Kyseessä 2002 facelift keulainen femma automaattilaatikolla ja 2.3t koneella. Ajaessa kuuluu kolahdus ennen kuin mittaristoon syttyy moottorin ja vaihteiston vikavalot. Viikon sisällä kaksi kertaa tuo tapahtunut.
Antaa Tech2:lla luettaessa P0743 Solenoidi Lock-up, Katkos/oikosulku maahan. Oikosulku B+:aan.
Missä vika?
Onneksi on oma Tech2 niin tulee halvaksi lukea koodit.
Tänään kun ajoin autolla pienen lenkin, niin kotimatkalla vaihteet tuntuivat vaihtuvat voimalla / "rykäisemällä". Laatikossa tai jossain anturissa ilmiselvästi jotain vikaa.
Lyhyen testilenkin aikana ei antanut missään vaiheessa vikakoodia tai sytyttänyt mitään varoitusvaloja.
Huollon hinta-arvio korjaukselle n. 2000 € sisältää osat (venttiilipesä) ja työn.
Suositeltiin vaihtamaan öljyt laatikkoon muutamaan kertaan niin että on käyttänyt laatikon lämpimäksi. Ensin tietysti tarkastettava liittimet ja johdot.
Siinä akkukotelon alla on kaksi liitintä joista toisesta menee piuhat sinne venttiilipesälle. Mie mittaisin solenoidien resistanssit ekana siitä liittimestä. Johtosarjavikoja on joillakin ulkomaalaisilla saabisteilla ollut. Venttiilipesän korjaussarjasta ei ole iloa jos vaihteiston ecu toteaa oikosulun tai katkoksen. Käytännössähän ecu haistelee solenoidin ottamaa virtaa ja jos se menee ulos raja-arvoista syntyy vikakoodi. Jos aski menee vikatilaan oikein huolella, eli ei enää vaihda vaihteita automaattisesti, silloin vaihdekepin D-asennossa on 5-vaihde ja L-asennosta löytyy 2-vaihde.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Kyllä voi vaihtaa. Omastani mie huolsin ne koska käämit olivat ehjät. Kolmen solenoidin sarja jenkeistä maksaa ilman tullia ja alvia parisataa taalaa. Pitää kotikoneella tsekata Ebayn tarjonta. Kännykällä ei viitsi alkaa etsiä. Siltikin olisi syytä selvittää onko vika johtosarjassa. Eli solenoidien resistanssit pitäs mitata sieltä venttiilipesältä ja ulkopuolen johtosarjan pistokkeesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ebay:n hakuun kun nappaa aw55-50 solenoid, rupee löytymään osia. Pitäisi vaan olla varmuus onko kyseessä pidempi vai lyhempi setti. Youtubesta löytyy noiden solenoidien kunnostuksesta, tunnistamisesta ja säätämisestä juttua. Tuo kiinnikepala on mahdollista sentaa väärinpäin, jolla solenoidit lukitaan venttiilipesään. Se tulee nuissaa kiteissä mukana koska muistelen niistäkin olevan ainakin kolmea eri mallia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
5-7ohm nuo isot kolme(ohjaavat paineita) ja ss1...5 11-16ohm (on/off venttiilit vaihtaavat vaihteita) .
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
täällä vm 2000 9-5 Aero automaatti antaa vikakoodit:
P0741 "Generic torque converter CKT performance or stuck off"
P0743 "Generic torque converter circuit electrical".
Kysymykseni kuuluu, voivatko nuo koodit aiheuttaa satunnaista auton sammuilemista? On tehnyt nyt satunnaisesti sitä, että sammuu joko kesken ajon (2 krt) tai ei käynnisty enää pysäköintiruudusta (2 krt). Korjaamiseen riittää, että irrottaa maakaapelin akulta hetkeksi ja sen jälkeen starttaa taas ja saattaa toimia pari sataa kilometriä ihan moitteetta. Ajosta sammumiset toinen kylmällä, toinen lämpimällä koneella.
Vaihdoin usean kuukauden seisonnan jälkeen kevättalvella polttoainepumpun (RXP 340LPH), jonka jälkeen ilmenivät sammuilut ja vikakoodit, mutta pumppu tuntuu toimivan kuitenkin hyvin suurimman osan ajasta. Luulisin, ettei virtojen katkaisulla olisi vaikutusta jos pumpussa on vika?
Ajossa auto tuntuu pääosin normaalilta, kylmällä koneella saattaa ensimmäisessä risteyksessä vähän kakistella vastaan kun pitäisi liikkeelle lähteä, mutta sen jälkeen toimii oivasti, reagoi kaasuun hyvin jne. Vaihteet vaihtuvat nätisti.
2002 2.0t AW55-50 laatikolla antaa vikakoodia P0743 ja on vikatilassa. SLU solenoidin vastusarvo 5,7 ohmia ohjainlaatikon liittimestä mitattuna, sama vastus myös vaihteiston liittimeltä. WIS antaa solenoidin vastusarvoksi 3,5 ohmia, netin syövereistä kuitenkin löytyy tietoa että AW55-50 SLU solenoidin arvo pitäisi olla 5-6 ohmia. Osaako joku kertoa kumpaa uskoa tai sattuisko jollain olemaan mahdollisuutta mitata esim. irtolaatikosta? Vaihteiston liittimessä navat 4 ja 12.
#2904
9-5 SE -98 2,3t autom. BioPower
Pontiac Firebird Trans Am -91 T-Top LT1+4L60E