Klonksahtelu kaasua painaessa
Klonksahtelu kaasua painaessa
Auto on siis 9-5 -06 aero, automaatti. Oireena on ollu etupäästä kuuluva klonksahdus kun "moottorijarrutuksen" jälkeen painaa kevyesti kaasua. Klonksauksen huomaa varsinki hiljaisessa kaupunkiajossa jos hiljentää risteykseen ja kun uudestaan lähtee kiihdyttämään.
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
No kävipä somasti. Juuri korjasin saman vian omastani. Tämä johtuu siitä, että ohjausakseli kuivuu. Se pitää rasvata. Mulkaiset tästä jeesiä, niin kuntoon tulee.
https://youtu.be/_hXAxldr5bo ja juu, se kuulostaa erikoiselta, mutta koitas huviksesi ja tuomitset vasta sitten.
https://youtu.be/_hXAxldr5bo ja juu, se kuulostaa erikoiselta, mutta koitas huviksesi ja tuomitset vasta sitten.
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Itseasiassa tässä taannoin tuon rasvasin, ja se kyllä selvästi vaimenti ratissa tuntuvaa klonksahdusta, muttei poistanut sitä.PaulMuadDib kirjoitti:No kävipä somasti. Juuri korjasin samaan vian omastani. Tämä johtuu siitä, että ohjausakseli kuivuu. Se pitää rasvata. Mulkaiset tästä jeesiä, niin kuntoon tulee.
https://youtu.be/_hXAxldr5bo
-
- "Aero"
- Viestit: 384
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
No jaa, ei se välttämättä aivan kokonaan poistukaan. Omassani katosi kyllä kokonaan, vaan voihan tuo toki olla muutakin.
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Itsellä samaa vaivaa. viewtopic.php?f=14&t=185339&p=1199840#p1199840 Epäilen kyllä vahvasti vaihteistoa. Saakohan femmaan enää tehdasuutta automaattilootaa, ja jos saa, niin mihin hintaan?Pnuq kirjoitti:Auto on siis 9-5 -06 aero, automaatti. Oireena on ollu etupäästä kuuluva klonksahdus kun "moottorijarrutuksen" jälkeen painaa kevyesti kaasua. Klonksauksen huomaa varsinki hiljaisessa kaupunkiajossa jos hiljentää risteykseen ja kun uudestaan lähtee kiihdyttämään.
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Ruotsista saa kai purkulaatikoita muutamalla satkulla.olli9000CDturbo kirjoitti:Itsellä samaa vaivaa. viewtopic.php?f=14&t=185339&p=1199840#p1199840 Epäilen kyllä vahvasti vaihteistoa. Saakohan femmaan enää tehdasuutta automaattilootaa, ja jos saa, niin mihin hintaan?Pnuq kirjoitti:Auto on siis 9-5 -06 aero, automaatti. Oireena on ollu etupäästä kuuluva klonksahdus kun "moottorijarrutuksen" jälkeen painaa kevyesti kaasua. Klonksauksen huomaa varsinki hiljaisessa kaupunkiajossa jos hiljentää risteykseen ja kun uudestaan lähtee kiihdyttämään.
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Purkulaatikon kanssa aina riski että saa yhtä surkean.Pnuq kirjoitti:Ruotsista saa kai purkulaatikoita muutamalla satkulla.olli9000CDturbo kirjoitti:Itsellä samaa vaivaa. viewtopic.php?f=14&t=185339&p=1199840#p1199840 Epäilen kyllä vahvasti vaihteistoa. Saakohan femmaan enää tehdasuutta automaattilootaa, ja jos saa, niin mihin hintaan?Pnuq kirjoitti:Auto on siis 9-5 -06 aero, automaatti. Oireena on ollu etupäästä kuuluva klonksahdus kun "moottorijarrutuksen" jälkeen painaa kevyesti kaasua. Klonksauksen huomaa varsinki hiljaisessa kaupunkiajossa jos hiljentää risteykseen ja kun uudestaan lähtee kiihdyttämään.
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Vähän offtopic. Saako pikkuteehen vaihdettua aeron lootan? Pitääkö softa vaihtaa. Kyse -09 biopowerista. Mitsun ahdin ja tuntuu aika hanakasti vetävän pienemmälle ja vetävän korkealle ennen vaihtoa. Kaverin iso-T hyödyntää vääntöä paljon paremmin. Tyypeissähän on A vastaan D ero lootan tyypissä.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Eikös tuolla ole aika halpoja 5-vaihteisia automaattivaihteistoja:
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... t-5speed-3
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... t-5speed-3
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Softan säädöllä saa myös laatikon "hyödyntämään vääntöä paljon paremmin". Tuskin on kovin huomattavaa eroa noissa laatikoissa muuten, mutta en ole kokeillut joten en ala asiasta väittelemään
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Turbo-Saabisti #7815
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... t-5speed-1 Out of stock.jus kirjoitti:Eikös tuolla ole aika halpoja 5-vaihteisia automaattivaihteistoja:
https://webshop-fi.saabparts.com/9-5-ge ... t-5speed-3
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Itse asiassa taitaa kaikki uudemmat automaatit olla loppu. Mutta enemmän kiinnostaa edelleen että voiko "a" lootan softata "c" lootaksi ja onko tosiaan vain softa-ero pikkuteen ja isoTeen/aeron väliillä.
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Ihan mielenkiinnosta vielä palaan tähän koska minulla on samankaltaista vaivaa. Millä perusteella diagnosoit tuon laatikon sisäiseksi viaksi? Mietin vaan että mikä tuosta sitten on mennyt väljäksi..perästä jotakin?olli9000CDturbo kirjoitti:Itsellä samaa vaivaa. viewtopic.php?f=14&t=185339&p=1199840#p1199840 Epäilen kyllä vahvasti vaihteistoa. Saakohan femmaan enää tehdasuutta automaattilootaa, ja jos saa, niin mihin hintaan?Pnuq kirjoitti:Auto on siis 9-5 -06 aero, automaatti. Oireena on ollu etupäästä kuuluva klonksahdus kun "moottorijarrutuksen" jälkeen painaa kevyesti kaasua. Klonksauksen huomaa varsinki hiljaisessa kaupunkiajossa jos hiljentää risteykseen ja kun uudestaan lähtee kiihdyttämään.
Epäilin syyksi etuapurungon puslia mutta niiden vaihdolla ei ollut tähän vaivaan vaikutusta. Myös muut nivelet ja puslat käyty läpi mutta selvää syyllistä ei ole löytynyt. Moottorin kaikki tukikumit ok ja vaihteiston vääntötuki uusittu muttei sekään vaikuttanut.
Nyt aloin epäillä syyksi vetareita tai tasauspyörästöä.
Kuskin puolen vetari liikkuu ylös(säteen suuntaan) noin millin tasauspyöräston sisäänmenoreiän suulta kun kevyesti nostaa. Myös siinä kumin alla olevassa nivelessä tuntuu säteen suuntaan ehkä millin välys, sekä lisäksi selvä väkys kiertosuunnassa (auton renkaan kehä kääntyy ehkä 5mm jos sisempää akselia pitää paikallaan).
Voisiko tämän perusteella arvella klonksauksen aiheuttajaa?
Itse en toistaiseksi ryhdy mihinkään toimiin laatikon kanssa ku toimii käytännössä kuitenkin ihan hyvin. Sitten kun ei enää toimi niin laitan vaikka purkulaatikon tilalle kun 06 aerolla ei muutenkaan ole enää niin kovin montaa tonnia arvoa.
-
- "Aero"
- Viestit: 431
- Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Ei mulla siitä varmaa diagnoosia ole, mutta epäilen sitä koska kyseinen vaihteisto on kovin tunnettu vioistaan, varsinkin venttilikoneistosta. En itsekään ole toistaiseksi tekemässä asialle mitään, mutta olisin kiinnostut jos joku tietää kyseisen vaivan ja sen aiheuttajan varmuudella.Pnuq kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta vielä palaan tähän koska minulla on samankaltaista vaivaa. Millä perusteella diagnosoit tuon laatikon sisäiseksi viaksi? Mietin vaan että mikä tuosta sitten on mennyt väljäksi..perästä jotakin?
Itse en toistaiseksi ryhdy mihinkään toimiin laatikon kanssa ku toimii käytännössä kuitenkin ihan hyvin. Sitten kun ei enää toimi niin laitan vaikka purkulaatikon tilalle kun 06 aerolla ei muutenkaan ole enää niin kovin montaa tonnia arvoa.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Re: Klonksahtelu kaasua painaessa
Vetarin vialta vaikuttaa, jos yhtään on väljystä kädellä niin moottorilla sitäkin enemmän... Itsellä vetarit istuu ihan tiukasti niin ettei kädellä saa liikuteltua ja niin luulis oikein olevan