Kytkimen ilmaus??

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab9-5 270hp
"Aero"
Viestit: 383
Liittynyt: Su Maalis 26, 2006 15:12
Paikkakunta: Nokia

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja Saab9-5 270hp »

Onnistuu!
henuh
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 20:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja henuh »

lasu

pahoin pelkään, että työsylinteri on mennyt.. nim. neljäs kerta toden sanoo...
mäkin olen kahdesti vaihtanut speedpartsin työsylinterin (jota mm. pcs myy), yhden käytetyn orkkiksen ja nyt on uusi orkkis sisällä. työsylinterivuoto oireilee juuri noin, että hiljalleen paineet häviää ja ne saa pumppaamalla takaisin kunnes vuoto pahenee ja ei pumppauskaan auta..
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Lasu
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Su Loka 18, 2009 13:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja Lasu »

Jep, työsylinteri tosiaan oli syyllinen. Äkkiseltään katseltuna se vielä näytti ehjältä mutta kyllä se vaan jostain ne nesteet pihalle puski. Nyt on menty pitkän aikaa ilman ongelmia, saa nähhä milloin porsii..
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kumpis sylinteri on yleensä syypää jos paineet häviää mutta nestettä ei?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
henuh
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ma Huhti 06, 2009 20:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja henuh »

ohops!
olikin jo vähän vanhempi ketju...no ompahan tiedon murusia jollekkin. hyvä, että on läjässä pysynyt. on tympeä vaihtaa se työsylinteri sinne sisälle...
Saab 9-5 Aero +300hp +500Nm
Vikadiagnostiikka apua tarjolla Launch X431 laitteella lähes kaikkiin automerkkeihin
myös muuta autojen korjausapua tarvittaessa
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Taitaa tämä letku liipata lähimpää omaa ongelmaani...

Pysähdyin tienvarteen, kytkin pohjassa, vaihde silmässä.
Auto nytkähti sammuksiin ja ihmettelin että mitä ny>> kytkin velttona ja konsultaatio soiton (kiitokset anttipa) jälkeen diagnoosi, notta lohkon ja kytkinkopan
välistä tiputtaa kytkin/jarrunestettä tellukselle.

Soiteltiin jo kaveria hinaamaan, mutta päätin kuitenkin kokeilla vielä kytkimen
toimintaa. Moottori käynnissä ja kytkimen pumppausta, niin irrotti ihan pohjaan painettuna. Tuosta liikkeelle ja jonkun kilometrin päästä toimi aivan normaalisti.

Että ilmeisesti työsylinteri vuotaa ja uutta kytkintä samalla vaihtoon.

Ostoslistalla nyt sitten aeron kytkin
(nähtävästi toi motonetin 160kw-190kw malli sopii ? )
sekä työsylkkä+painelaakeri yhdistelmä
(nähtävästi samaa pakettia ?)

Mitäs sanoo raati, tarviiko tuohon hommata nyt sitten muita osia?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja Hook »

Suosittelen orkkis työsylinteriä. Jokusia tarvikesylintereitä on hajonnut 5-10tkm jälkeen..
Tarvitset myös 2-3L öljyä, sekä optiona voi uusia kampiakselin, vetareiden sekä siirtäjän stefan.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Ok, kiitos vinkistä.

Tuon orkkis työsylkkä/painelaakeri härpättimen tilasin jo orginaalin,
mitens on tuon motonetin kytkinpaketin kanssa, eikos nuo kaikki 9-5 paketit
sovi kaikkiin malleihin noin niiku ristiin, eli hätätilassa airoonkin kävisi muiden mallien paketti ... ? (vaikkei tää airo tää mun rassi ookkaan, mutta noin hypoteesinä)
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja samih »

Aeron kytkinlevy on halkaisijaltaan 240 mm ja normaali on 229 mm. Vauhtipyora on sama molemmissa, eli molemmat kayvat aeroon.

Kannattaa ehdottomasti metsastaa jostain se isompi kytkin, hintaeroa on vain muutama euro.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja 1000r »

tarkasta/kiristä/liimaa pakkiakselin pultti.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=99557
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Ei meinannut tänään Femman kytkin ilmaantua ei sitten millään. Taustaa siis sen verran, ettei mitään kykäosia ole vaihdettu, vaan konerempontin jäljiltä kasaillaan autoa.

