Löytyisikö joltain asiaa tuntevalta selitys seuraavalle ilmiölle : Saab 9-5 Wagon 2007 on ollut tallissa käyttämättä pari päivää ja tänään kun puuhailin muissa askareissa auton lähellä, yllättäen käynnistyivät jäähdytyspuhaltimet ja kävivät n. puoli minuuttia, sitten pysähtyivät.
Autossa ei ollut virta-avain paikoillaan , ovet olivat kiinni,mutta ei lukittuina. Konepelti oli kyllä auki.
Tallin lämpötila on korkeintaan +15 astetta, niin ettei ainakaan korkean lämpötilan takia puhaltimien tarvinnut käydä!
Auto on ollut meillä vasta muutaman viikon, enkä ole mainittua ilmiötä aikaisemmin huomannut.
Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen
Re: Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen
Lisää puhaltimien käyttäytymisestä:
Kun aamulla yritin käynnistää autoa, akku oli lähes tyhjentynyt parin päivän seisonnan aikana,eikä startti ei enää jaksanut pyörittää. Taas puhaltimet käynnistyivät ,mutta hyytyivät melkein saman tien virran puutteessa, valotkaan eivät enää syttyneet.
Käynnistääkö joku anturi puhaltimet, jos akun jännite laskee riittävän alas, mutta mikä logiikka siinä sitten olisi? Vai onko sittenkin niin,että puhaltimet käynnistyvät jostain syystä aika ajoin itsekseen ja tyhjentävät pikku hiljaa akun ?
Kun aamulla yritin käynnistää autoa, akku oli lähes tyhjentynyt parin päivän seisonnan aikana,eikä startti ei enää jaksanut pyörittää. Taas puhaltimet käynnistyivät ,mutta hyytyivät melkein saman tien virran puutteessa, valotkaan eivät enää syttyneet.
Käynnistääkö joku anturi puhaltimet, jos akun jännite laskee riittävän alas, mutta mikä logiikka siinä sitten olisi? Vai onko sittenkin niin,että puhaltimet käynnistyvät jostain syystä aika ajoin itsekseen ja tyhjentävät pikku hiljaa akun ?
Re: Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen
Saabin moottorinohjaustietokoneessa on ohjelma joka ohjaa tuuletinta tarpeen mukaan. Eli tietokoneeseen tulee valesignaaleja mikä viittaa jäähdytysnesteen lämpöanturiin. Yleensä anturit menee rikki sillain että heittää piikittäisiä vääriä lukemia eli sopii oireisiin sillä jos puhallin käynnistyy vain hetkeksi...
Re: Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen
Esimerkiksi ecun irrottaminen käynnistää puhaltimet, logiikkaa en tiedä mutta näin on useasti käynyt purkin irrotuksessa ohjelmointia varten. Jos siis avain on ollut virtalukossa tai virrat kytkettynä osittain. Samoin kun akku on tyhjenemässä niin jossain vaiheessa ecu sammuu/katoaa väylästä ja puhaltimet käynnistyy.
Tästä tullaan siihen mahdolliseen akun tyhjentäjään. Tarkista että virtalukon keskiosa pomppaa kunnolla ylös kun poistat avaimen. Mikä ei nouse niin virrankuluttajia jää päälle ja mm. Kauko-ohjaus ei toimi.
Jos ei ole tästä kyse niin tarkista onko autossa itsr tehtyjä kytkentöjä jotka vie virtaa koko ajan. Tai sitten akku vaan on loppu.
Tästä tullaan siihen mahdolliseen akun tyhjentäjään. Tarkista että virtalukon keskiosa pomppaa kunnolla ylös kun poistat avaimen. Mikä ei nouse niin virrankuluttajia jää päälle ja mm. Kauko-ohjaus ei toimi.
Jos ei ole tästä kyse niin tarkista onko autossa itsr tehtyjä kytkentöjä jotka vie virtaa koko ajan. Tai sitten akku vaan on loppu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen
Termostaatin alla oleva maadoituspisteen huono kontakti aiheutti vastaavanlaisen flektin käynnistymisen eilen.
Olin vaihtanut termostaatin aiemmin ja tuopa unohtui kiristääkin sitte kunnolla.
Akku oli tyhjentynyt, jotta radiokin rupes herjaamaan koodia..
#5373
Olin vaihtanut termostaatin aiemmin ja tuopa unohtui kiristääkin sitte kunnolla.
Akku oli tyhjentynyt, jotta radiokin rupes herjaamaan koodia..
#5373
Re: Jäähdytyspuhaltimien outo käynnistyminen
Lienee hätätoiminto. DICE huomaa, että Trionicin lähettämät moottorin käynti- ja lämpötilatiedot puuttuvat I-väylästä joten se käynnistää puhaltimet varmuuden vuoksi.vesa67 kirjoitti:Eimerkiksi ecun irrottaminen käynnistää puhaltimet, logiikkaa en tiedä mutta näin on useasti käynyt purkin irrotuksessa ohjelmointia varten.
Tuossa aloitusviestissäkin voisi olla kyse siitä, että DICE on jostain syystä hereillä, mutta Trionic ei. Onko autossa muuten hälytin?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11