9-5 moottoritilan maadoituspisteet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja balanced »

Missäs kaikkialla tuolla konehuoneessa olisi maadoituspisteitä? Voisi satunnaista starttausongelmaa (avainta kääntäessä naksahtaa sekä sisällä että konehuoneessa puolilämpimällä koneella) metsästäessä tarkastella ne. Akun edestä korista ja termostaatin suunnalta koneesta löysin jo.

Vm. 2000 automaatilla siis kyseessä.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Voi olla myös virtalukon pohja tai vaihdelootan asentotunnistin.
Itsellä auttoi virtalukon pohjan puhdistus.
Asentotunnistimen voi testata laittamalla jumppijohdon.
En kyllä muista kuullenni naksahduksia konehuoneessa.
Täällä vinkkiä
https://www.pistonheads.com/gassing/top ... 58807&i=20
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja balanced »

Pähkäilin että jos konehuoneessa naksahtaa avainta kääntäessä niin mahtaa sinne jotain kulkea? Vaihdekepin renkkaaminen ei muuta tilannetta. Mutta kiitos linkistä, menee luentaan.

Tosiaan isoin maadoituspiste tuli löydettyä lootan päältä ja puhdistettua. Joku toinen pieni myös lokasuojasta akun edestä ensimmäisen löydetyn lisäksi. Startti on hankittu ja odottaa asentelua, työt vaan tahtoo haitata harrastustoimintaa..

Mahtava muuten tuo tyhjyyden tunne kun avaimen käännön jälkeen kuuluu vaan naks ja valot sammuu. Kun oot justiin maksanut hallissa parkkilipun ja kaks riitelevää lasta takapenkillä. Siitä sitten konepeltiä availemaan ja jäähdyttelemään. Ja miettimään kauanko lippu toimii. No onneks ei oltu lossiin menossa.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1084
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ja eihän nyt ole kyseessä ajoneston aktivoituminen? Eli sanooko sid jotain jos pidät avainta lukossa sen naksauksen jälkeen? Itellä toimii ajonesto juuri niin, että joskus starttaa ja joskus ei. Onneksi voi kiertää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja balanced »

Ei kai pitäisi ajonesto olla kun oon kyllä kokeillut avaimen luukkunappi pohjassa startata silloin kun vika on hetken päällä. Ei vaikutusta. Ja ei tosiaan herjaa sidikään siitä avaimesta. Edeltävällä kerralla oikutellessa vika vissiin säikähti sitä kun kävin startin ostamassa, toimi sen jälkeen pitkään ilman ongelmaa. Kunnes nyt taas alkoi ilmoittelemaan ittestään
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja aero »

balanced kirjoitti:Voisi satunnaista starttausongelmaa (avainta kääntäessä naksahtaa sekä sisällä että konehuoneessa puolilämpimällä koneella) metsästäessä tarkastella ne.
Meikäläisen ääni startille, mutta mittaappa startatessa jännite moottorin ja korin väliltä. Startti maadoittaa itsensä moottoriin, joten jos tuolla välillä on maaongelma ja itse startti kuitenkin toimii, näkynee se jännitteen nousuna tuolla välillä.
balanced kirjoitti:Ja miettimään kauanko lippu toimii.
Yleensä kai 15 minuuttia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kiitos! Eli pitäisikö jännitteen nousu näkyä jollain tapaa silloinkin kun vika ei ole "päällä" eli kun pyörittää starttia? Niin kuin yleensä tekee. Aika vähän tullut sähkön kanssa puuhattua..
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja Janza »

Mittasin äsken kokeeksi omasta saabista akun miinus-navan ja moottorin väliltä jännitteen, jotain 0.3V luokkaa kävi lukema startatessa, eli kovin paljoa siinä ei pitäisi jännitettä näkyä jos maadoitukset on kunnossa.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, jos siellä on huono liitos, niin nimenomaan startin pyöriessä (kun se hörppää paljon sähköä) tuo lukema nousee reilummin. Janzan 0,3V on ihan hyvä referenssi, tuolla tasolla jos pysyy, kannattaa suunnata katse sinne startin suunnalle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kiitos! Tarkistan kun ollaan seuraan kerran ropaamassa, ennen kuin alan startin vaihtoon. Saapi toi kuitenkin taas kotipihaan 800km reissusta ihan kuuliaisesti, vaikka välillä kakoikin parkkihallissa :D Tosiaan noi maat mitkä löysin tuli konetilasta putsailtua reissussa parkkiksella avoukon pitäessä sateenvarjoa. Sen isoimman maakaapelin (laatikkoon) lattaliitin oli alta laatikon kontaktipuolelta vähän hapettunut, josko tuolla nyt olisi asiaan vaikutusta. Tulipahan putsattua kuitenkin.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, vähänkään hapettuneen maapisteen putsaaminen ei koskaan ole huono asia, vaikka varsinainen vika muualta löytyisikin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 moottoritilan maadoituspisteet

Viesti Kirjoittaja JKen »

Näistä jo mainittiinkin, mutta vielä kertauksena yleisimmät viat ko. oireeseen:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t#p1148575
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin