Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Mikähän sigun 9-5 tuli, kun ajosta jäi eilen pihalle ja nyt ei enää starttaa ja sisävalot vilkkuu, keskuslukitus ei toimi normaalisti ja avaimesta kääntämällä releet naksuu ja mittarivalot vilkkuu.
Autolla ajettu n. 800 km ongelmitta viikonloppuna ja ennen kotia huomasin Opensidissä pari erroria, joita kuitenkaan ei OBD-lukija tunnistanut, eikä moottorin vikavalo syttynyt tai muutenkaan auto käyttäytynyt mitenkään erikoisesti. Akun indikaattori näyttää vihreää.
Sulakkeet? Akku? Dice/twice? Maadoitukset?
Autolla ajettu n. 800 km ongelmitta viikonloppuna ja ennen kotia huomasin Opensidissä pari erroria, joita kuitenkaan ei OBD-lukija tunnistanut, eikä moottorin vikavalo syttynyt tai muutenkaan auto käyttäytynyt mitenkään erikoisesti. Akun indikaattori näyttää vihreää.
Sulakkeet? Akku? Dice/twice? Maadoitukset?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Eikös nuo maadoitus ongelmat monestikkin aiheuta mystisiä vilkkuvaloefektejä yms.
Voiko akku olla sökö vaikka indikaattori muuta kertoisikin ?
Voiko akku olla sökö vaikka indikaattori muuta kertoisikin ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Itellä tyhjentynyt akku aiheutti samanlaista elämää: lukkoja ei jaksanut enää kääntää, startatessa valoshow ja naksuna. Oli jääny obd-lukija porttiin kiinni liian pitkäksi aikaa ja tyhjentänyt akun.. Eihän se ihan hetkessä tyhjene, oli muistaakseni pitkän viikonlopun yli vanhalla akulla.
Varmaan kannattais ensin tarkistaa jollain akun kunto? Oman entisen exiden ilmasimesta ei ainakaan pystynyt paljoa päätellä.
Varmaan kannattais ensin tarkistaa jollain akun kunto? Oman entisen exiden ilmasimesta ei ainakaan pystynyt paljoa päätellä.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Katsotaan. Laitoin nyt ekana ylläpitolaturin kiinni ja lataan akun täyteen. Auto lähti kuitenkin kaapeleilla käymään.
Olin kiireessä unohtanut obd-lukijan auton porttiin kiinni, joten epäilen sen tyhjentäneen akun yön aikana.
Olin kiireessä unohtanut obd-lukijan auton porttiin kiinni, joten epäilen sen tyhjentäneen akun yön aikana.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Lukijan yhden yön paikallaan olo ei mulla tyhjentänyt ehtoopuolellakaan olevaa akkua. Kävi joskus toisenkin kerran.. Ehkä on hyvä tarkistaa että akku on muuten kunnossa ja auto lataa normaalisti?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Osa lukijoista osaa nukahtaa ja irroittautua autosta, osa taas ei. Jälkimmäiset pitää helposti myös auton järjestelmiä hereillä ja ne siinä sen akun ennemmin syö (jos siihen pulikkaan ajaisi yön aikana akullisen energiaa, se olisi aika lämmin). Meikäläisen pulikka ei osaa päättä -, yleensä se tajuaa nukkua mutta joskus ei, se vasta pirullinen yksilö onkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Akun indikaattori kertoo vain yhden kennon (yleensä) varaustilan eli todennäköisyys, että se paljastaisi oikosulkuun menneen kennon, on vain 1/6.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Kiitos kommenteista. Akun latauksen jälkeen toimii taas normaalisti. Jos ongelmat jatkuu niin täytyy mitata latausjännite ja seurata, onko akussa vikaa. Toki kyseessä voisi olla myös jokin vikatila, joka syö virtaa auton ollessa parkissa.
Kyllä kait näissä 10-vuotta vanhoissa peleissä jo latureitakin menee osalla?!
Kyllä kait näissä 10-vuotta vanhoissa peleissä jo latureitakin menee osalla?!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Joillakin on käynyt vissiin sellaista että jää valot päälle kun jättää auton parkkiin. Sitä ei valosalla tietysti helposti huomaa. Jos muistan oikein niin liittyi virtalukon pohjaan. Threadeja varmasti löytyy täältä niistä ongelmista. Jos sitä akkua joku vika siis tyhjentäisi.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Sen verran pieni homma, että eikö se nyt kuitenkin kannattaisi mitata samantien joka tapauksessa?Cona kirjoitti:Jos ongelmat jatkuu niin täytyy mitata latausjännite
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
On pieni homma, mutta pitää ensin saada mittari jostain.aero kirjoitti:Sen verran pieni homma, että eikö se nyt kuitenkin kannattaisi mitata samantien joka tapauksessa?Cona kirjoitti:Jos ongelmat jatkuu niin täytyy mitata latausjännite
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Itse itselleni vastaten. Latausjännite tasaisesti n. 14 volttia, akussa n. 12,5 volttia ja starttaa hienosti. Seurataan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Perusmallin yleismittareita saa muutamalla eurolla perusmallin sekatavarakaupoista, eli esim. Tokmannilta tai Motonetista ja voi siitä olla jatkossakin hyötyä, on siis usein ihan omistamisen arvoinen kapistus.
Vielä jos mittailet akulta, mihin asti jännite kyykkää startatessa, niin se antaa hyvin viitettä akun kunnosta. Minä en tosin lonkalta osaa sanoa, kuinka alhaalla se näissä yleensä käy, mutta jossain 10V tienoossa alkaisin varmaan vähän jo huolestumaan seuraavasta talvesta. Ehkä joku ystävällinen femmakuski voisi antaa siihenkin referenssin kohtuullisen tuoreesta akusta.
Vielä jos mittailet akulta, mihin asti jännite kyykkää startatessa, niin se antaa hyvin viitettä akun kunnosta. Minä en tosin lonkalta osaa sanoa, kuinka alhaalla se näissä yleensä käy, mutta jossain 10V tienoossa alkaisin varmaan vähän jo huolestumaan seuraavasta talvesta. Ehkä joku ystävällinen femmakuski voisi antaa siihenkin referenssin kohtuullisen tuoreesta akusta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Apua, 9-5 ei käynnisty ja sisävalot vilkkuu jne.
Olet oikeassa, täytyy hommata sellainen. Tallilla löytyy kaikki mahdolliset tarvikkeet. Kotona on sitten nihkeämmin työkaluja säilytystilojen pienuuden takia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00