9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Allekirjoituksen femmaa on alkanut viime aikoina vaivata huono käynnistyminen kylmänä. Onhan tuo koko omistusajan röpöttänyt hieman kylmänä, mutta enää ei tahdo jäädä ensimmäisellä startilla käymään. Ajan oikeastaan koko ajan etanolilla, nyt tosin tankkasin bensaa 20 litraa. Kunhan saan tankkia tyhjemmäksi, niin laitan vielä lisää bensaa ja kokeilen olisiko sillä mitään vaikutusta.
Tulpat 2000 km ajetut, toista lambdaa koitin, sytkäkasetti ok. Auto toimii muuten moitteettomasti, ei vikakoodeja.
Jos autoa pitää lämmityksessä vaikka 30 min ennen käynnistystä, ei ongelmia. Mistähän lähtisi seuraavaksi vikaa paikallistamaan?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja matsson »

Mulla teki kampiakselin asentoanturi tuollaista oiretta, ennenkuin hajosi lopullisesti siten että puolilämpöisellä koneella ei lähtenyt käyntiin ollenkaan. Edelleen lähti kylmänä ja kuumana. Open SID:stä vois kattoa myös, että moottorin lämpötila Teng vastaa noin ulkolämpötilaa yön yli seisottamisen jälkeen. Sittenhän vois vielä olla polttoaineputken takaiskuventtiili särkipoikki.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
zaappi
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2012 10:22

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja zaappi »

Omassa on ilmeisesti pientä vuotoa jossain polttoainelinjoissa. Eli helpottaa kun pitää virrat päällä n. 5 sekuntia ennen starttaamista.

En tiedä helpottaako sinun tapauksessa.
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja automies »

Pitää "valitettavasti" seurata tätä threadia mielenkiinnolla.

Itsellä on MY 2008 Aero, jossa on ollut samanlaisia "ominaisuuksia" jo pitkään. Olosuhteet eivät juuri vaikuta, kylmä tai lämmin kone, käynnistyminen ottaa useita sekunteja. Riittävän pyörittämisen jälkeen kone lähtee ja myös jää käymään. Jotenkin olen oppinut hyväksymään tuon "normaalina", koska se on "aina ollut" tuollainen ja kone todettu kunnossa olevaksi useammankin kerran. Vastaavasti kateellisena kuuntelen, kun pojan 2,0t -99 lähtee "kastamalla" käyntiin - joka kerta.

Aero sai Napen softan viime kesänä ja softasta on vain hyvää sanottavaa. Retanolin mukanaan tuoma pidempi käynnistymisaika tietysti pahentaa yllämainittua samassa suhteessa. Mutta se ei siis ole softan vika. Eikä softaus tuonut käynnistymiseen mitään muutosta bensalla ajettaessa.

Jotenkin vaisto veisi tässä tapauksessa tuonne syöttöpuolelle, polttoainepumppu, suodatin, paineensäätöventtiili. Mutta olisi hienoa, jos joku olisi jo paikallistanut perimmäisen syyn.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 579
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Nyt olen ehtinyt noin puoli tankkia ajamaan bensalla ja tilanne on jonkin verran parantunut. Täytyy vielä jatkaa muutama sata kilometriä bensalla ja vaihtaa sitten takaisin etanoliin. Nyt ei enää sammu startista, vain tuo "normaali" muutaman sekunnin röpöttävä käynti on enää oireena.
Jospa se Saab vain halusi välillä bensaa... :lol: Raportoin tänne myöhemmin miten tilanne kehittyy.
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Omani lähtee käyntiin hieman sprötäämällä etanolilla nollakelistä kylmempään suuntaan. Lohkolämppärin käyttö poistaa ongelman ja bensalla käynnistyy normaalisti kelillä kun kelillä ilman lämmitystäkin. Liekkö tuo pieni sprötääminen vaan etanolin tuoma ominaisuus?
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ominaisuua sanoisin. Venaa 5-10 sekuntia ennen liikkeelle lähtöä niin ei prötää?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Mulla Aerossa autto ainakin vähän, kaasuläpän akselijuurien puhdistus. Eikä ne olleet edes karstaiset, mutta puhdistuksen jälkeen kylmäkäynnistyksen jälkeiset tyhjäkäyntikierrokset nousi jonkun verran ja se auttoi.
Sitten oli tulppien kanssa ongelmaa joka aiheutti vähän samaa oiretta, ja rötäämistä vedätyksessä :arrow: yksi NGK:n Ranskalainen tulppa :idea:
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

tturku kirjoitti:Ominaisuua sanoisin. Venaa 5-10 sekuntia ennen liikkeelle lähtöä niin ei prötää?
Jep. Heti käynnistettyä jos vetää vaihteen päälle ni alkaa melekonen kengurunloikkashow :wink: hetken tyhjäkäynti poistaa senkin ongelman
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
louhelai
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Tuttu juttu. Itselläni on yleensä auttanut väsyneen lambdan vaihto, 457 09 09. Enkuista tilattuna orkkis noin 90 euroa toimituskuluineen.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

