Saabissani (9-5, vm. 2004, farkku 2.0 etanolikone) on kaksi vikaa, joista toinen on luultavasti seurausta toisesta, mutta en tiedä kumpi on ensin ja aiheuttaa toisen. Ehkäpä jollakulla kokeeneella saabistilla on näkemys tähän?
Olin viime viikonloppuna pidemmällä reissulla. Auton polttoaineen kulutus nousi äkisti todella paljon. Normaalisti etanolia on mennyt n. 13-14 litraa sadalla, mutta nyt alkoi menemään yli 20 litraa sadalla maantieajossa. Kun tätä oli jatkunut reilun sata kilometriä, syttyi moottorihäiriön merkkivalo. Myös käyntiin tuli pientä epätasaisuutta, erityisesti tyhjäkäynnillä.
Seuraavalla viikolla (ja muutama sata kilometriä myöhemmin) olin viemässä autoa korjaamolle. Kuinka ollakaan juuri korjaamolle lähdettäessä moottorin merkkivalo lakkasi palamasta ja kulutuskin palautui normaaliksi. Vein kuitenkin auton koodinlukuun ja historiasta löytyi neljä koodia:
P1171 Lambdasäätö liian laiha
P134 02s-piiri katk. tunn 1
P1131 02s muuntokohta liian laiha
P300 Sytytyshäiriö useita sylinteireitä
Korjaamolla arvelivat, että kaksi ylintä viittaa lambda-anturin olevan viallinen ja kaksi alinta taas sytytysongelmiin. Eli vaikka neljä koodia, niin ne liittyvät kahteen ”päävikaan”, joista toinen on syy ja toinen seuraus. Mutta kun vikavalo ei enää palanut eikä tiedetä kumpi ilmeni ensin, korjaaminen olisi arpapeliä. Eli pitäisi vaihtaa luultavasti joko lambda tai sytytyspuola (tulpat vaihdettiin kuukausi sitten, joten ne ovat luultavasti ok), mutta ei molempia.
Olisiko kenelläkään näkemystä tähän, kumpi on todennäköisimmin varsinainen vian syy ja kumpi seurausilmiö? Kannattaako ensin vaihtaa lambda vai sytytyspuola (vai jotain ihan muuta)?
Muna vai kana: lambda vai sytytys?
Muna vai kana: lambda vai sytytys?
Viimeksi muokannut mileh, Ma Syys 26, 2016 22:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Muna vai kana: lambda vai sytytys?
Lambdaa veikkaisin ainakin itse. Liian rikas seos voi aiheuttaa misfireä eli sytyshäiriöitä joka selittää myös muut vikakoodit
9-5 2.3t -00
Luettiinko koodit Tech2 laitteella vai yleismallin testerillä? Jos yleismallin testerillä niin koodit voivat olla jopa vääriä. Näyttävät vähän erikoisilta, numeroita puuttuu jne.
Liian laiha seos aiheuttaa etanolilla missfireä.. ei niinkään liian rikas. Ei näillä tiedoilla kannata sytytyskasettia lähteä vaihtamaan. Tutki ensimmäiseksi imuvuodot,vakiopaikkoja ovat valkoinen vastaventtiili kaasuläpän ja venttiilikannen välissä, katkeaa yleensä venttiilin juuresta ja sekoittaa seokset. Sitten bypassilta lähtevä letku yleensä irtoaa rintapellin puoleisesta nipasta, joten uusi kaikki alipaineletkut.
Jos em. toimenpiteet eivät auta, niin sitten TECH2 laitteen luokse jolla saadaan oikeat vikakoodit tarkenteilla. Itse luetutin kerran jollain Boschin testerillä koodit ja antoi ihan huuhaa-koodeja, väitti lambdavikaa ja mitä muuta mutta todellinen syy oli vain katkennut alipaineletku. Tästä teinkin johtopäätöksen, että vikakoodinluku muulla kuin tech2 laitteella on aikalailla arpapeliä...
Liian laiha seos aiheuttaa etanolilla missfireä.. ei niinkään liian rikas. Ei näillä tiedoilla kannata sytytyskasettia lähteä vaihtamaan. Tutki ensimmäiseksi imuvuodot,vakiopaikkoja ovat valkoinen vastaventtiili kaasuläpän ja venttiilikannen välissä, katkeaa yleensä venttiilin juuresta ja sekoittaa seokset. Sitten bypassilta lähtevä letku yleensä irtoaa rintapellin puoleisesta nipasta, joten uusi kaikki alipaineletkut.
