Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Kansiremppa ei tuntunut hävittävä savuttamista lähinnä kylmänä..
Kaveri kehotti rengastamaan männät & hoonaus ryhmään , mistä rengassatsi ja mitkähän mahtaa olla hinnat?
Katselin uusia mäntiä , niitä saatavana monella valmistajalla , lähinnä mäntien vaihto vois olla vaihtoehto koska sylinteriryhmän porauksen ja välyshoonauksen saan "aseveli" hintaan" Mikä mäntä olisi hyvä hinta/laatu suhteeltaan?
95/1999/2,3cc Niin täytyyhän se vielä laakeroidakkin ... Meinas unohtua...
JK
Kaveri kehotti rengastamaan männät & hoonaus ryhmään , mistä rengassatsi ja mitkähän mahtaa olla hinnat?
Katselin uusia mäntiä , niitä saatavana monella valmistajalla , lähinnä mäntien vaihto vois olla vaihtoehto koska sylinteriryhmän porauksen ja välyshoonauksen saan "aseveli" hintaan" Mikä mäntä olisi hyvä hinta/laatu suhteeltaan?
95/1999/2,3cc Niin täytyyhän se vielä laakeroidakkin ... Meinas unohtua...
JK
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Mäntien valintaan vaikuttaa oleellisesti se, että onko suunnitelmissa ehkä joskus viritellä moottoria yli 300 hepan teholukemiin?
Jos ei, niin sitten on ehkä viisainta valita alkuperäiset Trionic seiskan matalakitkamännät. Kestävät abaut sen saman kilometrimäärän, mikä nyt on auton mittarissa
Kestävämmät männät yleensä lisäävät polttoaineen kulutusta. Jos en nyt ihan väärin muista, niin täällä on kerrottu, että femman koneeseen laitetut Saabin pomminkestävät T5-männät lisäävät kulutusta noin litran/100 kilsaa.
Wössnerin mäntiä noissa viritetyissä femmoissa myös suositaan, löytyy ylikokoisenakin ainakin Maptunilta:
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... e-905.html
Jos ei, niin sitten on ehkä viisainta valita alkuperäiset Trionic seiskan matalakitkamännät. Kestävät abaut sen saman kilometrimäärän, mikä nyt on auton mittarissa
Kestävämmät männät yleensä lisäävät polttoaineen kulutusta. Jos en nyt ihan väärin muista, niin täällä on kerrottu, että femman koneeseen laitetut Saabin pomminkestävät T5-männät lisäävät kulutusta noin litran/100 kilsaa.
Wössnerin mäntiä noissa viritetyissä femmoissa myös suositaan, löytyy ylikokoisenakin ainakin Maptunilta:
https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... e-905.html
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Mäntiähän ei tarvitse uusia elleivät ole för mitättömät. Alkaa rempan hinta lähennellä auton arvoa jos uudet mukit laittaa. Karuimmillaan homma menee uusilla männänrenkailla, kiertokangen lakruilla, hiekkapaperilla (käsin hoonaus jos pytyt kovin kiiltävät) ja tiivisteliimalla öljypohjaan. Koska olet jo kansirempan tehnyt. Ei ne renkaat montaa kymppiä kustantaneet ja itse hommasin paikallisesta varaosaputkasta roippeet.
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Me vaan vaihdettiin uudet männänrenkaat pelkästään niin loppui savustus. Alkuperäiset hoonausjäljetkin oli ihan kelvot vielä joten pyttyihin ei kajottu tai mihinkään muuhunkaan ylimääräiseen. Männänrenkaat muistaakseni tilattiin PRO-Carserviceltä Jyväskylästä jos en väärin muista.
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Eikä lisää.. Jos T5-männät lisäisivät T7-mäntiin verrattuna litralla kulutusta sadalla niin se kaikki menisi lämmöksi kitkan kautta.. ja sitä kautta oltaisiin ongelmissa ylimääräisen lämmön ja kulumisen kanssa. Tämä on nyt tälläinen urbaanilegenda tämä polttoaineen kulutuksen lisääntyminen T5-männillä.Termos kirjoitti:Kestävämmät männät yleensä lisäävät polttoaineen kulutusta. Jos en nyt ihan väärin muista, niin täällä on kerrottu, että femman koneeseen laitetut Saabin pomminkestävät T5-männät lisäävät kulutusta noin litran/100 kilsaa.
Minulla on femmassa T5-sisuskalut nokkia myöten eikä polttoaineen kulutus ole muuttunut mihinkään. Etanolilla mennään alle 9 litran maantiekulutuksiin ja bensalla pääsee 7 litraan ihan helposti kesällä. Eli ihan samoihin mitä T7 sisuskaluillakin pääsi.
