9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
~170tkm vm 2000 Aero. Paljon lyhyttä, alle 15km ajoa ympäri vuoden.
Vaihdoin öljyt vuosi sitten Shell Helix 5w-30 ja joku motonet tarvikesuodatin.
Alkoi syömään öljyä ~1l/1000tkm ja laittelin pönikästä 5w-40 ööliä tilalle kun sattui sitä olemaan (virhe...) arvelin josko olis pikeentyneet öljyrenkaat.
Sitten alkoi öljypumppu ulisemaan tietyssä lämpötilassa...
Hommasin briteistä neobrohtersilta öljypohjan 'kunnostussarjan' mahdollisen liejuuntumisen varalta ja irroitelin öljypohjan joka oli kuitenkin puhdas.
O-renkaiden vaihdot, alkuperäinen suodatin ja joku 5w-30 'Saab' öljy koneeseen mikä tuli sarjan mukana.
-öljypumpun ulina lakkasi
-öljyn syönti lakkasi, nyt menty 3k ja ei käytännössä syö öljyä
Voiko joku suodatin aiheuttaa moista öljynsyöntiä vai muita teorioita/tietoa?
Vaihdoin öljyt vuosi sitten Shell Helix 5w-30 ja joku motonet tarvikesuodatin.
Alkoi syömään öljyä ~1l/1000tkm ja laittelin pönikästä 5w-40 ööliä tilalle kun sattui sitä olemaan (virhe...) arvelin josko olis pikeentyneet öljyrenkaat.
Sitten alkoi öljypumppu ulisemaan tietyssä lämpötilassa...
Hommasin briteistä neobrohtersilta öljypohjan 'kunnostussarjan' mahdollisen liejuuntumisen varalta ja irroitelin öljypohjan joka oli kuitenkin puhdas.
O-renkaiden vaihdot, alkuperäinen suodatin ja joku 5w-30 'Saab' öljy koneeseen mikä tuli sarjan mukana.
-öljypumpun ulina lakkasi
-öljyn syönti lakkasi, nyt menty 3k ja ei käytännössä syö öljyä
Voiko joku suodatin aiheuttaa moista öljynsyöntiä vai muita teorioita/tietoa?
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Meillä '02 Aero alkoi (vuosia sitten) syödä öljyä, kun pistivät siihen huollossa jotkut GM:n litkut (aikaisemmin pidin huolta, että laittoivat aina Mobil 1:ä). Ongelma poistui, kun seuraavassa huollossa käskystäni palattiin taas Mobil 1:een (0W-40).
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Vai olisiko kyseessä suodatin, niillä on ollut joskus taipumusta ulista.pnirvi kirjoitti:Sitten alkoi öljypumppu ulisemaan tietyssä lämpötilassa...
-öljypumpun ulina lakkasi
-
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Tässä on yksi tyypillinen esimerkki siitä kun käytetään öljyä joka ei ole pesevää (esim. gm 5w30) ja sitten vaihdetaan sellaiseen öljyyn joka on pesevää. Suodatin menee tukkoon ja alkaa ulista kun moottorissa oleva karsta lähtee pesevän öljyn vaikutuksesta puhdistumaan. Tässä vaiheessa tehdään nopea ratkaisu uusi öljy on huonoa ja toisen öljyn kokeilu oli virhe ja vaihdetaan taas siihen öljyyn joka ei ole pesevää, ja koneen karstoittuminen jatkuu...
Jos 9-5:sen käyttöohjekirjaa luetaan niinkuin piru raamattua, yksi ainoista hyväksytyistä öljyistä kirjan mukaan on Mobil 1 Newlife 0w40. GM 5w30:stä ei käyttöohjekirjan mukaan saisi käyttää. Käyttöohjekirja vaatii vain käyttämään täyssynteettistä öljyä ja gm 5w30 ei ole lähelläkään täyssynteettistä öljyä, vaan se on 70% mineraaliöljyjohdannaista perusöljyä (sensuroimattoman käyttöturvallisuustiedotteen mukaan).
Jos 9-5:sen käyttöohjekirjaa luetaan niinkuin piru raamattua, yksi ainoista hyväksytyistä öljyistä kirjan mukaan on Mobil 1 Newlife 0w40. GM 5w30:stä ei käyttöohjekirjan mukaan saisi käyttää. Käyttöohjekirja vaatii vain käyttämään täyssynteettistä öljyä ja gm 5w30 ei ole lähelläkään täyssynteettistä öljyä, vaan se on 70% mineraaliöljyjohdannaista perusöljyä (sensuroimattoman käyttöturvallisuustiedotteen mukaan).
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Tätä olen käyttänyt vuosikaudet molemmissa suappaissa ja jeepissä myös. No problem
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/ ... -5l-dexos2
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Terve,Pakari kirjoitti:Tässä on yksi tyypillinen esimerkki siitä kun käytetään öljyä joka ei ole pesevää (esim. gm 5w30) ja sitten vaihdetaan sellaiseen öljyyn joka on pesevää. Suodatin menee tukkoon ja alkaa ulista kun moottorissa oleva karsta lähtee pesevän öljyn vaikutuksesta puhdistumaan. Tässä vaiheessa tehdään nopea ratkaisu uusi öljy on huonoa ja toisen öljyn kokeilu oli virhe ja vaihdetaan taas siihen öljyyn joka ei ole pesevää, ja koneen karstoittuminen jatkuu...
Jos 9-5:sen käyttöohjekirjaa luetaan niinkuin piru raamattua, yksi ainoista hyväksytyistä öljyistä kirjan mukaan on Mobil 1 Newlife 0w40. GM 5w30:stä ei käyttöohjekirjan mukaan saisi käyttää. Käyttöohjekirja vaatii vain käyttämään täyssynteettistä öljyä ja gm 5w30 ei ole lähelläkään täyssynteettistä öljyä, vaan se on 70% mineraaliöljyjohdannaista perusöljyä (sensuroimattoman käyttöturvallisuustiedotteen mukaan).
Tuohan on mielenkiintoinen tieto. Lieköhän ei-pesevien öljyjen (GM 5w30) säännöllisen käytön ja öljysihtien tukkeutumisongelmien välillä yhteyttä??
-
- "Turbo"
- Viestit: 263
- Liittynyt: To Loka 23, 2014 17:40
- Paikkakunta: Lappeenranta
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Sanoisin noiden tukkeutumisien johtuvan vain yhdestä, todellisesta syystä: Liian pitkät öljynvaihtovälit.
Tuo hemmetin "Long-Life" on niin ultimaattista typeryyttä, ettei sitä voi ihminen ymmärtää. Pahimmillaan jotkut ajavat 30tkm samoilla öljyillä ja vielä varmuuden vuoksi parikin vuotta. Ei tarvitse ihmetellä miksi kone on täynnä mustaa paskaa ja kaikki jumii. Sitten vielä valmistajat rummuttavat moisen olevan "nykyaikaa" ja "ekologista". Hoh-hoijaa.
Tuo hemmetin "Long-Life" on niin ultimaattista typeryyttä, ettei sitä voi ihminen ymmärtää. Pahimmillaan jotkut ajavat 30tkm samoilla öljyillä ja vielä varmuuden vuoksi parikin vuotta. Ei tarvitse ihmetellä miksi kone on täynnä mustaa paskaa ja kaikki jumii. Sitten vielä valmistajat rummuttavat moisen olevan "nykyaikaa" ja "ekologista". Hoh-hoijaa.
9-5 2.3T 2002 Vector Biopower #6538
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Väittäisin että on, koska sihdin ja suodattimen tukkeentuminen on oire, ei vika. Ongelman juurisyy on moottorin likaisuus/karstaisuus. Se voi johtua useista eri tekijöistä mutta siitä harhakuvitelmasta pitäisi päästä eroon että on ihan sama mitä öljyä käyttää jos vaihtaa riittävän usein. Näin se ei ole. Halpa moottoriöljy tehdään halvasti eli käytetään mineraalipohjaista perusöljyä jota hydrokrakataan jotta siihen saadaan tiettyjä ominaisuuksia. Täyssynteettiset öljyt ovat sitten kokonaan PAO (polyalfaoleiini) pohjaisia tai esteripohjaisia. Raaka-aineet/peruspohja vaikuttaa öljyn hintaan ratkaisevasti ja tästä syystä oikeasti täyssynteettiset (PAO / Esteri) öljyt ovat kalliimpia.pilkkitikka kirjoitti:Tuohan on mielenkiintoinen tieto. Lieköhän ei-pesevien öljyjen (GM 5w30) säännöllisen käytön ja öljysihtien tukkeutumisongelmien välillä yhteyttä??
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Omalla kohdalla on kaksi T5:sta vetänyt sihdin tukkoon, kun on vaihdettu gm 5w30:t. Että kyllä sekin taitaa aika tehokkaasti liuottaa jotain, tai ehkä se on vaan sattumaa. Molemmat moottorit onneksi säilyi ehjänä ja toisella on vuosikaudet jatkettu samalla öljyllä ilman ongelmia.
