Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Suttis
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Syys 18, 2016 17:30

Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja Suttis »

Jahas, terveeks vaan kaikille.
Tuli vähän tolla appiukon Ysifemmalla ajeltua, kun se itse osti subarun. Sen verto pidin kiesistä ni päätin sitten vaihtaa rellun ihan omaan saappiin. (muija siis lähinnä ajellut sillä appiukon 9-5:llä, 540tkm mittarissa ja leimasta läpi laakista viimeks)

Pistelin sitten tuommosen Aeron (vm.2004), sveitsin tuontia (korjaamo / autoliike myi), hirsch ruckstuhl pajalla siitä oli pidetty huolta täydellisellä huoltokirjalla, tai ainakin näin huoltokirja ja myyjä antavat ymmärtää.

1. Yritin ensimmäistä vikaa tai "vikaa" googletella, mutta en oikein löytänyt mitään, en edes tiedä onko se vika. Eli auto pitää pienen pientä tuulenvireen omaista suhinaa / pihinää ku kiihdyttelee pysähdyksistä liikkelle ja kun pysähtyy, ääni mukailee koneen kierroksia, en tiedä tekeekö se sitä kovemmalla vauhdilla, koska se saattaa hukkua meluun. (mielestäni appiukon saabi ei tätä pidä)

2. Mikkelistä haettiin broidin kanssa niin en siinä pystynyt kunnon nasta lautaan harjotusta vetämään, kun oli hidas tie ja tietöitä pirusti.
Tuossa nyt sitten kävin testaamassa sitä moottoritielle oikein reippaasti niin tuntui ettei oikein tahtonut vaihtaa paria vikaa pykälää, eli kiihdytys hieman takkuili / taukoili, pariin otteeseen. Kaasupolkimella sitten hieman kiusasin niin vaihtoi (vai liekö tämä auttanut en tiedä) ja kiihdyttäminen jatkui.
Suivaantuneena tulin sitten seuraavasta rampista samalla tavalla takaisinpäin, janoten lisätietoja viasta ja tällä kertaa teki nykäisyn / tehon kadotuksen vain kerran, jonka jälkeen vilkutti hetken moottorivaloa, mutta ei jättänyt sitä palamaan.
Vaihdelaatikko toimii mielestäni hyvin, vaihtaa sukkelaan.

Onko ideoita?
9-5 Aero vm. 04
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja 900S »

Nykäisy ja moottorin vikavalon vilkauttaminen johtuu sytytyshäiriöstä, eli sytytyskasetti (DI-kasetti) tai tulpat. Jos ei ole varmaa tietoa koska tulpat on vaihdettu, niin ne ensin vaihtoon ja jos ei pätkiminen lopu, niin marmoritiskille ostamaan n.330€:n kasetti :)

edit. ja tsekkaa myös konehuoneesta ne pienet alipaineletkut. Niissä jos on vuotoja, niin saattaa hyvinkin pätkiä. Itse vaihdoin tähän sigun autoon ne kaikki heti alkuunsa. Oli aika haurasta tavaraa!
9-5 2,3t Wagon `06
Suttis
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Syys 18, 2016 17:30

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja Suttis »

Tulpat ois näemmä vaihettu 120tkm kohalla 2011 alussa. voishan nuo vaihtaa tietysti. Alipaineletkuilla et meinaa sitä huohotinsysteemiä? se näyttää meinaan ainaki ihan uuelta, toki tiiveystarkistuksen vois tehdä. Kaiken muun melkeen kestäs sydän paitti jos se tomaattilaatikko on ruvella. atf oelet (googlettamalla tomaattiöljyt) oli laitettu 100tkm kohalla ja atf service (tarkoittaneeko samaa sitten) oli tehty 177tkm kohalla.

EDIT: jaa eikun tuolla ylhäällä lukeepi että tulpat laitettu 165tkm 2014
9-5 Aero vm. 04
antoun
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ma Touko 05, 2014 16:01

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja antoun »

itellä tuli "nykimistä" kun kiihdytteli nii oli toi kampiakselin asento tunnistin menny rikki.
Suttis
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Syys 18, 2016 17:30

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja Suttis »

Jees, kiitoksia vastanneille ja vastatkaa muutkin jos teillä on jotain sisäpiirin tietoa. Tarkistelen nuita tuossa jahka kerkiän ni suljetaan juttuja poies.

EDIT: Lisään vielä sen verran, että tätä ongelmaa ei siis ole esiintynyt ollenkaan rauhallisesti ajellessa.
9-5 Aero vm. 04
900S
"Hölösuu"
Viestit: 1092
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 05:19
Paikkakunta: Pori

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja 900S »

Suttis kirjoitti:Tulpat ois näemmä vaihettu 120tkm kohalla 2011 alussa. voishan nuo vaihtaa tietysti. Alipaineletkuilla et meinaa sitä huohotinsysteemiä? se näyttää meinaan ainaki ihan uuelta, toki tiiveystarkistuksen vois tehdä. Kaiken muun melkeen kestäs sydän paitti jos se tomaattilaatikko on ruvella. atf oelet (googlettamalla tomaattiöljyt) oli laitettu 100tkm kohalla ja atf service (tarkoittaneeko samaa sitten) oli tehty 177tkm kohalla.

EDIT: jaa eikun tuolla ylhäällä lukeepi että tulpat laitettu 165tkm 2014
En mä sitä huohotinsysteemiä tarkoittanut, vaan niitä ohuita (sisähalkaisija 4mm) letkuja. Esim. bypass venttiililtä lähtee sellainen ja sitä seuraamalla näkee aika hyvin ne muutkin.
9-5 2,3t Wagon `06
Suttis
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Syys 18, 2016 17:30

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja Suttis »

Tulpat oli kuulemma aika huonossa kunnossa, ja ne vaihdettiin. En oo vielä käyny polkasemassa, jos toistamiseen tökkii ni melko varmasti tuon tehopätkäsyn syy oli kuitenkin tulpissa tahi syttykasetissa. vikakoodi oli 1300 muistaakseni ja tarkistuslause oli "käyntihäiriö useammassa sylinterissä"

Se pihinä ois voinu kuulemma olla ahtopuolella jossain, kaikki mestat yläpuolelta tarkistettu, jahka vien lohkon asennettavaks, ni ukko sano tarkistavansa alhaalta kanssa, tuumas kyllä, että vaikuttas ihan ehjältä. Siinä samalla sit tarkistas apulaitteita ja niiden rullia etc. Se huoltohan on tulossa 10tkm päästä jokatapauksessa. (210tkm)

Kirjottelen tän viestiketjun loppuun jokatapauksessa, jos vaikka joku googlella osuupi vahingossa joskus tänne.
9-5 Aero vm. 04
Suttis
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Syys 18, 2016 17:30

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja Suttis »

Jees. P1300 tulee vieläkin ja pistän kasetin vaihtoon, katsotaan loppuuko.
Pihinä/sihinä on vielä olemassa, mutta korjaamoliikkeen ukko sanoi antaneensa sen koeajettavaksi jollekkin toverilleen, jolla on samanlainen. Kyseinen kaveri oli sitten todennut omansa pitävän samanlaista ääntä jo monta vuotta, mistä ikinä sitten tuleekaan. Turbon vuodot oli tarkistettu, vakuumivuodot oli tsekattu ja apulaiterulliakin oli kai hieman tarkasteltu, ei vaikuttaisi olevan mitään vikaa.
Merkkiliikkeen ukkokin tuumasi, että mikäli ääni on ainoa oire, niin tuskin syytä huoleen. Kaippa tuon antaa olla, laittaa radiota kovemmalle :)
9-5 Aero vm. 04
Tommile
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Ke Elo 30, 2006 12:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja Tommile »

Moro,

Pakosarjan ja lohkon välinen tiiviste, sekä turbon ja pakosarjan tiiviste kannattaa myös silmäillä. Pitävät erehdyttävää ääntä ahdoilla jos vuotavat.

Molemmissa omistamissani 9-5: ssa on ollut tuota vaivaa ja korjaantuivat tiivisteet vaihtamalla.

Terv.
Tommi
#6175
NG 9-5 2,0 TiD Vector M6 MY2010
Suttis
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Syys 18, 2016 17:30

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja Suttis »

Jahas, täytynee katsasta nuo, Oisko tuo turbon ja pakosarjan tiiviste huomattu kun turbo paineistettiin?

Noh, nyt siihen on vaihdettu tulpat ja syttykasetti ja se ei taho kiihtyä moottoritielle kunnolla. 0-70 noilla normaaleilla kaupunkiteillä lähtee pirteesti mutta kun moottoritielle koitat runnuttaa ni laiska ku mikä, nopeemmin se kiihtyy ku rellu mut ymmärtänette pointin :D, ja tarkotan siis että sen oikeesti huomaa että siinä on jotain vialla, ei oo vaan mielikuvitusta.
Tällä kertaa moottorivalo ei syttynyt eikä vilkkunut.

Siitä ois nyt tsekattu/siihen on nyt tehty (tai ainakin uhottu että on katsottu/tehty)
-Imusarjan tiiveys
-Turbon paineistus
-Automaattivaihteiston öljyn kunnon ja määrän tarkistaminen silmämääräisesti
-Tulpat vaihdettu
-Sytytyskasetti vaihdettu

Auttakeehan miestä mäessä, appiukon 540k ajetussa vectorissa tukka hulmuaa ku painelee moottoritielle, meikäläisen airo on ku litranen corolla.

Edit:
Eli tuntuu että kiihtyy passelisti kohtuuvauhtiin mutta hyytyy kun kunnolla polettaa.
Kelasin huomenna ehkä koittaa (kunhan tarkistan vaan osan sopivuuden) tuosta vectorista tota ilmamassamittaria aeroon, voisko se olla se?
samaten yritän tsiigailla ittekki noita vakuumijuttuja ja muita kumiletkuja, että ne ois kiinni, eihän kellään ois jotain hyvää kuvaa mihin kaikkialle niitä letkuja menee?
voisko se olla kaasuläppäkotelo?

EDIT2: jahas, huomasin tossa töihin ajaessa ettei turbo ota paineita vihreän alueen yli, tarkastelen putkia kun kerkiän. Miten leipova turbo kertoo itsestään muutnkuin savuttamalla, auto ei sylje sinistä savua käynnistettäessä?

-Tomi
9-5 Aero vm. 04
markusR
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: To Syys 02, 2010 20:28
Paikkakunta: Loviisa/Gammelby

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja markusR »

Onkos bensapumppu vaihdettu tai ainakin pumpun tuotto tarkastettu?
Peugeot 508 sw GT -12
EX-SAAB 9-5 2.0L Victor Wagon Aut. -02 E85 stage3 [software by Nappe]
Honda CBR 954rr -03
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1743
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Onko tuon ikäsessä vielä EVAP vedetty imukobralle? Onko EVAP liittyvien takaiskuventtiilien kunto tutkittu?

Ks. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 2&start=45
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Suttis
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Syys 18, 2016 17:30

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja Suttis »

markusR kirjoitti:Onkos bensapumppu vaihdettu tai ainakin pumpun tuotto tarkastettu?
-Aattelin tätä tutkituttaa seuraavana, sillä sitä ei käsittääkseni ole vaihdettu

jmaatta kirjoitti:Onko tuon ikäsessä vielä EVAP vedetty imukobralle? Onko EVAP liittyvien takaiskuventtiilien kunto tutkittu?
- Ei o tietoa, se menetti tänään voimat ihan kokonaan, kiihty niin perkeleen hitaasti ja urisi hiljaa, moottoritielle ei mitään asiaa. Vein sen pajalle, meikäläisellä loppuu hermot puuhastella sitten, ku meinaa mennä soppari iha kokonaan umpeen. Oon niin amatööri et tarvii aikaa pällistellä noita juttuja.
Nyt mä tiiän miltä senioreista tuntuu kun ne kopeloi täppäreitä ja tietokoneita kun ne ei ymmärrä niiden päälle.

täytyy jatkaa puuhastelua ku saan sen takas tossa varmaan tän viikon päätteeks / ens viikon alussa. Nyt painaa tukka hulmuten vectorilla sit.

Kiitokset vastanneille, palaan asiaan.
9-5 Aero vm. 04
Suttis
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Syys 18, 2016 17:30

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja Suttis »

Tällasta oli tänään löytynyt ainaski
P1105 -Ahtoilma Absoluuttisen paineanturin piiri; suoritusongelma
9-5 Aero vm. 04
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Uusi saabisti, Aero 9-5, 200tkm

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Melko sata varmaan jäljet johtaa ilmamäärämittariin. Itsellä teki tuota puutumista täyskaasulla.

Samoin tuo yskiminen ja paineanturihäiriö saattaa hyvin johtua liian laihasta seoksesta.

Uusi ilmamäärämittari hoitaa tuon oireen kuntoon. Ilmamassamittari maksaa alle satasen, siis ihan uutena ja alkuperäisenä osana, enkä suosittele mitään muuta sinne edes ajattelemaan.

Lisäksi tuon ilmamäärämittarin vaihtoa puoltaa se, että vaihdon voisi ihan hyvin sisällyttää 200000km huoltoon. Yleensä on siinä vaiheessa jo arvoiltaan sen verran pielessä, eikä tartte murehtia koneen käyvän laihalla.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin