Etupään kolina ja puslat
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma Huhti 04, 2016 10:16
Etupään kolina ja puslat
Aihetta onkin täällä käsitelty jo jonkin verran mutta en kyllä siltikään löytänyt vastausta kysymyksiini...
Auto siis 9-5 vm.2003 farmari ja etupää kolisee ja nähtävästi etupään puslat on syynä, katselin netistä puslia niin löytyi niin montaa erilaista että en kyllä osaa tilata mitään. Eli osaisiko joku neuvoa että mistä tilaan, millaisia ja miten monta?. Kiitos.
Auto siis 9-5 vm.2003 farmari ja etupää kolisee ja nähtävästi etupään puslat on syynä, katselin netistä puslia niin löytyi niin montaa erilaista että en kyllä osaa tilata mitään. Eli osaisiko joku neuvoa että mistä tilaan, millaisia ja miten monta?. Kiitos.
Re: Etupään kolina ja puslat
https://shop.speedparts.se/en/prod/9-5- ... frontsusp/
Tuolla on kaikki mitä tarvitset.
Käsittääkseni jos tuonne teet tilauksen niin siirtää automaattisesti sen Pro-carserviceen jolloin kama tulee Suomesta.
Onhan se vähän haastavaa tilailla jos ei tiedä että mikä kolisee?
Voi olla koiranluu tai apurungon puslat tai mikä tahansa nuista.
Tuolla on kaikki mitä tarvitset.
Käsittääkseni jos tuonne teet tilauksen niin siirtää automaattisesti sen Pro-carserviceen jolloin kama tulee Suomesta.
Onhan se vähän haastavaa tilailla jos ei tiedä että mikä kolisee?
Voi olla koiranluu tai apurungon puslat tai mikä tahansa nuista.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ma Huhti 04, 2016 10:16
Re: Etupään kolina ja puslat
Joo, ei tuntunut tietävän katsastusmieskään että mikä siellä kolkattaa. Ei löytänyt mistään mitään vaikka kolina kyllä kuuluu todella selvään jos vähänkään nimismiehenkiharaa on. Koiranluut on vaihdettu juuri että ei ainakaan ne ole syynä.
Re: Etupään kolina ja puslat
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Etupään kolina ja puslat
Moro!
Jos saan aihetta lainata, kun näitä etupään kolinoita on aiheina aika runsaasti. Ei ihme, kyllähän ne kaikkia taitavat häiritä.
Omakin vm. 2003 farkku Vector kolistaa harvakseltaan etupäästä molemmilta puolilta. Ei kuitenkaan lyö käsille eli ei välity ratin kautta. Vasuri tuntuu värähdyksenä jalkatilassa, mutta se voi olla kuviteltuakin.
Katsastusmies ei ole koskaan tästä etupäästä vikaa löytänyt, enkä vanhaan autoon viitsisi lähteä koko etupäätä uudelleen laittamaan. Siis: voiko tuolta mennä jotain rikki niin, että matkanteko pysähtyisi? Menisi esim jotain poikki tai kappaleiksi, että alkaisi pyörän kulkusuunta vaeltamaan tai jotain vastaavaa?
Muuten olisi aikeissa pitää vaan mankka päällä ja nauttia viimeisistä yhteisistä vuosista ihan näin, nesteitä vaihtaen ja helmojen ruosteita kesäisin korjaillen. Katsastajan löytöjen mukaan sitten osia vaihtoon.
Jos saan aihetta lainata, kun näitä etupään kolinoita on aiheina aika runsaasti. Ei ihme, kyllähän ne kaikkia taitavat häiritä.
Omakin vm. 2003 farkku Vector kolistaa harvakseltaan etupäästä molemmilta puolilta. Ei kuitenkaan lyö käsille eli ei välity ratin kautta. Vasuri tuntuu värähdyksenä jalkatilassa, mutta se voi olla kuviteltuakin.
Katsastusmies ei ole koskaan tästä etupäästä vikaa löytänyt, enkä vanhaan autoon viitsisi lähteä koko etupäätä uudelleen laittamaan. Siis: voiko tuolta mennä jotain rikki niin, että matkanteko pysähtyisi? Menisi esim jotain poikki tai kappaleiksi, että alkaisi pyörän kulkusuunta vaeltamaan tai jotain vastaavaa?
