Joo kiitti huomattu, maanantaina hakemaan ja töiden jälkeen vaihtamaan.Repolainen kirjoitti:Tää oli se toinen keskustelu jossa aiheesta juttua:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=115664
Automaatti nykii kylmänä
Re: Automaatti nykii kylmänä
Sitä oikeaa etsiessä...
-
- "Turbo"
- Viestit: 228
- Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
- Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
- Viesti:
Re: Automaatti nykii kylmänä
4 vaiteisiin Mobil ATF 320 ja Uudempiin 5 vaihteisiin Mobil ATF 3309jupasaab kirjoitti:Kiitos pjv luulen että osat löytyy paikallisista hydrauliikka liikkeistä, eli arkena kyselemään
Ja oliko se öljy tuohon -01 Aeroon ATF Dexron III. Mätänetissä on Dexron öljyä joista Mobilin Dexron IIIG ja toinen pelkkä III. Käykö molemmat? Ja lootahan on ilmeisesti 4-vaihteinen kun kepin juuressa on P,R,N,D,3,2,1
Arska Saab Klubijäsen no:5106
Re: Automaatti nykii kylmänä
Juu, nykii mullakin kylmänä, -99 automaatti. Ainakin mifejä tulee nykiessä rutkasti ja olen pitänyt sitä juuri tänä etanolin ja nelivaihteisen automaatin yhdistelmän ominaisuutena. Teki samaa jo vanhalla koneella, tukikumeilla ja öljyillä, ja tekee edelleen vaikka kaikki on vaihdettu. Enpä ole tuota ongelmana pitänyt.Terve,
voisikohan kyse olla "kylmäkäynnistyshumpasta". Sellainen voi alkaa, kun vaihteenvalitsimen siirtää kylmäkäynnistyksen jälkeen R:lle. Jos malttaa odottaa parikymmentä sekkaa ennen vaihteensiirtoa niin, että kierrokset ehtivät tasaantua, niin moottori käy ja kukkuu normaalisti. Ks.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 86#p987686
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: Automaatti nykii kylmänä
Joo eipä tuo minua haittaa, kunhan kyselin. Mulla tankissa vain E98.benicio kirjoitti:Juu, nykii mullakin kylmänä, -99 automaatti. Ainakin mifejä tulee nykiessä rutkasti ja olen pitänyt sitä juuri tänä etanolin ja nelivaihteisen automaatin yhdistelmän ominaisuutena. Teki samaa jo vanhalla koneella, tukikumeilla ja öljyillä, ja tekee edelleen vaikka kaikki on vaihdettu. Enpä ole tuota ongelmana pitänyt.Terve,
voisikohan kyse olla "kylmäkäynnistyshumpasta". Sellainen voi alkaa, kun vaihteenvalitsimen siirtää kylmäkäynnistyksen jälkeen R:lle. Jos malttaa odottaa parikymmentä sekkaa ennen vaihteensiirtoa niin, että kierrokset ehtivät tasaantua, niin moottori käy ja kukkuu normaalisti. Ks.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 86#p987686
Sitä oikeaa etsiessä...
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 198
- Liittynyt: Su Loka 10, 2004 21:34
- Paikkakunta: Stadi
Re: Automaatti nykii kylmänä
Aikanaan kun tuon ohjeen kirjoitin, niin ajatus oli ettei sotke koko tallia. Siksi letkun pää reikään. Mulla oli sellainen kurttuputki/letku, jossa siis on kartiokärki.jupasaab kirjoitti:En ymmärrä kohtaa 3.Työnnä jengan reikään suppiloletkun kärki?arska-66 kirjoitti:3. sitten lauhduttimen banjopultti auki (se alempi). Työnnä jengan reikään suppiloletkun kärki ja muutaman litran astia lyhyen letkun toiseen päähänjupasaab kirjoitti:Kun käynnistää aamulla tallista ja peruuttaa ulos tyhjäkäynnillä jalka jarrulla niin laatikko nykii. Auttaisiko öljyn vaihto. Kun lähtee eteenpäin niin ei nyi enää eikä kuumana nyi peruuttaessakaan.
9-5 Aero 2,3TA -07
9-5 SE 2,0tA -98
9-5 SE 2,0tA -98
Re: Automaatti nykii kylmänä
No niin homma tehty.
Eli paikalliseen hydrauliikka liikkeeseen (HiFlex) ja sieltä banjopultti 14mm 2 prikkaa ja 1m letkua 5€. Motonetistä Mobilin ATF 320 kaksi 4L kannua alennuksineen 47€, eli homman kustannukset 53€.
Keula ylös ja tyhjennysproppu auki (24mm avain), sieltä tulee sitten kaaressa eli pesuvati tms valmiina. Suppilo ja letku mittatikun reikään, ja kun kaikki 4L olivat valuneet laatikosta proppu takaisin ja valuttelemaan suppilosta 4L tuoretta laatikkoon.
Seuraavaksi se alempi banjopultti auki (19mm avain) ja tilalle ostettu pultti sekä nippa ja letku päähän. Sieltä ei paljon lirahda kun aukaisee pultin, kannattaa kuitenkin pitää asia alla. Letkun pää kannuun josta näkee läpi, lasinpesuneste yms ja auto käyntiin P-asennossa. Menee noin 10-15 sek kun kaksi litraa on kannussa, tämän jälkeen kaksi litraa uutta mittatikun kautta laatikkoon.
Taas kone käyntiin ja sama kaksi litraa kannuun ja seis. Sammuttamisen jälkeen tulee tosiaan vielä pari desiä, joten vähän ennen viivaa kone seis. Loput kaksi litraa uutta vielä laatikkoon, tosin itse valutin 1,5L jonka jälkeen letkuviritys lootasta pois ja alkuperäinen banjopultti takaisin kiinni.
Auto käyntiin ja kaikki vaihteet läpi, jätetään käyntiin P-asennossa ja katsotaan öljyt.
Jouduin lisäämään melkein kaikki mitä oli kannussa, eli aika tarkkaan menee kaksi kannua. Sitten kokeilemaan, eipä huomaa kun kierroksista että vaihtaa tosin kovemmalla ajolla vähän tuntuu eli seuraavaksi keskitytään vaihdelaatikon ja moottorin tuentaan. Monta tukikumia muuten menee laatikon alle? Vanhat öljyt oli vähän mustuneet, mutta eivät haisseet. Ja tyhjennyspropun magneettiin ei ollut kertynyt metallijäämää. Kannattaa ehdottomasti tehdä !
Eli paikalliseen hydrauliikka liikkeeseen (HiFlex) ja sieltä banjopultti 14mm 2 prikkaa ja 1m letkua 5€. Motonetistä Mobilin ATF 320 kaksi 4L kannua alennuksineen 47€, eli homman kustannukset 53€.
Keula ylös ja tyhjennysproppu auki (24mm avain), sieltä tulee sitten kaaressa eli pesuvati tms valmiina. Suppilo ja letku mittatikun reikään, ja kun kaikki 4L olivat valuneet laatikosta proppu takaisin ja valuttelemaan suppilosta 4L tuoretta laatikkoon.
Seuraavaksi se alempi banjopultti auki (19mm avain) ja tilalle ostettu pultti sekä nippa ja letku päähän. Sieltä ei paljon lirahda kun aukaisee pultin, kannattaa kuitenkin pitää asia alla. Letkun pää kannuun josta näkee läpi, lasinpesuneste yms ja auto käyntiin P-asennossa. Menee noin 10-15 sek kun kaksi litraa on kannussa, tämän jälkeen kaksi litraa uutta mittatikun kautta laatikkoon.
Taas kone käyntiin ja sama kaksi litraa kannuun ja seis. Sammuttamisen jälkeen tulee tosiaan vielä pari desiä, joten vähän ennen viivaa kone seis. Loput kaksi litraa uutta vielä laatikkoon, tosin itse valutin 1,5L jonka jälkeen letkuviritys lootasta pois ja alkuperäinen banjopultti takaisin kiinni.
Auto käyntiin ja kaikki vaihteet läpi, jätetään käyntiin P-asennossa ja katsotaan öljyt.
Jouduin lisäämään melkein kaikki mitä oli kannussa, eli aika tarkkaan menee kaksi kannua. Sitten kokeilemaan, eipä huomaa kun kierroksista että vaihtaa tosin kovemmalla ajolla vähän tuntuu eli seuraavaksi keskitytään vaihdelaatikon ja moottorin tuentaan. Monta tukikumia muuten menee laatikon alle? Vanhat öljyt oli vähän mustuneet, mutta eivät haisseet. Ja tyhjennyspropun magneettiin ei ollut kertynyt metallijäämää. Kannattaa ehdottomasti tehdä !
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Automaatti nykii kylmänä
Yleensä menee laatikon etutuki (momenttituki) 1kpl ja apurungon puslat, 6 kpl. Ite vaihoin ton momenttituen ja apurungon takimmaiset, 2 kpl, pu-sellaisiin. Ei hytky enää
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaatti nykii kylmänä
Mistäs hommailit ja millainen työ vaihtaa?suapas kirjoitti:Yleensä menee laatikon etutuki (momenttituki) 1kpl ja apurungon puslat, 6 kpl. Ite vaihoin ton momenttituen ja apurungon takimmaiset, 2 kpl, pu-sellaisiin. Ei hytky enää
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Automaatti nykii kylmänä
Procarilta puslat ja tossa tarinaa. Omaa ja muittenkin...
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =apurungon
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... =apurungon
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: Automaatti nykii kylmänä
Itsellänikin olisi -06 femman automaatin öljynvaihto käsillä. Mitäpä tyypit sanoo, tohtisiko laittaa Tb.n Fluid S.ää laatikkoon? Aiemmin käytetty Mobilin 3309. Teboilin öljyn hinta on alle kympin litra, neljän litran tonkassa ja prosyyri väittää öljyn sopivan.. tiedä sitten.
http://m.motonet.fi/fi/tuote/590232/Teb ... H-Tayssynt
http://m.motonet.fi/fi/tuote/590232/Teb ... H-Tayssynt
9-5 Wagon -06 2.0t A Biopower
Ex 900 -87 2.0i
Ex 900 -87 2.0i