Uusi femman omistaja ilmottautuu
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Ja kaikista ihaninta olisi ajaa hyvillä renkailla HYVÄKUNTOISILLA asfaltti teillä,joita ei valitettavasti joka kulmalta löydy..
Uuden tai uudehkon ja loppuun jyrätyn tienpinnan välillä on kauhea ääni ero..
niin ja offtopiccina sit ihmetellään miks nykyrenkaat ei kestä kilometrejä..
Uuden tai uudehkon ja loppuun jyrätyn tienpinnan välillä on kauhea ääni ero..
niin ja offtopiccina sit ihmetellään miks nykyrenkaat ei kestä kilometrejä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
^Motarilla on hirveä ero melussa eri kaistojenkin välillä. Siksi tuleekin ajeltua yleensä vasenta kaistaa.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Täälläkin ilmoittautuu uusi tyytyväinen Saab 9-5 vm 2002 2.3t automaatin omistaja. Pari kuukautta sitten päiviteltiin 2.3t 9000:sta ja vaikka hyvä auto on sekin, onhan tämä aika iso päivitys monessa suhteessa. Vaikka rengasmelusta moni näyttää valittavan täällä, niin ainakin täällä Oulussa on ollut todella hiljaista ajaa nyt kun tosi moneen käyttämääni tiehen on vedetty uusi päällyste.
Olisi yksi kysymyskin, jolle en ole löytänyt vastausta ja jota varten ei jaksa uutta ketjua aloittaa: Keskipaneelissa on vasemmassa laidassa kello, joka on tosi himmeenä. Oikealla oleva infotaulu keskikulutukselle/lämpötilalle jne. näyttää hyvältä, mutta kellosta ei saa mitään selvää, enkä löydä mistään asetusta sen kirkastamiseen (jos se edes on mahdollista). Oisko tähän apua? Kiitokset!
Olisi yksi kysymyskin, jolle en ole löytänyt vastausta ja jota varten ei jaksa uutta ketjua aloittaa: Keskipaneelissa on vasemmassa laidassa kello, joka on tosi himmeenä. Oikealla oleva infotaulu keskikulutukselle/lämpötilalle jne. näyttää hyvältä, mutta kellosta ei saa mitään selvää, enkä löydä mistään asetusta sen kirkastamiseen (jos se edes on mahdollista). Oisko tähän apua? Kiitokset!
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Tuosta sisämelusta vielä; olisi mukava nähdä joku tilasto autojen sisämelusta. Se on kuitenkin varsin merkittävä tekijä mukavuuteen.
Femma on ihan kohtuu hiljainen, mutta kyllä siinäkin meteli välillä häiritsi. Tämä katumaasturi sitten onkin jo ihan eri luokassa metelin suhteen .
Mitkä kaikki perhefarkut samassa hintaluokassa ovat Femmaa hiljaisempia?
Femma on ihan kohtuu hiljainen, mutta kyllä siinäkin meteli välillä häiritsi. Tämä katumaasturi sitten onkin jo ihan eri luokassa metelin suhteen .
Mitkä kaikki perhefarkut samassa hintaluokassa ovat Femmaa hiljaisempia?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Melu on hyvin paljon yhdistelmäkysymys: auto, rengas- ja vannekoko, alustan kunto, rengasmerkki- ja malli. Sitten vielä vaikuttaa se, minkälaista meteliä kukin pitää häiritsevänä, pelkät desibelithän ei kerro kaikkea. Jonkun mielestä koneen ääni saakin kuulua, toisen mielestä ei. Joku saa mahanpuruja matalasta huminasta, toisella tinnittää korvat korkeasta ulvonnasta. Ja sitten vielä se, missä kohtaa autoa istuu: takana, edessä, oikealla, vasemmalla jne. Esim uusista mersuista suurimmalla osalla omakohtaiset kokemukset on vain takapenkiltä.
Eikä sovi unohtaa sitä ajoalustan laatua, joka vaihtelee Suomessa paljon. Helpoin tapa saada oma Saappini hiljaisemmaksi oli laivata se suomenlahden yli viroon ja ajella siellä
Eikä sovi unohtaa sitä ajoalustan laatua, joka vaihtelee Suomessa paljon. Helpoin tapa saada oma Saappini hiljaisemmaksi oli laivata se suomenlahden yli viroon ja ajella siellä
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Varmasti ainakin BMW 500-sarja, Volvo V70, MB E-sarja. Onkos niitä muita saman luokan autoja enääSaabatti kirjoitti:
Mitkä kaikki perhefarkut samassa hintaluokassa ovat Femmaa hiljaisempia?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Mites Audi A6?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Totta. En ole purkanut tuon -98 femman sisustusta, jotta voisin verrata äänieristyksiä viiruAeron vastaaviin. Mutta vanhemman femman sisäpaneelit ovat selkeästi laadukkaampia, kuin viiruAeron ämpärimuoviset tekeleet.t.t.j kirjoitti:Ei femmaa kyllä hiljaiseksi voi sanoa hyvällä tahdollakaan. Ainakaan viimeistä faceliftiä.
Viiruun olen värkkäillyt äänieristeitä musiikkilaitteiden ehdoilla, varsinaiseen äänenvaimennukseen en ole jaksanut paneutua.
Mutta kyllä tuo perinteinen butyylimattojen liimailu lötköihin peltipintoihin kummasti hiljensi konttoria.
Tuolla projektipalstalla nimimerkki Ensio näyttää tekevän raskaampaa vaimennushommaa ng kolkkiin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=172908
Jokunen kuva omasta räminänestoprojektista:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Mites meteli vertautuu vaikka Vectraan tai Passatiin, jos nyt nuo priimiumit onkin hiljaisempia? Onko kokemuksia?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
2000 vuosimallin Passatti neliveto V6 bensakoneella oli mielestäni nykyistä vm 2000 9-5 hieman hiljaisempi pienissä vauhdeissa ja kaupunkiajossa. Voi olla että tuo normiaerosta inasen madallettu alusta vaikuttaa kanssa. Mutta kun nopeutta tulee lisää niin kääntyy toisinpäin. 5v manuaalina Volkkari huusi aika älyttömillä kierroksilla motarinopeuksissa, automaattisappi vaan humisee mukavasti eteenpäin. Minkä nyt huomasi aika nopeesti kulutuksessakin. Voi olla että 6 vaihdetta tai automaatti olisi volkkarissa muuttanut asiaa. Uudemmista ei tietoa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Onnea muuten siis kaikille uusille :saab:isteille myös. Itse aloitteleva sellainen myös, kesällä tuli hankittua. Siinä mielessä muiden syiden ohella hyvä auto että vioista löytää aika selvät kuvaukset täältä foorumilta. Toista oli volkkarin kanssa. No, tosin siihen ei tarvinnut montaa ruuvia vaihtaakaan puolen vuoden aikana. Saapiin oon laitellut toistaseksi kampiakselin asentotunnistimen, syylärin, lämpötila-anturin, termarin, lambdan, imm:n, jarrutehostimen, alipaineputkea, alatukivarret puslineen ja pallonivelineen, kallistuksenvakaajan puslat, konepellin kaasujouset, yhden takaiskuventtiilin, sytkäkasetin, öljytikun yms. Apurungon puslat vielä vissiin kolkkaa, kukahan senkin tekis.. Tuulilasia ja renkaita jne. ei lasketa kun ne nyt on tyyppivikoja kaikenmerkkisissä. Eli löytyhän sieltä kaikenlaista mitä ei ostotilanteessa oikeen kyennyt ensikertalainen huomaamaan. Ohjelmointi uudemmalla softalla toi monta ongelmaa esiin. Mutta kyllä tuolla oikein mielellään ajelee, nyt kun alkaa olla kunnossa. Jos vielä laitattaisin autoa korjaamoilla niin toihan olis mennyt kustannuksiltaan ihan naurettavaksi touhuksi. Mutta ite kaverin kanssa laitellen ja parissa kohtaa käytettyä orkkisosaa käyttäen on vielä pysynyt jossain kohtuudessa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Sulla on tullut vastaan nuo edullisemmat remppakohteet, onneksi olkoonbalanced kirjoitti: Saapiin oon laitellut toistaseksi kampiakselin asentotunnistimen, syylärin, lämpötila-anturin, termarin, lambdan, imm:n, jarrutehostimen, alipaineputkea, alatukivarret puslineen ja pallonivelineen, kallistuksenvakaajan puslat, konepellin kaasujouset, yhden takaiskuventtiilin, sytkäkasetin, öljytikun yms.
Meillä wanhaan femmaan meni jakopää uusiksi, 1100e. Sitten porsi kytkin, remppa Aeron kytkinkamoilla 1000e.
ViiruAerosta porsi kytkin 120tkm ajettuna, 1700e. 3 polttoainepumppua, reilu 400e. Sytkäkasetti 320e.
