SAABpaaja kirjoitti:Ok. Tuossa katselin paikallisten ilmastointihuoltajien hintoja niin missään ei mainittu mitään kuivaimen vaihdosta, tietysti lisähomma ja joku autoa tuntematon roplaa sitä puoli päivää ja lasku on sitten sen mukainen.
Vielä sen verran jos ottaa pelkän täyttöhuollon meneekö siinä voiteluöljy myös vai pelkästään kylmäaine?
Minä ("huolsin") lue vaihdatin uudet aineet omaan saabiin grouponin kautta tilatulla ilmastointihuollolto tarjouksella 35€(400g r134a) +5€/100g ylimenevältä. Ja nyt tulee taas kylmää eikä kukaan tuhonnut mitään... Eikä ollut merkkiliike..
kuivaimen vaihto tuskin kuuluu missään liikkeessä tuohon ilmastointihuoltoon.. Eikä tuota kyllä edes tarvi tehdäkkään ellei siinä ole vikaa...(täynnä)... Mikä taasen yleensä kertoo myös jostain muusta..
Ja yleensä korjaamopolitiikkaan kuuluu että noista soitetaan jos tarvii tehdä lisätöitä.
nimim. kokemusta kolmesta eri merkkiliikkeestä joiden merkkeihin kuuluu 6 eri merkkiä + monimerkki korjaamot...
Edit: Merkkiliikkeiden työ jota myydään nimikkeellä ilmastointihuolto(joita olen itse tehnyt):
1. huoltolaite autoon kiinni. vanhat litkut pois, uudet tilalle(+toimenpiteet jotka kone tekee tietysti itse)
2. Ilmastoinnin komponenttien silmämääräinen tarkastus(mm. apulaitehihna, kompura, kuivain, kenno yms yms kaikki mitä silmällä näkee.) ulkolämpötila mittarin tarkastus( näyttääkö suurinpiirtein oikeaa)
3. Huoltolaite irti.
4. Auto käyntiin, puhalluksen kylmyyden testaus mittarilla( tähän on tapoja monia, esim; puhallus naamalle, kaikki muut paitsi etukeski suuttimet kiinni, puhallus täysille ja lämpötila kylmimmälle. tällöin toimivasta järjestelmästä pitäisi tulla n.0-6C lämmintä/kylmää
5. Annetaan ilmastoinnin soida hetki täysillä jolloin testaillaan automaatti-ilmastoiduissa vehkeissä suuttimien toiminta yms.
6.auto ulos ja viedään rahat asiakkaalta.