Kävin eräässä valtakunnallisessa korjaamoketjussa suuntauttamassa femman pyörät. Palvelu oli asiallista ja nopeaa niin tiskillä kuin hallissakin. Myöhemmin illalla vilkaisin suuntausraporttia ja vertasin arvoja WIS:n arvoihin. Eipä ollut oikein. Etuakselilla on nyt kokonaisauraus 4.1mm kun WIS:n mukaan pitäisi olla 2.2mm (16" vanne). Raportin mukaan kokonaisaurauksen ohjearvoalue on 2.5mm - 4.6mm. WIS:n mukaan 1.6mm - 2.8 (2.2mm +- 0.6mm). Näyttää vahvasti siltä, että laitetoimittaja on asettanut WIS:n kokonaisaurauksen arvon per-puoli aurauksen tilalle! Tilanne on samankaltainen myös taka-akselin aurauksen ohjearvoilla (laitetoimittajan ohjearvot 2.8mm - 7.9mm kokonaisauraukselle) Kyllä muuten on jännä ajettava ja renkaat kuluu jos lähemmäs 8mm aurauksella työntelee). Kyseinen laitetoimittaja on kansainvälinen yritys ja varmasti näin on eräskin SAAB 9-5 väärillä kulmilla tienpäällä.
Reklamoin asiasta tänään ja asentaja kyllä myöntyi korjaamaan kulmat WIS:n mukaisiksi, mutta sanoi että "Omalla vastuulla, koska heidän kulmat tulevat valmistajalta". No aikamme siinä peistä taitettiin ja paikalle saapui piällysmies, joka totesi papereita katsottuaan, että virhehän siellä on ja sanoi ottavansa yhteyttä suuntauslaitteiston valmistajaan. Toivottavasti asia korjataan. Suosittelen vertaamaan suuntausraportteja WIS:n arvoihin!!!
Kertauksen vuoksi (WIS-arvot):
Kokonaisauraus etuakselilla:
15" vanteella 2.0mm +- 0.6mm
16" vanteella 2.2mm +- 0.6mm
17" vanteella 2.2mm +- 0.6mm
17" vanteella 2.4mm +- 0.6mm (sport alusta)
Kokonaisauraus taka-akselilla:
15" vanteella 3.0mm +- 1.4mm
16" vanteella 3.2mm +- 1.4mm
17" vanteella 3.4mm +- 1.4mm
Pyöränsuuntauslaitteella väärät ohjearvot femman auraukselle
Pyöränsuuntauslaitteella väärät ohjearvot femman auraukselle
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Re: Pyöränsuuntauslaitteella väärät ohjearvot femman auraukselle
Niin... ei ole ensimmäinen eikä todennäköisesti viimeinenkään saabi jonka kulmat säädetään miten sattuu. Itse olen kulmien säädössä käyttänyt femmaa ainoastaan merkkiliikkeessä. Ainoa asia josta on joutunut reklamoimaan on se, että ratti ei ole osunut suoraan.. ja sekin olisi 98%:lle autoilijoista välttänyt mutta minulle se että ratin asento vastaa täydellisesti kulkusuuntaa on pakkomielle 

#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Pyöränsuuntauslaitteella väärät ohjearvot femman auraukselle
Keväällä käytin suuntauksessa ja nyt kun katsoin tuloksia, niin siellä aurausta ei ole ilmoitettu milleinä, vaan asteina. Pitääkö tässä alkaa sin, cos ja tan muistelemaan? 
t. Mika

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Pyöränsuuntauslaitteella väärät ohjearvot femman auraukselle
Kokonaisauraus edessä 0,28 +- 0,08 astetta.
Takana 0,42 +- 0,20 astetta.
Takana 0,42 +- 0,20 astetta.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99