![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Nykyinen setuppi oli FM55 B09 + Quaife lukko. Kytkimenä on tuore Sachs SRE setti. Ruutia on penkkitulosten mukaan 387 hp / 536 nm. Laatikon kasaus uusilla osilla ei taida olla hintansa puolesta järkevä vaihtoehto, sisuskaluthan maksaa yksitellen ostettuna selvästi enemmän kuin kokonainen tehdasuusi laatikko. Lisäksi 5. vaihteen rattaat oli remontissa jo puolitoista vuotta sitten, joten jos tästä nykyisestä haluaa oikeasti hyvän niin pitää varautua siihen että lähestulkoon kaikki sisuskalut menisi uusiksi.
Millähän sitä lähtisi hakemaan uusia onnistumisia?
1) Normaali tehdasuusi laatikko, ilmeisesti FM55 B10?
+ Edullinen vaihtoehto
- Miten mahtaa vedellä kiihdytyksessä jos ei laita lukkoa?
- Voiman saaminen tiehen ilman lukkoa
- Kestävyys ilman lukkoa (etenkin jos ei rajoita vääntöä softalla)
2) Maptunin päivitetty vaihdelaatikko, linkki
+ Tässähän olisi lukko jo valmiina
- Mahtaako tässä olla oikeasti mitään lujempia osia sisällä, vai vain uusi perusaski + lukko + huollelinen kasaus? Laitoin kyselyä Maptunin suuntaan tästä, vastausta odotetaan...
+/- Tämän hinnalla saa jo melkein kaksi normaalia laatikkoa (1925 vs. 1070 euroa), mutta eihän tuo mikään poskettoman kallis ole siihen suhteutettuna mitä uusi laatikko + uusi lukko maksaa, ja asentaakin se lukko pitää...
3) Perus FM55 B10 + Quiafe lukko nykyisestä laatikosta, mikäli se ei ole saanut siipeensä
+ Lukosta ei tarvitse maksaa ylimääräistä, mikäli se vain on vielä ehjä
- Missä ja kuka niputtaa lukon tuohon uuteen laatikkoon (jos löytyy vapaaehtoinen tai vinkkiä kuka tämän voisi tehdä, YV tavoittaa, hommaa ei tarvitse talkoilla tehdä
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
- Vaikka itsellä onkin talli niin tilojen ja nostomahdollisuuden rajallisuuden takia laatikon vaihto pitää teetättää muualla. Tämä voi olla pieniä ongelma aikataulutusten yms. takia, riippuen tietysti siitä missä laatikko irrotetaan ja asennetaan. Vinkkejä sopivasta paikasta otetaan myös vastaan (Oulu + lähialueet).
4) Jokin muu vaihtoehto joka kestää vakiota paremmin vääntöä, sopiiko esim. joku diesel mallien laatikoista heittämällä ja onko niistä mitään hyötyä kestävyyden kannalta?
Toinen kysymys on mitä kannattaa ottaa huomioon jos laatikon kasaa uusiksi?
9-3:n puolella oli keskustelua vahvemmista 3. vaihteen rattaista [linkki].
Muita niksejä jotka kannattaa ottaa huomioon ja joiden kustannukset eivät ole tähtitieteellistä luokkaa?
Yksi vaihtoehtohan tietysti rukata softaa vähän löysemmäksi ettei tällaisia työtapaturmia pääse syntymään, mutta tämä ei tietenkään ole ensisijainen vaihtoehto.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
Ideoita, kokemuksia, sopivia tekijöitä, yms., sana on vapaa. Muista ketjuista voi jo lukea suuren viisauden siitä kuinka kaikki vaihdelaatikon saa menemään rikki kun sinne laitetaan liikaa vääntöä tai voiman annostelussa on vikaa (lue: vika on ratin ja penkin välissä). Tätä emme siis nyt kaipaa, vaan faktaa siitä kuinka tehdä asiat järkevästi ja edes kutakuinkin kustannustehokkaasti.