Moottorin vaihto 2.0->2.3

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Rapsutin
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 01:28

Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja Rapsutin »

Vanha moottori hajosi huonon ylläpidon takia ja ostin avk:lta kolaroidun varaosa-auton. Nyt kun on vanha moottori tiputettu pois ja vaihtomoottorin kasausta tein, niin huomasin isohkon eron, joka nyt pisti ihmetyttämään.
2.0:ssa on tuossa venakopan kulmassa joku laite, joka on nokka-akseliin kiinnitetty ja imusarjalta tulee ali(?)paineletku ja haaroittuu myös jarrun tehostimelle. Tuossa 2.3:ssa menee taas moottoritilan etukulmaan samasta paikasta letku. Ilmeisesti nuo laitteet tekee saman asian, mutta mitä? Ja mitä eroa käytännössä, kun tuon toinen on mekaaninen ja toinen sähköinen.
Ja ajattelin vaihtaa ecun moottorin mukana, mutta tuleeko nyt ongelmia, kun ei kaikki laitteet olekaan samanlaisia. Kolariautokin on jo laitettu eteenpäin menemään eli en saa osia enää haalittua, mutta eipä tuolla johdoissakaan olisi liitintä tuolle laitteelle, joka oli varaosa-auton keulalla. Eli 2.0 mekaanisesti
nokka-akselissa taitanee olla lovi, johon tuon vanhan moottorin laitteen saa kiinni, kunhan kannesta ottaa suojatulpat irti ja letkut löytänee paikkansa, kun on ehjä autokin nähtävillä :)
Saako tästä selityksestä/ongelmasta mitään selkoa ja kuinka kusessa olen? Piti olla suht helppo homma. Moottorit on siis vierekkäin apurunkojen päällä pihan nurkassa, joten mahdollisimman paljon kasaan ennen kuin laitan auton alle takaisin ja kiinnitän paikalleen. Vanhan moottorin (2.0) ecu T7.7A08 ja 2.3 T7.7B06, jos näistä nyt on mitään apua. Kuvia en saanut laitettua valitettavasti.
Viimeksi muokannut Rapsutin, La Heinä 02, 2016 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Se venakopan kulmassa oleva laite on jarrutehostimen alipainepumppu, joka löytyy automaattivaihteisista femmoista.
Rapsutin
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 01:28

Re: Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja Rapsutin »

Tuo auttaa jo paljon. Eli tuo 2.3 on vain sähköversio pumpusta? Ja on juu automaattivaihteinen 9-5 kyseessä.
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

Tuohon en osaa vastata. Olen ollut siinä käsityksessä, että kaikissa automaateissa on tuo nokka-akseliin kiinnitetty pumppu.
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

Varaosa-auton ECU:lla ei lähde auto käyntiin ja alkup. ECU:ssa nyt vähän vääränlainen softa, kun moottorin koko muuttui. Nyt siis auton alkuperäinen ECU kainalossa piipahdat jollain softaajalla hoitamassa homman.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Alkupään (98-99) femmoissa oli tuo sähköinen pumppu akun vieressä, sen jälkeen kaikissa (bensa)automaateissa on mekaaninen pumppu kannen päädyssä.
Rapsutin
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 01:28

Re: Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja Rapsutin »

Joo tuo mekaaninen pumppu oli helppo vaihto, kun tulppa pois ja muutaman pultin irroitus ja kiinni moottoriin pumppu. Nyt saagan jatkuessa tuli taas uusi ongelma, kun moottorin sähköt on erilaisella liittimellä kuin tulipellissä auton johtosarja. Eli pitää sitten vaihtaa sähköt. Ehdin jo pistää moottorin auton alle eli lisää hankaluuksia ja lisätyötä. Kun olis osannu tuon tarkistaa, niin olisi ollut helppo vaihtaa "taivasalla" kun moottorin ympäri pääsi liikkumaan. Ehkä otan kuitenkin moottorin alta pois, niin nopeampaa ja helpompaa kun tilaa ympäri moottorin pyöriä. Ei siis mene niinkuin strömsöössä :D
Miksi ei toimisi kummallakaan eculla? Kuinka suuri riski kokeilla esimerkiksi tuolla alkup. 2.0 eculla, kun se sentään tunnistaa auton samaksi. Vähän syötöissä eroa? Ajattelin meinaan koekäyttää vanhalla ja sitten käyttää liikkeessä "uuden" naittamassa kiinni. Ja ei, en tiedä noista juurikaan mitään. Työkalut pysyy käsissä, mutta sitten nuo sähköjutut ja muut älylaitteet kuten ecut on ihan hepreaa :D
Rapsutin
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 01:28

Re: Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja Rapsutin »

Eli pitkä tauko tässä välissä kun piti syyläri metsästää ja flektit jne, kun olikin varastettu edellisessä majapaikassa. Sekä kadonnutta motivaatiota :) Moottori on nyt koekäytetty tuolla 2.0 boksilla, kun ei se 2.3 toimi kun ei avaimet ole siihen ohjelmoitu. Nesteet pysyi sisällä ja kaikki tuntui toimivan. Nyt sitten loppukasaus ja boksin ohjemointi, niin saa oikean boksin käyttöön. Toisen voisi kokeilla ohjelmoida sitten vähän pirteämmällä ohjelmalla, jos kiinnostusta riittää.
Rapsutin
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Joulu 18, 2014 01:28

Re: Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja Rapsutin »

Saaga on saatettu päätökseen. 2.0 boksilla Saabin huoltoon ja moottorin oma boksi kiinni ja Tech2:lla naitettu auto ja boksi nyt yhteen. Huoltomies mainitsi suutinviasta vikamuistissa niin löytyi helpohkosti vika kun käynti oli vähän laiskaa. Yhden suuttimen johto vain huonosti kiinni. Eli nyt auto on kunnossa ja katsastettu moitteitta ja pääsi jokapäiväiseen ajoon takaisin. Nyt vain talvea vasten parin viikon päästä uusi öljynvaihto niin pääsee katsomaan miltä litkut näyttävät. Ehkä tuon homman olisi voinut jopa viikossa hoitaa rauhassa tehden näin jälkikäteen ajateltuna. Tai jos oikein "raataa" niin viikonlopussakin tuo homma on tehtävissä. Varsinkin nyt kun tietää mitä tekee. Uusiksi en kyllä ihan heti rupea tekemään :D
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja balanced »

Onnea onnistuneesta :saab: projektista! :D Ei onnistuis iteltä.. 8O
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
aero
-
Viestit: 9122
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Moottorin vaihto 2.0->2.3

Viesti Kirjoittaja aero »

Ihan uteliaisuudesta: muutosleimasitko isomman tekniikan vai kävitkö "vain" määräaikaisleimalla ollen hiljaa koneenvaihdosta?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin