9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
fogaz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 16:51
Paikkakunta: Kankaanpää

9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja fogaz »

Hei,

Eilen autoa käynnistäessä kylmänä (ulkolämpötila noin +3) auto käynnistyi normaalisti ja noin 2s jälkeen kierrokset tippuivat, kävi hetken 3:lla ja sammui. Uudestaan startatessa sama juttu. Kolmannella kerralla auto käyntiin ja kaasua painamalla pidin auton käynnissä, noin 3min päästä auto kävi taas normaalisti.

Tänä aamuna kylmäkäynnistyksessä sama juttu (ulkolämpötila noin +4), sillä poikkeuksella että tyhjäkäynti tasaantui jo 30s kuluttua. Lämpimänä startatessa ongelmaa ei ole.

Vikakoodin antoi eilisen jälkeen, P0300 eli Random/Multiple Cylinder Misfire Detected. Osaisiko kukaan auttaa mistä vikaa alkaisi etsimään?

Autona on MY07 9-5, 2.3T automaatti. Ajettu 235Tkm. Biopower-softattu, tankissa tosin nyt 98:ia. Tulpat vaihdettu noin 2Tkm sitten, IMM noin vuosi sitten ja kaasuläppäkotelo 6kk sitten.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja suapas »

Sytkäkasetti voi olla vaihtokunnossa...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
fogaz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 16:51
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja fogaz »

suapas kirjoitti:Sytkäkasetti voi olla vaihtokunnossa...
Tätä itsekin ensin epäilin, kun ei ole luultavasti kasettia kertaakaan vaihdettu. Mutta sopisiko tuo kasetin hajoaminen oirekuvaan? Kun ongelmia on ainoastaan kylmäkäynnistyksessä, lämpimänä ei ole ongelmia eikä ajossa tule MISS:ejä...
fogaz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 16:51
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja fogaz »

Nostanpa vähän tätä samaa ongelmaa.

Autoon ei ole tehty mitään korjauksia tällä välin. Joulun tienoilla teki taas saman tempun, sain käyntiin piiiitkällä startilla jolloin auto lähtee käyntiin valtavan valkoisen savun saattelemana. Hetken käy todella huonosti, kunnes muuttuu normaaliksi.

Eilen sitten uudestaan sama ongelma, jouduimme antamaan apuvirtaa koska starttasimme niin kauan. Todella todella pitkällä startilla (ja kaasupoljinta hulluna pumppaamalla) auto lähti käyntiin, valtava valkoinen savu pakoputkesta ja tyhjäkäyntiä ei käy, kun hetken pidin kierroksia yli 2000RPM niin auto kävi taas normaalisti.

Onkohan vika sytkäkasetissa vai jossain muualla? Kun auton sain käyntiin, katsoin opensidistä ad85-arvon joka näytti yli 800. Edelliset 3 tankkausta oli 98:a, joten adaptaatio oli aivan pitkin honkia. Mistähän tuo voisi johtua, sekö nämä käynnistysongelmat aiheuttaa?

Muutenkin tuntuu että tuo adaptaatio on todella korkea, vaikka tankkaisi useamman tankillisen 98:ia näyttelee se noin 200-300... Etanolia tankatessa taas nousee heti 850:een, vaikka tankissa olisi jonkin verran bensaa pohjilla...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Virheadaptaatio aiheuttaa kyllä käynnistysongelmia. Mahdollisia syitä siihen on kaikki jotka ylipäänsä aiheuttaa seosten pieleen menemistä, esim. ilmavuodot.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
fogaz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 16:51
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja fogaz »

Voihan nyt, ei muutakuin niitä etsimään. Osaisiko joku auttaa mistäpäin yleensä noita löytää, tai jotain hyvää konstia noiden paikallistamiseen?
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

jcarlson kirjoitti:Virheadaptaatio aiheuttaa kyllä käynnistysongelmia. Mahdollisia syitä siihen on kaikki jotka ylipäänsä aiheuttaa seosten pieleen menemistä, esim. ilmavuodot.
Onko T7 ikinä tilttaillut jumiin adaptaation suhteen? Voiko olla että softassa sellainen vika joka aiheuttais jumituksen? Muistan vain että kerroit että joku jumittelu T7 on mahdollinen jos on jotain juttuja jätetty päälle tms. Siis silloin oli kyse softaajasta joka ei oikein ymmärtänyt mitä tekee jolloin rakensi softan..
fogaz kirjoitti:Voihan nyt, ei muutakuin niitä etsimään. Osaisiko joku auttaa mistäpäin yleensä noita löytää, tai jotain hyvää konstia noiden paikallistamiseen?
No näitähän juttuja on tämä foorumi täynnä. Haulla löytyy varmasti.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikki mahdollista kun softasta kyse mutta kyllä se 99,9% tapauksista on jokin rautavika.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
fogaz
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: To Tammi 03, 2013 16:51
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja fogaz »

Softaajan ammattitaitoa en epäile tässä tapauksessa, veskun laittama softa sisällä :D

Viikonloppuna tuli tutkittua ongelmaa, sieltähän löytyikin tälläinen ilmavuoto:
http://imgur.com/a/I9w6g

Kuvassa keskellä näkyy katkennut jarrutehostimelta lähtevä letku. Noh, ei muutakuin uutta tilaukseen, muita vuotoja ei löytynyt.

Lisäksi tuli huomattua että kun kaasupolkimen painaa pohjaan, auto nykii ja nyppii todella paljon. Opensidistä katsottaessa nelossylinterin missfiret kasvaa samalla todella pikaista tahtia, parin sekunnin kiihdytyksellä tuli yli 50kpl missejä. Johtuuko tämä kasetista vai jostain muusta? Ja mikäli kasetti entinen, mistä kannattaa ostaa uusi, PCS:ltä? Lähimpään saab-varaosaliikkeeseen lähestulkoon 100km matka :(
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuon tehostinputken vuoto sekoittaa sopeutukset täysin. Korjaa se, pakkosopeutus sulake 17 ja testaile uudestaan jääkö mitään isompaa ongelmaa enää.
Tuo vuoto kun on nelosimukanavan kohdalla niin voipi tehdä aika mikkihiiret juuri sen pytyn seoksiin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
miig
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Marras 17, 2008 16:36

Re: 9-5 MY07, kylmäkäynnistys ongelma

Viesti Kirjoittaja miig »

Mulla on kans -07 2,3t aut. BioPower ja on muutaman kerran käyttäytynyt samoin kylmäkäynnistyksessä, mutta vain etanolia tankissa ja pakkastakin on pitänyt olla enemmän. Pitkä starttaus ja sen jälkeen röpeltänyt, eikä ole voinut laittaa vaihdetta päälle, kun alkaa rykimään. Lämmityksestä käynnistäessä ei ole ongelmaa. Missiä puskee kolmoseen ihan pirusti, 770 ja muissa 15-30. Taitaa olla kasetti vaihdon tarpeessa?
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Vastaa Viestiin