytkintä pietti pohjassa muutaman sekunnin. Nyt oireet ovat pahentuneet sen verran, että välillä kiihdytyksen jälkeen kun pidät kytkintä pohjassa niin silloinkin tyhjäkäynti seilaa 500-800 välillä ja välillä auto sammuu, mutta lähtee kyllä samantien käyntiin.
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Miten olis vuotava jarrutehostin?
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Eikös sen pitäisi oireilla silloin kun jarrupoljinta painaa? Sen verran olen autoa testannut, että jarrupolkimella ei ole mitään vaikutusta auton käyntiin.
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja balanced »

Näetkö mistään mitä Lamb arvo näyttää lämpimänä tyhjäkäynnillä? Vai ei vissiin ole open sid käytössä?Tuli vaan mieleen että kun omassa jarrutehostin vuosi niin Lamb arvot oli jo reilusti metässä. Vaikutus käyntiin oli satunnaista eikä kovin suurta kyllä. Aika iso vuoto saisi olla varmaan että käynti muuttuu kovin paljon. Mutta on kai siellä tehostimen suunnalla muutakin mahdollista vuotopaikkaa. Ja muuallakin tietty vuotomahdollisuuksia mitkä varmaan yhtä lailla sotkee lamb arvon.

Omassa automaatissa paikallistettiin syyllistä niin että tulpattiin kaasuläppäkotelolle jarrutehostimelta ja alipainepumpulta tuleva linja ja tyhjäkäytettiin. Jolloin noi omat lamb-arvot asettui järkevämmäksi. Silleen pitäisi voida sulkea pois syyllistä tuolta puolelta, mutta arvoja olisi varmaan tarpeen samalla pystyä tutkia. Tämä tälleen yhtenä valistumattomana omana kokemuksena, mahdollisia vikapaikkoja on varmaan paljon.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Ei valitettavasti ole open sid käytössä. Pystyykö autolla vielä ajamaan jos tulppaan tuon imusarjalta jarrutehostajalle menevän letkun? Vika kun esintyy vasta ajossa, paikallaan auto käy ihan normaalisti tyhjäkäyntiä.
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja balanced »

Mulla oli hetken testiajossa automaatti tulpattuna niin että pelkkä alipainepumppu hoiti jarrutehostinta, siis vuotavaa sellaista. Ei ollut mikään erityisen kiva kokemus, en suosittele. Ei oikeen riittäny pelkkä alipainepumppu siihen hommaan. Löytyiskö mistään lähimailta ketään diagnoosilaitteen omistajaa, joka pystyisi katsella millaisia arvoja näyttää? Joku viisaampi niitä osais varmaan tulkita. Ongelma päällä tai ylipäätään. Minkä koodin muuten antoi kun sytytti moottorivalon, vai saitko sitä luettua? Jos ilmavuotoja ettii niin ihan perustoimenpiteenä tulee mieleen painetesti. Jos haluaa asioita sulkea pois helposta päästä.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=171332

Edit, nii tosiaan kaasuläppäkotelolta alipainepumpun ja tehostimen suuntaan pitäis olla (automaatissa) takaisku/takaiskuja, jotka estää paineen sinne päin, että niiden takaiset vuodot ei tosiaan pitäis painetestissä näkyä. Jos sellasia sattuis olemaan.

Edit2.. tosiaan tässähän olikin kyse manuaalista toisin kuin aloituspostauksessa, vähän sekoilen. Eli tuo alipaineletkutus ilmeisesti silloin erilainen jarrutehostimen suuntaan ja myös ilmeisesti ilman alipainepumppua (?). Jolloin tehostus on kokonaan imupuolen varassa (?). Eli ei varmaan olisi kiva ajeltava kokonaan ilman tehostusta.. Itsellä tosiaan kokemusta vaan automaatin imupuolen tulppauksesta tehostimen suuntaan testitarkoituksessa, eli sillä varauksella kannattaa tätä jorinaa lukea..
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Vastaa Viestiin