jus kirjoitti:ECU taitaa ohjata suuttimia maadoittamalla, jatkuva akkujännite kuuluukin tulla. Mistä minne mittaamalla löysit jännitteen? Tuliko suuttimille maadoitusohjaus?
Suuttimien kaksinapaisen liittimen pinnille 1 tulee tosiaan jatkuva akkujännite kun virrat on päällä.
Liittimien pinni 2 maadoittuu kun esim. tekillä aktivoi suuttimet yksi kerrallaan. Johtavuusmittaus
pinnin 2 ja akun miinusnavan väliltä yleismittarilla jossa on piippari ominaisuus kertoo helposti
korvin kuultavasti että näin myös tapahtuu. Ainakin suuttimien urosliittimille asti siis.
Lainaus / WIS:
Suihkutusventtiilit ovat solenoidityyppisiä, varustetut neulalla ja istukalla.
Suihkutusventtiilit avautuvat, kun virta kulkee käämin läpi ja sulkeutuvat voimakkaan
jousen avulla, kun virta katkaistaan.
Mahdollisimman optimaalisen palamisen ja siten puhtaampien pakokaasujen saamiseksi
suihkutusventtiilit on varustettu ilmahuuhdelluilla suutinrei'illä, jotka antavat polttoaineelle
hyvän jakautuman.
Ilma viedään suihkutusventtiileille imusarjassa olevasta kanavasta. Ilmaa ennen läppää
johdetaan kanavaan läppäkotelossa olevan bypass-kanavan kautta.
Suihkutusventtiileitä ei saa kääntää, liitinkappaleiden pitää osoittaa suoraan ylös. Muussa
tapauksessa polttoainesuihkut osuvat imukanavien seinämiin, mikä vaikuttaa päästöihin ja
ajettavuuteen.
Suihkutusventtiilit saavat jännitteensä pääreleeltä, kun taas ohjausyksikkö maadoittaa
suihkutusventtiilit seuraavasti:
• Suihkutusventtiiliä 1 ohjataan navalta 45.
• Suihkutusventtiiliä 2 ohjataan navalta 44.
• Suihkutusventtiiliä 3 ohjataan navalta 67.
• Suihkutusventtiiliä 4 ohjataan navalta 68.
Mikroprosessori ohjaa ko. transistoria sytytysjärjestyksen mukaisesti siten, että suihkutus
on tehty suunnilleen silloin, kun ko. sylinterin imuventtiili avautuu.
P.S. Nämä ilmahuuhdellut suuttimet löytyy tietääkseni vain MY1998-1999 femmoista
joissa imusarja on kaksi osainen.