Automaattilaatikko ongelma
Re: Automaattilaatikko ongelma
Täällä olisi hieman toisenlainen automaatti ongelma.
Ensin historiaa: Eli low-toiminto toimi saabissani aluksi ihan ok, mutta sitten laatikon toisinaan pienin nykäyksin tapahtuneiden vaihtojen myötä kävin paikallisessa merkkiliikkeessä pyytämässä noin vuosi sitten, että päivittävät automaatin softan tuoreimmaksi. Softa oli ollut kuitenkin se tuorein ja olivat vain nollanneet laatikon ja sanoivat että sen pitäisi oppia toimimaan paremmin. Laatikko tuntuikin ehkä hieman parantuneen käytökseltään ja olin tyytyväinen.
Mutta sitten ongelma tuli esille kesällä kun mulla oli vedossa 1600kg kuorma(kärry+lasti) ja ajattelin käyttää ohjekirjan mukaisesti low-toimintoa, niin eipäs toiminutkaan niin kuin ennen tuota softa päivitystä! Muistaakseni käytin tuota low-toimintoa tuolloin ensimmäisen kerran softan päivityksen jälkeen. Eli low-asennolla ei vaihda 1-vaihdetta isommalle, vaikka polkee punarajalle asti. Testattu myös useita kertoja ilman kuormaa. Jos ajaa D-asennolla 100km/h ja laittaa low-asennolle, niin laatikko tiputtaa kolmoselle. Jos ajaa D-asennolla 80km/h ja keppi low-asentoon --> tiputtaa kakkoselle. Eli laatikko hakee aina pienimmän mahdollisen vaihteen kun laittaa D --> low.
Eli onko joku totutusajo menny pieleen vai mikä? Paha mennä enään siihen liikkeeseenkään valittamaan kun aikaa kulunut ja asuinpaikkakuntakin vaihtunut tässä välissä
Muutenhan tuo saabbi saa hymyn huulille tuollaista kärryä kiskoessa. Laitoin sitten laatikon manuaali tilaan ja 5 pesään ja vakkariin 90km/h ja sillä mentiin kaikki mäetkin vauhdin tippumatta eikä tehnyt ees tiukkaa Vastaavia vetoja on kuitenkin jatkossakin tiedossa, niin ois kiva saada tuo low-toimintokin toimimaan.
Ensin historiaa: Eli low-toiminto toimi saabissani aluksi ihan ok, mutta sitten laatikon toisinaan pienin nykäyksin tapahtuneiden vaihtojen myötä kävin paikallisessa merkkiliikkeessä pyytämässä noin vuosi sitten, että päivittävät automaatin softan tuoreimmaksi. Softa oli ollut kuitenkin se tuorein ja olivat vain nollanneet laatikon ja sanoivat että sen pitäisi oppia toimimaan paremmin. Laatikko tuntuikin ehkä hieman parantuneen käytökseltään ja olin tyytyväinen.
Mutta sitten ongelma tuli esille kesällä kun mulla oli vedossa 1600kg kuorma(kärry+lasti) ja ajattelin käyttää ohjekirjan mukaisesti low-toimintoa, niin eipäs toiminutkaan niin kuin ennen tuota softa päivitystä! Muistaakseni käytin tuota low-toimintoa tuolloin ensimmäisen kerran softan päivityksen jälkeen. Eli low-asennolla ei vaihda 1-vaihdetta isommalle, vaikka polkee punarajalle asti. Testattu myös useita kertoja ilman kuormaa. Jos ajaa D-asennolla 100km/h ja laittaa low-asennolle, niin laatikko tiputtaa kolmoselle. Jos ajaa D-asennolla 80km/h ja keppi low-asentoon --> tiputtaa kakkoselle. Eli laatikko hakee aina pienimmän mahdollisen vaihteen kun laittaa D --> low.
Eli onko joku totutusajo menny pieleen vai mikä? Paha mennä enään siihen liikkeeseenkään valittamaan kun aikaa kulunut ja asuinpaikkakuntakin vaihtunut tässä välissä
Muutenhan tuo saabbi saa hymyn huulille tuollaista kärryä kiskoessa. Laitoin sitten laatikon manuaali tilaan ja 5 pesään ja vakkariin 90km/h ja sillä mentiin kaikki mäetkin vauhdin tippumatta eikä tehnyt ees tiukkaa Vastaavia vetoja on kuitenkin jatkossakin tiedossa, niin ois kiva saada tuo low-toimintokin toimimaan.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Re: Automaattilaatikko ongelma
Minun -04 5 vaihteinen automaattilaatikko tekee kuten ohjekirjakin mielestäni sanoo eli laittamalla low tilan päälle niin laatikko estää isommalle vaihdot mutta ei muistaakseni tiputa vaihteita ajossa heti siirryttäessä low tilaan. Toisin sanoen kun laitan lown:n päälle niin mitään ei tapahdu aluksi mutta kun hiljennän vauhtia/pysähdyn niin laatikko ei vaihda yhtäkään pykälää isommaksi.