Nykyisissä öljyluokituksissa on otettu huomioon karstan kertyminenkin, se kun ei ole ainoastaan saabien ongelma.
Nykyisissä öljyluokituksissa on otettu huomioon karstan kertyminenkin, se kun ei ole ainoastaan saabien ongelma.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Olen käyttänyt aina Mobil 1 öljyä, ja aion käyttää edelleen. 0W-40 tai 0W-40 ESP autosta riippuen. Vaikea sanoa, toimiiko joku toinen öljy paremmin tai huonommin, mutta uskon Mobilin olevan laadukasta. NG9-3:lla uskaltaa ajaa jo 15 tkm öljyillä, varmaan enemmänkin, ja siinä alkaa olevan pieni hinnan ero täysin merkityksetön. GM:n öljyä en laita, koska se ei ole täyssynteettistä. Mielummin pidempi vaihtoväli hyvällä öljyllä, jos vaihtoehtona on halpa mineraaliöljy, joka on muun lisäksi talvella liian jäykkää. Huohotusongelmallisilla T7 koneilla on tullut ajettua 10 tkm samoilla öljyillä. 254 tkm ajettu on ainakin vielä alkuperäisellä jakopäällä ja hiljainen. Siinä autossa on ollut öljynä aina Mobil 1 0W-40, eka satatuhatta 20 vaihtovälillä.
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Siis Shell Helix Ultra 5w-30 käytetty koko historian ajan vuodesta 2000 ja viimeisimmän vaihdon jälkeen samaa kamaa alkoi öljyn syönti. Vaihdot max 15tkm välein tehty.Pakari kirjoitti:Tässä on yksi tyypillinen esimerkki siitä kun käytetään öljyä joka ei ole pesevää (esim. gm 5w30) ja sitten vaihdetaan sellaiseen öljyyn joka on pesevää. Suodatin menee tukkoon ja alkaa ulista kun moottorissa oleva karsta lähtee pesevän öljyn vaikutuksesta puhdistumaan.
Pohjan kun irroitin niin oli sihti yllättävän puhdas, Sylinteriryhmän seinämät oli selvästi karstassa ja jos ne lähtee liikkeelle niin menee kyllä tukkoon per heti. Sisässä nyt lienee sama 5w-30 öljy 'Saab' pakkauksessa mitä motonetti myy ja oli tuossa yhdessä viestissä.
Onko se nyt niin että Mobil 1 0w-40 olis seuraava öljy mitä kannattaa koneeseen lyödä?
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Hmm... ite käytin aiemmin Mobil1 super3000 (5w40) muistaakseni. Sitä moottori söi n. 7desiä/10tkm(vaihtoväli) nyt pari vaihtoväliä ajellu GM dexos2 (5w30) ja öljyä ei mainittavasti vaju saman vaihtovälin aikana. Miun T7 ilmeisesti tykkää enempi tosta GM litkusta.
9-5 2.0T aut.2007 Biopower
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Mobil 3000 x1:ssä ei ole ainakaan ensisijaisia luokituksia saabin moottorille. Kyseinen öljy kuuluu myös voimakkaasti lisäaineistettuihin, mineraaliöljystä hydrokrakatuihin öljyihin. Lisäaineistuksen pilkkoontuessa öljyn ominaisuudet muuttuvat ja esimerkiksi öljyn kuluminen voi johtua myös siitä... New life 0w40 on taas oikeasti täyssynteettinen polyalfaoleiini eli PAO pohjainen öljy jossa ei ole käytetty niin paljoa helposti pilkkoontuvia lisäaineita voiteluominaisuuksien saavuttamiseksi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Pitäiskö hakea poppareita ja limua? Suuri öljy keskustelu on täällä taas . Yli 100 tkm viinalla ja Dexos2 kuralla, 10 tkm välein vaihdettuna. Ei juurikaan vaihtovälillä vaju, n. 7 tkm:n jälkeen alkaa pikkuhiljaa häviämään. Liekö syyt noita mistä Pakari kertoi. Kuraa en meinannut vaihtaa, olis tuo tuolla tempolla temppunsa tehnyt jos olis tehdäkseen.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 9-5 Aero, öljyn syönti joka mystisesti lakkasi
Nykyään myytävä new life ei täytä saabin suositusta, joten itse en ainakaan sitä laittaisi.