Jarrulevyjen vaihto taakse

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Pitäisi vaihtaa jarrulevyt ja palat taakse onko paha operaatio ja onko jotain "sudenkuoppia"? Entä minkä kokoisia avaimia työssä tarvitaan? Ainakin 7mm kuusiokolo tarvitaan sen tiedän ja jonkin kokoinen torx, mutta mikä on tämän torxin koko?

Mitä mieltä olette tarvikejarruosista vai kannattaako ostaa vaan suosiolla alkuperäiset?

Ja etukäteen jo kiitoksia avuliaille Saabisteille!
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

9-5T kirjoitti:Ei paha homma mutta tarvikeosat on pahoja, käytä alkuperäisiä niillää pärjäät seuraavan 300000km eivätkä vikise. Jarrukengät kannattaa melkeinpä vaihtaa samalla ja ne menee tarvikkeenakin jos jostain haluaa säästää.
Tätä vähän ajattelinkin, että parempi ostaa kerralla kunnon osat.

Mitenkäs tuo työkalupuoli tarviiko muita "epänormaaleja" kaluja kuin tuon 7mm kuusiokolon ja torxin jonka koko on ???
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Mimmi kirjoitti:Torx on NORMAALItyökalu ja sen koko on muistaakseni TX40.
Kiitos! Tästä lähtien muistan, että torx on normaalityökalu :wink: Ei silti kyllähän noita torxeja on nykyään joka paikka pullollaan, ei vain satu omasta pakista löytymään oikean kokoista.
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Tuossa levyjen vaihdossa joutuu ilmeisesti koskemaan myös seisontajarrun säätöihin, voisikos joku pikaisesti kerrata tuon operaation.

EDIT:
Tuoltahan vastaus jo löytyikin...

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... %A4t%C3%B6
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1641
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja mike »

Eipä tuo muuten ole paha operaatio, mutta jarrukenkien kiinnityslevyjen kanssa sain ainakin ite taistella hyvän tovin. Aina singahti jousi tai kiinnityslevy jonnekkin päin tallia. Oikea työkalu tietysti helpottas tätäkin operaatiota.

Ite laitoin Bilteman levyt, palat ja eikä ainakaan vielä ole ollu kitinöitä/valittamista vajaan 20 tkm matkalta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
jamppa74
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: To Elo 24, 2006 16:02
Paikkakunta: Merimasku

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja jamppa74 »

Mimmi kirjoitti:Torx on NORMAALItyökalu ja sen koko on muistaakseni TX40.
Muistin virkistykseksi koko on TX30.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Kun jarrukenkiä vaihtaa, niin pakeneeko se se lukitustappi, kun pyöräyttää sen lukituslevyn paikoilleen,, toisin sanoen pitääkö pyörän napa irroittaa?
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Pidä tappi paikoillaan. Ei tarvi purkaa.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

KN/Lieto kirjoitti:Pidä tappi paikoillaan. Ei tarvi purkaa.
Ahdasta, millä pidät?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1084
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Torxin koko löytyy youtubesta ohjevideolta, olisko t40-45.

Kässärin säätöihin ei kait tarvitse koskea?

Satula irti, levyn pikkutorx irti, levy ulos (leka jos ei lähde), uusi levy paikalleen, uudet palat ja satula paikalleen.

Ja miksi te vaihdatte jarrukenkiä levyjarruille? :D vai puhutaanko nyt kässärin omasta rummusta?
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 965
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja duuduu »

^Käsijarrun säätö kannattaa vetää sisälle ennen jarrulevyn irroitusta. Jos jarrulevyn sisällä oleva jarrurumpu on kulunut ja käsijarrukenkiä on säädetty lähemmäs rumpua, niin silloin jarrulevyä irroittaessa käsijarrukengät ottavat kiinni jarrurumpuun muodostuneeseen huuleen. Jos edelleen jatkat jarrulevyn irroitusta väkisin, niin silloin rikot vähintään käsijarrukenkien kiinnityksen.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Palojen vaihto, ja rummun irroitus on helppo homma, mutta kengistä kyse. OG ysikolmoseenkin kenkien vaihto helpotti, kun älysin navan käyttää pois, mutta femmassa muttereille pääsy näyttäisi vaikeammalta.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja jus »

On siellä takana sen verran tilaa, että saa jollain tuurnalla pidettyä tappia paikallaan jousta ja lukkolevyä asettaessa. Kädet vaan meinaa loppiua kesken yksin tehdessä. Saisiko yksinkertaisesti vaan kärkipihdeillä pidettyä tapin kärjestä kiinni, pihdit navan laipassa olevasta reiästä läpi?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1084
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

duuduu kirjoitti:^Käsijarrun säätö kannattaa vetää sisälle ennen jarrulevyn irroitusta. Jos jarrulevyn sisällä oleva jarrurumpu on kulunut ja käsijarrukenkiä on säädetty lähemmäs rumpua, niin silloin jarrulevyä irroittaessa käsijarrukengät ottavat kiinni jarrurumpuun muodostuneeseen huuleen. Jos edelleen jatkat jarrulevyn irroitusta väkisin, niin silloin rikot vähintään käsijarrukenkien kiinnityksen.
Itsellä ei kässäri toiminut ollenkaan kun remppasin takajarruja joten ei tarvinnut löysätä.

Toimivaa kässäriä voi joutuakin löysäämään.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jarrulevyjen vaihto taakse

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Takajarrurempassa on käsijarrun herkistely ja osien uusiminen käytännöllistä. Enpä jättäisi hommaa puolitiehen. Asennus sarjassa on uudet jouset ja nippelit. Jos satulat jumittelee, männät voi olla melkoisen hauraat. Omassa meni yksi mäntä kappaleiksi. Irtomännät ja tiivistesarjat on halvempi kunnostus kuin vaihtosatulat, työläämpi tietenkin itse laittaa. Taisi tästä aiheesta olla hiljattain toinenkin viestiketju...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin