Aerosta ainoa avain hukassa.
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Saabin systeemi on hyväksi todettu, eipähän varkaat ainakaan saa tilattua varastetuilla henkkareilla ja auton papereilla, suoraan toimivaa avainta...
Twice vaihtoon yhden sille paritetun avaimen kanssa, virtalukon päältä sirunlukija sivuun, virrat autoon päälle uudella koodaamattomalla avaimella, uuden twicen parina tullut avain ohjelmoinnin ajaksi irrallaan olevaan sirunlukijaan, uuden avaimen ohjelmointi ja voilá. Suosittelen tilaamaan 2 uutta avainta ja koodaamaan ne molemmat autoon, niin on sitten vara-avain joka on koodattu ajonestoon ja sopii lukkoihin.
ps. jos yhtään epäilyttää että autoon olisi joskus vaihdettu lukot toisesta autosta (ei merkkiliikkeen toimesta), kannattaa tosiaan tilata vain yksi uusi rauta-avain, jolla varmistaa että lukoissa on tehtaan tiedoissa oleva sarjoitus.
Twice vaihtoon yhden sille paritetun avaimen kanssa, virtalukon päältä sirunlukija sivuun, virrat autoon päälle uudella koodaamattomalla avaimella, uuden twicen parina tullut avain ohjelmoinnin ajaksi irrallaan olevaan sirunlukijaan, uuden avaimen ohjelmointi ja voilá. Suosittelen tilaamaan 2 uutta avainta ja koodaamaan ne molemmat autoon, niin on sitten vara-avain joka on koodattu ajonestoon ja sopii lukkoihin.
ps. jos yhtään epäilyttää että autoon olisi joskus vaihdettu lukot toisesta autosta (ei merkkiliikkeen toimesta), kannattaa tosiaan tilata vain yksi uusi rauta-avain, jolla varmistaa että lukoissa on tehtaan tiedoissa oleva sarjoitus.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Hälytin huutaa oven avaamishetkestä lähtien niin pitkään kun akussa ja hälyn omassa vara-akussa on virtaa.Teukka86 kirjoitti:Autossa on varashälytin miten se käyttäytyy jos tilatulla avaimella aukaisee ovet?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Ainakin kun mekaanisella (ei sirullisella) vara-avaimella menin sisään niin ei pihahtanutkaan kiesi.
Ymmärsinkö oikein, että ohjekirjan avainkoodi ja merkkiliike ei riitä, vaan uuden avaimen tekoon tarvitaan myös yksi vanha avain? Nimim. Pesin itse vanhan avaimen kauko ohjausmokkulan pesukoneessa, jouduin tilaamaan uuden avaimen, mutta en tiedä käyttivätkö vanhaa mihinkään...
Ymmärsinkö oikein, että ohjekirjan avainkoodi ja merkkiliike ei riitä, vaan uuden avaimen tekoon tarvitaan myös yksi vanha avain? Nimim. Pesin itse vanhan avaimen kauko ohjausmokkulan pesukoneessa, jouduin tilaamaan uuden avaimen, mutta en tiedä käyttivätkö vanhaa mihinkään...
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Aika harvaan merkkiin pystyy tänäpäivänä tilaamaan toimivia avaimia ilman ensimmäistäkään olemassaolevaa avainta. Toki, mekaanisen avaimen pystyy, mutta se sähköinen, ajonestopuoli tulee vastaan lähes aina. Voisin sanoa että 2000-luvun uudempiin ei saa tilattua/teetettyä ajonestoavainta ilman toimivaa avainta. Törmäsin tähän pari vuotta sitten kun poikani hukkasi 90-luvun auton ainoan avaimen. Onneksi löysi, joten homma jatkui pienellä palautteella ja kakkosavaimen teettämisellä
Ja ylläolevaan, näin on. Yksi sähköisesti toimiva avain tarvitaan.
Ja ylläolevaan, näin on. Yksi sähköisesti toimiva avain tarvitaan.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Hälyn asetuksia on sitten peukaloitu. Koska mekaanisella avaimella kun menee ovesta sisään niin hälytin alkaa huutaa. Häly kuittaantuu kun koodatulla avaimella käynnistetään auto ja auto saa sitä kautta tiedon että oikealla avaimella mentiin alunperin sisään.Bapsu kirjoitti:Ainakin kun mekaanisella (ei sirullisella) vara-avaimella menin sisään niin ei pihahtanutkaan kiesi.
Ymmärsinkö oikein, että ohjekirjan avainkoodi ja merkkiliike ei riitä, vaan uuden avaimen tekoon tarvitaan myös yksi vanha avain? Nimim. Pesin itse vanhan avaimen kauko ohjausmokkulan pesukoneessa, jouduin tilaamaan uuden avaimen, mutta en tiedä käyttivätkö vanhaa mihinkään...
