Saab 9-5 2.0t 1998

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Fakiiri kirjoitti:Pieni pätkäisy ?

Oletko jo vaihtanu alipaineletkut uusiin ?

Tuntuu kaksi nykäisyä/pätkäisyä.
En ole vielä vaihtanut...
Metrin pätkä pa-letkua olisi varastossa ja kolme metriä silikoniletkua tilattu. 4mm. Ainakin kaikki tuon kokoiset vaihdan. Mitä muuta tarvitaan, en tiedä...
Saabismini on vasta alussa, joten täältä saatujen/löydettyjen ohjeiden mukaan mennään.
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Otin tässä aamulla hieman pidemmän koeajon. Ensin vaihdoin alipaineletkuja. BPV-modi tehty, EVAP tulpattu.
Täyskaasukiihdytyksiä. Kolmsvaihde. Pientä nyppimistä n. 2800-4500rpm.
Nelosvaihteella nyppimistä selkeästi enemmän.
Normaaleissa, ei täyskaasulla, kierrokset jää kantamaan.
Onko tämä edelleen alipainevuotoa? Mitkä kaikki letkut kannattaa vaihtaa?
Tänään haen joka tapauksessa uudet tulpat ja ilmanputsarin. Katsotaan, mikä taika niillä...
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Jussi1979 kirjoitti:Otin tässä aamulla hieman pidemmän koeajon. Ensin vaihdoin alipaineletkuja. BPV-modi tehty, EVAP tulpattu.
Täyskaasukiihdytyksiä. Kolmsvaihde. Pientä nyppimistä n. 2800-4500rpm.
Nelosvaihteella nyppimistä selkeästi enemmän.
Normaaleissa, ei täyskaasulla, kierrokset jää kantamaan.
Onko tämä edelleen alipainevuotoa? Mitkä kaikki letkut kannattaa vaihtaa?
Tänään haen joka tapauksessa uudet tulpat ja ilmanputsarin. Katsotaan, mikä taika niillä...
Tulpat vaihdettu, ilmansuodatin myös.
Täyskaasulla kiihdytyksessä pientä nyppimistä, mutta lähtee kuin tauti.
Normikiihdytyksessä kierrokset jää edelleen kantamaan.

Tulpat oli muuten aivan harmaat... Laihalla käynyt/käy?
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Nimim. artso kirjoitti tuonne toiseen ketjuun, että nykiminen voi aiheutua myös ahtoputken ja läppäkotelon välisen O-renkaan litistymisestä:
Vähän aikaa sitten omaan femmaan vaihoin tuon O-renkaan, vanha oli ihan littana, nykimiset loppui siihen. Varaosanroa ei ole antaa mutta Oulun Aineelta sain sen nimellä ylempi läppäkotelon tiivisterengas. Öljyä on omassakin putkessa :roll: vähän, mennee huohotuksen (heikkouden) piikkiin.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Saabatti kirjoitti:Nimim. artso kirjoitti tuonne toiseen ketjuun, että nykiminen voi aiheutua myös ahtoputken ja läppäkotelon välisen O-renkaan litistymisestä:
Vähän aikaa sitten omaan femmaan vaihoin tuon O-renkaan, vanha oli ihan littana, nykimiset loppui siihen. Varaosanroa ei ole antaa mutta Oulun Aineelta sain sen nimellä ylempi läppäkotelon tiivisterengas. Öljyä on omassakin putkessa :roll: vähän, mennee huohotuksen (heikkouden) piikkiin.

No kiitos! Seuraavaksi sitten tänne uutta osaa.
SeenFinn
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 14:41
Paikkakunta: Klaukkala/PK-seutu

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja SeenFinn »

paineilmalla helppo tutkia vuotokohtia, turha kaikkia tiivisteitä ja o-renkaita vaihdella summamutikassa.
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

SeenFinn kirjoitti:paineilmalla helppo tutkia vuotokohtia, turha kaikkia tiivisteitä ja o-renkaita vaihdella summamutikassa.
Mistähän minun kannattaisi paineilmaa päästää sisään? Bypassin letkusta?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Bypassin tutkit esim. irtoletkulla jonka vaihdat orggiksen tilalle siihen ohjausletkun nippaan. Sitten letku suuhun ja puhallat omin keuhkoin. Ilma ei saa mennä läpi, vaan pitäisi olla vastusta (kalvo).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Mertmi kirjoitti:Bypassin tutkit esim. irtoletkulla jonka vaihdat orggiksen tilalle siihen ohjausletkun nippaan. Sitten letku suuhun ja puhallat omin keuhkoin. Ilma ei saa mennä läpi, vaan pitäisi olla vastusta (kalvo).
BPV tämän perusteella kunnossa. Puhalsin ja puhkuin :lol:
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Ei pysty sanomaan mikä jättää kierrokset kantamaan... Suihkuttelin aamulla jarrukliineriä mahdollisiin vuotokohtiin. Suuttimien juureen en suihkutellut, vaikka jossain jutussa kerrottiin myös siellä olevan mahdollinen vuoto.
Olisiko turvallisempaa suihkuttaa suuttimien juureen vettä? Vähän jännittää suihkutella herkästi syttyviä aineita konehuoneeseen...
TECH2 olisi varmaan kova sana tässä kohdassa...

Ja kiihtyvyydestä. Kokemustahan ei ole Saabista aiemmin, mutta kiihtyvyys on 3000rpm jälkeen aikamoinen. Muuttui siis ketjun alusta olemattomasta-->aikamoiseksi. Kertooko Tech2 jos on tehty joskus softanmuutos? Vihreät suuttimet näyttää olevan, pillicobra ja tod. näk. alkup. turbo.

Ja kiitos kaikille, lukijoille ja vastaajille. Olen alkanut huomattavasti paremmin ymmärtämään tätä sairautta :saab: :wink:
Jussi1979
"Kaasari"
Viestit: 42
Liittynyt: To Elo 06, 2015 18:24

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Jussi1979 »

Päivitys tilanteeseen.
Otin kaasuläppäkotelon irti, putsasin ja vaihdoin molemmat tiivisteet. Tai ylätiivistettä ei ollut tai se oli sulautunut ahtopaineletkuun.
Varsinaiseen ongelmaan, eli kaasu jää kantamaan, ei tästä ollut apua.

Ostin valvolinen leak finderiä. 2e purkki. :D Mahtaisko sillä vuoto löytyä?

Sitten olisi vielä IMM. Sitä en ole tutkinut/putsannut.

Oispa Tech2...

ÄÄÄÄHHHHH!!!
Ei auttanut IMM putsaus. Kierrokset jää edelleen kantamaan. Pätkimistä tapahtuu ajon alussa. Mutta johtuu ilmeisesti lämpöisemmistä tulpista.

Mistä hitosta mää löydän sen alipainevuodon? Jos se siis sellainen on...
Täytynee hankkia se softa ja opensid niin se ilmeisesti paljastaa jotain...

Evap ei ollut täydellisesti tukittu. Otin ja tulppasin myös kaasuläppäkotelon takaa lähtevän letkun. Eli nyt sekin on pois pelistä. Pikkasen vaan polttoaine haisee valoissa. Mitä jos tulppaisi myös vapaaksi jääneen letkun pään?
Nasikainen
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Pe Elo 26, 2016 09:56

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Nasikainen »

Täällä myöskin nykimistä siinä 2800-4000rpm kohdilla tai ehkä ennemminkin tuntuisi kuin veto hiukan hiipuisi ja sitten vedot tulee taas takaisin 8O evap,bypass ohitukset tehty jne mut silti ei vedä tasaisesti :cry:
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja balanced »

Tuollapa on niksejä jos on vielä tarpeen:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=171332
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1084
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Saab 9-5 2.0t 1998

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kyllä se 150hv farkku ainakin tuntui tosi laiskalle kun koeajoin...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin