Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Käytin 3 runkopukin auki. Omaan silmään vaikuttaa ihan hyvältä..
https://goo.gl/photos/quaechfprAP2eCtb6
Alhaalta huomaa että jostain jakopään puolelta tiputtelee jäähdytysnestettä. Vesipumppun seutu kyllä vaikuttaa kuivalta. Ihan kuin tulisi jostain ylempää. Noh, toistaseks niin vähäistä että jää seurantaan ja seuraavaan remonttiin.
https://goo.gl/photos/quaechfprAP2eCtb6
Alhaalta huomaa että jostain jakopään puolelta tiputtelee jäähdytysnestettä. Vesipumppun seutu kyllä vaikuttaa kuivalta. Ihan kuin tulisi jostain ylempää. Noh, toistaseks niin vähäistä että jää seurantaan ja seuraavaan remonttiin.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Juu ihan terveesti on kiillottunut laaakeri ja öljypohjakin on tosi hyvännäköinen. Laipat puhtaaksi ja oikealla tiivisteliimalla kiinni, muista uudet o-renkaat.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Nyt on motti taas kasassa ja uudet öljyt koneessa. Suuret kiitokset Vesalle erinomaisista ohjeista ja vinkeistä. Alunperin ajattelin etten näin isoon hommaan näillä taidoilla uskalla lähteä, mutta uteliaisuus vei voiton. Näillä ohjeilla tällainen aloittelijakin pääsi tutustumaan oman saabiin pintaa syvemmin ja yllätävän helposti!
Näin jälkeenpäin olisin kyllä heti kättelyssä nostanut moottoria muutaman sentin ylöspäin. Oli pikkasen kinkkinen pujotella öljypohja takaisin paikalleen sotkematta tiivistepintoja! Onneksi sorkkaraudalla sai hieman väännettyä lisämillejä jakopään puolelle.
Näin jälkeenpäin olisin kyllä heti kättelyssä nostanut moottoria muutaman sentin ylöspäin. Oli pikkasen kinkkinen pujotella öljypohja takaisin paikalleen sotkematta tiivistepintoja! Onneksi sorkkaraudalla sai hieman väännettyä lisämillejä jakopään puolelle.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Pe Syys 23, 2016 10:33
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Hyvät ohjeet ite sain aerossa öljy pohjan irti ja takas kiinni sotkematta pintoja ilman että otti moottoria irti/nostoa
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
mistä moinen toleranssiero johtuu? apurungon hitsauksesta, moottorin kiinnikkeiden kohdista vai miten on mahdollista että joissakin näköjään mahtuu jölypohja alek ja toisissa ei ilman apumanöövereita
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
-
- "Aero"
- Viestit: 340
- Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
- Paikkakunta: Pori
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Kyllähän se mullakin tippui ilman moottorin nostoa pois kun puristimella alapuolella väänti vaihteiston reunasta sivuun. Takasin laittaessa kuitenkin huomasin että kyllä muutama sentti moottoria ylöspäin auttaa aika paljon sitä pujottelua. Eihän sitä moottoria tartte alkaa sen kummemmin irroittelemaan, pieni kevennys ylhäältä vipuamalla toi ainakin mulle tarvittavat sentit. Pieni kiilapala vaan yläkiinnikkeen alle.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Taitaa vaikuttaa onko manuaali vai automaatti, aero vai ei (+alkupään Aero lisähommat).mistä moinen toleranssiero johtuu? apurungon hitsauksesta, moottorin kiinnikkeiden kohdista vai miten on mahdollista että joissakin näköjään mahtuu jölypohja alek ja toisissa ei ilman apumanöövereita
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Mul taas lähti lyömällä koivukiila moottorin ja apurungon väliin. 10-minuutin homma.Mertmi kirjoitti:Tämä topic on jo niin hardcorea 9-5:n laittoa että kannattaisi laittaa pysyvästi listan alkuun. Tuo vinkan käyttö oli kyllä ihan uusi juttu minulle. Meikäläinen vaan pyysi apumiehen sorkkaraudan kera vänkäämään konetta kun otin pohjan pois ja laitoin takaisin.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 68
- Liittynyt: Ti Kesä 23, 2015 10:56
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Mites onnistuu öljypohjan avaaminen ja puhdistusoperaatio vm02 3.0t V6 moottorilla? Mitään sen kummemmin poikkeavaa?
9-5 vm2002 3.0t V6
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Kertokaa viisaammat minulle mikä mulla menee pieleen öljy pohjan liimauksessa. oon tässä viikonaikana koittanut liimata öljy pohjan 3 kertaa aina rupee vuotamaan siitä vauhti pyöränpuoleisesta päästä neljän pultin kohdalta kun moottori lämpenee. oon puhdistanut molemman puoleiset pinnat breikliinillä ja sen jälkeen kuumailma puhaltimella kuivannut/ lämmittänyt pinnat ennen liimausta. suurin piirtein 24h oon oottanut kuivumista ennen kuin oon öljyt laittanut sisään. 22nm oon kirinyt pultit ja nosto vaiheessakin oon saanut nostettua pohjan hyvin tasaisesti paikalleen. ensin kokeilin liimata 2 kertaa loctite si5900 ja viimeisenä loctite 510. tasojakin katselin viivaimella että näyttivät olevan tasaiset pinnat öljypohja sekä moottorin puoli. joudun tekemään homman pihalla kun ei ole lämmintä tallia. lämpötila on ollut liimauksen aikana +5 - +2 onko tuo liian alhainen lämpötila?
miksi hommaan ryhdyin nyt on syy kun imu sihti rupes vinkumaan kylmänä ja törkyähän sieltä löyty. Mitä koitan seuraavaksi tehdä öljy pohjalle että saisin sen pitämään?
Ja ennen remontin aloitusta öljypohja oli tiivis eli ei vuotanut.
miksi hommaan ryhdyin nyt on syy kun imu sihti rupes vinkumaan kylmänä ja törkyähän sieltä löyty. Mitä koitan seuraavaksi tehdä öljy pohjalle että saisin sen pitämään?
Ja ennen remontin aloitusta öljypohja oli tiivis eli ei vuotanut.
Saab 9-5 2.3 wagon vm.02 automaatti e85 stage
5891
5891
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Onhan vanhat tiivistejämät poissa? Olethan laittanut öljypohjan kiinni pikaisesti (tyyliin 10-30sec) viimeisimmästä tasopinnan putsauksesta, kun lohkon/päätykopan etummaisista saumoista mehii jatkuvasti pikkuhiljaa öljypisaraa tiivistepinnalle vielä pitkääään moottorin sammutuksesta..
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Olen puhdistanut pinnat hyvin entisestä liimasta ja kuivannut vielä sisäpuoleltakin. Huomasin kyllä että tiputtaa sitä öljyä melko pitkään varsinkin kun lämmitin kuumalla puhaltimet pintaa kuivaksi. Mahdollisimman nopeasti olen yrittänyt saada pohjan paikalleen takasin. Pitää vapun jälkeen kurkata uudestaan että eihän ole tullut laitettu ekalla kerralla käytettyä liian pitkää pulttia siinä vauhtipyörän päässä, että ois tullut läpi reikää.Hook kirjoitti:Onhan vanhat tiivistejämät poissa? Olethan laittanut öljypohjan kiinni pikaisesti (tyyliin 10-30sec) viimeisimmästä tasopinnan putsauksesta, kun lohkon/päätykopan etummaisista saumoista mehii jatkuvasti pikkuhiljaa öljypisaraa tiivistepinnalle vielä pitkääään moottorin sammutuksesta..
Saab 9-5 2.3 wagon vm.02 automaatti e85 stage
5891
5891
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Öljypohjan saa parhaiten pois kun ottaa moottorin vas.ylätuen pois nostaa öljypohjasta ja laittaa öljypumpun kohdalla olevan paineensäätimen alle hylsyn ja nostaa vähän niin käy helposti.toisella kädellä vähän kampeaa vetarin luota konetta sivulle.
varaa melkein poikeuksetta ainakin se kolmosen runkolaakeri tai kaikki.noissa ylä kuvissakin näytti kyllä laakerit olevan vaihdon tarpeessa.
jos naarmua tai punotusta niin vaihda laakerit paras suoja koneelle.
varaa melkein poikeuksetta ainakin se kolmosen runkolaakeri tai kaikki.noissa ylä kuvissakin näytti kyllä laakerit olevan vaihdon tarpeessa.
jos naarmua tai punotusta niin vaihda laakerit paras suoja koneelle.
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Lisäillään oma tarina tänne myös.
244tkm ajettu 9-5 B205E vm.99.
Entiset omistajat ilmeisesti vaihdelleet öljyjä liian harvoin ja kone karstaisessa kunnossa.
Ensimmäinen öljypohjan avaus ja putsaus 2015 lokakuussa (mittarissa 223tkm).
Moskaa oli paljon, sihti ei niinkään tukossa. (Kuva 1)
Softattu etanolille Vesan toimesta huhtikuussa 2016 (228tkm).
Tämän jälkeen öljyjä vaihdeltu 3*3tkm välein ja viimeisin vaihtoväli oli nyt 7tkm. Huomiona että jokaista öljynvaihtoa edelsi suodattimen uliseminen kylmänä (suodattimet tukkeessa, availtu ja tarkasteltu). (Kuva 2)
Eli tänään oli mittarissa 244tkm ja availtiin öölipohja.
Pohjassa jonkin verran karstaa, ei niin kamalasti. (Kuva 3)
Sihdissäkään ei juuri mitään (Kuva 4)
Kolmosen runkolaakeri näytti tältä (laitoin takaisin), suattaapi olla että pitänee nuo vaihdella josain vaiheessa. (Kuva 5)
Suodatin ulisi kylmänä.
Summa summarum: lohkon seinämille edelleen karstaa joten öljyjä tulee vaihdeltua tiheästi ja ajoittain pohja irti ja putsaukseen.
Kuvat: http://imgur.com/a/S5Aki
244tkm ajettu 9-5 B205E vm.99.
Entiset omistajat ilmeisesti vaihdelleet öljyjä liian harvoin ja kone karstaisessa kunnossa.
Ensimmäinen öljypohjan avaus ja putsaus 2015 lokakuussa (mittarissa 223tkm).
Moskaa oli paljon, sihti ei niinkään tukossa. (Kuva 1)
Softattu etanolille Vesan toimesta huhtikuussa 2016 (228tkm).
Tämän jälkeen öljyjä vaihdeltu 3*3tkm välein ja viimeisin vaihtoväli oli nyt 7tkm. Huomiona että jokaista öljynvaihtoa edelsi suodattimen uliseminen kylmänä (suodattimet tukkeessa, availtu ja tarkasteltu). (Kuva 2)
Eli tänään oli mittarissa 244tkm ja availtiin öölipohja.
Pohjassa jonkin verran karstaa, ei niin kamalasti. (Kuva 3)
Sihdissäkään ei juuri mitään (Kuva 4)
Kolmosen runkolaakeri näytti tältä (laitoin takaisin), suattaapi olla että pitänee nuo vaihdella josain vaiheessa. (Kuva 5)
Suodatin ulisi kylmänä.
Summa summarum: lohkon seinämille edelleen karstaa joten öljyjä tulee vaihdeltua tiheästi ja ajoittain pohja irti ja putsaukseen.
Kuvat: http://imgur.com/a/S5Aki
Re: Näin avaat ja puhdistat öljypohjan OG9-5:ssa, kuvasarja
Kiitos selkeästä ja seikkaperäisestä esityksestä.