Tästä monia eri versioita??!!
Mielipiteitä/varmaa tietoa onko kellään.
9-5 -02 ja käytössä Lidlin jonkinmoinen 6/12V myös älykäskin(?) laturi, latausvirta max 0,8 tai 3,8A. Ulkonäöltään vastaa vanhoja Ctek latureita ja hyvin on kyllä pelannut.
Talvella tulee kovin vähän ajoa, jolloin akku harvoin latautuu kunnolla joten jää usein vajaaksi. Lataanko akun ollessa paikallaan, laitanko miinuksen runkoon kiinni vai irroitanko sen kokonaan latauksen ajaksi. Tähän asti olen aina irroittanut, helpommalla pääsisi jos ei tarvitsisi.
Naapurin Volvomies sanoi että irti, muuten voi joku osa elektroniikasata loukkaantua.
Kuis on?
Akun lataaminen kaapelikengät irti vai kiinni
Re: Akun lataaminen kaapelikengät irti vai kiinni
Minä ainakin olen lataillut 9000:sta, 9-3:sta, 9-5:sta ihan vaan niin että akun kaapelit ovat olleet paikoillaan ja laturin leuat suoraan napoihin/kaapelikenkiin. Lataahan se auton omakin laturi sen päälle 14V riippuen lämpötilasta.. tai ainakin pitäisi ladata.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Akun lataaminen kaapelikengät irti vai kiinni
Varman päälle pelaaja irrottaa ainakin miinuksen.
Itse olen femmaa ladannut irrottamati kumpaakaan eikä ongelmia. Tietysti laturin kytkeminen ja irrottaminen pitää tehdä oikeassa järjestyksessä. Avainta ei kannata pitää virtalukossa, jotta mahdollisimman vähän laitteita olisi kytkettynä latauksen aikana. Kannattaa myös miettiä jättääkö esim. Ovet lukitsematta latauksen ajaksi, ettei häläri villiinny, jos konepelti on raollaan, tms. Itsellä ei häläriä ole, joten tämä vinkki on vain arvaus varmuuden välttämiseksi.
Kaikissa autoissa näin ei varmasti voi tehdä. Samasta syystähän apuvirtaakaan ei saa kaikilla / kaikille autoille käyttää / antaa. Ilmeisesti ainakin joissakin rapeissa ranskalaisissa se on ihan ohjeissa kielletty. Kertoo kyllä jotain sähkösuunnittelun laadusta...
Itse olen femmaa ladannut irrottamati kumpaakaan eikä ongelmia. Tietysti laturin kytkeminen ja irrottaminen pitää tehdä oikeassa järjestyksessä. Avainta ei kannata pitää virtalukossa, jotta mahdollisimman vähän laitteita olisi kytkettynä latauksen aikana. Kannattaa myös miettiä jättääkö esim. Ovet lukitsematta latauksen ajaksi, ettei häläri villiinny, jos konepelti on raollaan, tms. Itsellä ei häläriä ole, joten tämä vinkki on vain arvaus varmuuden välttämiseksi.
Kaikissa autoissa näin ei varmasti voi tehdä. Samasta syystähän apuvirtaakaan ei saa kaikilla / kaikille autoille käyttää / antaa. Ilmeisesti ainakin joissakin rapeissa ranskalaisissa se on ihan ohjeissa kielletty. Kertoo kyllä jotain sähkösuunnittelun laadusta...
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Re: Akun lataaminen kaapelikengät irti vai kiinni
Jos konepelti on auki kun ovet lukitaan, niin saab osaa siinä tapauksessa olla valvomatta konepeltiä. Eli ei sekoita hälyäkään 9-5:ssa eikä 9000:ssa. Uskoisin saman logiikan pätevän myös 9-3:seen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Akun lataaminen kaapelikengät irti vai kiinni
mul o femman akus kiinni ctek mallin kiinteät liittimet. kätevä ladata välillä .
http://www.dfs-web.com/media/catalog/pr ... 60_1_1.jpg
http://www.dfs-web.com/media/catalog/pr ... 60_1_1.jpg
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Akun lataaminen kaapelikengät irti vai kiinni
Onhan autoja joissa akku on muualla kuin näkösällä konehuoneessa. Pellin alta löytyy vain paikat + ja - kytkentään. Kaapelikengät kiinni olen lataillut. Ja joissakin nykyaikaisemmissa kotteroissa kuin ysifemmoissa kehoitetaan apuvirtaa annettaessa antamaan sitä virtaa ja avun saaja käynnistää vasta kun kaapelit on irti. Ehkäistään virtapiikkejä mitkä rikkovat sitten boksit.
"Hevoseton" mies on huoleton mies