Lisäksi normaalit alustan huoltokohteet, 1500e
Jakopää- ja kytkinremontit olen teettänyt Saabeja tuntevilla korjaamoilla, muut remontit olen ruuvannut itse.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
No joo. Automaattihan tuossa on että toivotaan hartaasti sen kestävän. Ja sellainen tavallaan positiivinenkin puoli autosta selvisi hankinnan jälkeen että puolimoottori on laitettu liikkeessä n. 140-160 tkm kohdalla (260tkm nyt ajettu). Olisko ollut huohotinvaivoja. Ei tietoa onko ketju uusittu samalla, mutta minkäänlaisia rallatteluja ei ainakaan vielä kuulu. Huohotinpuoli lienee päivitetty samalla. Pitäishän tuossa pienen pientä ruostekorjaustakin suorittaa jonkun, mutta esim kontin luukku on selvinnyt ihan siistinä. Ja kyllä on ruskeassa nahassa ja puujäljitelmäratissa menneiden aikojen loiston tuntua
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2714
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Ehkä sunkin kannattais kokeilla vaikkapa noita Landsaileja. Kolmannet landsailit alla, ja ei noiden melutasosta voi valittaa missään autossa, ei edes käytettynä, enkä kyllä keksi mistään muustakaan ominaisuudesta mitään suurempaa valitettavaa.Pakari kirjoitti:Sitten vielä kun muistetaan se että aasialaisilla drifting renkailla on aasialaisten drifting renkaiden ominaisuudet. Jos käyttää linglong-vietnam-landsail-pumpum renkaita niin eipä kannata melutasoista huudella ja valittaa auton äänieristyksestä..
6-7 mm pinnalla olevat Nokian HakkaZ:t pitivät julmaa ääntä jo koossa 225/55R17, oikein kunnon jyrinää ja alkoi hatuttaa kun ajelin maanantaina Hki-Pori-Hki, nyt alla Landsail LS588 leveämpänä ja matalampana koossa 245/45R18 ja kyllä muuten hiljeni, ilo oli eilen ajella Itä-Suomeen..
Landsailit alle kun ei ole liikaa rahaa, jos on liikaa rahaa niin sitten Michelinit, kaikki muut laaturenkaat tuntuneet olevan enemmän tai vähemmän samaa kuraa kuin joskus omistamani marangonit, jotkut ääntelee liikaa(Conti, Nokian, Goodyear) ja toiset taas sulaa alle(Goodyear,Nokian) ja toiset taas eivät pidä millään kelillä (Nankang, GT-Radial). Marangonissa sitten hienosti yhdistyivät nämä kaikki huonot ominaisuudet...
Ja niin sitten siihen og:n melutasoon. Edellisen -06 viiru Aeron mukana tuli 17" uudet goodyearit, ja noista lähti aivan pimeä meteli, 16" Nordman4 nastat olivat suorastaan hiljaiset niihin verrattuna. Tuntui oikeastaan, että koko auto meni pilalle ja oli ilo istua N9-5 rattiin. Nyt kun tuota punaista og:ta ostin, niin pelkäsin, että rengasmelu on jotain järkyttävää, kun alla kuluneemmat 17" renkaat ja jotkut Meteorit takana ja toisina kuluneemmat Michelinit, mutta yllätykseksi meteli ei ole ollenkaan paha, nyt puolestaan NG9-5 on huomattavasti meluisampi 20" renkaineen..katsotaan miten ääni tasoittuu nastoilla, jos kumpikin auto vielä silloin löytyy pihasta.
Kokonaisuutena siis renkailla suuri vaikutus melutasoon, ja vaikka itsekkin paljon kritisoinut aiemmin og femmaa meluisaksi, niin oikeilla renkailla tuo on ihan suht hiljainen auto.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu
Saman näköinen se paffi on sieltä takapuolelta, ei yhtään enempää fyllejä yms.Termos kirjoitti:Totta. En ole purkanut tuon -98 femman sisustusta, jotta voisin verrata äänieristyksiä viiruAeron vastaaviin. Mutta vanhemman femman sisäpaneelit ovat selkeästi laadukkaampia, kuin viiruAeron ämpärimuoviset tekeleet.t.t.j kirjoitti:Ei femmaa kyllä hiljaiseksi voi sanoa hyvällä tahdollakaan. Ainakaan viimeistä faceliftiä.
Muutenkin ihmetyttää tuo muka uudempien "meluisuus".
Samat eristysmatot yms. taitaa olla koko tuotannon ajan, samoissa paikoissa. (Dieselissä ilmeisesti vähän reilummin)
Alustaan on tainnut muutoksia tulla mutta voiko ne vaikuttaa niin huomattavasti.
Taitaa se suurin melun erotus tulla rengastuksesta ja mielikuvista.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726