Myth Busted.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Vaikken mistään mitään tiedä, niin kiinnostais tietää säilyykö puristussuhteet täysin samoina kuin T7 männissä? Ja jos säilyy, niin miksi, jos kerta T5 männät ei oikein istu T7 kampiakseliin? Kompensoiko joku jotain? Vai miten T5 mäntä eroaa?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Jos vaihdetaan T5 männät ja käytetään T5-kansipahvia niin puristussuhde on käytännössä sama. Taitaa joitakin prosentin osia laskea, mutta muutos on niin pieni että ei edes softaan tarvitse tehdä sen takia muutoksia. Kyllä T5 männät istuu ihan normaalisti T7 kampiakseliin.. ei mitään ongelmia. Hyvin toimii.
T5 mäntien kanssa ei suositella käytettäväksi T7 kansipahvia jos männistä ei sorvauta hieman pois. Puristussuhde nousee muistaakseni yli kymppiin. Muistelisin kuitenkin että joku projekti oli missä oli laiteettu T5 männät ja T7 kansipahvi ja saatu toimimaan etanolilla. En henkilökohtaisesti kuitenkaan suosittele tälläistä kombinaatiota.
T5 mäntien kanssa ei suositella käytettäväksi T7 kansipahvia jos männistä ei sorvauta hieman pois. Puristussuhde nousee muistaakseni yli kymppiin. Muistelisin kuitenkin että joku projekti oli missä oli laiteettu T5 männät ja T7 kansipahvi ja saatu toimimaan etanolilla. En henkilökohtaisesti kuitenkaan suosittele tälläistä kombinaatiota.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Niin, siis männät ja kanget vaihdetaan t5:stä. Miun ex femmaan meni ihan vakiopahvilla. Teräsviivaimella tarkastin että männät ei tule yli dekkitason. Sillähän on rempan jälkeen ajettu jotakin 150tkm jo arviolta. Keväällä viimeksi näin sitä ja kuului pelaavan oikein hyvin. Taajamassa kulutus nousi ton rempan myötä. Softaan J. Carlson sääti sytytysennakoita korkeille puristuksille sopivammaksi ja tehotavoite oli vakio Aeron lukemissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
2.3 T7 menee bolt-on myös 2.3 vaparin männät, jolloin vaatii sekä T5 männänrenkaat että T5 kansipahvin. Puristuksia tulee samalla jonkinverran lisää...
Vasemmalla 2.3 vaparin mäntä ja oikealla 2.3 T7:
Vasemmalla 2.3 vaparin mäntä ja oikealla 2.3 T7:
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
T5 männät ei suoranaisesti lisää polttoainekulutusta vaan T5 mäntien männänrenkaat.
T5 männänrenkaissa on enemmän pintaa hinkkaamssa sylinteriä sekä kovempi paine joten lisää kitkaa.
Teoriassa ja käytännössä siis lisää pakosta kulutusta. Ei ehkä se 1L/100km mutta lisää kuitenkin koska moottorissa on enemmän kitkaa kuin matalakitka T7 Moottorissa.
Niin ja T5 männät painavatkin enemmän niin on enemmän massaa pyöritettävänä mikä myös vaikuttaa vaikkakin erittäin vähän pyörivään kokonaisuuteen.
T5 männänrenkaissa on enemmän pintaa hinkkaamssa sylinteriä sekä kovempi paine joten lisää kitkaa.
Teoriassa ja käytännössä siis lisää pakosta kulutusta. Ei ehkä se 1L/100km mutta lisää kuitenkin koska moottorissa on enemmän kitkaa kuin matalakitka T7 Moottorissa.
Niin ja T5 männät painavatkin enemmän niin on enemmän massaa pyöritettävänä mikä myös vaikuttaa vaikkakin erittäin vähän pyörivään kokonaisuuteen.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Mä niputtelin taannoin 2.3 T7 koneeseen B234i männät, kanget ja T5 kansipahvin. Puristuksiksi taisi tulla T7 kannella jotain 9.5-9.6 tietämille, eli puristukset nousi vakiosta aavistuksen verran. Kirjanpidon mukaan kulutus nousi jotain desejä, mutta ei nyt sentään litraa satkulle.
jeeeeeee!
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
0,2-0,6l noin omalla otannalla riippuen kesä ja talvi kelistä. Pitkälohko turbon männät t7 koneessa T5 pahvilla (Ja t5 nokilla). wot ajolla lisäys noin 2-3L
Viimeksi muokannut V-M, To Tammi 19, 2017 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Saab 95 männät savutuksen torjuntaan?
Minä en kyllä huomannut minkäänlaista kulutuksen nousua kun T5-sisuskalut tuli femmaan. Yleensä kun tehdään tuo muutos, niin samalla tehdään myös viritystoimenpiteitä ja unohdetaan muiden toimenpiteiden vaikutus kulutukseen - mutta yhtäkaikki ihan turhaa jauhamista jostain polttoaineen kulutuksesta jos se muuttuu +/- 1-2 desiä. Suurempi vaikutus on sillä kaasupolkimen käytöllä kuin noilla moottorin sisuskaluilla T5 vs. T7.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89