Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Olen tätä koko kesän pähkäillyt ja nyt vasta tajusin kysyä täältä :)

Auto on siis 2001/12 2.0t farkku. Ei luistonestoa, ei ESP:tä.

Lähes heti hankinnan jälkeen vaihdoin uuden tarvike jarrutehostimen, koska vanha vuoti (suhisi kovin). En siis tiedä oliko laahausta jo ennen sitä. Akselin pituuden säädön kanssa oli vähän ongelmia, tai siis sitä säädettiin pari kertaa juuri tuon jumituksen takia, mutta ei se siihen vaikuttanut. Vaikka jarrupoljin oli silminnähden liian alhaalla, niin etujarrut laahasivat silti. Nykyisessä säädössään se on jarruvalon ja cruisen kytkimiin nähden mielestäni oikealla korkeudella. Aavistuksen alempana kuin kytkin poljin. Laahaus tuntui postuvan, kun pääsylinterin löysäsi ja alipaine pääsi pois. Outoa on kuitenkin se, että kun ajoin 20km lenkin tehostimen letku irroitettuna, niin levyt ja vanteet olivat silti kuumat.

Sen jälkeen olen vaihtanut eteen uudet jarrumännät ja kumit. Sylinterit olivat putsauksen jälkeen oikein hyvässä kunnossa ja männät painuivat sormin sisään.

Sitten vaihdoin hantin puolen etujarruletkun. Kuskinpuolen on vielä vaihtamatta.

Seuraavaksi vaihdoin uuden tarvikepääsylinterin.

Levyt ja palat ovat uudenkarheat (ei vaan kauaa, kun jumittaa :( ).

Etujarrut siis laahaavat, takajarrut ei yhtään. Etupyörä pyörii ehkä yhden kierroksen kun kädellä pyöräyttää. Jarrulevyt ja vanteet kuumenevat, mutta eivät ehkä ihan niin paljoa enää. Kuitenkin jos ajaa vaikka 5-10km, niin levyyn ei kärsi näpeillä koskea.

Tehostus on myös outo. Kun auton laittaa käyntiin, poljin antaa periksi kuten pitää. Jarruttaessa tuntuma on että tehostus toimii, mutta kun painaa jarrua kovempaa niin ei se sitten toimikaan, vaan poljin on kova tietyn kohdan jälkeen.

ABS toimii, nyt lumella hyvin huomannut.

Tehostimelle menevää alipaineletkua olen myös katsellut. Muistaakseni se pää, joka menee kaasuläppäkotelolle, ei päästä puhaltaen ilmaa kumpaankaan suuntaan.

Vinkit olisivat todella tarpeen tämän mysteerin ratkaisemiseksi. Kiitos etukäteen!
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

En osaa sanoa vaikutusta ongelmaan, mutta eikö tuossa alipaineletkussa ilman pitäisi sentään toiseen suuntaan kulkea? Mutta vain yhteen suuntaan, muuten poljin on kova esim. välittömästi kovan kiihdytyksen perään. Jarrujen outo päällä olo on tietysti eri asia.
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Niin en tiedä miten sen kuuluisi toimia, aukeeko vasta sitten kun viereisessä putkessa on imua tai ylipainetta. Se ei ole ihan tukossa, sanoisin että 98%:sti. Tänäänkin kun ajoin 5km töihin, niin levyt olivat kuumat vaikken juuri jarrutellut. Nyt en koittanut tehostusta, voisin huomenna polkea taas vähän rajummin.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Ilman pitää kulkea tehostimelta imusarjan/läppäkotelon suuntaan. Varmasti tehostus hukassa jos ei tule alipainetta tehostimeen.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Toimiiko pelkästään alipainepumpulla? Itsellä ilma kulki putkessa molempiin suuntiin puhaltamalla. Jarrut oli vaarallisen tehottomat äkkinäisessä tilanteessa, mutta toisaalta rauhallisessa ajossa vikaa ei edes huomannut. Paitsi käynnistyksen jälkeen meinasi "karata" käsistä, jos lähti heti peruuttamaan. Siis automaattivaihteinen 9-5.
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

En ihan täysin ymmärtänyt, mutta tuo käyttäytyy tosiaan mainitsemallasi tavalla, että normaaliajossa ei edes huomaa tehostuksen vikaa, vasta jos jarruttaa kunnolla. Yhdessä vaiheessa se oli sellainenkin, että kun ajoi lyhyen matkan esim. kauppaan, niin ei tehostanut juuri ollenkaan, huomasi selvästi ja kaupan jälkeen toimi. Em. tilanne toistui päivittäin. Täytyy tuota tosiaan huomenna kokeilla taas. Tämän vian huomasin myöhemmin, ensin on ollut jarrujen laahaus ja on edelleen. Tuota kolmihaaraista putkea pitäisi puhallella taas, mutta sitä ei viitsisi moneen kertaan irroitella ettei löysty se tehostimessa oleva kumi. Pitäisi varmaan ostaa vaan suoraan toimiva putkisto. Jotain siinä(kin) saattaa olla häikkää kun tosiaan siihen kaasuläppäkoteloon menevä pää on tukossa kumpaankin suuntaan. Jarrujen jumitus on vaivannut enemmän. Pahimmillaan esim. liikennevaloissa on huomannut että jarrut on päällä, tällä hetkellä vähemmän. Voikohan satuloiden liu'ut olla niin väljät että satula lukittuu. Muuten ne kyllä luistavat hienosti ja sielläkin on uudet kumit. Auto kuitenkin ajettu jo 385.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Sulla on siis automaatti jos kolmihaarainen ap-putkisto löytyy? Sen olen täältä lukenut että pelkkä pumppu ei riitä tehostajalle vaan tarvitsee myös imusarjan alipaineen. Kuuluuko jarrutettaessa suhinaa polkimen suunnalta?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Manuaali on. En tiedä auton historiasta mitään. Kolmihaarainen putki siinä on, yksi pää menee kaasuläpän tienoille ja toinen imusarjaan. Ei suhise enää kun vaihdoin kesällä uuden tarvike tehostimen. Ennen sitä kuului voimakas suhina konehuoneessa ja autossa sisällä.
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Ok, itsellä automaagi enkä manuaalin konehuoneeseen ole tarkistellutkaan. Se putki kannattanee vaihtaa joka tapauksessa ja jatkaa selvittelyä sen jälkeen?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Totta kyllä, voi johtua molemmat viat siitä. Se on melkein ainoa osa mitä ei ole vielä vaihdettu.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Se ei silti poista jarrujen laahaamista. Kolmihaarainen putkisto maksoi alkuperäisosana noin 50 euroa parisen vuotta takaperin. Jostain syystä OG9-3:n vastaava oli paljon kalliimpi.
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Ei ne kunnolla tehosta, testasin tänään monta kertaa. ABS toimii, poljin on sillä kohtaa kohtaa kova. Lukuisia Saabeja omistaneena voin todeta etteivät ne Saabin jarrut ole lähellekään. PItää hommata se AP putkisto jossain vaiheessa. Laahausta en ehtinyt/muistanut katsoa.
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Testasin tänään, edellleen laahaavat. Noin 6km ajon jälkeen levyt ihan kuumat, vaikka en juuri jarrutellut.
mr Green
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: La Elo 08, 2015 15:50

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja mr Green »

Mulla on ollut tuota laahaamista ja kaikki levyt kuumenee. Tehostin ja pääsylinteri vaihdettu. Laita ihmeessä tänne tietoa jos sulle vika selviää.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Etujarrut laahaa, eikä tehosta kunnolla

Viesti Kirjoittaja balanced »

Itellä vuosi jarrutehostin ja oli ajoittaista ongelmaa kun tehostus hävisi satunnaisesti välillä. Lamb-arvossa näkyi myös selvästi vuoto. Automaatti alipainepumpulla. Vaihtelin ap putket vikaa etsiessä, ei tosiaan olleet järkyttävän hintaset merkkarilla. Selvittelin asiaa että hankinko tarviketehostimen kun oli niin kovissa hinnoissa alkuperäiset. Yhdeltä saabikorjaamolta asiaa kysyessä sain vastauksen että ei kannata laittaa tarviketehostinta, eivät suosittele mutta ovat joskus asentaneet asiakkaan pyynnöstä. Osa asennetuista oli vaihdettu kuulemma tämän jälkeen taas alkuperäiseen. Syytä en tähän tarkemmin kysellyt, hankin käytetyn alkuperäisen n. kolmella kympillä ja ruuvailin kädet verillä kiinni ja alko toimia..

Itellä ei ole ollut laahausongelmaa eikä tarviketehostinta kiinni. Mutta tuollaisen näkökulman sain silloin tehostinasiaan korjaamolta. Hankala tietysti arvata mikä sen osuus tässä asiassa on.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Vastaa Viestiin