Pyöränsuuntauslaitteella väärät ohjearvot femman auraukselle

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
matsson
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Pyöränsuuntauslaitteella väärät ohjearvot femman auraukselle

Viesti Kirjoittaja matsson »

Kävin eräässä valtakunnallisessa korjaamoketjussa suuntauttamassa femman pyörät. Palvelu oli asiallista ja nopeaa niin tiskillä kuin hallissakin. Myöhemmin illalla vilkaisin suuntausraporttia ja vertasin arvoja WIS:n arvoihin. Eipä ollut oikein. Etuakselilla on nyt kokonaisauraus 4.1mm kun WIS:n mukaan pitäisi olla 2.2mm (16" vanne). Raportin mukaan kokonaisaurauksen ohjearvoalue on 2.5mm - 4.6mm. WIS:n mukaan 1.6mm - 2.8 (2.2mm +- 0.6mm). Näyttää vahvasti siltä, että laitetoimittaja on asettanut WIS:n kokonaisaurauksen arvon per-puoli aurauksen tilalle! Tilanne on samankaltainen myös taka-akselin aurauksen ohjearvoilla (laitetoimittajan ohjearvot 2.8mm - 7.9mm kokonaisauraukselle) Kyllä muuten on jännä ajettava ja renkaat kuluu jos lähemmäs 8mm aurauksella työntelee). Kyseinen laitetoimittaja on kansainvälinen yritys ja varmasti näin on eräskin SAAB 9-5 väärillä kulmilla tienpäällä.

Reklamoin asiasta tänään ja asentaja kyllä myöntyi korjaamaan kulmat WIS:n mukaisiksi, mutta sanoi että "Omalla vastuulla, koska heidän kulmat tulevat valmistajalta". No aikamme siinä peistä taitettiin ja paikalle saapui piällysmies, joka totesi papereita katsottuaan, että virhehän siellä on ja sanoi ottavansa yhteyttä suuntauslaitteiston valmistajaan. Toivottavasti asia korjataan. Suosittelen vertaamaan suuntausraportteja WIS:n arvoihin!!!

Kertauksen vuoksi (WIS-arvot):

Kokonaisauraus etuakselilla:
15" vanteella 2.0mm +- 0.6mm
16" vanteella 2.2mm +- 0.6mm
17" vanteella 2.2mm +- 0.6mm
17" vanteella 2.4mm +- 0.6mm (sport alusta)

Kokonaisauraus taka-akselilla:
15" vanteella 3.0mm +- 1.4mm
16" vanteella 3.2mm +- 1.4mm
17" vanteella 3.4mm +- 1.4mm
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5863
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Pyöränsuuntauslaitteella väärät ohjearvot femman auraukselle

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Niin... ei ole ensimmäinen eikä todennäköisesti viimeinenkään saabi jonka kulmat säädetään miten sattuu. Itse olen kulmien säädössä käyttänyt femmaa ainoastaan merkkiliikkeessä. Ainoa asia josta on joutunut reklamoimaan on se, että ratti ei ole osunut suoraan.. ja sekin olisi 98%:lle autoilijoista välttänyt mutta minulle se että ratin asento vastaa täydellisesti kulkusuuntaa on pakkomielle :mrgreen:
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1867
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Pyöränsuuntauslaitteella väärät ohjearvot femman auraukselle

Viesti Kirjoittaja mikan »

Keväällä käytin suuntauksessa ja nyt kun katsoin tuloksia, niin siellä aurausta ei ole ilmoitettu milleinä, vaan asteina. Pitääkö tässä alkaa sin, cos ja tan muistelemaan? :-)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
matsson
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Pyöränsuuntauslaitteella väärät ohjearvot femman auraukselle

Viesti Kirjoittaja matsson »

Kokonaisauraus edessä 0,28 +- 0,08 astetta.
Takana 0,42 +- 0,20 astetta.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Vastaa Viestiin