automies kirjoitti: Itsellä on MY 2008 Aero, jossa on ollut samanlaisia "ominaisuuksia" jo pitkään. Olosuhteet eivät juuri vaikuta, kylmä tai lämmin kone, käynnistyminen ottaa useita sekunteja. Riittävän pyörittämisen jälkeen kone lähtee ja myös jää käymään. Jotenkin olen oppinut hyväksymään tuon "normaalina", koska se on "aina ollut" tuollainen ja kone todettu kunnossa olevaksi useammankin kerran. Vastaavasti kateellisena kuuntelen, kun pojan 2,0t -99 lähtee "kastamalla" käyntiin - joka kerta.
Uudemmat autot/softat pyörittää päästösyistä kauemmin kuin vanhat, esim. MY99 vakiosofta ruiskuttaa jo virrat päälle kääntämällä ns. prime pulsen, uudemmat vasta kun startti pyörittää moottoria.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tuohon starttausaikaan vaikuttaa myös starttimoottori. Uudemman mallinen startti joka tuli huohotinpäivityksen yhteydessä 2004 mallivuoteen on hieman alitehoinen ja pieni. Tällöin se väsyy ikääntyessään nopeammin. Mun femmaan vaihdettiin startti ja ero oli kuin yöllä ja päivällä. Jos olisi eron suuruuden uskonut aiemmin, olisin sen vaihtanut jo pari vuotta sitten.

1998-2003 mallivuosissa on 1,4kw boschin startti joka on huomattavasti ripeämpi pyörittämään kuin 2004-2010 1,1kw mitsubishin startti. Virallisesti startit eivät sovi ristiin, mutta on niitä kuulemma ristiin laiteltu. Mutta vähän joutuu tekemään tilaa tuolle isommalle startille jos sen haluaa pistää uudemmalla huohotinloukolla varustettuun autoon. Huomattavaa on myös, että ainakin rakennekuvissa startin hammasrattaan suojakupu on hieman erilaisessa asennossa näissä boschin ja mitsubishin malleissa.. Näistä syistä femmaan laitettiin tuo alkuperäinen mitsubishin starttimoottori ja hienosti starttaa nyt.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja Termos »

jcarlson kirjoitti:
automies kirjoitti: Itsellä on MY 2008 Aero, jossa on ollut samanlaisia "ominaisuuksia" jo pitkään. Olosuhteet eivät juuri vaikuta, kylmä tai lämmin kone, käynnistyminen ottaa useita sekunteja. Riittävän pyörittämisen jälkeen kone lähtee ja myös jää käymään. Jotenkin olen oppinut hyväksymään tuon "normaalina", koska se on "aina ollut" tuollainen ja kone todettu kunnossa olevaksi useammankin kerran. Vastaavasti kateellisena kuuntelen, kun pojan 2,0t -99 lähtee "kastamalla" käyntiin - joka kerta.
Uudemmat autot/softat pyörittää päästösyistä kauemmin kuin vanhat, esim. MY99 vakiosofta ruiskuttaa jo virrat päälle kääntämällä ns. prime pulsen, uudemmat vasta kun startti pyörittää moottoria.
2006 ViiruAerossa on sun softa, räätälöitynä vakiosuuttimille ja 4 bar polttoaineen paineensäätimelle (3" dp kisakatilla ja isommalla loppuputkella, lisänä vielä AEM 320l/h pumppu). Tuo systeemi toimii todella hyvin, aina laakista käyntiin etanolilla, lämpötilasta/lohkolämppärin käytösta riippumatta.

-28 astetta on jäähdytysnesteen lämpötila pahimmillaan ollut, kun piti tielle lähteä etanolit tankissa. Kerrasta käyntiin ilman pitkiä sahailuita, ei mitään rötäilyitä, siitä sitten liikenteeseen vain :)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Se saattaa tuo korkeampi pa-paine parantaa startteja, sitä prime pulssia en ole uudemmista softista laittanut päälle kuitenkaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: 9-5 2,0t Biopower huono käynnistyvyys kylmänä

Viesti Kirjoittaja automies »

Onko tuosta prime pulssin off-asennosta aikuisten oikeasti hyötyä vai onko se vain hetken hurmio ympäristöystävällisyydestä? Tuskin se ainakaan kulutukseen tai kokonaispäästöihin vaikuttaa enempää kuin itikan pissi Itämeressä?

Sen sijaan, jos auto pärähtää paremmin käymään, niin startti pääsisi vähemmällä ja muutenkin auto tuntuisi paremmalta. Ainakin itse äänestäisin tuon prime pulssin puolesta, jos ei siitä mitään haittaakaan ole.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Vastaa Viestiin