Mitenkä laatikkosi toimi aiemmin, koska tuntuu että nyt se toimii kuten pitää?
Mitenkä laatikkosi toimi aiemmin, koska tuntuu että nyt se toimii kuten pitää?
Og 9-3 2001 2.0t
Re: Automaattilaatikko ongelma
En ole ite vetäny tolla tomaatilla mitään,ko heitin koukun pois. Mut eikös tuon L moodin idea ole, et ei rasiteta lootaa liian isolla vaihteella kärrin kaa. Konehan jaksaa kylla,mutta laatikko ei välttämättä kestä. Ite vaihtaisin man asennossa pienemmälle ylämäessä.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: Automaattilaatikko ongelma
Ja niinkun manuaalikin muistaakseni neuvoo, jos enemmän kuormaa niin sport päälle, tai vaihtoehtosesti jos softassa on ruuvattu alkupäärä tiukemmaks niin sit sillä. Eli ei suotta luistata laatikkoo niin paljon. Ainakin toi oma 5v autom. On ihan menestyksekkäästi vetäny tollasta 1500kg kuormaa ja toimii ainakin vielä *kopkop* normaalisti.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: Automaattilaatikko ongelma
Low-asennossa laatikon ei kuulu toimia noin kuin mulla nyt, vaan Low-tilassa konetta vain kierrätetään korkeammalle kierrosalueelle (verrattuna D-asentoon) ennen seuraavan vaihteen pykälään laittoa ja suurin käytössä oleva vaihde on nelonen. Näin se mulla toimi aluksi. Ei sen kuulu jäädä ykkös vaihteelle junnaamaan. Eli laatikon kuuluisi latoa isompaa silmään nopeuden noustessa kunnes nelonen on silmässä. Ja tosiaan juu, korkeammilla kieroksillahan loota ei luista ja luulisi että öljy jäähtyisi paremmin kun virtausnopeus kasvaa korkeampien kierrosten myötä. Mutta näin ei kuitenkaan ollut kun sidistä seurasin laatikon öljyn lämpöjä tasaisessa matka-ajossa, niin jos ajoin manuaali tilassa ja vaihdoin 5-->4, niin öljyn lämpö nousi 5-10 minuutissa yli 5 astetta ja kun laitoin 4-->5, niin öljyn lämpö tippui n. 5 minuutin kuluessa takaisin n. 65 asteeseen.
Erityisesti jos tulee paljon kiihdytys tilanteita kärryn kanssa 0 km/h-->, niin tuo low-asento olisi toimiva, mutta nyt on tullut hoidettua tuo sitten manuaalisesti.
Erityisesti jos tulee paljon kiihdytys tilanteita kärryn kanssa 0 km/h-->, niin tuo low-asento olisi toimiva, mutta nyt on tullut hoidettua tuo sitten manuaalisesti.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
-
- "Turbo"
- Viestit: 212
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:50
- Paikkakunta: AKAA
Re: Automaattilaatikko ongelma
-06 ohjekirjasta kohdasta ajaminen vaihdeasennossa L: Jos haluat ajaa 1-vaihteella...eli loota ei vaihda pois ykköseltä, siis jos olet lähtenyt liikkeelle L-asennossa. Jos vaihdat vaihdat vauhdissa L-asentoon, loota tiputtelee mahdollisuuksien mukaan alas ykköselle ja jää sinne. Sama toiminto on ilman rattinappeja olevissa lootissa.
Mikko Parikka
#1057#
#1057#
Re: Automaattilaatikko ongelma
Ja perävaunun vetämisessä ohjeistetaan ajamaan M -asennolla, jos vaihteisto on lämmennyt liikaa, siten että kierrokset on noin 3000. Ainoastaan pitkissä ja/tai jyrkissä alamäissä ohjeistetaan käyttämään M tai L -asentoa moottorijarrutukseen jarruken ylikuumenemisen estämiseksi (kohta: Perävaunun käyttö). L-asentoa ei mainita muualla tässä luvussa. Tuossa Mikon mainitsemassa kohdassa ohjeistetaan sen käyttö vain moottorijarrutukseen - näin siis valmistajan käyttöohje (-09). WISsissä saattaa olla vielä tarkempaa tietoa toiminnasta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Automaattilaatikko ongelma
Ok. Hyvä näin. Mä jo luulin, että jotain vikaa tuossa laatikossa ja remppaa eessä . Nyt oli halpa remppa , kiitos saabbi foorumin. Jostain vain jäänyt vahva muistikuva, että tuo tomaatti olisi toiminut Low-asennossa, kuten tuolla aiemmin kertoilin. Toimiikohan jonkun toisen auton valmistajan Low-asento noin
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Re: Automaattilaatikko ongelma
Morjes!
nii Mitä öljyä suosittelette tänne AW55-50 laatikkoon?
ja jos ottaa öljypohjan pois saako sitä kautta kutakuinki kaiken vanhan öljyn pois?
