Uusi Saabisti

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei kyl mee bensafemma 120 km/h nopeutta kahdeksalla litralla.

Edit: ehkä sit jos heittää rengaskokosäädön tappiin ja keskikulutuksen hienosäädön minimiin...

Edit2: Motonetis 305,00€ kaikki nesteet ja suodattimet femmaan. Pyöristyy puoleen tonniin. Moniuraroinat ja tulpat viä kylkeen niin oikea 500€ kolkuttelee lompakon pohjalla.

Edit3:


Brembo jarruneste DOT 4-LV (DO
60-5942 x1
11,90 €
-
+

Comma MVCHF ohjaustehostinöljy
59-0310 x2
25,80 €
(12,90 €)
-
+

Glysantin "BASF" G30 Pakkasnes
60-9884 x2
23,80 €
(11,90 €)
-
+

GM/Saab-LongLife 5W30-öljy 5l
59-0015 x1
22,90 €
-
+

Ilmansuodatin Saab 9-5 OE-laat
16-1814 x1
24,90 €
-
+

Mobil ATF 3309 1l
59-0231
Huom! Tämän tuotteen tilaus ainoastaan noutamalla

x10
139,00 €
(13,90 €)
-
+

Raitisilmasuod Saab 9-5
19-2170 x1
29,90 €
-
+

Ruiskusuodatin euroop/0104 OE-
19-0111 x1
19,90 €
-
+

Öljynsuodatin Saab OE-laatu
15-7129 x1
6,90 €
-
+
Yhteensä 305,00 €
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7568
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja mestari »

JP_Vette kirjoitti:Touhutonnista menee jo puolet ku vaihtaa kaikki nesteet ja suodattimet. Sit viä normaalit käytettyjen paskuudet eli akku kyykkää kun halla iskee ja renkaakki yleensä joko sakot tai sit 15v rullatut koppurat niin tonni meni jo. Ehkä se touhutonni pitäs päivittää kahteen :mrgreen:
kultavettäkö sinne autoon kaatelet?
ei kai moottorijöly pytty 19,90 ja putsari vitosella nupiksi
automaatilootan öljyt
jäähdytin nesupytty 10 l joku 27 e

mitä minulta jäi huomioimatta tuossa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti: Motonetis 305,00€ kaikki nesteet ja suodattimet femmaan. Pyöristyy puoleen tonniin.
Sulla on kauppiaan pyöristyssäännöt :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

Tee se itse mies tekee tonnilla enemmän, kuin hän joka ostaa kaikki palvelut.

Renkaat listaan ni jo tonni lähenee, omaani on Nokiat nyt 490€ tarjouksessa. Mulle ei käy muovirenkaat. :lol:

Yleensä kun ostat kaaran niin renkaat loppu tai hilkusti kesään pääsee. Sama talvilipposissa.

Tonni hurahti jo siihen kelvästi. :| Autolle tehty juuri mitään vielä. Sen verran että voi ajella katsastukseen hakemaan
hylkylapun heloista, iskareista, jarruista, koiranluista. Onhan niitä. Xenonit jos on niin maltaita nekin maksaa.

Huom. Olen itse ostanut korjattavan auton, tietoo ja taitoo ollut saannissa. 8)
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Grazz-O kirjoitti:Mukana tuli melkoinen nippu kuitteja mitä tuohon on tehty. En muista oliko turboa vaihdettu? Mut ne nyt on kulutuskamaa. Muistaakseni joku magneettiventtiili oli siihen vuosi sitten vaihdettu? Tais lukea myös perän puslien vaihto joskus 4v sisään? Startti ja laturi on kanssa alle 50tkm vaihdettu. Vuoteen 2015 löytyy nippu kuitteja mitä tehty. 2016 vuodelta on pari kuittia, mutta ei itse öljynvaihdosta. Mutta jos tuo mittari lukema paikkaansa pitää niin sillä on tuon vuoden aikana ajettu n.10tkm.

Eikä se uusi auto ole kyllä merkki siitä ettei ole ongelmia. Mulla oli vuosi sitten ihan uusi auto. Kuukauden välein se oli korjaamolla ja lopulta alettiin korjaamaan vikoja mitä oli jo aikaisemmin korjattu. Sitten kun katteli niitä merkkikorjaamon työnjälkeä.. Ei hemmetti. En ikinä itse tekisi sellaisia virityksiä uuteen autoon ja kehtaisi vielä sanoa sen olevan ihan ok. Joten ajan mielummin vanhalla autolla, mitä saa ihan itse fixaa. Tietää ainakin ketä syyttää kun homma kusee.

Huomenna pitäs saada tuo re85 softa moottoriin. Senkin kuulemma pystyy leimaan autoon sanomalla että se on siellä. En vaan tiedä mitä hyötyä siitä leimaamisesta olisi? En vielä uskalla tuolla 85:lla alkaa ajeleen. Teen sen koneen huuhtelun ensin. Sit tankillinen tai pari 85:sta ja vois sen öljypohjan avaa ja putsaa sen sihdin. Ei se niin vaikealle hommalle näyttänyt. Tekee sen nosturilla niin on vähän helpompaa.

Ei tuolla kyllä kovin paha kulutus ole jos ajotietokone yhtään paikkaansa pitää. Kävin pikaiseen Tampesterissa sillä. Motarilla cruise päällä 120 koko matkan ja 8.1 ilmoitti keskikulutukseksi. Sitä ennen oli helsingin keskustassa ajeltu ja siellä ajotietokone sanoi keskikulutukseksi 11.5 ennen kuin lähti kepittään motaria. Mahtaako kulutus yhtään tippua jos stage 1 konffit ajaa koneeseen? Melko helpolla se tällä hetkellä myös otti 210 mittariin kun vähän polkasi. Pitää vaan tasapainottaa renkaat uudelleen. Joku rengas vähän tärisyttää. Veikkaan toista takarengasta, koska ratti ei tärise yhtään. Renkaista lähtee myös melkoinen meteli. Ei ihan premiumia ole kyllä rengasäänien suhteen.
Tuohon turboon liittyen. Vielä viimekesänä oli jokin kampanja. Uuden Mitsun puhaltimen sai jotain 600e muistaakseni. Omaan se päivitettiin ku alko alkuperänen Garretti pöläytellä sinistä savua kylmäkäynnistyksessä. Niin jos joudut joskus turboremonttiin ni Mitsu sinne Garretin tilalle ehottomasti! Sitten biopower softa sisään ni tulee kivasti lisää jerkkua! Ja ehdottomasti kannattaa se öljypohja käyttää auki ja putsata piakkoin etanoliin siirtymisen jälkeen. Varsinkin jos ei oo ihan ajamaton moottori. Omallani oli ajettu 150tkm ku tehtiin etanolipäivitys ja muutaman etanolitankillisen jälkeen otettiin öljypohja auki. Sinne öljypohjaan oli kertynyt semmonen pari senttiä karstaliejua ja imusihti oli miltei tukossa. Omassa vielä uusimmat huohotinpäivitykset moottorissa käsittääkseni. Eli karstaa kertyy tuohon moottoriin ainakin bensalla ajettaessa.
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Grazz-O
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2017 05:19

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Grazz-O »

Nyt on koneessa etanolisoftat ja stage 1.

Kattelin muuten noita suodattimia. Nehän on ihan helvetin kalliita suomessa. Saksasta saa huomattavasti halvemmalla suodattimet. Ilmansuodatin n.10e, aktiivihiilisuodatin 15e, öljynsuodatin tais olla 4e. Lisäksi sieltä saa pyyhkijöitä ihan ilmaiseksi verrattuna suomen hintoihin. Ennenkin törmännyt samaan ongelmaa. Kaikki varaosat on suomessa ihan sikahintaisia ja saksasta saa huomattavasti halvemmalla osaa.
9-5 Wagon 2.3t '05
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 603
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

mkaisla kirjoitti:Omallani oli ajettu 150tkm ku tehtiin etanolipäivitys ja muutaman etanolitankillisen jälkeen otettiin öljypohja auki. Sinne öljypohjaan oli kertynyt semmonen pari senttiä karstaliejua ja imusihti oli miltei tukossa. Omassa vielä uusimmat huohotinpäivitykset moottorissa käsittääkseni. Eli karstaa kertyy tuohon moottoriin ainakin bensalla ajettaessa.
Öljystä ja sen huuruista se karstoittuminen johtuu. Joko huohottimessa tai männänrenkaissa tai molemmissa vikaa. Ihan sama ajaako bensalla vai etanolilla
"Hevoseton" mies on huoleton mies
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

jooseppi78 kirjoitti:
mkaisla kirjoitti:Omallani oli ajettu 150tkm ku tehtiin etanolipäivitys ja muutaman etanolitankillisen jälkeen otettiin öljypohja auki. Sinne öljypohjaan oli kertynyt semmonen pari senttiä karstaliejua ja imusihti oli miltei tukossa. Omassa vielä uusimmat huohotinpäivitykset moottorissa käsittääkseni. Eli karstaa kertyy tuohon moottoriin ainakin bensalla ajettaessa.
Öljystä ja sen huuruista se karstoittuminen johtuu. Joko huohottimessa tai männänrenkaissa tai molemmissa vikaa. Ihan sama ajaako bensalla vai etanolilla
Niin liekkö tuo karstoittuminen T7 moottorissa vika vai enempi ominaisuus? Mitä ite oon tätä foorumia lueskellu ni saanu semmosen käsityksen että enempi ominaisuus. Tai ainakin lähes poikkeukseton yleisyys
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

100tkm jälkeen näin karstanen. Kone luokkaa 2007 ja siis huohotukseltaan sitä uudempaa mallia.

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Onko ajettu viinalla vai bensalla?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Viinalla. Pääosin 7-8tkm öljynvaihtovälit mut kesäsin venahti kerran pari jopa 15tkm kun niitä kilometrejä tuli luokkaa 350+++ päivittäin.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla oli edellisessä Saabissa T7-kone johon huohotinpäivitys tehty vasta 200 tkm jälkeen, johon saakka myös seurattu huolto-ohjelman öljynvaihtovälejä (tämän jälkeen 10 tkm välein). Yläkerta näytti 230 tkm ajettuna ei-nyt-ihan-mutta-melkeen yhtä puhtaalta kuin tuossa ylläolevassa kuvassa. Ajettu ekat 200 tkm pelkällä vakiosoftalla ja bensalla pääasiassa pitkää maantietä.

Yksilöllisiä juttuja siis, ja se pitkä tasainen maantieajo avittanee paljon vrt. pätkäajo kone usein kylmänä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

JP_Vette kirjoitti:Viinalla. Pääosin 7-8tkm öljynvaihtovälit mut kesäsin venahti kerran pari jopa 15tkm kun niitä kilometrejä tuli luokkaa 350+++ päivittäin.
Omaan autooni oli edellinen omistaja vaihtanut öljyt aina 20tkm välein eli huolto ohjelman mukaisesti käsittääkseni. Siis ensimmäiset 110tkm oli ajettu sillä systeemillä. Ite oon kyl vaihtanu aina max 10tkm välein. Liekkö tuo pitkä öljynvaihtoväli sit karstottanu moottoria.?
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
mkaisla
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Ke Marras 13, 2013 12:22
Paikkakunta: Kuopio

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja mkaisla »

Niin ja öljyä auto lipittää n. 7dl/10tkm
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Grazz-O
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Maalis 31, 2017 05:19

Re: Uusi Saabisti

Viesti Kirjoittaja Grazz-O »

miikka555 kirjoitti:Starttiäänenvoimakkuus säädetään
1. Sammuta soitin
2. Paina BAND nappi pohjaan ja pistä soitin päälle
3. Kun näytöllä näkyy "START VOL", säädä voimakkuus haluttuun.
4. Odota 10sek. ja START VOL on tallessa

8. Ovien automaattilukituksen saa asetettua TECH2-työkalulla. Haku kertoo lisää, mikä vehje kyseessä. Näitä löytyy myös harrastajilta ympäri Suomea. Takakontin lukitusta en nyt muista, mutta jos arvata pitäisi niin sitä ei saa pysymään lukitsemattomana.
Tech2 kartalla
Yritin tänä aamuna tuota äänenvoimakkuuden säätöä tuolla ohjeella. Ei se mitään start vol juttua näytöllä näyttänyt? Vaikka kuin piti band noppulaa pohjassa vielä senkin jälkeen kun se käynnistyi. Sen sijaan kun ääntä lisäsi niin se alkoi kiertää kaiuttimia läpi. Ääni tuli aina yhdestä kaiuttimesta kerrallaan.

Poppikoneeseen muutenkin liittyen. Onko tuossa jossain joku subbari? Jytisee kyllä siihen tahtiin, että siellä vois olla subbari tai sitten ne on tehtaalla laittanut sinne tavallista jytkymmät kaiuttimet. Aivan kuin se olisi jossain kojelaudassa? Edestäpäin se basson jytke tuntuu tulevan.

Eikä muuten tuolla TECH2-työkalulla saa ovia automaattilukittua. Sieltä ei löydy tuota ominaisuutta.
AZP kirjoitti:Mulla oli edellisessä Saabissa T7-kone johon huohotinpäivitys tehty vasta 200 tkm jälkeen.
Mikäs tämä juttu on? Pitääkö tuolla tehdä joku huohotinpäivitys? Mitä siinä tehdään ja mistä tiedän onko tuohon tehty se?

Kyllä muuten Saab kulkee nyt. Kokeilin tuossa ennen tuota stage 1 viritystä kuinka helpolla tuo kelaa vauhtia mittariin. 210 sai kohtuu helpolla, kunnes auto tuli eteen hidasteleen. Nyt sen saa vielä helpommin mittariin ja ylikin.. Lisäksi kun lähtee ohittamaan niin siinä oikein painautuu penkkiin. Sais olla melkein takavetoinen tai nelivetoinen tuo peli. Tuppaa etuvedolla vähän ikävästi veteleen se keula. Lisäksi kun paikaltaan lähettää niin ainakin tällä hetkellä oikean puolen eturengas tuppaa alkaa pomppimaan. Tuossa kun on joku rengasmies tehnyt kivan kämmin. Vasemman puolen renkaat on bf goodrich ja oikean puolen renkaat continentalit. Vasemalla renkaat oli loppuvuodesta 2014 ja oikealla alkuvuodesta 2011. Eli varmaan nuo bf renkaat ostettu 2015 tai 2016. Eikä tietenkään voi samalle akselille laittaa samoja renkaita kun niissä on pyörimissuunta merkattu. Pitää käydä kääntämässä kaksi rengasta toisinpäin. Mut ilmeisesti continentaleissa on tällä hetkellä sen verran nihkeästi pitoa, että ne sutii mielummin. Pintaa niissä kyllä on.

Mitä tuohon kulutukseen tulee niin tankissa on nyt 95:sta. Ajotietokoneen mukaan kulutus on tällä tankilla ollut 8.8. En tuota kovin pahana pidä. Siinä on mukana muutamia kiihdytyksiä ja hieman kovempaa ajoa. Suurimmaksi osaksi kuitenkin motaria ja maantietä. Oli tuo 8.6 keskikulutus, mut sit tuli vähän sitä nopeutta kokeiltua ja niitä kiihdytyksiä. Ilmeisesti amiksille tuo Saabi on jotain suurta ja mullistavaa. Nimittäin motarilla meni amis viritetty Lancer isolla pörinäputkella. Ne ensin liimautui takakonttiin kiinni. Kun siinä vähän sitten polkaisi ja Lancer kuskin kovista yrityksistä huolimatta jäi melko kauas taakse niin kyllä Saab ainakin tuon porukan kiinnostuksen herätti. Nimittäin kun itse sitten himmaili ja tuo Lancer lopulta sieltä perästä saavutti ja meni ohi niin siihen tahtiin kyllä Lancerissa Saabia kyttäiltiin. Piti niiden oikein himmailla siinä kohtaa kun ne ohitti. Ainakin takapenkkkien kaverit katseli pitkään vielä taaksepäin Saabin perään kun ne ohi oli mennyt :D Veikkaan keskustelun olleen Lancerissa luokkaa "kahen litran ohc turbo.." Jos joku on tuon klassisen amis pätkän katsonut.
9-5 Wagon 2.3t '05
Vastaa Viestiin