NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
http://www.osamies.fi/Saab/9-5_(YS3E)_2 ... 9-49/16351
http://www.osamies.fi/Saab/9-5_(YS3E)_2 ... 7-49/16351
http://www.osamies.fi/Saab/9-5_(YS3E)_2 ... 7-49/16351
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Voisko joku heittää osanumerot noille lopuille takana oleville puslille ja monta niitä tulee. Jos hommais nekin tonne hyllylle oottaa.
____________________________
Saab 9-5 2.3 Aero 2004
Saab 9-5 2.3 Aero 2004
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Huollossa vaihtoivat "kaikki" poikittaispuslat ja edelleen vetää perää kun olisi takavetoinen. Asentaja sanoi että kaikki muut puslat oli kunnossa. Iskaritkin vaihdettiin samalla kun toinen oli vuotanut. Mitähän nyt keksis vaihtaa...? Etupäähän on koiranluut vaihdettu ja puslat tarkastettu edellisenä kesänä. 4-pyörä suuntaus? Sitä ei huolto tehnyt kun en älynnyt pyytää.
Saab 9-5 Griffin '99 V6 3.0t aut. 375tkm. Sitten turbo antoi periksi...
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Ostaisin 9-5 Griffinin jos olisi hyvä ja halpa!
Jäsen #7038
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Ihan oikein vastasit, pyöräkulmien säätöön.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kaikki 6 puskaa vaihdettu takapäähän, isot uretaanista. Uudet takaiskarit ja suuntaus vielä päälle, niin että voi olla mahtava auto ajaa!
Saab 9-5 2.3T Vector 2004
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Täälläkin 4kpl poikittaistukien heloja vaihtui. ilman mätiksen puslatyökalua olisi kyllä melko työlästä. 49egua ko.työkalusta oli kyllä hintansa väärti.
Helposti puslat irtosivat tällä kertaa. Hiukka ensin eri linimenttejä likoamaan pusliin.
Helposti puslat irtosivat tällä kertaa. Hiukka ensin eri linimenttejä likoamaan pusliin.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Noniin! Löysää tavaraa taas issa tarjolla ja pitäsi vaihtaa itsellä myös nämä pitkittäisten tukivarsien isot puslat
Nyt ainoastaan pitäisi osata päättää, että ostanko uretaaniset vai kumiset. Ainakin mitä tästä aiheesta keskustelua luin, niin menee äänet aika tasan. Urskut näyttäisi olevan helpompi asentaa, mutta kunhan eivät sujahtais liian helposti paikalleen. Sanokaa nyt tietämättömälle, että kummatko kannattaa hommata?
Nyt ainoastaan pitäisi osata päättää, että ostanko uretaaniset vai kumiset. Ainakin mitä tästä aiheesta keskustelua luin, niin menee äänet aika tasan. Urskut näyttäisi olevan helpompi asentaa, mutta kunhan eivät sujahtais liian helposti paikalleen. Sanokaa nyt tietämättömälle, että kummatko kannattaa hommata?
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
#6963
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Molempia ratkaisuita olen käyttänyt. Ei ainakaan oman 9-5:n uretaaniset ole menneet vielä miksikään, vaikka monta vuotta ovat jo olleet käytössä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Ruisku"
- Viestit: 111
- Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
- Paikkakunta: Kuopio
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Urskut tuli laitettua. Race.fi:stä 76,90e posteineen. Nätti homma oli vaihtaa ja jeti tuli. 30min ja 6 asennuskaljaa per puoli
Ex-Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98
#6963
#6963
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
https://youtu.be/AaA500soEoU
Kaikki puslat pitäisi varmaan vaihtaa, mutta mitäpä veikkaatte tuon äänen lähteeksi? Pitkittäiset vai poikittaiset?
Kaikki puslat pitäisi varmaan vaihtaa, mutta mitäpä veikkaatte tuon äänen lähteeksi? Pitkittäiset vai poikittaiset?
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Poikittaiset, mutta vaihda kaikki vaan. Mulla rupesi nitisemään ne pitkittäiset, kun poikittaiset oli vaihdettu... Heikoin lenkki....
Saab 9-5 2.3T Vector 2004
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Tilasin puslat skruvatista (Febi) ja hain työkalun motonetistä. Ymmärsinkö työkalun käytön nyt jotenkin väärin, vai miksi tuo puslan asennusholkki ei yllä pohjaan asti? Näyttäisi olevan pari milliä liian lyhyt? Vai onko puslassa niin paljon "löysää", että tuo puristuu runkoon kun pääsee oikeasti kiristämään? Tuossa kuvassa siis puslan sisäosa tuntuu olevan holkin pohjassa.
EDit: Näköjään ne on kuitenkin nuo sokat kun kanittaa. Tai sitten puslissa on yksilövaihteluita sen suhteen, onko keskiosa oikeasti keskellä. Sain nimittäin nyt yhden noista menemään pohjaan asti. En kyllä silti ymmärrä, miksi tuo on tehty noin naftiksi.
EDit: Näköjään ne on kuitenkin nuo sokat kun kanittaa. Tai sitten puslissa on yksilövaihteluita sen suhteen, onko keskiosa oikeasti keskellä. Sain nimittäin nyt yhden noista menemään pohjaan asti. En kyllä silti ymmärrä, miksi tuo on tehty noin naftiksi.
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Juu se työkalu on liian "matala" ja siihen kun vielä lisätään sopivan "laatunen" pusla niin saa olla vaihtamassa noita puslia puolen vuoden välein.
Asiasta on tuolla kirjoiteltu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=120640
Asiasta on tuolla kirjoiteltu:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=120640
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
Kai se riippuu puslastakin?
Itse vaihdoin taakse myös kaikki puslat ja Lemföderit ainakin saa ihan pohjaan asti eli kuppi painaa puslan ulkokehää.
Jos on laiska kuten minä niin ostaa sitä kierretankoa vaan valmiiksi (esim motonet myy 8.8 vahvuista normikierteellä).
Itse ostin metrin pätkän (ja tiestysti pussillisen muttereita ja prikkoja) ja leikkasin niitä sopivan mittaisiksi ja pulttipyssyllä ammuin kolme puslaa ulos ja sisään (ensimmäisen tein käsipelillä). Itse työkalusta tarvii siis vain ne holkit.
Tosin se tanko ei kestä kuin yhden "vedon" vaikka laittaa rasvaa kierteisiin mutta metrin tanko ei maksanut kuin 10 euroa tjsp...
Eli käytännössä jokaisesta tangosta kierteet meni rikki mutta puslat sai irti ja ammuttua sisään eikä tarvinnut käsivoimin väännellä niitä ulos ja sisään.
Tarkkana tosin saa olla että että se pusla menee suoraan, alku kannattaa tietysti käsin kiristää että holkki painaa puslaa oikeasta kohtaa.
Varsinkin sen alemman kanssa jos omaa pelkät autopukit niin tilaa ei oikein ollut tai sitten olen vain mukavuudenhaluinen
Itse vaihdoin taakse myös kaikki puslat ja Lemföderit ainakin saa ihan pohjaan asti eli kuppi painaa puslan ulkokehää.
Jos on laiska kuten minä niin ostaa sitä kierretankoa vaan valmiiksi (esim motonet myy 8.8 vahvuista normikierteellä).
Itse ostin metrin pätkän (ja tiestysti pussillisen muttereita ja prikkoja) ja leikkasin niitä sopivan mittaisiksi ja pulttipyssyllä ammuin kolme puslaa ulos ja sisään (ensimmäisen tein käsipelillä). Itse työkalusta tarvii siis vain ne holkit.
Tosin se tanko ei kestä kuin yhden "vedon" vaikka laittaa rasvaa kierteisiin mutta metrin tanko ei maksanut kuin 10 euroa tjsp...
Eli käytännössä jokaisesta tangosta kierteet meni rikki mutta puslat sai irti ja ammuttua sisään eikä tarvinnut käsivoimin väännellä niitä ulos ja sisään.
Tarkkana tosin saa olla että että se pusla menee suoraan, alku kannattaa tietysti käsin kiristää että holkki painaa puslaa oikeasta kohtaa.
Varsinkin sen alemman kanssa jos omaa pelkät autopukit niin tilaa ei oikein ollut tai sitten olen vain mukavuudenhaluinen
Re: NE takapäänpuslat: vinkkejä ja kuvia
No niin, tulipahan sekin nyt sitten tehtyä. Tämä oli varmaan yksi niistä remonteista, joka olisi kannattanut tehdä jo vuosia sitten.