Ja mitenkäs on tämän suodattimen kanssa, onko se oikeasti niin että sitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi?..
nii Mitä öljyä suosittelette tänne AW55-50 laatikkoon?
ja jos ottaa öljypohjan pois saako sitä kautta kutakuinki kaiken vanhan öljyn pois?
Ja mitenkäs on tämän suodattimen kanssa, onko se oikeasti niin että sitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi?..
Lauri Okasanen #1620
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Re: Automaattilaatikko ongelma
Turbiini ja linjat on edelleen täynnä öljyä. Saat enemmän kuin propusta, mutta et silti kaikkea.late88 kirjoitti:Morjes!
ja jos ottaa öljypohjan pois saako sitä kautta kutakuinki kaiken vanhan öljyn pois?
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
Re: Automaattilaatikko ongelma
niitä turbiinia ja linjoja ei vissii saa ku huuhtelemalla tyhjiks..
Lauri Okasanen #1620
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Se Varma Kotimainen
96: 72 75 75 76 76
Re: Automaattilaatikko ongelma
Et mainitse autosi mallia tai vuosimallia - kirja taitaa sanoa 3309 automaattivaihteistoöljyä.late88 kirjoitti:nii Mitä öljyä suosittelette tänne AW55-50 laatikkoon?
http://www.motonet.fi/fi/tuote/590231/Mobil-ATF-3309-1l
2003 9-5 estate 2.0t automatic
Re: Automaattilaatikko ongelma
Nyt en ole varma onko vika automaattilaatikossa vai esim. moottorin tukikumeissa, mutta oireet seuraavat:
- Vaihdekeppi R--> D kuuluu vaimea kolaus melkein joka kerralla pohjasta jostain keulan suunnalta
- Tasaisessa matkavauhdissa kaasun nosto aiheuttaa usein samanlaisen kolahduksen
- Risteykseen pysähtyessä usein juuri ennen pysähtymistä kuuluu jälleen samanmoinen kolaus
- Rullatessa esim. 50km/h ja sitten kaasun normaali painallus aiheuttaa usein kolahduksen
Laatikon toiminnan historiasta, että ostattaessa (164tkm) potki kuin muuli kun keppiä siirti P--> R tai P--> D. Useiden öljyn vaihtojen ja kilometrien jälkeen ongelma poistui oikeastaan kokonaan ja muutenkin loota pelannut hyvin ja vaihtanut tasaisesti ja mukavasti, kunnes alkoi nämä kolahdukset noin 2-3vk sitten ja nyt mittarissa 324tkm.
Laatikon momenttipusla uretaaninen, muut tiettävästi alkuperäisiä.Paikallaan P-asennossa kaasutellessa ei kuulu mitään ylimääräisiä kolahduksia.
Kiitos vastauksista etukäteen.
- Vaihdekeppi R--> D kuuluu vaimea kolaus melkein joka kerralla pohjasta jostain keulan suunnalta
- Tasaisessa matkavauhdissa kaasun nosto aiheuttaa usein samanlaisen kolahduksen
- Risteykseen pysähtyessä usein juuri ennen pysähtymistä kuuluu jälleen samanmoinen kolaus
- Rullatessa esim. 50km/h ja sitten kaasun normaali painallus aiheuttaa usein kolahduksen
Laatikon toiminnan historiasta, että ostattaessa (164tkm) potki kuin muuli kun keppiä siirti P--> R tai P--> D. Useiden öljyn vaihtojen ja kilometrien jälkeen ongelma poistui oikeastaan kokonaan ja muutenkin loota pelannut hyvin ja vaihtanut tasaisesti ja mukavasti, kunnes alkoi nämä kolahdukset noin 2-3vk sitten ja nyt mittarissa 324tkm.
Laatikon momenttipusla uretaaninen, muut tiettävästi alkuperäisiä.Paikallaan P-asennossa kaasutellessa ei kuulu mitään ylimääräisiä kolahduksia.
Kiitos vastauksista etukäteen.
Saab 9-5 Aero Wagon Aut. E85 -03, Stg1
Re: Automaattilaatikko ongelma
Apurungon puslat ja sitten ne muut laatikon ja koneen puslat.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Automaattilaatikko ongelma
Itselläni oli vastaavia äännähdyksiä ja kysymyksessä oli ohjauksen välys. Kohaltelu tuntui kuin se olisi tullut konehuoneesta, mutta eipä tullut. Tuokin kannattaa tsekata.JJAero95 kirjoitti: ↑Ti Maalis 10, 2020 13:00Nyt en ole varma onko vika automaattilaatikossa vai esim. moottorin tukikumeissa, mutta oireet seuraavat:
- Vaihdekeppi R--> D kuuluu vaimea kolaus melkein joka kerralla pohjasta jostain keulan suunnalta
- Tasaisessa matkavauhdissa kaasun nosto aiheuttaa usein samanlaisen kolahduksen
- Risteykseen pysähtyessä usein juuri ennen pysähtymistä kuuluu jälleen samanmoinen kolaus
- Rullatessa esim. 50km/h ja sitten kaasun normaali painallus aiheuttaa usein kolahduksen
https://www.youtube.com/watch?v=_hXAxldr5bo