16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
Kesä on parhaimmillaan, mutta kysytäämpä että onkohan ajotuntumassa talvella mitään oleellista eroa onko alla 16 vaiko 17 tuumat renkaat? Jos siis oletetaan että profiili ja leveys on suurinpiirtein sama.
Vanteet ja renkaat pitäisi ensi talveksi hommata, ja nyt kesällä niitä olisi aikaa pikkuhiljaa metsästää.
Vanteet ja renkaat pitäisi ensi talveksi hommata, ja nyt kesällä niitä olisi aikaa pikkuhiljaa metsästää.
9-5 2.3t Vector wagon MY07
Ex: 99L -73 , 99GL -80
Tech2
Ex: 99L -73 , 99GL -80
Tech2
Re: 16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
Tietty 17 tuumaiset. Mulla sattuisikin olemaan sellaiset vanteet halvalla myynnissä.
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: 16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
Olen sitä mieltä, 16 tuumaiset, miellyttävämmät, kun korkeampi profiili, vielä halvemmat renkaatkin. Minulla ei myynnissä vanteita
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: 16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
Ei tuolla oletuksella oikein voi renkaita vertailla, kokoero on liian suuri.makumaku kirjoitti:Kesä on parhaimmillaan, mutta kysytäämpä että onkohan ajotuntumassa talvella mitään oleellista eroa onko alla 16 vaiko 17 tuumat renkaat? Jos siis oletetaan että profiili ja leveys on suurinpiirtein sama.
Meidän femmoissa on nykyään talvella tuollaiset nastarenkaat:
-98 205x55x16 Michelin
-Aero 205x50x17 Continental
Nuo koot ovat vierintäkehältään lähellä toisiaan ja toimivat mukavasti talvella. Aerossa oli pari talvea 225x45x17 Hankook-nastarenkaat, en tykänny yhtään.
Vanteen offset vaikuttaa myös paljon renkaan ajotuntumaan. Mutta jos etsit femman vakiovanteita, niin kyllä minä -07 Vectoriin laittaisin 205x50x17 kumit, oli sitten nastat tai kitkat. 16 tuumaiset on löysät sulalla asfaltilla, kun profiilin pitää olla korkeampi ja farkkufemma kyseessä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: 16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
Kokemusta 16" 205/55 Nord frostit ja 17" 225/45 nokia07. 225 heikensi niin paljon ajo-ominaisuutta sohjolla ja polanteen yli ajaessa että 205:a tuli ikävä. Varsinkin sohjolla alkoi keula "leijumaan" T. Ari
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
15" . Hyvin on pärjätty monta vuotta. Halvat hankkia, mukavat ajella.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
Edelleen olisi 15", mutta meidän femmassa on ne isommat jarrut ja 16“ on sitten minimikoko. Ihan hyvä se on ajella edukkaalla 205/55R16 - nastarenkaalla. Ensi kaudeksi ostan kierroksen tuoreita premium nastarenkaita. On taas kiva hurruutella pari talvea.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
Vähän riippuu omista mieltymyksistä ja ajoprofiilista. Tässäkään ei ole olemassa yhtä oikeaa totuutta, vaan oikea/paras ratkaisu riippuu kohteesta.
Minä en nykyään jaksaisi edes harkita femman alle 16" talvirenkaita vaan 225/45R17 olisi "automaattinen" valinta, ellei auton mukana ole tullut asiallista ja toimivaa 16" tai 18" talvipyöräsarjaa. Tällä seudulla (Kanta-Häme - PK-seutu pääosin) saa talvellakin pääosin ajella asfalttiteitä pitkin (pääosin suolakuralla maustettuja sellaisia), jolloin ajettavuus ja renkaan jämäkkyys on merkittäviä plussapuolia. Kun valitsee renkaan miettien muitakin ominaisuuksia (rungon jäykkyys (nopeusluokka, kantavuus), olan muoto, kuviointi...) kuin leveyttä, vannekokoa ja nastojen olemassaoloa katsomalla, löytää ajettavuudeltaan asiallisia talvirenkaita, joilla pärjää myös oikeassa talvikelissä vähintään hyvin.
Summa summarum: jos tykkää pehmeämmästä ajotuntumasta ja/tai hakee äärimmäistä jää-/sohjopitoa, niin korkea ja kapea rengas sekä pieni vanne on valttia. Jos ääriolosuhteita tulee vastaan harvoin, tykkää jäykemmästä ja pääosa ajosta kohdistuu suolauomaan, on matalampi ja jäykempi rengas vahva vaihtoehto.
Minä en nykyään jaksaisi edes harkita femman alle 16" talvirenkaita vaan 225/45R17 olisi "automaattinen" valinta, ellei auton mukana ole tullut asiallista ja toimivaa 16" tai 18" talvipyöräsarjaa. Tällä seudulla (Kanta-Häme - PK-seutu pääosin) saa talvellakin pääosin ajella asfalttiteitä pitkin (pääosin suolakuralla maustettuja sellaisia), jolloin ajettavuus ja renkaan jämäkkyys on merkittäviä plussapuolia. Kun valitsee renkaan miettien muitakin ominaisuuksia (rungon jäykkyys (nopeusluokka, kantavuus), olan muoto, kuviointi...) kuin leveyttä, vannekokoa ja nastojen olemassaoloa katsomalla, löytää ajettavuudeltaan asiallisia talvirenkaita, joilla pärjää myös oikeassa talvikelissä vähintään hyvin.
Summa summarum: jos tykkää pehmeämmästä ajotuntumasta ja/tai hakee äärimmäistä jää-/sohjopitoa, niin korkea ja kapea rengas sekä pieni vanne on valttia. Jos ääriolosuhteita tulee vastaan harvoin, tykkää jäykemmästä ja pääosa ajosta kohdistuu suolauomaan, on matalampi ja jäykempi rengas vahva vaihtoehto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
Tuo on kyllä totta. Täällä Itä - Suomen suunnilla ei tiet ole koko talvea sulat ja puhtaat. Joskus tuntuu että aurausta osalla tieverkkoa tehdään miten huvittaa ja hiekoitushiekan saannissa on joku pula-ajan korttisysteemi. Toki sitten kevään koittaessa miettii, että milloin uskaltaa takatalven pelossa vaihtaa kesärenkaat alle?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 16" vaiko 17" tuumaa talvirenkaisiin?
Alustan kunnolla ja tyypilläkin on väliä renkaita valittaessa. Jos on lulla vakioalusta niin varmaan menee hyvin 17" renkaat ja saattavat toimia paremminkin. Ja miten kova alusta tuntuu kovalta on myös aika makuasia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96