Muuten olisi aikeissa pitää vaan mankka päällä ja nauttia viimeisistä yhteisistä vuosista ihan näin, nesteitä vaihtaen ja helmojen ruosteita kesäisin korjaillen. Katsastajan löytöjen mukaan sitten osia vaihtoon.
Re: Etupään kolina ja puslat
Minäkin lainaan valmista ketjua ja kerron autoni oireista. Etupäässä kolisee ja paljon. Potilas on 9-5 Aero 2003 automaatti.
- Välilä kolisee liikkeelle lähdettäessä ja parkkipaikka käännöksissä.
- Hiekkatie ja nimismiehenkihara varmaa kolinaa.
- Hitaasta vauhdista kaasu pohjaan ja kolahtaa.
- Ja pahin ja selkein pauke kun tulee vaikkapa 60-80kmh liikenneympyrää kohti. Ensimmäinen jarrutus ennen liikenne ympyrää ja *klonks* ajat ympyrään ja alat kääntämään ja auto kallistuu vastakkaiseen suuntaan *klonks* ympyrästä pois ja kaasu pohjaan *klonks*.
Vaihdetut osat:
- Etuapurungon taaimmaiset puslat (kiristys 125nm + 90 astetta)
- Automaattilaatikon momenttituki.
- Kaikki jouset ja iskarit tolppineen (käytetyt tolpat H&R+Bilstein mutta oli varmasti ehjät kun toisella autolla ajoin näillä itse ennen purkua).
- Vasen etuvakaajan yhdystanko.
Vääntöraudalla kävin myös läpi alapallot, raidetangonpäät. Ei väljää. Ei väljää jos käsin vääntelee pyörää auton ollessa pukeilla. Alatukivarret vääntövarrella kammettaessa liikkuu vähän eteen ja taakse päin auton suuntaisesti, mutta kumipuslat kuuluukin joustaa? Vakaajatanko liikkuu vakaajatangon suuntaisesti korihelojen läpi parin sentin liikettä jos kovin käsillä murjoo, onko normaalia?
Auto myös vetelee kovissa kiihdytyksissä kovasti. Varsinkin jos tiessä syvät urat ja kiihdyttää voimakkaasti on mahdoton autoa pitää hetkeäkään suorassa.
Olisiko neuvoja ja apuja mistä lähtisin vikaa etsimään?
- Välilä kolisee liikkeelle lähdettäessä ja parkkipaikka käännöksissä.
- Hiekkatie ja nimismiehenkihara varmaa kolinaa.
- Hitaasta vauhdista kaasu pohjaan ja kolahtaa.
- Ja pahin ja selkein pauke kun tulee vaikkapa 60-80kmh liikenneympyrää kohti. Ensimmäinen jarrutus ennen liikenne ympyrää ja *klonks* ajat ympyrään ja alat kääntämään ja auto kallistuu vastakkaiseen suuntaan *klonks* ympyrästä pois ja kaasu pohjaan *klonks*.
Vaihdetut osat:
- Etuapurungon taaimmaiset puslat (kiristys 125nm + 90 astetta)
- Automaattilaatikon momenttituki.
- Kaikki jouset ja iskarit tolppineen (käytetyt tolpat H&R+Bilstein mutta oli varmasti ehjät kun toisella autolla ajoin näillä itse ennen purkua).
- Vasen etuvakaajan yhdystanko.
Vääntöraudalla kävin myös läpi alapallot, raidetangonpäät. Ei väljää. Ei väljää jos käsin vääntelee pyörää auton ollessa pukeilla. Alatukivarret vääntövarrella kammettaessa liikkuu vähän eteen ja taakse päin auton suuntaisesti, mutta kumipuslat kuuluukin joustaa? Vakaajatanko liikkuu vakaajatangon suuntaisesti korihelojen läpi parin sentin liikettä jos kovin käsillä murjoo, onko normaalia?
Auto myös vetelee kovissa kiihdytyksissä kovasti. Varsinkin jos tiessä syvät urat ja kiihdyttää voimakkaasti on mahdoton autoa pitää hetkeäkään suorassa.
Olisiko neuvoja ja apuja mistä lähtisin vikaa etsimään?
Saab 9-5 2.0t Biopower Vector 2007
Re: Etupään kolina ja puslat
Apurungon loputkin puslat. Meillä oli kaikki valmiita 300tkm ajettuna.Juhasu kirjoitti: ↑Ke Touko 06, 2020 20:41Minäkin lainaan valmista ketjua ja kerron autoni oireista. Etupäässä kolisee ja paljon. Potilas on 9-5 Aero 2003 automaatti.
