Jouset Aeroon

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
erska
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Su Helmi 23, 2014 20:25
Paikkakunta: Espoo

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja erska »

kaseva kirjoitti:
SBZAAB kirjoitti:Oliko Eibachit + Bilsteinin B8 Liian pintakova vai mikä oli ongelma kunnet tykännyt? Itse vaan harkinnut sitä settiä just.
Oli mun makuun ihan tuhottamasti liian pintakova ja tönkkö muutenkin. Radalle varmaan passeli mutta kun pitää ajaa 4000–5000 km kuussa näillä suomalaisilla kantateillä niin ei sitä pompotusta jaksanut.

Se oli siis juurikin tuo Bilsteinin B12 Pro -kit, jonka piti myyjän mukaan vastata Saabin omaa sport-alustaa. No eipä ihan.

Jollekin foorumilaiselle sen myin kun tuli sopivasti puheeksi, että hän oli sellaista vailla ja minä olin jo päättänyt vaihdattaa tilalle alkuperäiset Aeron osat. En tiedä liekö ollut tyytyväinen, en muista enää nimeä tai nimimerkkiä.

Mut edelleen, nää on makuasioita. Mun käyttöön ja makuun sopii nuo orggis-osat paremmin.
Se olin minä :D Oon ollut tosi tyytyväinen, mielestäni parannus oli huima verrattuna vakioon 260tkm ajettuun vectorin alustaan. Ja mitä tulee jäykkyyteen, ei tuo ole mielestäni kovinkaan jäykkä. Noh makuasioitahan nämä ovat. Kavereilla olleet perus coilit eri autoissa ovat olleet yleensä paljon jäykempiä ja epämukavampia kuin nämä mitkä nyt Saabissa alla.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla

Saab 9-3 SC TTID vector man MY 08
ex:Saab 9-3 SC TTID vector aut MY 08
ex:Saab 9-5 2.3t Vector Wagon MY 02
ex:Saab 900 2.0T MY 94
ex:Saab 9-3 2.0t SE MY 01
SBZAAB
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Tammi 28, 2014 12:28
Paikkakunta: Masku

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja SBZAAB »

erska kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
SBZAAB kirjoitti:Oliko Eibachit + Bilsteinin B8 Liian pintakova vai mikä oli ongelma kunnet tykännyt? Itse vaan harkinnut sitä settiä just.
Oli mun makuun ihan tuhottamasti liian pintakova ja tönkkö muutenkin. Radalle varmaan passeli mutta kun pitää ajaa 4000–5000 km kuussa näillä suomalaisilla kantateillä niin ei sitä pompotusta jaksanut.

Se oli siis juurikin tuo Bilsteinin B12 Pro -kit, jonka piti myyjän mukaan vastata Saabin omaa sport-alustaa. No eipä ihan.

Jollekin foorumilaiselle sen myin kun tuli sopivasti puheeksi, että hän oli sellaista vailla ja minä olin jo päättänyt vaihdattaa tilalle alkuperäiset Aeron osat. En tiedä liekö ollut tyytyväinen, en muista enää nimeä tai nimimerkkiä.

Mut edelleen, nää on makuasioita. Mun käyttöön ja makuun sopii nuo orggis-osat paremmin.
Se olin minä :D Oon ollut tosi tyytyväinen, mielestäni parannus oli huima verrattuna vakioon 260tkm ajettuun vectorin alustaan. Ja mitä tulee jäykkyyteen, ei tuo ole mielestäni kovinkaan jäykkä. Noh makuasioitahan nämä ovat. Kavereilla olleet perus coilit eri autoissa ovat olleet yleensä paljon jäykempiä ja epämukavampia kuin nämä mitkä nyt Saabissa alla.

Makuasioita siis :)
Gomeri
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Maalis 04, 2014 23:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja Gomeri »

Aeron jousista kysymys itselläkin jos jollakin olisi kokemuksia; eli kuinka huomattava ero mahtaa olla ajettavuudessa jos perusfemmaan laittaa aeron jouset ja iskarit vakioiden tilalle, joilla on jaettu kukaties montako sataa tuhatta (nyt mittarissa 310tkm eikä vaihdosta tietoa) mutta kuitenkin, että kallistuksenvakaajat jää vakiot ohuemmat versiot? Kannattaako pulittaa 800e osista (PCS) jos auto on samanlainen kiikkustuoli pelkillä jousien ja iskareiden vaihdolla..?
#6308
V70 2.4 AWD -01
ex. 9-5 2.3t SE -98
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Itsellä tuli vaihdettua Aero wagonin jouset alle, iskareita en vaihtanut kun vanhat oli niin hyvät. Hieman tuli alustasta jäykempi, mutta vielä kaipailisin jäykempää, että uskaltaisi oikeasti mutkiin vähän kovempaa ajaa. Kallistuksenvakaajat jos vielä vaihtaisi niin saattaisi meno muuttua vielä hieman paremmaksi
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
kaseva
"Viggen"
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja kaseva »

erska kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
SBZAAB kirjoitti:Oliko Eibachit + Bilsteinin B8 Liian pintakova vai mikä oli ongelma kunnet tykännyt? Itse vaan harkinnut sitä settiä just.
Oli mun makuun ihan tuhottamasti liian pintakova ja tönkkö muutenkin. Radalle varmaan passeli mutta kun pitää ajaa 4000–5000 km kuussa näillä suomalaisilla kantateillä niin ei sitä pompotusta jaksanut.

Se oli siis juurikin tuo Bilsteinin B12 Pro -kit, jonka piti myyjän mukaan vastata Saabin omaa sport-alustaa. No eipä ihan.

Jollekin foorumilaiselle sen myin kun tuli sopivasti puheeksi, että hän oli sellaista vailla ja minä olin jo päättänyt vaihdattaa tilalle alkuperäiset Aeron osat. En tiedä liekö ollut tyytyväinen, en muista enää nimeä tai nimimerkkiä.

Mut edelleen, nää on makuasioita. Mun käyttöön ja makuun sopii nuo orggis-osat paremmin.
Se olin minä :D Oon ollut tosi tyytyväinen, mielestäni parannus oli huima verrattuna vakioon 260tkm ajettuun vectorin alustaan. Ja mitä tulee jäykkyyteen, ei tuo ole mielestäni kovinkaan jäykkä. Noh makuasioitahan nämä ovat. Kavereilla olleet perus coilit eri autoissa ovat olleet yleensä paljon jäykempiä ja epämukavampia kuin nämä mitkä nyt Saabissa alla.

Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Mukava kuulla, että olet ollut tyytyväinen! Minä olen myös tyytyväinen, joten tää tais olla sellainen win-win tapaus kaikkinensa. :D
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
kaseva
"Viggen"
Viestit: 616
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2008 20:21

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja kaseva »

Gomeri kirjoitti:Aeron jousista kysymys itselläkin jos jollakin olisi kokemuksia; eli kuinka huomattava ero mahtaa olla ajettavuudessa jos perusfemmaan laittaa aeron jouset ja iskarit vakioiden tilalle, joilla on jaettu kukaties montako sataa tuhatta (nyt mittarissa 310tkm eikä vaihdosta tietoa) mutta kuitenkin, että kallistuksenvakaajat jää vakiot ohuemmat versiot? Kannattaako pulittaa 800e osista (PCS) jos auto on samanlainen kiikkustuoli pelkillä jousien ja iskareiden vaihdolla..?
Juu siis ihan Linear-tason vakaajilla on tuo mun Turbo Pilot ja toimii mukavasti Aeron jousilla ja iskareilla. On mukava ja tarpeen tullen jämäkkä. Rata-ajoon tms. rajumpaan kurvailuun varmaan pitäis vaihtaa sitten jo tiukempia osia, mutta arkikäyttöön mielestäni aivan loistava alusta. Kyllä tällä kombolla uskaltaisi rekasta ohi puhaltaa minkä padasta irtoaa, nupin kohdalla kuitenkin olis jo parisatkua lähempänä kuin yksi, jos siis niin rajusti ohittaessa kiihdyttäisi. :mrgreen: :saab:
96 V4 1980 || G31 520d xDrive -18 || Polestar 2 -23 || Goldwing Interstate 1986 || K 1300 GT -10
Griffin99
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2012 07:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja Griffin99 »

Olen miettinyt myös alustaa, mul on vähän painavampi keula ja ajan pelkkää motariajoa about 10t vuodessa. Nyt alusta on aivan liian veltto mun makuun, mutkissa joutuu "ottaa löysät pois" ennenkuin auto istuu tiessä. Voi olla vikaakin tietty. Takapuslat/-nivelet työnalla. Ehkä renkaatkin 215/55 löysät....

Tienpäältä Samsung XCover3 By TapaTalk.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Gomeri kirjoitti:Aeron jousista kysymys itselläkin jos jollakin olisi kokemuksia; eli kuinka huomattava ero mahtaa olla ajettavuudessa jos perusfemmaan laittaa aeron jouset ja iskarit vakioiden tilalle, joilla on jaettu kukaties montako sataa tuhatta (nyt mittarissa 310tkm eikä vaihdosta tietoa) mutta kuitenkin, että kallistuksenvakaajat jää vakiot ohuemmat versiot? Kannattaako pulittaa 800e osista (PCS) jos auto on samanlainen kiikkustuoli pelkillä jousien ja iskareiden vaihdolla..?
Mie jätin vakiot vakaajat tohon vectoriin. Sportti alustahan on erinomainen. Ero oli tosi hurja, vaikka entisellä vakiokorkuisella oli ajettu jotakin 180tkm.

Vakaajissa olisi ollut paksuutta 1mm lisää eteen ja taakse, eli tuskin mitään dramaattista eroa tekee. Sarjassa oli ne mukana, mutta möin eteenpäin. :)

jos Femman keula tuntuu löysältä, iskarit sieltä on menny. Ehjät pumput tekee vakioalustastakin varsin jämäkän. Tämän voin sanoa 10v kokemuksella femmasta. Takaiskarit tuntuu olevan se heikko kohta näissä. Ei tarvitse kun 50tkm ajaa uusilla iskareilla ja alkaa jo miettiä, pitääkö takaset jo uusia. Ehkäpä säädettävät taakse seuraavalla kerralla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

vesa67 kirjoitti:Uudet aerowagonin orkkis takajouset, välilevyt ja bilstein b4 + pölysuojat nin saat korvattua ne lyhytikäiset nivot. Kustannus vajaa 450e. Perä nousee lyssähtäneisiin aeron vakiojousiin ja iskareihin nähden senttejä ja kantavuus palautuu. Todella ryhdikäs loputulos.

Jouset ja iskarit em. listan mukaan tulossa.

Nyt herää kysymys että mistä noita pölysuojia, välilevyjä ja mahdollisia pohjaanlyöntikumeja hakisi ? Mukana ei vissiin tule ja nivojen osat ei kuitenkaan käy ..
Mihin välilevyä tarttee ja olisko siitä kuvaakin ? Eikös iskarissa ole jo riittävä alusta/olake jouselle ?
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ihan PCS:ltä tilasin noita irto-osia. Toki voit koittaa myykä joku purkuautosta takaiskaritolpat joista toivottavasti löytyy ehjänä tarvittavat osat. Ei ne uudet kauhean kalliita olleet.
Välilevy tulee jousen alakierteen ja iskarin stopparilautasen väliin. Paljon niitä näkee unohtuneet edellisissä iskarirempoissa poiskin eikä kukaan varmaan ole niitä kaivannut.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Taidan vierailla paikallisella purkaamolla.
Jos vaikka löytys tolpat ja sais sitten kasattua uusilla paloilla vaihtotolpatkin.
Ellei niin uutta sitten.

Olikohan nivon osat tosiaan erilaisia ...
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Onko nyt niin että -01 mallin etutolppa ei käy viiruun? Onko edes jousi yhteensopiva?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tolppa ei käy, vieteri käynee...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minä itte
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: Ti Heinä 07, 2015 17:10
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja Minä itte »

Minä itte kirjoitti:Taidan vierailla paikallisella purkaamolla.
Jos vaikka löytys tolpat ja sais sitten kasattua uusilla paloilla vaihtotolpatkin.
Ellei niin uutta sitten.

Olikohan nivon osat tosiaan erilaisia ...
Miten on, onko nivon konsoli tms. härpäke jolla takajousitolppa korissa kiinni samanlainen kuin vakiojousituksessa vai meneekö se(kin) vaihtolistalle ?
(Konsolista puhui joku netistä löytynyt ohje...)
#6912
9-5 Aero Wagon -03 BioPower
Suzuki Hayabusa -11
Avatar
airo04
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: La Syys 17, 2016 18:49
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jouset Aeroon

Viesti Kirjoittaja airo04 »

Paljon tolla B12 sarjalla on keskiöstä kaareen mitta? Aero kaipais uutta osaa. Tällä hetkellä edessä n.35cm ja takana n.33cm :D
9-5 Aero Wagon -04 stage 3
Vastaa Viestiin