Jarrulevyjen vaihto taakse
Jarrulevyjen vaihto taakse
Pitäisi vaihtaa jarrulevyt ja palat taakse onko paha operaatio ja onko jotain "sudenkuoppia"? Entä minkä kokoisia avaimia työssä tarvitaan? Ainakin 7mm kuusiokolo tarvitaan sen tiedän ja jonkin kokoinen torx, mutta mikä on tämän torxin koko?
Mitä mieltä olette tarvikejarruosista vai kannattaako ostaa vaan suosiolla alkuperäiset?
Ja etukäteen jo kiitoksia avuliaille Saabisteille!
Mitä mieltä olette tarvikejarruosista vai kannattaako ostaa vaan suosiolla alkuperäiset?
Ja etukäteen jo kiitoksia avuliaille Saabisteille!
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Tätä vähän ajattelinkin, että parempi ostaa kerralla kunnon osat.9-5T kirjoitti:Ei paha homma mutta tarvikeosat on pahoja, käytä alkuperäisiä niillää pärjäät seuraavan 300000km eivätkä vikise. Jarrukengät kannattaa melkeinpä vaihtaa samalla ja ne menee tarvikkeenakin jos jostain haluaa säästää.
Mitenkäs tuo työkalupuoli tarviiko muita "epänormaaleja" kaluja kuin tuon 7mm kuusiokolon ja torxin jonka koko on ???
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Kiitos! Tästä lähtien muistan, että torx on normaalityökaluMimmi kirjoitti:Torx on NORMAALItyökalu ja sen koko on muistaakseni TX40.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Tuossa levyjen vaihdossa joutuu ilmeisesti koskemaan myös seisontajarrun säätöihin, voisikos joku pikaisesti kerrata tuon operaation.
EDIT:
Tuoltahan vastaus jo löytyikin...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4t%C3%B6
EDIT:
Tuoltahan vastaus jo löytyikin...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4t%C3%B6
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Eipä tuo muuten ole paha operaatio, mutta jarrukenkien kiinnityslevyjen kanssa sain ainakin ite taistella hyvän tovin. Aina singahti jousi tai kiinnityslevy jonnekkin päin tallia. Oikea työkalu tietysti helpottas tätäkin operaatiota.
Ite laitoin Bilteman levyt, palat ja eikä ainakaan vielä ole ollu kitinöitä/valittamista vajaan 20 tkm matkalta.
Ite laitoin Bilteman levyt, palat ja eikä ainakaan vielä ole ollu kitinöitä/valittamista vajaan 20 tkm matkalta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Muistin virkistykseksi koko on TX30.Mimmi kirjoitti:Torx on NORMAALItyökalu ja sen koko on muistaakseni TX40.
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Kun jarrukenkiä vaihtaa, niin pakeneeko se se lukitustappi, kun pyöräyttää sen lukituslevyn paikoilleen,, toisin sanoen pitääkö pyörän napa irroittaa?
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Pidä tappi paikoillaan. Ei tarvi purkaa.
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Ahdasta, millä pidät?KN/Lieto kirjoitti:Pidä tappi paikoillaan. Ei tarvi purkaa.
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Torxin koko löytyy youtubesta ohjevideolta, olisko t40-45.
Kässärin säätöihin ei kait tarvitse koskea?
Satula irti, levyn pikkutorx irti, levy ulos (leka jos ei lähde), uusi levy paikalleen, uudet palat ja satula paikalleen.
Ja miksi te vaihdatte jarrukenkiä levyjarruille?
vai puhutaanko nyt kässärin omasta rummusta?
Kässärin säätöihin ei kait tarvitse koskea?
Satula irti, levyn pikkutorx irti, levy ulos (leka jos ei lähde), uusi levy paikalleen, uudet palat ja satula paikalleen.
Ja miksi te vaihdatte jarrukenkiä levyjarruille?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
^Käsijarrun säätö kannattaa vetää sisälle ennen jarrulevyn irroitusta. Jos jarrulevyn sisällä oleva jarrurumpu on kulunut ja käsijarrukenkiä on säädetty lähemmäs rumpua, niin silloin jarrulevyä irroittaessa käsijarrukengät ottavat kiinni jarrurumpuun muodostuneeseen huuleen. Jos edelleen jatkat jarrulevyn irroitusta väkisin, niin silloin rikot vähintään käsijarrukenkien kiinnityksen.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Palojen vaihto, ja rummun irroitus on helppo homma, mutta kengistä kyse. OG ysikolmoseenkin kenkien vaihto helpotti, kun älysin navan käyttää pois, mutta femmassa muttereille pääsy näyttäisi vaikeammalta.
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
On siellä takana sen verran tilaa, että saa jollain tuurnalla pidettyä tappia paikallaan jousta ja lukkolevyä asettaessa. Kädet vaan meinaa loppiua kesken yksin tehdessä. Saisiko yksinkertaisesti vaan kärkipihdeillä pidettyä tapin kärjestä kiinni, pihdit navan laipassa olevasta reiästä läpi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Itsellä ei kässäri toiminut ollenkaan kun remppasin takajarruja joten ei tarvinnut löysätä.duuduu kirjoitti:^Käsijarrun säätö kannattaa vetää sisälle ennen jarrulevyn irroitusta. Jos jarrulevyn sisällä oleva jarrurumpu on kulunut ja käsijarrukenkiä on säädetty lähemmäs rumpua, niin silloin jarrulevyä irroittaessa käsijarrukengät ottavat kiinni jarrurumpuun muodostuneeseen huuleen. Jos edelleen jatkat jarrulevyn irroitusta väkisin, niin silloin rikot vähintään käsijarrukenkien kiinnityksen.
Toimivaa kässäriä voi joutuakin löysäämään.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Jarrulevyjen vaihto taakse
Takajarrurempassa on käsijarrun herkistely ja osien uusiminen käytännöllistä. Enpä jättäisi hommaa puolitiehen. Asennus sarjassa on uudet jouset ja nippelit. Jos satulat jumittelee, männät voi olla melkoisen hauraat. Omassa meni yksi mäntä kappaleiksi. Irtomännät ja tiivistesarjat on halvempi kunnostus kuin vaihtosatulat, työläämpi tietenkin itse laittaa. Taisi tästä aiheesta olla hiljattain toinenkin viestiketju...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01