Putkisto
Putkisto
Mille tehoille asti riittää 3" DP + 2.5" catback putkisto 2,3 femmassa? Tarvitseeko vaihtaa catback 3" putkeen n. 400 hp tehoilla? Jostain topicista luin että kaasujen jäähtymisen vuoksi ei vielä tarvittaisi isompaa backia näillä tehoilla, vasta yli 500 hp. mentäessä. Maptunin Vesa oli samoilla linjoilla, mites raati? Noita 3" takaputkia ei oikein ole tarjollakaan enää kun Mossekin on lopettanut tekemisen
9-5 2.3T-00
Re: Putkisto
Kyllähän kolmen tuuman catbackia löytyy maptunilta ja speedpartsilta ainakin. Itse ainakin vaihtaisin jos 400hp tavoitteena
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
Re: Putkisto
Vaihtaisin 3" koko rännin jos tehoa alkaa olla vauhtipyörällä ~350hv ja yli. Suosittelen lähinnä pitämään silmät auki sopivan sauman ja tuotteen löytymiselle, ei ole mikään kiire varmastikaan tuon päivityksen kanssa.
Re: Putkisto
Tällä hetkellä onkin budjettikymysys. BSR: n 2,5" perässä on riittänyt n. 300 hp. tehoille mutta nyt mennäänkin seuraavalle sataluvulle, siksi kyselen. Ostoilmon laitoin forumille. DP on 3" .Kiitän vastaajia.
9-5 2.3T-00
Re: Putkisto
Mites alt-avgas? Näyttää olevan 3" rosteri catbackia hintaan 545e.
http://www.a-alt-avgassystem.fi/index.htm
http://www.a-alt-avgassystem.fi/index.htm
9-3 aero sedan man -05
9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
Re: Putkisto
Ei tarvitse catbackiä vaihtaa alle 400hv tehoissa yli 2,5" putkikokoon. BSR:n putkea en tunne sen tarkemmin, mutta onko se kahdella vaimentimella? Jos ovat läpivirtaavia niinkuin varmasti ovat, niin ihan turhaa lähtee mielestäni catbackiä uusimaan.
Minulla ainakin on toiminut hienosti 3"DP+2,5"CB ja teholuokka pyörii 350-370hv:n välimaastossa. Siellä sitä tilaa putkistossa tarvitaan missä se pakokaasu on kuumimmillaan, eli pakosarjassa DP:ssä ja turbon pakopesässä. Jos pakopesä on liian pieni niin se yksistään nostaa pakopainetta sen verran että on aivan yhden tekevää onko catback 3" vai 2,5"...
Vakioputkikin 3" DP:n kanssa hengittäisi sen 300hv läpi jos takimmainen vaimennin ei olisi kammiomallia.
Minulla ainakin on toiminut hienosti 3"DP+2,5"CB ja teholuokka pyörii 350-370hv:n välimaastossa. Siellä sitä tilaa putkistossa tarvitaan missä se pakokaasu on kuumimmillaan, eli pakosarjassa DP:ssä ja turbon pakopesässä. Jos pakopesä on liian pieni niin se yksistään nostaa pakopainetta sen verran että on aivan yhden tekevää onko catback 3" vai 2,5"...
Vakioputkikin 3" DP:n kanssa hengittäisi sen 300hv läpi jos takimmainen vaimennin ei olisi kammiomallia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Putkisto
Kiitos osanotosta, Pakari. Tuleva combo: Re85 tiukat säädöt, kansityöt, 19 T turbo #7 pesällä, alakerta vahvistettu, kykä, tasurit poistetaan(?) 3" DP, catback? Eli tosiaan haetaan + 400 hp tehoja. Öljytilavuutta lisätään, uusi pumppu, lauhdutin, IC...lukkoperä, vaihteiston vahvistus. P-A puoli ja softa Vesalta.Mustelen JCarlsonin puhuneen noista lämmöistä catin jälkeen: kaasut supistuvat jäähtyessään tms. Nyt haetaan tosiaan + 400 hepoa joten luulen että sillä CB llä ON vaikutusta! Tasurien poistosta voidaan keskustella mutta itse poistan ne: vaikutuksista kerron myöhemmin km. karttuessa
9-5 2.3T-00
Re: Putkisto
Hattu kun unohtui se tärkein asia: BSR: n putki on tosiaan 2:lla vaimentimella, V.L. Maptunilta keroi sen riittävän 500 hp. asti! Äänet on "taajamakäyttöön" sopivat. Olen ollut erittäin tyytyväinen tähän enkä välttämättä haluaisi vaihtaa isompaan. KUHAn kyselen ja aiheutan keskustelua
9-5 2.3T-00
Re: Putkisto
Ja vielä: vauhtipyörän kevennys: kuinka paljon ja minkälaisia vaikutuksia ollut? Tulee SACHs vahvistettu kykä: SRS tms.
9-5 2.3T-00
Re: Putkisto
400hv:n tehoa ei 19T:llä taideta ylittää.. Tehot 19T:llä jäävät tuonne 360-370hv:n tietämille E85:lla, ja sekin vain jos hukkaportti saadaan pysymään kiinni. 400hv:n ylittämiseen taidat tarvita isomman turbon.. Alkuperäiseen kysymykseen vastaus vahvistus, että et tarvitse 3" catbackiä. Se 2,5CB hengittää kyllä sen läpi mitä suunnittelemasi turbo hengittää.
Mutta koska setuppi kuulostaa hyvin pitkälti samalta kuin itselläni allekirjoituksen femmassa niin silläkin kyllä pärjää varsin kivasti vaikka väännöt onkin rajattu kytkimen takia.
Mutta koska setuppi kuulostaa hyvin pitkälti samalta kuin itselläni allekirjoituksen femmassa niin silläkin kyllä pärjää varsin kivasti vaikka väännöt onkin rajattu kytkimen takia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Putkisto
PPPS. eli onko kellään kokemuksia vauhtipyörän kevennyksen ja vahvistetun kykän toimivuudesta? Tämä vielä suunnitteluasteella joten kokemuksi a otetaan vastaan mielenkiinnolla.
9-5 2.3T-00
Re: Putkisto
OG. Kiitos Pakari, säästit minulle pinon seteleitä turhan ostoksen muodossa V.L. Maptunilla on samoilla linjoilla kanssasi.
9-5 2.3T-00
Re: Putkisto
Jos vielä näin pääsiäisen lepopäivien aikaan kertoisit kykästäsi Minkälainen ja miten on toiminut? Kun samoille tehoille tähtäilen
9-5 2.3T-00
Re: Putkisto
Vakio aeron kytkin ja maksimiväännöt on rajattu softalla 480nm ja samalla on hieman rajattu alavääntöä 2000-2500rpm tienoilla. Kytkimellä ajettu n.80tkm ja toiminta on tähän asti ollut aivan normaalia. Vakio kytkimelle luvataan 450nm väännönkestoa.
Jos nyt olisi laatikko pöydällä, niin laittaisin sinne uuden vakio aeron asetelman ja siihen kaveriksi esimerkiksi maptunin myymän 6-lapaisen carbon levyn (ei ole sintteri). Ja tietysti työsylinteri/painelaakeripaketin jonkun hyvän merkkisen kuten sachs, luk... tms. Speksien mukaan luvattu väännönkesto nousisi 450nm -> 550nm. Riittäisi ainakin itselleni tuohon käyttöautoon.
Jos nyt olisi laatikko pöydällä, niin laittaisin sinne uuden vakio aeron asetelman ja siihen kaveriksi esimerkiksi maptunin myymän 6-lapaisen carbon levyn (ei ole sintteri). Ja tietysti työsylinteri/painelaakeripaketin jonkun hyvän merkkisen kuten sachs, luk... tms. Speksien mukaan luvattu väännönkesto nousisi 450nm -> 550nm. Riittäisi ainakin itselleni tuohon käyttöautoon.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89