9-5 vm 2007 ajettu 140 000 km. Marraskuussa 2016 pölläytti äkisti mahtavan savupilven mökiltä lähdettäessä. Aiemmin ei mitään oireilua. Savutus loppui koneen lämmittyä, ilmeisesti katalysaattori putsasi savut lämmettyään. Seurailin tilannetta pari kk:tta, ajoittain savutti käynnistettäessä, varsinkin kylmänä, ajoittain taas ei. Mielestäni myös joskus kuuluva viheltävä ääni oli ilmestynyt moottorin äänimaailmaan. Epäilys turbon (Garret) viallisuudesta (siivet ilmeisesti hankaavat pesän seinämiin, josta ääni) vahvistui. Imuputkea en viitsinyt avata tarkistusta varten, joten päädyin turbon vaihtoon em. oireiden perusteella.
Helmikuun alussa asennettiin Mitsun turbo (Garrettia ei enää saanut) ja samalla tarkistettiin öljypohja sisältä sekä imusihdin kunto (olivat puhtaat), jotta turbon takuu olisi voimassa. Nyt käy tosi hiljaisesti, ei mitään vihellyksiä eikä savuja turbosta.
Kokeilin poistetun vanhan turbon roottoria, aksiaalivälystä noin 2 mm ja radiaalivälystä n. 5 mm. Aika vähän oli Garret kestänyt kilometrejä.
Koko vaihto-operaation, osat + työ, kustannus n. 1500 e.
Saab 9-5 aero kylmänä savuaa.
Re: Saab 9-5 aero kylmänä savuaa.
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07