Aluksi kokeiltiin perinteisellä poljin pohjaan, nippa auki systeemillä. Sillä ei saatu mitään tuntoa. Sitten jarrusatulalta nippa auki ja letku ilmausnippojen väliin. Tällä tavoilla saatiin ihan pieni tuntuma polkimeen, mutta ei toivoakaan, että palauttaisi omin voimin polkimen ylös saakka. Kokeiltiin vielä WIS:in ohjeiden mukaisesti antaa paineilmaa nestesäiliöltä. Kokeiltiin molemmin suunnin, painaen ilmaa säiliöön nippa auki ja imien säiliöltä, kuten WIS neuvoo. Vielä ei kokeiltu työntää ruiskulla nipasta nestettä sisään, mutta tuo jarrunipan yhdistäminen ajaa toisaalta saman asian. Työsylinteri ei vuoda nestettä, eikä sinne saakka kyllä tunnu nestettäkään tulevan. Eli ongelma on oletettavasti siinä, ettei pääsylkkä ilmaannu. Korjaussarja haetaan joka tapauksessa, kun on sen verran halpa. Hyvät neuvot tervetulleita.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tonnarissa en ole millään muulla keinolla saanut ilmattua kun työntämällä nipasta päin nestettä ruiskulla. En jaksa edes hakata päätä seinään ja kokeilla muita konsteja koska tuollain siinä menee minuutti aikaa ja homma valmis.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
^petee^
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ke Syys 03, 2014 08:35
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja ^petee^ »

Sormi siihen nipan päälle ja sitten kaveri pumppaileen kytkintä niin kauaa, että tulee polkimeen tuntumaa. Sen jälkeen voi ilmata niin kuin jarrutkin, eli poljin pohjaan ja nippa auki. Tuossa jälkimmäisessäkin tapauksessa pitää piettää sormi siinä nipassa. Tällä konstilla minä sain oman kytkimen ilmattua ja hyvä tuli.
#6907
Saab 9-5 2.3t -99 (Mitsu + Hirsch performance)
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Komppaan.

Tuossa kun vaihtui laatikko ja joutui kynkkää ilmailemaan, niin juuri tuolla lailla tehtiin, lähes perinteisellä jarrujen ilmaus metodilla...

Toki aluksi paineltiin ihan nippa auki menemään notta nesteet vähän vaihtuu.

Vaati kyllä toistoja, ihan muutamalla polkasulla ei tullu vielä polkimeen tuntumaa....
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
are
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Ke Loka 05, 2011 09:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kytkimen ilmaus??

Viesti Kirjoittaja are »

Ilmasin kolkin kytkintä yksin. Uudella tippakannulla ja letkulla nipasta kytkinkopan päältä nestettä ylöspäin. Sain toimivaksi mutta ei tullut hyvä. Ilmaa ilmeisesti työsylinterissä.

Koko homma on viisainta hoitaa 5mm kirkkaalla 2 metrin letkulla johon polkupyörän kuulaventtiili menee painamalla sopivan tiukasti ja samoin ilmausnippaan. Sitten saa paineen fillarin pumpulla. Motonetissä on notkeaa kirkasta letkua 2m paketissa.

Ensin ilmataan pääsylinteri alakautta nipasta. Letku nippaan ja nippaa hiukan auki. Letku lähes täyteen lääkeruiskulla, venttiili letkuun ja pumpulla painetta. Säiliöstä kuuluu ilmakuplien ääni jos siellä on ilmaa.

Sitten työsylinteri. Sehän täytyy paineistaa painamalla kytkin lattiaan. Polkimen ja penkin väliin 50-60cm kalikka jolla poljin kiilataan alas. Päästetään nipasta paineet ulos, suljetaan nippa ja toistetaan sama uudestaan käyttäen kytkinpoljin välillä ylhäällä.

Lopuksi ilmataan pääsylinteri vielä uudestaan siltä varalta että työsylinteri olisi puskenut sinne ilmaa.
Auto on SAAB, radio on Saba
Vastaa Viestiin