käsijarrun säätö 9-5/-04

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
puikti-1
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Joulu 20, 2007 18:28

käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja puikti-1 »

Hei Viisaat!

Yritin säätää 9-5:ssa (-04) käsijarrua rummun tähtipyörästä, niin en mielestäni löytänyt kummastakaan välitangon päästä säätöpyörää.
Onko vika minun havaintokyvyssä vai onko -04 mallissa jokin muu systeemi??

Neuvoista etukäteen kiittäen!
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1100
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja eegas »

Olen tuota samaa kysellyt, mutta vastausta ei ole tullut? Kai tuo pitää purkaa itse ja katsoa minne se tähtisäätö on hävinnyt? Vai onko kenelläkään tietoa -04 mallin säädöistä?
https://aijaa.com/BWWwIW
Tuo väittää, että on vm.-10 asti sama käsijarru :(
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja HEV »

Siitähän sitä jarrulevyssä olevasta reijästä ruuvarin kärjellä pyöritellään pykälä kerrallaan. Kenkien jousi pistää vähän vastaan säätöpyörän toiselta puolelta. Kannattaa vetää otsalamppu mahdollisimman lähelle silmiä, niin saa näkyvyyttäkin sinne rummun sisään. Säätöpyörä on siis toisessa päässä jarrukenkiä ja vipumekanismi toisessa (vaijeri tulee tänne). Yo kuvassa osa 15 on se säätöpyörä. Tämä siis kokemuksella vm -05:sta ja -01 kolkista.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1100
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja eegas »

Kyllä tuolla vm.-99 on tuo tähtipyörä, mutta ei tässä vm.-04. Vertailin kun vaihtelin molempiin kesäpyörät, ei ole -04-vuosimallisessa tuota pyörää. On ollut otsalamppua ja monenlaista taskulamppua, ei löydy. Parhaiten näkee siitä ylimääräisestä reijästä, joka on pulttien reikien välissä, on jopa vähän ulompana ja isompi. -99:ssä on vasemmalla puolella n.klo 1-2:ssa, äskettäin säätelin, ennen kun kävin leimalla.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

-04 vuotinen femma pihassa ja tähtipyörä on kyllä molemmin puolin autoa. Pieni fikkari on mielestäni parempi kuin otsalamppu. Jos ei näy, niin satula ja laikka pois ja tutkimaan. Ei se säätö ilman tähtipyörää onnistu.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ja tuo on helvetin paska säätösysteemi, perseestä.
9-5 Aero - 00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No on parempiakin nähty. Alkujaan tuo lienee - 60 luvun jenkeistä lähtöisin. Että on siinä vähän kehitysinsinööri sluibannut tossa kohtaa :D.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Se on kyllä melko huomaaton , lähes pyöreältä näyttää .. Ei kyllä löydy kuin kunnon tarkalla valolla. Juuri äsken säätelin , vähän vanhempaa. Muistaakseni vasen puoli kiristyy ylöspäin ja oikea alaspäin. Kannattaa merkitä se säätö kohta merkitsemällä viiva levyyn ja jarrukilpeen. Ja lattiaan kiristys suunta. Toisella puolella se on toisessa päässä n klo 1 ja 11 . Millään en kyllä saanut ottamaan tasaisesti säätö pyörällä, ,mutta säätämällä vaijeri tiukemmalle siihen suositeltuun 3-4 naksausta molemmat pyörät kyllä lukittuu ja hiekalla näyttää ottavan tasaisesti. Eli asettuu sitten vaijerin säädöllä. Vaijerin säätö ohje on , jos menee yli 6 naksausta , säädetään käsijarru kotelosta tiukemmalle , niin että ottaa 3-4 naksauksella, muttei tiukemmalle !
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja Cona »

Ja säätövaraahan on myös kahvan päässä. Eli jos jarrukengät pyörii nihkeästi rummuissa, mutta kahva nousee liian ylös niin täytyy säätää myös edestä kahvan välys sopivaksi.

Monesti nuo rummut on niin kuluneet, että ulkoreunassa on monen millin olake, joten säätö rumpu irrallaan ei onnistu, kun rumpua ei saa enää takaisin, kun olake pistää vastaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Dremeli käteen ja laikka ruustukkiin kiinni. Hiomalla olake pois, niin on asennuskin vähän helpompi.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1100
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: käsijarrun säätö 9-5/-04

Viesti Kirjoittaja eegas »

Nyt on käsijarru säädetty, piti mennä oikein nosturille, siinä uskossa että otan jarrulevyt irti. Ostin myös sellaisen lampun, joka sopii pultinreijästä rummun sisään, taipuvalla päällä. Kyllä se säätö löytyi, mutta se ylimääräinen reikä olikin sisempänä, kuin vm.-99:ssä, eli piti katsoa alasuunnasta ylöspäin, niin näkyi, suoraan reijästä katsoen näkyi vaan jousi. Säätö oli melkein klo.12, eikä klo.13. Vasemmalta kiristyi mensselillä alaspäin painaen, oikealta ylöspäin nostaen. Alkoihan tuo pitämään paremmin, neljännellä napsulla oli jo lukossa, lisäksi puhaltelin pölyt pois. Kengissä oli hyvä sininen maali, eli ei varmankaan vanhat kengät. Katsastaa tarvitsee vasta ensi vuoden helmikuussa, mutta kyllähän auto täytyy kunnossa olla koko ajan :)
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Vastaa Viestiin