Isojen puslien tilalle laitoin Skruvatin uretaaniset ja poikittaisiin Febin tekeleet. Isot puslat oli täysin lopussa, tilanne paljastui siinä vaiheessa kun haarniska oli irti pohjasta; haarniska muljusi puslan ympärillä ihan valtoimenaan, ja haarniskan irrotuksen jälkeen sisusta lähti irti ilman suurempaa väkivaltaa. Nuo oli siinä kunnossa, etten yhtään ihmettelisi vaikka tuo pääsisi liikkumaan luokkaa puoli senttiä, että se niistä aurauskulmista
Poikittaisista pari puslaa liikkui jouhevasti, mutta kaksi oli selvästi jumissa/ruosteessa sisältä, joten siitä se narina vissiin tuli. Tuo pelkkä poikittaisten puslien vaihto olisi todella helppo tehdä asennussarjan avulla. Ison puslan kanssa tulee tietysti vähän enemmän vaivaa, mutta onnistui siis kuitenkin ihan tallin lattialla. Tosin nyt on kyllä pakko sanoa, että ketutuskäyrä oli korkeammalla tämän remontin kanssa kuin jakopäärempan kanssa, sen verran ikävää tuo lattialla kyljellään könyäminen on.
Niin, se asennussarja toimi nyt sitten lopulta ihan ok, vaikka ei se asennusholkki kyllä pohjaan asti mennyt noiden Febin puslien kanssa. Puslat meni kuitenkin paikalleen sen verran kevyesti, ettei tuo tainnut haitata, että puristusta tuli asennusvaiheessa puslan sisäosaan. Onnistuin hölmöilemään toisen kierretangoista poikki, kun yritin ensin poistaa ekaa puslaa ilman asennusholkkia pelkän mutterin avulla. Ajattelin jotenkin, ettei se holkki mahdu tukivarren reiästä läpi, mutta mahtuihan se. Pelkällä mutterilla kiristämällä puslan sisäosa työntyy eteenpäin ja pusla jää jumiin. Oikean tekniikan opettelun jälkeen puslat sai irti ja paikalleen aika kevyesti.
Auton ajettavuus parani radikaalisti. Perä ei enää muljahtele montuissa ja tuntuu muutenkin kulkevan paljon vakaammin. Ja narina hävisi tietysti myös.
Isojen puslien tilalle laitoin Skruvatin uretaaniset ja poikittaisiin Febin tekeleet. Isot puslat oli täysin lopussa, tilanne paljastui siinä vaiheessa kun haarniska oli irti pohjasta; haarniska muljusi puslan ympärillä ihan valtoimenaan, ja haarniskan irrotuksen jälkeen sisusta lähti irti ilman suurempaa väkivaltaa. Nuo oli siinä kunnossa, etten yhtään ihmettelisi vaikka tuo pääsisi liikkumaan luokkaa puoli senttiä, että se niistä aurauskulmista
Poikittaisista pari puslaa liikkui jouhevasti, mutta kaksi oli selvästi jumissa/ruosteessa sisältä, joten siitä se narina vissiin tuli. Tuo pelkkä poikittaisten puslien vaihto olisi todella helppo tehdä asennussarjan avulla. Ison puslan kanssa tulee tietysti vähän enemmän vaivaa, mutta onnistui siis kuitenkin ihan tallin lattialla. Tosin nyt on kyllä pakko sanoa, että ketutuskäyrä oli korkeammalla tämän remontin kanssa kuin jakopäärempan kanssa, sen verran ikävää tuo lattialla kyljellään könyäminen on.
Niin, se asennussarja toimi nyt sitten lopulta ihan ok, vaikka ei se asennusholkki kyllä pohjaan asti mennyt noiden Febin puslien kanssa. Puslat meni kuitenkin paikalleen sen verran kevyesti, ettei tuo tainnut haitata, että puristusta tuli asennusvaiheessa puslan sisäosaan. Onnistuin hölmöilemään toisen kierretangoista poikki, kun yritin ensin poistaa ekaa puslaa ilman asennusholkkia pelkän mutterin avulla. Ajattelin jotenkin, ettei se holkki mahdu tukivarren reiästä läpi, mutta mahtuihan se. Pelkällä mutterilla kiristämällä puslan sisäosa työntyy eteenpäin ja pusla jää jumiin. Oikean tekniikan opettelun jälkeen puslat sai irti ja paikalleen aika kevyesti.
Auton ajettavuus parani radikaalisti. Perä ei enää muljahtele montuissa ja tuntuu muutenkin kulkevan paljon vakaammin. Ja narina hävisi tietysti myös.