- Välilä kolisee liikkeelle lähdettäessä ja parkkipaikka käännöksissä.
- Hiekkatie ja nimismiehenkihara varmaa kolinaa.
- Hitaasta vauhdista kaasu pohjaan ja kolahtaa.
- Ja pahin ja selkein pauke kun tulee vaikkapa 60-80kmh liikenneympyrää kohti. Ensimmäinen jarrutus ennen liikenne ympyrää ja *klonks* ajat ympyrään ja alat kääntämään ja auto kallistuu vastakkaiseen suuntaan *klonks* ympyrästä pois ja kaasu pohjaan *klonks*.
Vaihdetut osat:
- Etuapurungon taaimmaiset puslat (kiristys 125nm + 90 astetta)
- Automaattilaatikon momenttituki.
- Kaikki jouset ja iskarit tolppineen (käytetyt tolpat H&R+Bilstein mutta oli varmasti ehjät kun toisella autolla ajoin näillä itse ennen purkua).
- Vasen etuvakaajan yhdystanko.
Vääntöraudalla kävin myös läpi alapallot, raidetangonpäät. Ei väljää. Ei väljää jos käsin vääntelee pyörää auton ollessa pukeilla. Alatukivarret vääntövarrella kammettaessa liikkuu vähän eteen ja taakse päin auton suuntaisesti, mutta kumipuslat kuuluukin joustaa? Vakaajatanko liikkuu vakaajatangon suuntaisesti korihelojen läpi parin sentin liikettä jos kovin käsillä murjoo, onko normaalia?
Auto myös vetelee kovissa kiihdytyksissä kovasti. Varsinkin jos tiessä syvät urat ja kiihdyttää voimakkaasti on mahdoton autoa pitää hetkeäkään suorassa.
Olisiko neuvoja ja apuja mistä lähtisin vikaa etsimään?
Käy ainakin rautaa näyttämässä, tosin meillä tarkastelu tapahtui runko maassa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Etupään kolina ja puslat
Okei kiitos, täytyy varmaan loputkin vaihtaa. Osaatko kertoa pystyykö loppuja puslia vaihtamaan apurunko paikallaan kuten taaimmat onnistuivat?Bapsu kirjoitti: ↑To Touko 07, 2020 00:12Apurungon loputkin puslat. Meillä oli kaikki valmiita 300tkm ajettuna.Juhasu kirjoitti: ↑Ke Touko 06, 2020 20:41Minäkin lainaan valmista ketjua ja kerron autoni oireista. Etupäässä kolisee ja paljon. Potilas on 9-5 Aero 2003 automaatti.
- Välilä kolisee liikkeelle lähdettäessä ja parkkipaikka käännöksissä.
- Hiekkatie ja nimismiehenkihara varmaa kolinaa.
- Hitaasta vauhdista kaasu pohjaan ja kolahtaa.
- Ja pahin ja selkein pauke kun tulee vaikkapa 60-80kmh liikenneympyrää kohti. Ensimmäinen jarrutus ennen liikenne ympyrää ja *klonks* ajat ympyrään ja alat kääntämään ja auto kallistuu vastakkaiseen suuntaan *klonks* ympyrästä pois ja kaasu pohjaan *klonks*.
Vaihdetut osat:
- Etuapurungon taaimmaiset puslat (kiristys 125nm + 90 astetta)
- Automaattilaatikon momenttituki.
- Kaikki jouset ja iskarit tolppineen (käytetyt tolpat H&R+Bilstein mutta oli varmasti ehjät kun toisella autolla ajoin näillä itse ennen purkua).
- Vasen etuvakaajan yhdystanko.
Vääntöraudalla kävin myös läpi alapallot, raidetangonpäät. Ei väljää. Ei väljää jos käsin vääntelee pyörää auton ollessa pukeilla. Alatukivarret vääntövarrella kammettaessa liikkuu vähän eteen ja taakse päin auton suuntaisesti, mutta kumipuslat kuuluukin joustaa? Vakaajatanko liikkuu vakaajatangon suuntaisesti korihelojen läpi parin sentin liikettä jos kovin käsillä murjoo, onko normaalia?
