Magneettiventtiilikö?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Magneettiventtiilikö?

Viesti Kirjoittaja barum »

Kyseessä on 9-5 2.3t vm. 02, jossa ´04 aeron turbo ja boksi.

Turbomittari (=ilmamäärä/palaminen) nousee vain n. 2/3 keltaisesta, ja Techillä katsottuna ahdot 50 kPa (0,5 bar). Lisäksi tarkastettu kohdasta ilmamäärän rajoitus (airmass demand), ettei tcs, jarruvalokytkin, maks. auton nopeus, maks. koneen rpm, maks. ahtimen rpm, nakutuksen säätö tms. rajoita, vaan valinta on (muistaakseni) moottorin maksimi momentti.

Sitä tulee techin mukaan n. 300 Nm (momenttikäyrä sallisi 360 Nm). Mielenkiintoista on se, että vaikkei momenttirajoituksia olekaan aktiivisena täyskaasuvedätyksen aikana, näkyy tcs:n (default?) rajoituksena olevan -100 Nm??

Ilmamäärä/palaminen (AMM) ja laskettu ilmamäärä/palaminen (MAP + temp-kompensoinnit jne.) vastaavat todella hyvin toisiaan eli AMM on kunnossa.

Sytytys on ok, kaikissa sylintereissä tasaiset (< 50 missattua sytytystä), samoin nakutuslukemat per sylinteri kunnossa (< 70), eikä merkittäviä sylinterikohtaisia vaihteluita esiinny.

Kokeiltu irroittaa magneettiventtiilin plugi (eli perusahdot), tulee sama 50 kPa. Iroittettu painekellon letku, ja varoivaisesti ajettunakin ahtoja tulee malliikkaasti, Techi ei vaan kerkiä mukaan, joten turbo ja hukkaportti ok.
T7:ssa on vain 2-pinniä magneettiventtiilin liittimessä, 7.9 ohmia löytyy, joten kela on ehjä, puhalluskoetta ei vielä tehty.

Tässä vaiheessa diagnoosi on, että magneettiventiilin "kara" on juuttunut/rikki, mutta stcs:n foorumilla oli ollut myös case, jossa pa-tankin huohotuslinjan takaiskuventtiili oli ollut rikki (on liitetty t-kappaleella johonkin noista magneettiventiilin letkuista), jolloin kello rajoitti paineet peruspaineille. Olipa ollut myös case, jossa ABS/TCS oli vikaantuneena (ei vikakoodia kuitenkaan) lähettänyt momentinrajoituspyynnön ECU:lle. Tätä jälkimmäistä ei kuitenkaan tässä tapauksessa pitäisi olla.

Magneettiventtiili (ilmeisesti alkuperäinen) maksaa 330 kr Speedpartsilla, joten sen voisi vaihtaa vaikka varmuuden vuoksi, mutta onko muita kokemuksia?

Niin, huolto + palikoiden vaihto aeron tulpat mukaanlukien tehty sellaiset 600 km sitten, joten tulpatkin pitäisi olla ok, kuten myös Techin pohjalta voisi väittää. Bensana on 98E, jottei sekään jäisi epäselväksi, eikä techikään tähän viittaa.

-barum
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

Magneettiventtiili toimii, ainakin periaatteessa, puhallustesti ok, eli ilman ohjausta C ja W yhdessä, R suljettu. Ohjauksella C ja R yhdessä, ilmeisesti W suljettu. Pesty kontaktispray:llä.

PA-säiliön huohotusletkun takaiskuventtiili testattu, toimii ok.

Mitattu jännite magneettiventtiilin plugista, 14.3 VDC, taajuus tyhjäkäynnillä 32 Hz, 3000 rpm > 50 Hz.

Turbomittari ei edelleenkään mene pidemmälle kuin 2/3 keltaisesta :(

Täytynee hommata varmuuden vuoksi tuo magneettiventtiili, voihan olla, ettei se pysy mukana PWM-signaalilla, vaikka perustesti näyttikin olevan ok.

Vielä voisi yrittää kytkeä tuon pa-säiliön huohotusletkun irti ja tulpata tuon R-letkussa olevan t-kappaleen, johon se liittyy, mutta jotta vika olisi tässä, pitäisi ko. letkussa olla sellainen 0.5 barin paine -> erittäin epätodennäköistä.

-barum
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

Mimmi kirjoitti:Puhallustesti ei kerro pienestä vuodosta mitään. Itse vaihtaisin jokatapauksessa tuon mankkuvenan, se kun ei maltaita maksa.
Näin taitaa olla viisainta :) Toivottavasti vika on siinä, eikä esim. ABS/TCS-yksikössä...

-barum
vesil
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:16
Paikkakunta: Espoo

Re: Magneettiventtiilikö?

Viesti Kirjoittaja vesil »

barum kirjoitti: Techillä katsottuna ahdot 50 kPa (0,5 bar). .... moottorin maksimi momentti. Sitä tulee techin mukaan n. 300 Nm ....
-barum
Kertokaas mulle miten tämä mittaus oikein tehdään? Ajellaan techin kanssa ympäriinsä vai? Mihinkäs Dynoa enää tarvitaankaan, jos haluaisi vain suuntaa-antaavaa tietoa?

Rupesi askarruttamaan, kun sain uuden softan viriboxiin.
ex: 9-5 2.0t wagon -03 (2004-2007)
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Re: Magneettiventtiilikö?

Viesti Kirjoittaja barum »

vesil kirjoitti:
barum kirjoitti: Techillä katsottuna ahdot 50 kPa (0,5 bar). .... moottorin maksimi momentti. Sitä tulee techin mukaan n. 300 Nm ....
-barum
Kertokaas mulle miten tämä mittaus oikein tehdään? Ajellaan techin kanssa ympäriinsä vai? Mihinkäs Dynoa enää tarvitaankaan, jos haluaisi vain suuntaa-antaavaa tietoa?

Rupesi askarruttamaan, kun sain uuden softan viriboxiin.
No, tech:stä valitaan muistaakseni "lue arvot" ja sitten kelataan kohtaan jossa näkyy vallitseva ulkoilmanpaine, paine ennen kaasuläppää ja paine kääsuläpän jälkeen (termit taisivat olla vähän eri). Sitten pedaali pohjaan isolla vaihteella, jolloin ahdot nousee ja kahden viimemainitun pitäisi olla käytännössä samat, esim. 200 kPa. Jos ulkoilmanpaine on vaikka 101 kPa -> ahtopaine 0,99 baria.

Ohjauselektroniiikka (Trionic7) laskee momentin oloarvon, joka näkyy myös luettavissa arvoissa. Koko T7:n toiminta perustuu "momenttisäätöön", eli siellä on ohjelmoituna kierrosluvun funktiona momenttikäyrä, johon moottori pystyy, samoin tätä vastaava ilmamäärä/palaminen. Ilmamäärää rajoittaa kerrallaan yksi seuraavista: 1) kaasupolkimen asento, 2) tcs, 3) jarrupolkimen kytkin, 4) tyhjäkäynti, 5) moottorin maksimimomentti (kts. edellä), 6) moottorin maks. rpm, 7) auton maks. nopeus, 8 ) turbon maks. nopeus, taisi olla vielä joku muukin, ai niin, 9) nakutussäätö.

Jos kaikki menee ok, niin moottorin maks. momentti on rajoittavana tekijänä.

Tech on varsin hidas päivittämään mittauksia, joten ei se dynoa korvaa, mutta sillä pääsee perille koneen perusasioiden toimivuudesta.

-barum
Vastaa Viestiin