Terve kaikille!
Näin tuoreena saabin omistajana olisin toivonut itselleni vähän iloisempaa aloitusta foorumilla, mutta menköön nyt sitten näin.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ongelmana siis, että kolmisen viikkoa sitten hommaamani vm. 2003 9-5 2.0t Biopower Stage 1 ei lähde käyntiin. Jätin auton viime torstaina kadun varteen parkkiin ja nyt maanantaina se ei lähtenyt käyntiin. Aluksi vaikutti vahvasti siltä, että akku on tyhjentynyt (startti pyöritti vain pari hidasta kierrosta ja alkoi sen jälkeen nakuttaa, samaten valot jne alkoivat himmetä...) ja akun (Sznajder Silver 75Ah) oma indikaattori oli musta, eli "discharged". En löytänyt mitään loogista selitystä akun tyhjenemiselle - en ainakaan löytänyt sisävaloa tms joka olisi jäänyt päälle. Toki näin tuoreena saabistina joku tuollainen on voinut jäädä päällä ilman että sitä osaa huomata, vai? Tarkistin Open SIDillä vikakoodit, eikä sellaisia ollut ilmaantunut.
Ostin CTEKin MXS 5.0 Polar -ylläpitolaturin ja latailin sillä akkua yön yli, kunnes laturin mukaan akku oli täynnä (pykälä 7). Tällöin myös akun oma indikaattorimerkki oli muuttunut vihreäksi, eli täynnähän sen pitäisi nyt olla.
Tällä kokeiltuani auto ei kuitenkaan lähde edelleenkään käyntiin. Mittarivalot, sidin näyttö ovat nyt kirkkaammat kuin eilen tyhjällä akulla mutta startti pyörähtää edelleen vain laiskasti sen pari kierrosta, kunnes alkaa nakuttamaan hitaasti, mittarin valojen vilkkuessa samaan tahtiin. Vikakoodeja ei edelleenkään ole Open SIDin mukaan. Otin tämän startin videolle, josko se selittäisi tätä paremmin: https://drive.google.com/open?id=0BwEbL ... nZjazhKLWs
Olen tässä koittanut selvitellä youtuben ja tämän foorumin avulla vikaa, ja moni juttu alkaisi nyt kai viittaamaan starttimoottoriin - vai mitä mieltä kokeneemmat on asiasta?
(En tiedä vaikuttaako, mutta olin ennen tuon parkkiin jättämistä käynyt tankkaamassa autoon kymmenisen litraa 98e5:ttä tyhjään tankkiin, ja tämän jälkeen ajoin 50km jonka jälkeen autolla ei liikuttu. Muuten autolla ajettu suurimmaksi osaksi re85:llä.)
Muuta perustietoa auton huolloista, mitkä voisi jeesata diagnoosin tekemisessä:
- akku vaihdettu helmikuussa 2013, tuolla ajettu siis reilut 50tkm. Akku on Sznajder 75Ah
- ilmamassamittari vaihdettu 2014, tuolla ajettu 40tkm
- Biopower Stage 1 tehty Suolingon toimesta marraskuu 2014. Tämän jälkeen öljypohja putsattu jne, ja samalla tehty huohotinpäivitys. 40tkm takana tällä setupilla
- kampiakselin asentotunnistin vaihdettu 2016, tällä ajettu nyt 15tkm
- öljyjä ja sytytystulppia (BCPR7ES-11) vaihdeltu keskimäärin 5-7tkm välein
- bensapumpun vaihdosta ei tietoa
Toivottavasti pitkä viesti ei hämää - kaikenlaiset kommentit ja apu tervetullutta! Kiitos jo etukäteen!
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)