-98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Vikakoodia en käynyt luetuttamassa koska näin, että läppäkotelo oli mennyt limp home tilaan.
Sen jälkeen ei ole syttynyt moottorin vikavalo.

Joo, ehkä parempi etten käy ajamassa jarrutehostin tulpattuna koska sillon tehostus ei toimi ollenkaan :mrgreen:

Ei taida tuo painetesti enään auttaa kun olen jo kaikki letkit käyttänyt irti ja todennut, että kaikki on ehjiä eikä niissä ole vuotoja. Imusarjalta lähtee jarrutehostajalle yksi putki ja siinä on yksi takaiskuventtiili, sekin toimi ihan normaalisti, eikä vuotanut.

Pitää yrittää tuota jarrutehostinta tutkailla tänään.
Jos en löydä siitä mitään, niin pitää maanantaina suunnata VNDynolle, jos sieltä sais apuja.
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Testailin tänään tuota jarrutehostinta. Auton sammutuksen jälkeen poljin menee toisella polkasulla kovaksi. Halusin vielä saada varmuuden niin kävin koeajolla tehostin tulpattuna. Edelleen auto kävi huonosti tyhjäkäyntiä moottorijarrutuksen jälkeen. On niin merkillinen vika, että loppu jo mielenkiinto tutkia asiaa enempää. Pitää huomenna soitella vndynolle, että pääsee lukemaan vikakoodit, eikä tarvi arvailla enään sen jälkeen.
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja balanced »

Joo, koodin luku on varmaan järkevää selvittelyssä jos niitä on muistiin kertynyt. Omasta vm. 2000 on saanut ihan obd-bluetooth -palikalla ja puhelimen ohjelmalla (torque) koodit ulos, kunhan vähän googlailee mitä mikäkin koodi saabissa tarkoittaa. Vuotava tehostin teki itsellä niin että jarrupoljin kovettui melko lailla heti sammuttamisen jälkeen. Eli sen muistaakseni tunsi jos piti poljinta pohjassa sammuttamisen jälkeen kun alipaine hävisi järjestelmästä. Jos sulla pysyy sammuttamisen jälkeen jonkin aikaa alipaineet sisällä niin että tehostus kuitenkin toimii ekalla polkaisulla, niin tuntuisi että ei siellä kovin kummoista vuotoa mahda olla (?).
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Toivotaan, että tänään jotain näkyy vikakoodin luvussa.
Olis se vähän helpompaa, jos tuosta omastakin kulkineesta sais vikakoodit katottua halppislukijalla, mutta minun käsittääkseni näitä alkupään femmojen vikakoodeja ei pysty lukemaan kuin saabin omalla kapulalla. Tai ei ainakaan tuosta minun kulkineesta ole saanut luettua obd-bluetooth palikalla, eikä jollain vähän kalliimalla korjaamon yleismallin lukijalla.

Minun käsittääkseni jarrutehostimen pitäisi toimia ainakin muutama polkasu sammutuksen jälkeen.? Jos menee kovaksi heti yhdellä tai kahdella polkasulla niin silloin olisi vuoto alipainejärjestelmässä.?
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -98 9-5 2.3t tyhjäkäyntiongelmia

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

No niin, tänään selvis paljon. Ei ollut vikakoodeja, mutta kaksi vikaa löytyi. Jarrutehostin on rikki, mutta se ei vaikuta tuohon tyhkäkäyntiin niin paljoa, että sen takia sammuis. Varsinainen syy sammuiluun on imusarjan paineanturi, jonka liittimen jouduin kolvaamaan vanhan tilalle. Ilmeisesti värit meni jotenki väärin, koska auto toimi ihan normaalisti anturin johto irti.
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
Vastaa Viestiin