Finn kirjoitti:Oletteko havainneet, että tuota sivuääntä esiintyisi vain jollain suodattimella Wix, Bosch tai GM?
Alkuperäinen merkkiliikkeestä ostettu suodatin rupeaa pitämään ääntä kylmänä kun on suodattimeen kertynyt tavaraa. Syykin on selvä. Suodattimen varoventtiili, joka sijaitsee suodattimen pohjalla, on sen tyyppinen kuin että aukeaa kerralla auki ja sulkeutuu samantien kokonaan kiinni koska paine-ero putoaa.
Tämä ääni kuuluu tästä edestakaisesta liikkeestä. Venttiilin jousi on kuin purkin kansi jota kun painaa niin paukahtaa painuessaan ja ja sama ääni kun kimmahtaa takaisin. Jousi ei ole mikään kierrejousi kuten perinteisesti suodattimissa on vaan muotoon prässätty levy joka kerralla aukeaa. Siis ei pikkuhiljaa raolleen vaan kerralla auki ja kerralla taas kiinni.
Suodattimessa oleva paine erohan venttiilin aukaisee jotta öljyä menisi kiertoon. Tavallaan hyvä mutta siinä lähtee suodattimen keräämää epäpuhtautta liikkeelle ja laakerithan siinä ekana saa rapaa. Tämähän se voi olla yksi syy miksi 3-runkolaakeri on yleensä se joka oireilee ekana ja kanavistohan menee suoraan 3 laakerin kohdalle josta haaraantuu sitten. Mitähän turbon laakerit tykkää tuosta mömmöstä..
Toisaalta ääni on merkki siitä että suodatin heti vaihtoon.
Miksi suodattimena ei voisi käyttää esim. PT-Gruiserin turbo mallille tarkoitettua suodatinta. PT-Gruiserissa on ilman turboa sama pikkuinen kuin saabissa mutta turbo mallissa isompi pinta-alaltaan..
Mielestäni on siis hyvä että alkuperäinen pitää äänen. Tietääpä vaihtaa suodattimen vaikka ei olisikaan paljon ajettu...