Auto myös vetelee kovissa kiihdytyksissä kovasti. Varsinkin jos tiessä syvät urat ja kiihdyttää voimakkaasti on mahdoton autoa pitää hetkeäkään suorassa.
Olisiko neuvoja ja apuja mistä lähtisin vikaa etsimään?
Käy ainakin rautaa näyttämässä, tosin meillä tarkastelu tapahtui runko maassa.
Saab 9-5 2.0t Biopower Vector 2007
Re: Etupään kolina ja puslat
En ole varma, viisaat varmaan osaa tuohon vastata.Juhasu kirjoitti: ↑To Touko 07, 2020 09:56Okei kiitos, täytyy varmaan loputkin vaihtaa. Osaatko kertoa pystyykö loppuja puslia vaihtamaan apurunko paikallaan kuten taaimmat onnistuivat?Bapsu kirjoitti: ↑To Touko 07, 2020 00:12Apurungon loputkin puslat. Meillä oli kaikki valmiita 300tkm ajettuna.Juhasu kirjoitti: ↑Ke Touko 06, 2020 20:41Minäkin lainaan valmista ketjua ja kerron autoni oireista. Etupäässä kolisee ja paljon. Potilas on 9-5 Aero 2003 automaatti.
- Välilä kolisee liikkeelle lähdettäessä ja parkkipaikka käännöksissä.
- Hiekkatie ja nimismiehenkihara varmaa kolinaa.
- Hitaasta vauhdista kaasu pohjaan ja kolahtaa.
- Ja pahin ja selkein pauke kun tulee vaikkapa 60-80kmh liikenneympyrää kohti. Ensimmäinen jarrutus ennen liikenne ympyrää ja *klonks* ajat ympyrään ja alat kääntämään ja auto kallistuu vastakkaiseen suuntaan *klonks* ympyrästä pois ja kaasu pohjaan *klonks*.
Vaihdetut osat:
- Etuapurungon taaimmaiset puslat (kiristys 125nm + 90 astetta)
- Automaattilaatikon momenttituki.
- Kaikki jouset ja iskarit tolppineen (käytetyt tolpat H&R+Bilstein mutta oli varmasti ehjät kun toisella autolla ajoin näillä itse ennen purkua).
- Vasen etuvakaajan yhdystanko.
Vääntöraudalla kävin myös läpi alapallot, raidetangonpäät. Ei väljää. Ei väljää jos käsin vääntelee pyörää auton ollessa pukeilla. Alatukivarret vääntövarrella kammettaessa liikkuu vähän eteen ja taakse päin auton suuntaisesti, mutta kumipuslat kuuluukin joustaa? Vakaajatanko liikkuu vakaajatangon suuntaisesti korihelojen läpi parin sentin liikettä jos kovin käsillä murjoo, onko normaalia?
Auto myös vetelee kovissa kiihdytyksissä kovasti. Varsinkin jos tiessä syvät urat ja kiihdyttää voimakkaasti on mahdoton autoa pitää hetkeäkään suorassa.
Olisiko neuvoja ja apuja mistä lähtisin vikaa etsimään?
Käy ainakin rautaa näyttämässä, tosin meillä tarkastelu tapahtui runko maassa.
Kolinat ja lonksahdukset vedossa ja jarrutuksissa tosiaan monesti prukaavat tulemaan apurungosta tai moottorin/lootan puslista.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Etupään kolina ja puslat
Kiihdytysvetelystä oli tuossa mainintoja, niin oma kokemus on ollut että siihen vaikuttaa myös taka-akselin osat. Iskarit ja puslat kun vaihdoin takaa, niin eipä vetele samallatapaa kiihdyttäessä. Ohituksissa kaistanvaihto voi olla hyvinkin vinkeä, kun takapää ohjailee...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Etupään kolina ja puslat
Nostetaas vaikka tätä ketjua.
Tuo 210 tkm ajettu -09 femma automaattiaskilla klunksahtelee etupään suunnilta. Ääni on tosiaan tuollainen "klunks", ilmenee esim. hidastaessa kuoppaiseen risteykseen. Ei kuulu ulospäin, eikä tunnu ratissa, katsastuksessa ei klappia löytynyt.
Tää on sikäli hauska oire, että se ilmenee vain lämpimillä ilmoilla ja/tai pidemmän ajorupeaman päätteeksi. Kauppareissu +15 asteen lämpötilassa => ei klunksahtele
Klunksahtelee, vaikka vapaalla rullaisi kuoppiin, eli pitääkö käydä apurungon puslia ekaksi vääntämässä sorkkaraudalla? Vai tutkinko vakaajan puslia? Koiranluiden kolahtelulta tuo ei vaikuta.
Tuo 210 tkm ajettu -09 femma automaattiaskilla klunksahtelee etupään suunnilta. Ääni on tosiaan tuollainen "klunks", ilmenee esim. hidastaessa kuoppaiseen risteykseen. Ei kuulu ulospäin, eikä tunnu ratissa, katsastuksessa ei klappia löytynyt.
Tää on sikäli hauska oire, että se ilmenee vain lämpimillä ilmoilla ja/tai pidemmän ajorupeaman päätteeksi. Kauppareissu +15 asteen lämpötilassa => ei klunksahtele
Klunksahtelee, vaikka vapaalla rullaisi kuoppiin, eli pitääkö käydä apurungon puslia ekaksi vääntämässä sorkkaraudalla? Vai tutkinko vakaajan puslia? Koiranluiden kolahtelulta tuo ei vaikuta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Etupään kolina ja puslat
Apurungon puslista ne jotka tulee ns pyöränkaareen ylemmäs ja rungon takimmaiset ovat aiheuttaneet vastaavaa. Mutta mielestäni tuntuivat vähän ratissakin.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Re: Etupään kolina ja puslat
Ainoa kolina mikä mulla on mennyt lämpötilan mukaan on iskarit. Femmassa kolisi talvella ja kesällä hiljaa. Väärämerkkisessä kolisi kesällä ja talvella hiljaa.Termos kirjoitti: ↑Ke Heinä 26, 2023 21:39Nostetaas vaikka tätä ketjua.
Tuo 210 tkm ajettu -09 femma automaattiaskilla klunksahtelee etupään suunnilta. Ääni on tosiaan tuollainen "klunks", ilmenee esim. hidastaessa kuoppaiseen risteykseen. Ei kuulu ulospäin, eikä tunnu ratissa, katsastuksessa ei klappia löytynyt.
Tää on sikäli hauska oire, että se ilmenee vain lämpimillä ilmoilla ja/tai pidemmän ajorupeaman päätteeksi. Kauppareissu +15 asteen lämpötilassa => ei klunksahtele
Klunksahtelee, vaikka vapaalla rullaisi kuoppiin, eli pitääkö käydä apurungon puslia ekaksi vääntämässä sorkkaraudalla? Vai tutkinko vakaajan puslia? Koiranluiden kolahtelulta tuo ei vaikuta.
Iskariklupina on semmosta hyvin nopeaa ja rytmikästä kolinaa, ei mikään yksittäinen klopsaus.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Etupään kolina ja puslat
Joskus tullut tätä femmassa, jos edessä lonksuu äänen kerä niin jokin pusla on finiitto. Apurunko. Se tosin hämää kun välillä aivan hiljaa, ei tiedä mistä tuo lievä kuminan ääni keulan suunnalta kuuluu, ja se matalissa nopeuksissa, ajossa ei mitään tunne. Viirussa, meillä meni vaihtoon ne keulan apurungon puslat. Kilsoja ei kovin montaa, vaan auton ikäkin alkaa vaikuttaa.kolinat ja lonksahdukset vedossa ja jarrutuksissa tosiaan monesti prukaavat tulemaan apurungosta tai moottorin/lootan puslista.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Etupään kolina ja puslat
Taemmat apurungon puslat oli aika mielenkiintoiset omassa :ssa.
Talvella niistä ei tiennyt mitään, ei äänen ääntä.
Kesällä kuivemmilla keleillä piti semmoisia napsauksia tmv. ääniä. Äänikirjoon kuului muitakin epämääräisiä ääniä.
Ratissa tai muutena ajossa ei huomannut mitään erikoista.
Kosteammalla kelillä äänet häivisi.
Talvella niistä ei tiennyt mitään, ei äänen ääntä.
Kesällä kuivemmilla keleillä piti semmoisia napsauksia tmv. ääniä. Äänikirjoon kuului muitakin epämääräisiä ääniä.
Ratissa tai muutena ajossa ei huomannut mitään erikoista.
Kosteammalla kelillä äänet häivisi.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726