Flexifuelin käyntiongelmia bensalla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
mileh
"Kaasari"

Flexifuelin käyntiongelmia bensalla

Viesti Kirjoittaja mileh »

Kyseessä Saab 9-5 2.0 vm. 2004 -farkku, johon tehty etanolipäivitykset.

Hankin itse auton kesällä ja olen ajanut sillä vain etanolia käyttäen tähän asti. Aamulla bensavalo paloi (=etanolia tankissa ehkä vajaa 10L), eikä ollut aikaa ajaa kauempana olevalle etanoliasemalle, joten otin tankkiin 10L 98-bensaa. Melkein heti bensaasemalta lähdettyäni auton käynti muuttui epätasaiseksi kaikilla kierrosalueilla. Tyhjäkäynnillä, ajossa, kaasutellessa tai tasaisella kaasulla. Ajoin sitten heti etanoliasemalle, otin tankin täyteen etanolia ja ongelma hävisi melkein saman tien.

Onko tämä ihan tyypillistä, että näin käy, kun lähes tyhjään tankkiin laittaa bensaa etanolin tilalle? Häviääkö epätasaisuus jonkin ajan kuluttua, kestääkö ajotietokoneella jonkin aikaa "opetella" uudet säädöt toiselle polttoaineelle vai mistä on kysymys? Nyt hieman mietin, että uskaltaako tuohon enää laittaa bensaa.
miikka555
"Viggen"

Re: Flexifuelin käyntiongelmia bensalla

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

Vastaus lainauksena toisesta viestiketjusta.
Pakari kirjoitti: Adaptaatio tarkoittaa moottorinohjauksen sopeutumista polttoaineeseen jota tankissa milloinkin on. Adaptaation pitäisi käynnistyä aina tankkauksen jälkeen. Joskus on kuullut puhuttavan että vähintään 10 litraa tulisi tankata jotta adaptaatio käynnistyy. Kun polttoainetta vaihtaa, niin moottorinohjauksen täytyy sopeutua/adaptoitua uudelle polttoaineseokselle. Tämä siitä syystä, että polttoainetta on suihkutettava eri määriä eri bensan/etanolin seossuhteilla. Adaptaatiovaiheessa täytyy välttää moottorin ylimääräistä kuormittamista! Adaptaatiota ei tapahdu/adaptaatio keskeytetään kun imusarjan paine nousee yli 1atm, eli kun mennään ylipaineelle, eli kun lambdasäätö ei ole käytössä. Tällöin lukitaan sillä hetkellä oleva etanoliprosentti ja seokset menevät sitten sen mukaan.. Jos prosentti on väärä, tällöin seoskin on väärä/ei ihanteellinen. Ylipaineella ajaminen adaptaatiovaiheessa ei ole suositeltavaa. Huomioitavaa on myös, että eritoten, silloin kun polttoainetta vaihdetaan bensasta etanoliin ja päinvastoin tulee autolla ajaa vähintään sen verran että on sopeuduttu uuteen polttoaineseokseen. Muutoin moottorin käynnistäminen seuraavan kerran voi olla hankalaa - eteenkin jos se on vielä kylmästartti. Nyrkkisääntönä olen itse pitänyt että ajaa 3-5km tankkauksen jälkeen.. Jos kaikki on kunnossa tällöin adaptaatio on tapahtunut.
Lyhyesti siis, on normaalia, pitäisi rauhoittua kun adaptaatio on suoritettu.
Jos ei normalisoidu, niin sitten voi olla jotain ongelmaakin autossa..
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Vastaa Viestiin