Jos em. toimenpiteet eivät auta, niin sitten TECH2 laitteen luokse jolla saadaan oikeat vikakoodit tarkenteilla. Itse luetutin kerran jollain Boschin testerillä koodit ja antoi ihan huuhaa-koodeja, väitti lambdavikaa ja mitä muuta mutta todellinen syy oli vain katkennut alipaineletku. Tästä teinkin johtopäätöksen, että vikakoodinluku muulla kuin tech2 laitteella on aikalailla arpapeliä...
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-
- "Aero"
Mulla tuli vastaavanlaisia oireita ja ne korjaantui ykköslamdan vaihdolla.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05
# 6286
-
- "Koeajolla"
Terves.
Mulla kiusasi vuosia ajoittainen lambdahäiriö, juurikin tuo p1134 herja, eikä auttanut lambdan vaihtokaan kuin hetkellisesti.
Ilmiö tuli kuvaan useimmiten jos olit ajanut jo useamman tankillisen etanolilla ja tosiaan alkoi herjaamaan lambdan heikkoa vastetta.
Sitten törmäsin foorumilla juttuun ,joka koski tuota lambda "karvojen "yhteenjuotosta tuolta ecu-boxin johtonivaskasta.Tuossa kohtaahan on tehtaalta lähtöisin oleva liitos noilla kahdella karvalla jotka tulevat lambdoilta ja liittyvät yhteen paksumpaan mustaa piuhaan joka jatkaa ecu-liittimeen .Tuo ilmeisesti "vanhentunut" liitos oli ainakin minulla syypäänä tuohon herjaan.Napsautin piuhat poikki ja juotin ne uudestaan kimppaan sekä "sukitin" liitoksen.Ei ole sen koommin näkynyt tuota herjaa.Autokin oli muuten niinikään 9-5 kombi 2.0 vm.2004 etanoli by JCarlson.
Mulla kiusasi vuosia ajoittainen lambdahäiriö, juurikin tuo p1134 herja, eikä auttanut lambdan vaihtokaan kuin hetkellisesti.
Ilmiö tuli kuvaan useimmiten jos olit ajanut jo useamman tankillisen etanolilla ja tosiaan alkoi herjaamaan lambdan heikkoa vastetta.
Sitten törmäsin foorumilla juttuun ,joka koski tuota lambda "karvojen "yhteenjuotosta tuolta ecu-boxin johtonivaskasta.Tuossa kohtaahan on tehtaalta lähtöisin oleva liitos noilla kahdella karvalla jotka tulevat lambdoilta ja liittyvät yhteen paksumpaan mustaa piuhaan joka jatkaa ecu-liittimeen .Tuo ilmeisesti "vanhentunut" liitos oli ainakin minulla syypäänä tuohon herjaan.Napsautin piuhat poikki ja juotin ne uudestaan kimppaan sekä "sukitin" liitoksen.Ei ole sen koommin näkynyt tuota herjaa.Autokin oli muuten niinikään 9-5 kombi 2.0 vm.2004 etanoli by JCarlson.
Pakari: koodit luettiin Länsi-autossa, joten uskoisin laitteen olevan kunnollinen. Ensimmäisestä vikakoodista minulla oli tosiaan kirjoitusvirheen takia jäänyt yksi numero pois. Oikea on P1171.
Tässä tulikin muutama juttu, joita täytyy tutkailla tarkemmin. Vielä on auto toiminut, mutta kyllä tuo vikaa taas kohda pintautuu...
Tässä tulikin muutama juttu, joita täytyy tutkailla tarkemmin. Vielä on auto toiminut, mutta kyllä tuo vikaa taas kohda pintautuu...
Jos ei lambdanvaihdolla tokene niin saa kolvailla ecun johtosarjaa, googleen "saab splice j16". En ole satavarma vaikuttaako vuosimalliin 2004, joku guru voisi sen varmistaa. Omaani vm2000 vaihdoin lambdan ja ecun mutta lopulta johtosarjan tinailulla korjaantui.