Jos autossa on lukot tehtaan jäljiltä niin ei tarvita erikseen mekaanista avainta siihen tilaukseen että saa lukkoihin sopivan uritetun avaimen tilattua. Jo tonnariin/ng900:seen saa edelleen tilattua rekkari/alustanumerolla sopivan avaimen.
Ensimmäisessä autossani joka oli Ford escort vuodelta -97 oli ajonesto ja siinä oli erillinen "huoltoavain" joka piti olla aina mukana kun uusia avaimia koodattiin. Ilman tuota erikoisavainta ei koodaukset onnistuneet.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Jos jollain ois ylimääräisenä twice ja siihen sopiva avain myytävänä niin voi laittaa yv:tä. Minkähän verran Oulun Aine veloittaa vaihtotyöstä ja uudelleen koodaamisesta. Vai onkohan Oulun alueella muita paikkoja jotka osaisivat tehdä tuon homman
Saab 9-3 MY2008 1,9 TTID Vector
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Aine kannattaa jättää väliin ...
Auto Åström, Limingantulli
Auto Åström, Limingantulli
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Kiitos tiedosta! En tiennyt tuota Åströmiä. Pitää soittaa sinne heti 27 pv. Jospa tästä ei aivan konkurssiin joudu
Saab 9-3 MY2008 1,9 TTID Vector
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Tuntuu noita Twiceja eli ohjausbokseja+ avain löytyvän auto purkaamoistakin. Käykö mikä tahansa 9-5 boksi vai pitääkö olla oman auton kans samanikäinen? Onko muilla seikoilla merkitystä, esim erikokoinen kone, diesel, manuuli yms?
Saab 9-3 MY2008 1,9 TTID Vector
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Ei pitäisi olla merkitystä, pikaisen haun perusteella 9-5:sen mallivuodet 1999-2009 ja twice yksiköt kävisivät ristiin.
Täältäkin löytyisi sama tieto:
https://www.eeuroparts.com/Parts/62151/ ... -12767179/
Täältäkin löytyisi sama tieto:
https://www.eeuroparts.com/Parts/62151/ ... -12767179/
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Näin suomalaisesta näkökulmasta nämä varkaudenestohimmelit menneet kyllä vähän liian pitkälle, kun autosta pitää satojen eurojen palikoita vaihtaa, jos kaikki avaimet on hukassa tai tuhoutuneet. Enemmän tuosta periaatteesta tuntuu haittaa kuin hyötyä olevan, porukalla kuitenkin avaimia hukkuu ja päätyy pesukoneeseen silloin tällöin. Tuntuu vain vähän liiottelulta, kun henkkareilla voi käydä äänestämässä, nostamassa asuntolainaa, ostamassa kiinteistöjä, tyhjentää tilinsä jne mutta ei voi turvallisuussyistä saada omaan autoonsa sopivaa avainta.
Mutta kuten mainittua, tämä on suomalainen näkökulma, meillä kun autovarkaudet ei ole mikään kovin merkittävä ongelma.
Mutta kuten mainittua, tämä on suomalainen näkökulma, meillä kun autovarkaudet ei ole mikään kovin merkittävä ongelma.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Täysin samaa mieltä
Saab 9-3 MY2008 1,9 TTID Vector
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
Jaguar S-Type 3.0 Executive 04
Ex 9-3 SportSedan Linear 1,8t '04
Ex 9-5 Aero '00
Ex 900 2,0i '97
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
viewtopic.php?f=19&t=180563&p=1175904#p1175904
Kysyppä tuosta.
Hommahan tuossa jonkun verran on että saa paikalleen palikat mutta hinta ei mikään kauhia.
Kysyppä tuosta.
Hommahan tuossa jonkun verran on että saa paikalleen palikat mutta hinta ei mikään kauhia.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Täysin päinvastaista mieltä... Hyvä vaan että ei ole ihan niin helppoa saada avaimia.. ehkä nuo muut AZP:n mainitsemat asiat ovat menneet liian helpoksi ja liian pitkälle. Minusta on itsestään selvää että autoon on useammat kuin yhdet avaimet. Itellä on 9000:seen esim. kolmet avaimet ja kaket. Diiselissä ei ollut kuin 1 avain, niin ensimmäinen tehtävä viikonlopun hankinnan jälkeen oli hankkia ja koodata toinen avain. Yleensä yhden avaimen politiikasta seuraa loppuviimein negatiivinen säästö.AZP kirjoitti:Näin suomalaisesta näkökulmasta nämä varkaudenestohimmelit menneet kyllä vähän liian pitkälle, kun autosta pitää satojen eurojen palikoita vaihtaa, jos kaikki avaimet on hukassa tai tuhoutuneet. Enemmän tuosta periaatteesta tuntuu haittaa kuin hyötyä olevan, porukalla kuitenkin avaimia hukkuu ja päätyy pesukoneeseen silloin tällöin. Tuntuu vain vähän liiottelulta, kun henkkareilla voi käydä äänestämässä, nostamassa asuntolainaa, ostamassa kiinteistöjä, tyhjentää tilinsä jne mutta ei voi turvallisuussyistä saada omaan autoonsa sopivaa avainta.
Mutta kuten mainittua, tämä on suomalainen näkökulma, meillä kun autovarkaudet ei ole mikään kovin merkittävä ongelma.
Suomessa on vain totuttu että siihen korollaan ja og-saappeihin (pl. tonnarit) pääsee vaikka jäätelötikulla. Se jos mikä on pershauksesta.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Aerosta ainoa avain hukassa.
Tokihan se on varkaudeneston näkökulmasta parempi, mitä hankalammaksi avaimen hankkiminen on tehty. Ja kahden toimivan avaimen pitäminen on fiksua, mutta kun kaikki eivät kuitenkaan ole niin fiksuja ja osaavia, niin ovatko seuraukset sitten enää kohtuullisia suhteessa saavutettuun hyötyyn?
Abloylta saa kiinteistöön mallisuojatun avainjärjestelmän avaimet koodeilla ja henkkareilla, ja niiden lukkojen takana on vaikka mitä. Sellaista avainjärjestelmää ei kiinteistöpuolella taida olla, jossa pitäisi lukot vaihtaa vain sen vuoksi että kaikki avaimet ovat hukkuneet tai tuhoutuneet. En näe mitään syytä miksi auton avaimien uusimisen pitäisi olla yhtään sen vaikeampaa, varsinkin kun käytännössä kaikissa maissa on käytössä valtion ylläpitämä rekisteri autojen omistajista ja viralliset vaatimukset henkilöllisyystodistuksille. Validi henkkari+henkkareiden omistaja in person+varmuus siitä että henkkarien ja auton omistaja ovat sama henkilö+auton tunnistetieto (tai tarvittaessa vaikka auto fyysisesti paikalle)+auton yksilöllinen avainkoodi on sellainen kombo, että turvallisuus on jo melko taattu.
En siis ajattele, että avaimet pitää saada keneltä tahansa kyläsuutarilta, vaan yllä mainitulla kombolla avaimen saisi tilattua vain auton valmistajalta. Tuollakin järjestelmällä uuden avaimen tilaaminen ei olisi lähellekään heikoin lenkki auton avainturvallisuudessa. Nykyiselläänhän rosvo voi joka tapauksessa ostaa vaikka ebaysta tarvittavat romut avaimen vaihtoon, eikä kukaan kysy missään välissä edes niitä henkkareita.
Ja nuo edellä mainitsemani esimerkit henkkarien riittävyydestä eivät kyllä ole "menneet liian helpoksi", koska ne eivät koskaan ole tuon vaikeampia olleetkaan
Abloylta saa kiinteistöön mallisuojatun avainjärjestelmän avaimet koodeilla ja henkkareilla, ja niiden lukkojen takana on vaikka mitä. Sellaista avainjärjestelmää ei kiinteistöpuolella taida olla, jossa pitäisi lukot vaihtaa vain sen vuoksi että kaikki avaimet ovat hukkuneet tai tuhoutuneet. En näe mitään syytä miksi auton avaimien uusimisen pitäisi olla yhtään sen vaikeampaa, varsinkin kun käytännössä kaikissa maissa on käytössä valtion ylläpitämä rekisteri autojen omistajista ja viralliset vaatimukset henkilöllisyystodistuksille. Validi henkkari+henkkareiden omistaja in person+varmuus siitä että henkkarien ja auton omistaja ovat sama henkilö+auton tunnistetieto (tai tarvittaessa vaikka auto fyysisesti paikalle)+auton yksilöllinen avainkoodi on sellainen kombo, että turvallisuus on jo melko taattu.
En siis ajattele, että avaimet pitää saada keneltä tahansa kyläsuutarilta, vaan yllä mainitulla kombolla avaimen saisi tilattua vain auton valmistajalta. Tuollakin järjestelmällä uuden avaimen tilaaminen ei olisi lähellekään heikoin lenkki auton avainturvallisuudessa. Nykyiselläänhän rosvo voi joka tapauksessa ostaa vaikka ebaysta tarvittavat romut avaimen vaihtoon, eikä kukaan kysy missään välissä edes niitä henkkareita.
Ja nuo edellä mainitsemani esimerkit henkkarien riittävyydestä eivät kyllä ole "menneet liian helpoksi", koska ne eivät koskaan ole tuon vaikeampia olleetkaan
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K