Saab 9-5 on perän automaattinen tasonsäätö. Käsittääkseni sen pitäisi nostaa kuormituksessa olevan perän n. 2km ajon aikana normaalitasolle. Jostain kuulin, että sen toiminta perustuu takaiskunvaimentimissa olevaan mekanismiin, toimintaperiaatetta voi verrata käsikäyttöiseen polkupyörän pumppuun. Kuoppaan ajettaessa perä niiaa työntäen nestettä johonkin samoin kuin käsi työntää pumpattaessa ilmaa pyörän renkaaseen. Olenko ihan hakoteillä kuulemassani?
Niin tai näin tuon toimintaperiaatteen kohdalla, mutta teillä kokemusta siitä, miten voin varmistaa tasonsäädön toimivuus, siis muuten kuin silmämääräisesti? Entä korjaukset? Auto on nyt 16 vuotta vanha. Miten tuollainen toiminto uusitaan? Varaosat? Olen nähnyt aika vähän keskustelua tästä toiminnosta.
Perän automaattinen tasonsäätö
Re: Perän automaattinen tasonsäätö
Nuo on Nivomat iskarit joita saa useaan merkkiin. Kelpo laitteet jos esim. vetää raskasta kuormaa. Iskari hakee itse sen säädetyn korkeuden ja korjaus on iskarin vaihto. Muutaman satasen kappale nuo maksaa
Re: Perän automaattinen tasonsäätö
Ainakin tuo urheilualustainen on aina sellaisessa asennossa, että renkaasta/navasta on sama mitta lokasuojan reunaan sekä edessä että takana (edelleen 150 tkm jälkeenkin). Ja takapyörätkin on olleet aina pystyssä ilman shimmilevyjä
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Perän automaattinen tasonsäätö
Automaattisesti säätää perän korkeutta kuormituksen mukaisesti... tavaratilassa yksi ostoskassi/täynnä painoja taikka vetää kärryä/tms.HTK kirjoitti:..perän automaattinen tasonsäätö. Käsittääkseni sen pitäisi nostaa kuormituksessa olevan perän n. 2km ajon aikana normaalitasolle... ..kokemusta siitä, miten voin varmistaa tasonsäädön toimivuus, siis muuten kuin silmämääräisesti? Entä korjaukset? Auto on nyt 16 vuotta vanha. Miten tuollainen toiminto uusitaan? Varaosat? Olen nähnyt aika vähän keskustelua tästä toiminnosta.
Tasonsäätö vanha juttu jo -70 Citikoista (Päärynämäen poliisiauto, Kummeli) lähtien. Premium autoissa vakiona, esim. n.1994--> E-sarjan mersut sekä vastaavasti 500-sarjan Bemarit. 7-sarjassa jo -80-90 aikana.
Silmämääräisesti tarkistaa mikäli perä on samalla tasalla molemmin puolin, on kaikki ok. Yön aikana tai pahimmin kaupassa käynnin aikana jos perä laskee alas on vuoto yleensä ilmasäiliön sisällä (liittimien saumat ruostuvat sisäpuolelta, kondensoitunut vesi ajanmittaan) harvemmin kompura vuotaa tai sitäkin harvemmin letkut/liittimet, tosin niissäkin voi olla vuotoa. Mutta noin järjestys on tuossa.
Korjaukset menee tyyliin; purkuautosta ehjä/toimiva omaan asentaen, josta tuskin kukaan anna minkäänlaista toimivuus takuuta, mutta hinnan kyllä myyjä ottaa omansa yhtävarmasti yhtälailla kuin verottaja muistaa kansalaista.
Varaosia tuskin saa pahemmin mistään kuin purkuautoista, tai jos löytää (nettikaupasta) niin maksavat senverran paljon ettei kannata päätään vaivata asialla.
(sigun bmw:ssä oli tasonsäätö joka "kuoli" toispuoleisesti ja poistin koko järjestelmän ja laitoin rautajouset tilalle)
Re: Perän automaattinen tasonsäätö
Otetaan uusiksi. Nivomat on perinteisen iskarin näköinen ja sille on omat jouset. Eli perinteinen iskari ja nivon jousi ei toimi keskenään. Koko toiminta tapahtuu iskarin sisällä ja se säätyy ajaessa aina samalle korkeudelle kuormasta riippumatta.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... t/1016593/
Citikoissa on ollut jo 50 luvulta alkaen hydraulinen jousitus jossa "pallot" joissa kalvo keskellä on toiselta puolelta kaasulla täytetty korkeaan paineeseen ja toinen puoli on yhteydessä nestekiertoiseen iskunvaimennukseen. Nesteellä on oma kompuransa joka ylläpitää painetta. Tätä tekniikkaa käytetään myös lentokoneiden laskutelineissä.
Mersulla, kuorma-autoissa ja monessa muussa laitteessa on ilmajousitus, siinä on ilmapalkeet jousien sijaan ja painetta säätämällä pystyy korjaamaan joko automaattisesti tai manuaalisesti jousituksen jäykkyyttä ja myös korkeutta, Range Roverissa esim säätötasoja on useita.
http://www.skandix.de/en/spare-parts/su ... t/1016593/
Citikoissa on ollut jo 50 luvulta alkaen hydraulinen jousitus jossa "pallot" joissa kalvo keskellä on toiselta puolelta kaasulla täytetty korkeaan paineeseen ja toinen puoli on yhteydessä nestekiertoiseen iskunvaimennukseen. Nesteellä on oma kompuransa joka ylläpitää painetta. Tätä tekniikkaa käytetään myös lentokoneiden laskutelineissä.
Mersulla, kuorma-autoissa ja monessa muussa laitteessa on ilmajousitus, siinä on ilmapalkeet jousien sijaan ja painetta säätämällä pystyy korjaamaan joko automaattisesti tai manuaalisesti jousituksen jäykkyyttä ja myös korkeutta, Range Roverissa esim säätötasoja on useita.
Re: Perän automaattinen tasonsäätö
Uusia Nivomat iskareita femmaan saa mm. meiltä. 3v merkkiliikkeen takuu ja hinta 314€/kpl.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Perän automaattinen tasonsäätö
Tervehdys kaikille.
Kiitän kovasti saamistani vastauksista. Osaaminen ja ymmärrys kehittyy vielä näilläkin aamuilla.
Kiitän kovasti saamistani vastauksista. Osaaminen ja ymmärrys kehittyy vielä näilläkin aamuilla.