9-5 ravistaa motarinopeuksissa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Tumtum
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 22:34
Paikkakunta: Tuusula

9-5 ravistaa motarinopeuksissa

Viesti Kirjoittaja Tumtum »

Femma on ravistellut jo jokusen aikaa kovemmissa vauhdeissa heti 110km/h alkaa ravistus mikä tuntuu ratissa ja penkissä.
Tekee samaa kesä ja talvirenkailla mitkä o tasapainotettu ne voi poissulkea.

Uutta osaa levyt/palat (edessä ja takana), alapallot, tukivarret puslineen, säädettävä alusta, koiranluut, yläpäänlaakerit, takana isot powerflexit.
Alapallot ja tukivarren isommat puslat oli iha loppu, muttei vaikuttanu toho ravistukseen mitenkään niiden vaihto.

Potilas 9-5 2.0t 1999 manuaaliaskilla

Onko muilla ollut samanlaista ravistusta kovemmissa vauhdissa?
Ex- Saab 9-5 2.0t -99 Biopower stage 1 By Nappe
Yamaha FZR600 Streetfighter
pilkkitikka
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 ravistaa motarinopeuksissa

Viesti Kirjoittaja pilkkitikka »

Terve,

vastailin muutaman vuoden vanhassa topicissa vähän vastaavaan kysymykseen seuraavasti: "Oman Saapikkaani epämääräiset etenkin 120-130 km/t nopeudessa tuntuneet koko korin tutinat lakkasivat aivan täysin, kun autoon vaihdettiin etulalatukivarren takahelat ja kallistuksenvakaajan helat. Katsastusmiehelle vanhat helat kyllä vielä kelpasivat, joten ei siellä kovin paljoa väljyyttä todennäköisesti ollut. Sitä ennen tehdyt renkaiden tasapainotukset ja pyörien suuntaukset auttoivat asiaa aina jonkin verran, mutta kokonaan tutinat eivät niillä hävinneet. Epämääräisellä tutinalla tarkoitan sitä, että välillä kori tutisi, välillä ei (motarilla), kaarteessa hiukan useammin kuin suoralla jne. Ehkäpä Saapikkaan vakioalusta on herkkä sillä tavoin, että mitättömän pienikin epätasapaino tms. saa koko korin "resonanssiin" jolleivat helat ole ihan timmissä kunnossa".
Tumtum
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 22:34
Paikkakunta: Tuusula

Re: 9-5 ravistaa motarinopeuksissa

Viesti Kirjoittaja Tumtum »

pilkkitikka kirjoitti:Terve,

vastailin muutaman vuoden vanhassa topicissa vähän vastaavaan kysymykseen seuraavasti: "Oman Saapikkaani epämääräiset etenkin 120-130 km/t nopeudessa tuntuneet koko korin tutinat lakkasivat aivan täysin, kun autoon vaihdettiin etulalatukivarren takahelat ja kallistuksenvakaajan helat. Katsastusmiehelle vanhat helat kyllä vielä kelpasivat, joten ei siellä kovin paljoa väljyyttä todennäköisesti ollut. Sitä ennen tehdyt renkaiden tasapainotukset ja pyörien suuntaukset auttoivat asiaa aina jonkin verran, mutta kokonaan tutinat eivät niillä hävinneet. Epämääräisellä tutinalla tarkoitan sitä, että välillä kori tutisi, välillä ei (motarilla), kaarteessa hiukan useammin kuin suoralla jne. Ehkäpä Saapikkaan vakioalusta on herkkä sillä tavoin, että mitättömän pienikin epätasapaino tms. saa koko korin "resonanssiin" jolleivat helat ole ihan timmissä kunnossa".
Joo kyllä toiki meni pari kk sitten leimalta läpi puhtain paperein vaikka alapallot ja puslat oli väljiä.
Pyöriä ei oo suunnattu vielä kun jos tulee lisää vaihdettavii osia alustaan ni joutuu kuitenkin uusimaan prosessin.
Suoralla toi ravisteleekin, 110kmh asti ei ole mitään ongelmia. Kytkimen painaminen ei vaikuta ravisteluun eikä jarrutuksissa ole ravistelua.

Kallistuksenvakaajan heloihi ei viitti kajota oikein ku auto pitää olla jokapäiväisessä ajossa jos sieltä pultti katkee ni siinähän sitten on :D
Ex- Saab 9-5 2.0t -99 Biopower stage 1 By Nappe
Yamaha FZR600 Streetfighter
suab2000
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Pe Kesä 01, 2012 08:17

Re: 9-5 ravistaa motarinopeuksissa

Viesti Kirjoittaja suab2000 »

Minulla ilmeni samalla tavalla ravistusta, ja nyt syykin on selvillä.
Takapään iskunvaimentimen yläkiinnikkeet aivan ruostuneet nyrkinkokoinen reikä toisessa ja myös.
vaihdoin eilen molemmat ja ravistukset koeajossa poissa, ei nyt ravista missään nopeudessa.

auto vm 2000 kannattaa katsoa.

Uusia ei muuten enää saa romuttamolta kylläkin.
Vastaa Viestiin