Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Joo elikkäs viimeviikolla ilmaantui semmoinen vika että kun autoa pitää roikassa n.30min ni ei tahdo käynnistyä. Piiiiiitkä yskivä startti jonka jälkeen jää vaivoin pyörimään. Kaasulla ku hetken herkuttelee ni sit pyörii normaalisti. Ilman esilämmitystä ja pidemmällä esilämmityksellä ei ongelmia. Ja tankissa on etanolia. Lueskelin noita aiempia juttuja ja vähän jäi arvailuiden varaan mahdollinen syy. Softapäivitys tehtiin viikko sitten mutta oon ymmärtäny että softa on harvoin syynä näihin ongelmiin. Vikakoodeja ei sid anna.
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Erittäin kiitollinen oisin hyvistä vinkeistä vian mahdolliseen sijaintiin
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Jos sinne ei muuta ole tehty kuin softa niin kyllähän se vähän sinne suuntaan osoittaa vikavikaa. Mitäs lämpöjä sid näyttää ennen starttia vian kanssa ja ilman? Itsellä jäi ne kylmärykimiset liikkeelle lähtiessä pois kun softa päivitettiin (55P tjsp. on nyt) ja nostettiinkohan tyhjäkäyntiä inasen?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Ihanvaan 98 tankkiin niin loppuu käynnistysongelmat! Puhistaa nääs suuttimet! Sitten taas retanolia.Välillä pitää tehä niin.
9-5 2.3T-00
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Okei. Kiitti vinkeistä. Pittääpä ottaa huomenna yhteys vielä softaajaan ja alottaa syiden poissulkeminen sieltä.
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Väärä etanoliadaptaatio aiheuttaa käynnistyvyysongelmia. Toki myös jos moottorin lämpötila-anturi on sökönä niin se myös. Mitä SID-info näyttää moottorin lämpötilaksi (Teng), onko järkevä/vastaako moottorin todellista lämpötilaa? Kylmäkäynnistyksissä on helppo verrata ulkoilman lämpötilaan. Lohkolämmitys näyttää nostavan moottorin lämpötilaa (toki lämmitysajasta riippuvainen) niin 15-30c välimaastoon.
Biopowerointi nostaa yleensä piiloviat esiin. Pienet imuvuodot aiheuttavat väärän etanoliadaptaation, lambdan väsyminen ja ilmamassamittarin ikääntyminen myös aiheuttaa vääristymää etanoliprosenttiin. Katso Sid-infosta etanoliprosentti ad85, onko se järkevä? Vastaako se tankissa olevaa polttoainetta? Kun tankissa on puhdasta e85:sta ad85:sen tulisi olla jotain 780-830 väliltä. Ei saisi pohjata arvossa 850 tai olla merkittävästi pienempi kuin 780 kun tanksissa on pelkästään e85:sta.
Biopowerointi nostaa yleensä piiloviat esiin. Pienet imuvuodot aiheuttavat väärän etanoliadaptaation, lambdan väsyminen ja ilmamassamittarin ikääntyminen myös aiheuttaa vääristymää etanoliprosenttiin. Katso Sid-infosta etanoliprosentti ad85, onko se järkevä? Vastaako se tankissa olevaa polttoainetta? Kun tankissa on puhdasta e85:sta ad85:sen tulisi olla jotain 780-830 väliltä. Ei saisi pohjata arvossa 850 tai olla merkittävästi pienempi kuin 780 kun tanksissa on pelkästään e85:sta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Juu. Pittääpä vilikasta tuo lämpötila huomenaamuna kuha moottori on kunnolla jäähtynyt. Ja nuo seosprpsentit myösPakari kirjoitti:Väärä etanoliadaptaatio aiheuttaa käynnistyvyysongelmia. Toki myös jos moottorin lämpötila-anturi on sökönä niin se myös. Mitä SID-info näyttää moottorin lämpötilaksi (Teng), onko järkevä/vastaako moottorin todellista lämpötilaa? Kylmäkäynnistyksissä on helppo verrata ulkoilman lämpötilaan. Lohkolämmitys näyttää nostavan moottorin lämpötilaa (toki lämmitysajasta riippuvainen) niin 15-30c välimaastoon.
Biopowerointi nostaa yleensä piiloviat esiin. Pienet imuvuodot aiheuttavat väärän etanoliadaptaation, lambdan väsyminen ja ilmamassamittarin ikääntyminen myös aiheuttaa vääristymää etanoliprosenttiin. Katso Sid-infosta etanoliprosentti ad85, onko se järkevä? Vastaako se tankissa olevaa polttoainetta? Kun tankissa on puhdasta e85:sta ad85:sen tulisi olla jotain 780-830 väliltä. Ei saisi pohjata arvossa 850 tai olla merkittävästi pienempi kuin 780 kun tanksissa on pelkästään e85:sta.
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
No nyt katoin tota moottorin lämpöö teng ku ajelin töistä kottiin ja kun moottori on normi käyntilämpötilassa ni siinä 85-90 välillä seilaa. Vastannee todellisuutta?. Ja se ad85 arvo oli 771
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Kai tässä kysyjä haki sitä Tengiä silloin kun olet starttaamassa autoa. Näkisi mitä auto näyttää kun on ollut lohkarissa.mkaisla kirjoitti:No nyt katoin tota moottorin lämpöö teng ku ajelin töistä kottiin ja kun moottori on normi käyntilämpötilassa ni siinä 85-90 välillä seilaa. Vastannee todellisuutta?. Ja se ad85 arvo oli 771
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
No auto oli lohkarissa työmaan pihassa pari tuntia(liian kauan tällä kelillä tiijän kyllä) sillon teng näytti jotain 50. Sekin vastannee todellisuutta tällä kelillä?Tonnari88 kirjoitti:Kai tässä kysyjä haki sitä Tengiä silloin kun olet starttaamassa autoa. Näkisi mitä auto näyttää kun on ollut lohkarissa.mkaisla kirjoitti:No nyt katoin tota moottorin lämpöö teng ku ajelin töistä kottiin ja kun moottori on normi käyntilämpötilassa ni siinä 85-90 välillä seilaa. Vastannee todellisuutta?. Ja se ad85 arvo oli 771
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Kylmällä moottorilla teng vastaa ulkolämpötilaa ja aamulla oli n. Tunnin roikassa ni sillon oli jotain 30. Joten ei vikaa sillä osastolla
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Tuo AD85 on hieman alhainen jos et ole hetkeen bensiinillä ajanut (edellinen/toiseksi edellinen tankki).. mutta ei vaikuta käynnistyvyyteen vielä, on riittävän tontilla tuo arvo kuitenkin.
Koska olet ajanut bensiinillä viimeksi? Joissain tapauksissa on suuttimet likaantuneet/tervaantuneet kun on riittävän pitkään ajettu E85:llä ilman että on välissä ajettu tankki bensaa. Entä onko tulpat uusittu milloin ja ovathan oikeanlaiset NGK BCPR7ES-11 ?
Koska olet ajanut bensiinillä viimeksi? Joissain tapauksissa on suuttimet likaantuneet/tervaantuneet kun on riittävän pitkään ajettu E85:llä ilman että on välissä ajettu tankki bensaa. Entä onko tulpat uusittu milloin ja ovathan oikeanlaiset NGK BCPR7ES-11 ?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Nyt talvella tuli ajettua bensalla pakkasten aikaan. Nyt pari tankillista etanolia taas menny. Voihan se olla että siellä hitusen on vielä bensaa kummitellut joukossa. Sillä tuo ad85 on vielä voinut olla hiukan alakantissa. Eilen laitoin BG44K puhdistusaineen tankkiin ja tankkasin puoli tankillista bensaa etanolin päälle. Nyt ad85 arvo myös muuttui. En muista tarkkaa lukua. Tulpat on vaihdettu n.2tkm sitten.Pakari kirjoitti:Tuo AD85 on hieman alhainen jos et ole hetkeen bensiinillä ajanut (edellinen/toiseksi edellinen tankki).. mutta ei vaikuta käynnistyvyyteen vielä, on riittävän tontilla tuo arvo kuitenkin.
Koska olet ajanut bensiinillä viimeksi? Joissain tapauksissa on suuttimet likaantuneet/tervaantuneet kun on riittävän pitkään ajettu E85:llä ilman että on välissä ajettu tankki bensaa. Entä onko tulpat uusittu milloin ja ovathan oikeanlaiset NGK BCPR7ES-11 ?
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: Käynnistyvyys ongelmia täälläkin
Niin ja tulpat ovat juurikin tuota oikeaa mallia
9-5 2.0T aut.2007 Biopower